Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pieni kaappi?
1 2 3
hallu
21.11.2016 18:21:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin mesani kylkeen pikkuruisen kaapin esim. 2x8 tuumaisen, mutta onko teettäminen tai itse tekeminen ainoa vaihtoehto? ei näyttäisi valmiina olevan tuollaisia. Onko 1x12 tuumainen soundillisesti niin paljon parempi ettei tuollaista 2x8 tai edes 2x10 tuumaista kannata tehdä, että niistä ei vaan saa hyviä?
 
Haluaisin tiukkaan honottavaa fokusoitunutta keskialuemurinaa ja kevyttä roudattavuutta. Olisiko ehdotuksia mikä toimisi parhaiten tähän tarkoitukseen? aattelin, että varmaan se saisi olla myös rakenteeltaan suljettu. Aattelin, että pienet kajarit on kevyitä eikä tarttis olla tehonkestoltaan mitään hirmuisia noin pienelle vahvarille (siis 25 w vahvari ).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
21.11.2016 18:49:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osaa sanoa 2x8" kaapista muuta kuin, että soundi lienee aika erilainen 12" elementteihin verrattuna. Kyllähän pienestä elementistä puuttuu alataajuuksia ja soundi on erilainen, sehän on ihan fysiikkaa se.
 
Mutta yksi vaihtoehto on, että hankit 12" kaappiin neodyymimagneettiset elementit. Ne eivät paina juuri mitään. Soundi riippuu tietty elementistä, mutta oma Lil Texas on kuin Texas Heatin ja alnicon yhdistelmä. Mulla on treeniksellä 2x12" kaappi, jossa on Texas Heat ja em. Lil Texas ja tykkään soundista bändin kanssa todella paljon. Tuo yhdistelmä oli itsellenikin yllätys, mutta pakko se on korviaan uskoa. :)
 
Tuo on amerikkalaishenkinen, mutta neoelementtejä saa myös brittisoundisina.
 
Jos taas päädyt alkuperäiseen suunnitelmaan, niin kyllähän nämä kotimaiset kaappimestarit sulle sellaisen tekevät. Itse suosin Bluetonea soundin vuoksi. Se on paras, mitä olen testannut, enkä osaa parempaakaan kaivata...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
hallu
21.11.2016 19:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: En osaa sanoa 2x8" kaapista muuta kuin, että soundi lienee aika erilainen 12" elementteihin verrattuna. Kyllähän pienestä elementistä puuttuu alataajuuksia ja soundi on erilainen, sehän on ihan fysiikkaa se.
 
Mutta yksi vaihtoehto on, että hankit 12" kaappiin neodyymimagneettiset elementit. Ne eivät paina juuri mitään. Soundi riippuu tietty elementistä, mutta oma Lil Texas on kuin Texas Heatin ja alnicon yhdistelmä. Mulla on treeniksellä 2x12" kaappi, jossa on Texas Heat ja em. Lil Texas ja tykkään soundista bändin kanssa todella paljon. Tuo yhdistelmä oli itsellenikin yllätys, mutta pakko se on korviaan uskoa. :)
 
Tuo on amerikkalaishenkinen, mutta neoelementtejä saa myös brittisoundisina.
 
Jos taas päädyt alkuperäiseen suunnitelmaan, niin kyllähän nämä kotimaiset kaappimestarit sulle sellaisen tekevät. Itse suosin Bluetonea soundin vuoksi. Se on paras, mitä olen testannut, enkä osaa parempaakaan kaivata...

 
No juu Bluetone tietenkin sitten jos päädyn teettämään sen. Ööööö.... nimenomaan sitä alapäätä ei tarvitsisi olla vaan justiinsa keskeltä honottavaa rähinää olisin vailla. Bändin toinen kitaristi hoitaa sen botneosaston yhdessä basistin kanssa ja tää mun rooli on maalata tarkkuussiveltimellä tekstuuria sen soundimaton päälle. Läpileikkaava kirkas tai keskellä (laulajan vasemman olkapään takana kukkuva) soundi olisi hakusessa.
 
Taidanpa laittaa tuon neodyymielementin korvan taakse josko sitten semmoisen laittaisi. umpinaiseen pienehköön kahdentoista tuuman kaappiin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
21.11.2016 20:48:44 (muokattu 21.11.2016 20:50:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tykkään, että pienillä saattaa mennä riipiväksi, mutta se nyt on jonkin verran mutua. Eli tuo kannattaa jättää huomiotta. Ja toisen riipivä on toisen läpileikkaava, että nää on näitä.
 
Mutta kyllä kuvailemaasi soundia saa myös 12" elementistä. Ja jos on pieni 1x12", niin ei siitä paljon muuta saakaan... :D
 
Mutta ehkä kannattaa testata. Tiedä, vaikka se olisi just se sun juttu.
 
E. typerä finglish poistettu...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Jucciz
21.11.2016 21:04:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on jännä sit kun taas esim. studiomonitoreissa jo 6-7" bassokaiuttimella olevat mallit toistavat 40 hertsiin asti suorana... että miksei 8-tuumaisista sais tarpeeksi bassoa, jos vaan käyttää oikeanlaisia kaiuttimia ja kaappirakennetta?
Kefiiri
21.11.2016 21:19:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: miksei 8-tuumaisista sais tarpeeksi bassoa, jos vaan käyttää oikeanlaisia kaiuttimia ja kaappirakennetta?
 
Soitin kerran keikan Rolandin 4x8" combolla, sointi oli niin rapsakka että keikan jälkeen useampi tyyppi halusi ostaa kyseisen vahvarin. Mutta se oli jo myyty eteenpäin... kyllä kasituumaisillakin paikkansa on.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
21.11.2016 21:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Toi on jännä sit kun taas esim. studiomonitoreissa jo 6-7" bassokaiuttimella olevat mallit toistavat 40 hertsiin asti suorana... että miksei 8-tuumaisista sais tarpeeksi bassoa, jos vaan käyttää oikeanlaisia kaiuttimia ja kaappirakennetta?
 
Kyllähän pienemmätkin elementit alas menee, mutta ei se soundin 'jytke' kuitenkaan sama ole. Noin fyysistihän pienempi elementti ei pääse samaan, vaikka se tehtäisiin kuinka hyvin.
 
Tietty se kaappi vaikuttaa paljon ja jos alkaa hifistelemään refleksiputkilla ja kaapin rakenteilla, niin kyllähän niillä kaikkea jännää saa tehtyä.
 
Mutta jos miettii vaikka autoa, niin ei 6x9" tuumaisista saa samaa 'jynkytystä' kuin 12" subbarista, vaikka tekisi mitä...
 
Itsellä tosin on bassot pienellä, ym, joten en itsekään ole kauhean basson tai botnen perään, mutta joku siinä 12" tuumasen soundissa vaan miellyttää, jota ei 10":ssa ollut...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
hallu
21.11.2016 22:25:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Toi on jännä sit kun taas esim. studiomonitoreissa jo 6-7" bassokaiuttimella olevat mallit toistavat 40 hertsiin asti suorana... että miksei 8-tuumaisista sais tarpeeksi bassoa, jos vaan käyttää oikeanlaisia kaiuttimia ja kaappirakennetta?
 
No niitä alataajuuksia en niin kovasti nyt ollenkaan kaipaa. Voin laittaa isomman kaapin alataajuuksia varten, mutta bändin kanssa tarvitsen sitä riipivyyttä ja pitää olla kevyt roudata eli pieni se kaappi saisi olla kiitos. Mootenhan isompikin kartio kävisi mutta kun aattelin, josko löytyisi joku pieni söpöläinen :-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Dropped C
21.11.2016 23:16:30 (muokattu 21.11.2016 23:20:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaraämyri ja PA, kokoalue tai bassoämyri on ihan eri juttu. Kymppituumaset on bassokaapeissa esim. standardi, ei puutu botnea, saa ihan totaalisen liikaakin jos avaa hanaa ja on kunnon kaappi. Mutta joku juttu kitaraämyreissä on, että se "oikea" saundi lähtee 12" ämyreistä.
 
En nyt osaa sanoa, että mistä johtuu. Liikeratajuttu tai jotain.
 
Mutta summa summarum. Alimpien taajuuksien toisto ei kyllä oikein riipu ämyrin koosta. Paitsi ehkä juuri kitaraämyreissä. Liikerata pienempi, ehkä tekee sen. Joku viisaampi valaiskoon.
 
hallu
21.11.2016 23:45:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Kitaraämyri ja PA, kokoalue tai bassoämyri on ihan eri juttu. Kymppituumaset on bassokaapeissa esim. standardi, ei puutu botnea, saa ihan totaalisen liikaakin jos avaa hanaa ja on kunnon kaappi. Mutta joku juttu kitaraämyreissä on, että se "oikea" saundi lähtee 12" ämyreistä.
 
En nyt osaa sanoa, että mistä johtuu. Liikeratajuttu tai jotain.
 
Mutta summa summarum. Alimpien taajuuksien toisto ei kyllä oikein riipu ämyrin koosta. Paitsi ehkä juuri kitaraämyreissä. Liikerata pienempi, ehkä tekee sen. Joku viisaampi valaiskoon.

 
No 12 tuumainen hägäri on ehdottomasti yleisin kitaraämyrin koko, mutta esimerkiksi tuossa Vibro Champissa kymmenen (vai oliko se peräti vaan kahdeksan) tuumainen ei kyllä kuulosta ollenkaan "väärälle" . Hemmetin hieno soundi pikkuruisesta lelun näköisestä pömpelistä :-). Aattelin, että kaapin ja elementin koon välillä on jokin yhteys niin että esimerkiksi 2x8 tuumainen kaappi olisi suhteessa saman kokoinen kuin 2 x12 tuumainen eli kaapin koko kutistuisi samassa suhteessa elementin kokoon nähden. Tottahan on tietenkin että esimerkiksi 1x 12 tuumaisia kaappeja on monen kokoisia joten kai kaapin koolla voidaan vaikuttaa siihen soundiin monella tapaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
22.11.2016 00:01:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, 12 tuumaisia saa joten sellaista sitten katselen. Onko kokemusta onko tuo Uraltonen kaappi mistään kotoisin? hinta ainakin olisi aika kilpailukykyinen. Bluetonen saisi varmaan aika lähelle samaa rahaa (oliskohan 500 euroa 1x12 kaapista semmoinen keskiarvo?) uraltonen kustomkaappi tuli laskurissa maksamaan rapiat neljäsataa (elementistähän se paljon riippuu paljonko maksaa).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Zeeboo
22.11.2016 00:22:03 (muokattu 22.11.2016 00:23:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli aikanaan setti, jossa Rolandin GP-100:sta meni kaksi kanavaa pöytään ja kaksi päätteen kautta 2*8" kaappiin omaan kuunteluun. Toimi ihan täyttä päätä. Takaa avoimessa kaapissa oli Celestionin G8s-50:t. Tai siis on. Kaappi on tallessa edelleen, käyttämättömänä. Vinkki...
 
White men can't Monk
Laulava Kylätohtori
22.11.2016 06:46:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja Hallulle vielä muistutukseksi, että myös kaapin materiaali vaikuttaa soundiin, ei pelkkä koko ja muoto...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
klobasa
22.11.2016 07:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos käytetään ihan perus kitarakaapin näköistä pömpeliä eikä mitään erikoisviritystä mitä ei yleensä näe kitarakaapeissa tai vahvareissa, niin kyllähän lähes aina 12" antaa enemmän botnea ja alimpia taajuuksia vs. 10". Ja kymppi tekee saman 8" verrattuna.
 
Itse en tykkää 12" kaiuttimista ton vuoksi. 2x10" olis mun valinta. 2x8" leikkaa jo liikaa alimpia taajuuksia IMO.
 
Kefiiri
22.11.2016 07:39:16 (muokattu 22.11.2016 07:40:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Itse en tykkää 12" kaiuttimista ton vuoksi. 2x10" olis mun valinta. 2x8" leikkaa jo liikaa alimpia taajuuksia IMO.
 
Kasituumaisia sisältävän kaapin kanssa pääsee avaamaan bassosäädintä vahvistimesta.
Umpinaisen 2x10" kanssa bassot joutuu ruuvaamaan melkein nollaan. Näin ainakin mulla.
 
Hifikajarit ovat tosiaan erikseen, pienistäkin saa bassoa, mutta sitten tarvitaan vahvistimelta jo paljon tehoa kun elementtien herkkyys on huonompi.
 
En ole musiikin asiantuntija.
klobasa
22.11.2016 07:46:49 (muokattu 22.11.2016 07:48:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kasituumaisia sisältävän kaapin kanssa pääsee avaamaan bassosäädintä vahvistimesta.
Umpinaisen 2x10" kanssa bassot joutuu ruuvaamaan melkein nollaan. Näin ainakin mulla.

 
Itsellä oli takaa avoin combo jossa oli 2x8" kaiuttimet. Siitä sai kyllä täysin riittävät bassot ja soundasi hyvältä, mutta jotain alaoktaavia jäi puuttumaan 1x10" takaa avoimeen kaappiin verrattuna. Ja 12" kaapissa oli jo liikaa alimpia taajuuksia. IMO, tietty. Kaikki kaapit / combot suht samoilla mittasuhteilla ja materiaaleilla.
 
Yksi oleellinen asia mikä vaikuttaa asiaan on kaapin syvyys. En laittais omaan käyttöön esim. 1x12" tai 2x10" kaappia kuin max n. 23cm syvyisenä. Moni kaappi on lähempänä 30cm ja niissä bassot on jo paljon isommat. IMO, taas tietty. Suljetulla kaapilla olen soittanut viimeksi v. 1999.
 
FastEddie
22.11.2016 10:37:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, 12 tuumaisia saa joten sellaista sitten katselen. Onko kokemusta onko tuo Uraltonen kaappi mistään kotoisin? hinta ainakin olisi aika kilpailukykyinen. Bluetonen saisi varmaan aika lähelle samaa rahaa (oliskohan 500 euroa 1x12 kaapista semmoinen keskiarvo?) uraltonen kustomkaappi tuli laskurissa maksamaan rapiat neljäsataa (elementistähän se paljon riippuu paljonko maksaa).
 
http://en.uraltone.com/speakers/ura … -12-custom-kaiutinkotelo-13999.html
 
Mulla on tälläinen koivukaappi Jensen Tornado kaiuttimella. Tärkein speksi oli keveys.
Ja kaappi on todella kevyt ja soundikin on ok. Loppuhinta taisi olla vähän alle 400.
 
If you think you are too old to rock n roll, then you are
JoKo
22.11.2016 11:09:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten toi kaapin materiaali vaikuttaa soundiin noin pähkinänkuoressa? Tilavuuden ja kartion vaikutus on toki selvä homma mutta tuohon materiaaliin en oikeastaan ole koskaan kiinnittänyt huomiota...
 
oksatboys
22.11.2016 11:18:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Miten toi kaapin materiaali vaikuttaa soundiin noin pähkinänkuoressa? Tilavuuden ja kartion vaikutus on toki selvä homma mutta tuohon materiaaliin en oikeastaan ole koskaan kiinnittänyt huomiota...
 
Hyvin marginaalisesti, jos kaappi on mitä tahansa jäykkää levyä. Onhan siinä varmana joku ero toimiiko seinät jousina vai ei ja paljonko bassoa menee läpi. Jotta kunnnon eroja saadaan pitäis varmaan tehdä kaksi muuten samanlaista kaappia mutta toinen ohutta ja toinen tosi paksua vaneria tms.
 
klobasa
22.11.2016 11:59:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Hyvin marginaalisesti, jos kaappi on mitä tahansa jäykkää levyä.
 
IMO vanerisen ja mäntyisen kaapin soundiero on todella iso. Mäntyinen värittää soundia (aavistuksen reverbimäisesti) ja vanerinen ei väritä juuri lainkaan. Noin niinku lyhyesti sanottuna.
 
Molemmille on paikkansa, mutta vaneriset on mun mielestä vähän helpompia ennakoida miltä ne soundaa ja erityisesti bassojen osalta ne on jämptimpiä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «