73nd3r 22.11.2016 12:08:26 | |
---|
Laulava Kylätohtori: myös kaapin materiaali vaikuttaa soundiin, ei pelkkä koko ja muoto... Joo, jos vertaa vaikka aaltopahvikaappia ja umpikoivuista. Sit ku puhutaan vaikka lastulevy/MDF/vaneri/umpipuueroista, kukin suht kunnolla tehtynä, niin aletaan olla 'puun vaikutus sähkökitaran soundiin' -osastolla. |
Laulava Kylätohtori 22.11.2016 12:26:40 | |
---|
73nd3r: Joo, jos vertaa vaikka aaltopahvikaappia ja umpikoivuista. Sit ku puhutaan vaikka lastulevy/MDF/vaneri/umpipuueroista, kukin suht kunnolla tehtynä, niin aletaan olla 'puun vaikutus sähkökitaran soundiin' -osastolla. Eikös mäntykaapissa ole erilainen soundi? Varsinkin vielä, jos se mäntylevyn paksuus on vähän pienempi, että resonointi tuo oman mausteensa soundiin, kuten yleensä on kait tapana... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
Jucciz 22.11.2016 12:55:39 | |
---|
Kaapin materiaali saattaa joissain tilanteissa vaikuttaa soundiin enemmän kuin käytössä oleva kaiutin, eli sen vaikutusta ei sovi ollenkaan väheksyä. Ainakin perinteikkäämpään osastoon mäntykaappi soundaa huomattavasti rikkaammalta ja muhkeammallta kuin vanerikaappi. Fenderin combokotelot ja kaapit olivat ainakin 50/60-luvulla mäntyä. Se on iso osa niiden koneiden soundia - tiedoksi kaikille rakentelijoille, jotka vaikkapa niitä 5E3-klooneja väsäävät, se kun on joku buumi tällä hetkellä. :) |
Jucciz: Fenderin combokotelot ja kaapit olivat ainakin 50/60-luvulla mäntyä. Ja löytyy myös aika itsestäänselvä syy miksei ne ollut lastulevyä tai MDFää... |
Antti1 22.11.2016 13:19:22 (muokattu 22.11.2016 13:24:48) | |
---|
73nd3r: Ja löytyy myös aika itsestäänselvä syy miksei ne ollut lastulevyä tai MDFää... Mikä se syy mahtaa olla? Ei ainakaan se, etteikö ko. materiaalia olisi ollut jo pitkään ennen totakin aikakautta olemassa. Ko. aikakauden lastulevyn valmistuskustannuksista en tosin tiedä mitään, ilmeisesti ainakin 50-luvun alussa saattoi olla aitoa asiaa hintavampaa. |
73nd3r 22.11.2016 13:35:41 | |
---|
"Olemassa" (tai edes "saatavilla") on ihan eri asia kuin "yleisesti käytetty". Ja toiselta puolelta, tuohon aikaa mäntyä oli saatavissa rajattomasti, halvalla ja helposti. En edes sano, että "hyvää mantyä", koska laatuajattelu oli tuolloin puuhommissa sisäänrakennettuna. Sori että tuli taas raotettua sitä Pandoran poksia. Mut aina sillöin tällöin pitää heittää joku postaus realismiakin forumille. (Vai nouseeko monta kättä kun kysytään että tunnistatko kaapin materiaalin soundista..?) |
mopar 22.11.2016 13:41:58 | |
---|
Mäntykaappi on ainakin kevyempi kuin vaneri, tai lastulevy. Mdf:stä puhumattakaan. Sitä keveyttä nyt ainakin keskustelun aloittaja käsittääkseni haki. |
klobasa 22.11.2016 13:54:58 | |
---|
73nd3r: Ja löytyy myös aika itsestäänselvä syy miksei ne ollut lastulevyä tai MDFää... Kyllä, mutta oli syy männyn käyttöön kaapeissa 50-luvulla mikä tahansa niin ne mäntykaapit silti kuulostaa ihan eriltä kuin vaikkapa mdf. Jos rakentaa tweed kloonin niin kannattanee käyttää samoja materiaaleja kuin alkuperäisissä. Siis jos haluaa suht samaa soundia. |
klobasa 22.11.2016 13:59:51 | |
---|
Vai nouseeko monta kättä kun kysytään että tunnistatko kaapin materiaalin soundista..? Itse tunnistaisin varmasti männyn ja mdf kaapin eron, jos kuuntelisin niitä omalla vahvarilla. Soundierothan on noiden materiaalien välillä parhaimmillaan lähes massiivisia. |
FastEddie 22.11.2016 14:43:59 | |
---|
mopar: Mäntykaappi on ainakin kevyempi kuin vaneri, tai lastulevy. Mdf:stä puhumattakaan. Sitä keveyttä nyt ainakin keskustelun aloittaja käsittääkseni haki. Ja koivu on kevyempi kuin mänty. If you think you are too old to rock n roll, then you are |
Kefiiri 22.11.2016 15:44:28 (muokattu 22.11.2016 15:45:22) | |
---|
FastEddie: Ja koivu on kevyempi kuin mänty. Riippuu kyllä koivusta ja männystä. Ainakaan vanereissa noin ei liene. Mäntyfenderien sointiin vissiin vaikuttaa se etulevy jossa kajari on kiinni. Eikös se ole suht. ohutta faneria ja kiinnitetty vielä niin, että se pääsee värähtelemään verrattain vapaasti? En ole musiikin asiantuntija. |
J.Nikkanen 22.11.2016 16:30:57 (muokattu 22.11.2016 18:13:10) | |
---|
|
hollstro 22.11.2016 18:10:04 (muokattu 22.11.2016 18:28:04) | |
---|
FastEddie: Ja koivu on kevyempi kuin mänty. Ei suinkaan. Suomalaisen männyn tiheys on 370 - 550 kg/m 3, kuusen 300 - 470 kg/m3 ja koivun 590 - 740 kg/m3. On yleinen harha että kaiuttimen alarajataajuus on halkaisijasta kiinni kun puhutaan normaaleista mitoista. Isommalla kartiolla tai kartioiden yhteispinta-ala-alalla saadaan enemmän äänenpainetta bassotaajuuksilla ja siksi koolla on merkitystä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
horseface 22.11.2016 20:43:09 | |
---|
Mulla on ollut jo kasarilta asti Marshallin 4x10 1965 -kaappi, jolla aikanaan tein useamman sata keikkaakin. Nyttemmin kaappi on ollut eläkkellä soittokämpän nurkassa jo vuosia ja olen miettinyt sen muuttamista 2x12 -kaapiksi. Osaako joku sanoa, kuinka iso merkitys on sillä materiaalilla, josta teettää uuden levyn, johon kaiuttimet kiinnitetään? Oli miten oli, näin on! |
Gabe 22.11.2016 22:19:46 | |
---|
Jucciz: Kaapin materiaali saattaa joissain tilanteissa vaikuttaa soundiin enemmän kuin käytössä oleva kaiutin, eli sen vaikutusta ei sovi ollenkaan väheksyä. Ainakin perinteikkäämpään osastoon mäntykaappi soundaa huomattavasti rikkaammalta ja muhkeammallta kuin vanerikaappi. Fenderin combokotelot ja kaapit olivat ainakin 50/60-luvulla mäntyä. Se on iso osa niiden koneiden soundia - tiedoksi kaikille rakentelijoille, jotka vaikkapa niitä 5E3-klooneja väsäävät, se kun on joku buumi tällä hetkellä. :) Tämä on täysin totta. Mulla on Swartin AST:ssä mäntykotela ja se soundaa yllättävän erilaiselta sen kanssa kuin vastaavan kokoisen vanerisen irtokaapin jossa sama elementti. "Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen." |
FastEddie 23.11.2016 10:43:00 | |
---|
hollstro: Ei suinkaan. ... No, sitten minua vedätettiin Uraltonella. Sanoivat, että koivukaappi on kevyempi kuin mäntyinen. Otin koivuisen ja on se kyllä kevyt. If you think you are too old to rock n roll, then you are |
hollstro 23.11.2016 11:09:27 | |
---|
FastEddie: No, sitten minua vedätettiin Uraltonella. Sanoivat, että koivukaappi on kevyempi kuin mäntyinen. Otin koivuisen ja on se kyllä kevyt. Voihan se olla jos on erilaisia rakennettu. Jos on samat levypaksuudet ja rakenne niin männystä tulee kevyempi. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
FastEddie 23.11.2016 12:25:34 | |
---|
hollstro: Voihan se olla jos on erilaisia rakennettu. Jos on samat levypaksuudet ja rakenne niin männystä tulee kevyempi. Uraltonen sivulta: "Koivuvaneri on kestävämpi, mutta painavampi. Se soveltuu modernimpaa soundia hakeville. Mänty eli havuvaneri on kevyttä ja soundillisesti massiivimännyn kaltaista. Soveltuu hyvin 40-60-l. soundimaailmoihin, blues, rock and roll and jazz soittajille. " Taisipa muisti tehdä mulle tepposet, kaappini lienee kuitenkin mänty... If you think you are too old to rock n roll, then you are |
p130 23.11.2016 12:50:52 | |
---|
horseface: Mulla on ollut jo kasarilta asti Marshallin 4x10 1965 -kaappi, jolla aikanaan tein useamman sata keikkaakin. Nyttemmin kaappi on ollut eläkkellä soittokämpän nurkassa jo vuosia ja olen miettinyt sen muuttamista 2x12 -kaapiksi. Osaako joku sanoa, kuinka iso merkitys on sillä materiaalilla, josta teettää uuden levyn, johon kaiuttimet kiinnitetään? Tekisi mieli sanoa että ei kannata. Mulla oli pitkään 1965 ja vastaavan kokoinen 2x12 2556. 1965 soundasi paremmalta orkkiselementeillä kuin 2556 millään kokeillulla yhdistelmällä, seassa oli jopa pre-Rola G12M-pari eli mojosta ei ainakaan jäänyt kiinni. Näin siis minun korvillani kuunneltuna :/ Tietysti jos mieli tekee niin silloin pitää kokeilla... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
horseface 23.11.2016 14:43:44 | |
---|
p130: Tekisi mieli sanoa että ei kannata. Mulla oli pitkään 1965 ja vastaavan kokoinen 2x12 2556. 1965 soundasi paremmalta orkkiselementeillä kuin 2556 millään kokeillulla yhdistelmällä, seassa oli jopa pre-Rola G12M-pari eli mojosta ei ainakaan jäänyt kiinni. Näin siis minun korvillani kuunneltuna :/ Tietysti jos mieli tekee niin silloin pitää kokeilla... Ihan hyvä ehdotus tuokin, että antaa vaan olla. En nimittäin ole nykyisillä nupeilla oikeastaan edes kokeillut sitä. Täytynee vielä antaa kympeille tilaisuus. Oli miten oli, näin on! |