Aihe: Minkälainen "kalusto" tanssimusiikkiin?
1
jokuset
10.06.2004 08:58:28
Olen tässä soitellut nykyisessä tanssiorkassa tälläisellä kalustolla: Fender Stratocaster USA, Fender Hot Rod Deluxe 2 putkivahvistin ja korg AX1500-G multiefekti. Itse olen sitä mieltä, että kitara ja vahvistin on kunnossa, mutta mitä kannattaa sijoittaa kitaran ja vahvistimen väliin. Yleensä vain komppailen, mutta soolojakin soitan.
Uusi lastenlaulu on keksitty: Häntä pannaan toiseen korvaan!
JK
10.06.2004 10:02:44
Olen tässä soitellut nykyisessä tanssiorkassa tälläisellä kalustolla: Fender Stratocaster USA, Fender Hot Rod Deluxe 2 putkivahvistin ja korg AX1500-G multiefekti. Itse olen sitä mieltä, että kitara ja vahvistin on kunnossa, mutta mitä kannattaa sijoittaa kitaran ja vahvistimen väliin. Yleensä vain komppailen, mutta soolojakin soitan.

Ööö... Piuha?

Eikös tuo ole ihan hyvä kalusto tanssimusiikkiin(kin.) En oikein usko että tanssimusiikin soittaminen nyt jotenkin kummasti poikkeais muusta ja siinä jotain erityistä tarvitsisi, pikemminkin päinvastoin. Mahdollisimman puhdas kitarasoundi on jees.

Vai meinaatko että on erikseen jotain "humppaefektejä"
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
jokuset
10.06.2004 10:53:22
:) Heh...

Sepä siinä onkin kun en ole vielä löytänyt niin puhdasta, mutta kuitenkin paksua soundia. Oman käsitykseni mukaan komppikitaran pitää täydentää kokonaisuutta eikä kuulua erilleen, tottakai se pitää itse kuulla.
Sopiiko lievä esim. hallikaiku yms. komppaukseen? Muita efektejä on hankala soveltaa tanssimusiikkin paitsi flangeria, delayta tai chorusta...
Irti Humpasta
10.06.2004 12:39:13

Se on ihan sama mitä laitteita käyttää kuulijalle, mutta
itselle on tärkeää hyvät soundit, jotta fibat löytyvät :)
Max komppaa ja mää soitan hanuril...Sininen uni
jokuset
10.06.2004 12:52:42
Näinhän asia kyllä on ja mukavaahan soitto on kun se kuullostaa omaan korvaan hyvältä, mutta itse olen alkanut kuunnella toisten soittaessa soundia ja yrittänyt ottaa opiksi, että mikä kuulostaa hyvältä ja mika toimii. Mutta nämähän ovat vain makuasioita...
sormunen
10.06.2004 17:32:42

Veikkaan, että punainen pikkutakki voisi olla hyvä ostos? Vai meneekö se jo lähtösoundin puolelle?
jeppeq
11.06.2004 00:04:23
Muutamia bändin kitaristeja seuraillessani oon todennut (laitteista riippumatta) ainakin tuon volumepuolen hallinnan eri soundeissa olevan kynnyskysymys osalle. Eli sulla on tuo paavo, josta kaivelet soundeja, aloita vaikka tarkastamalla kaikki "komppisoundit" samoille voimakkuuksille, säröjä voit hiukka nostaa komppivoimakkuuksista. Jos soittotatsi vispaa, laita kompura väliin. Onhan noita konsteja.

Yksinkertainen on kaunista ja sormista ja tatsista se soundi loppupelissä lähtee. Hyvää ei useinkaan saa myös halvalla.
vn
11.06.2004 01:03:41

Sullahan on hyvät releet oli musa mitä tahansa...Itse jättäisin kyllä noi multiefektit (tuhoaa yleensä oikeat kitaran äänet) välistä pois ja hoitaisin jonkun tubescreamer-tyyppisen purkin väliin.Delay on kyllä myös sallittu mutta chorus ei !!! :)
Captain Farrell
11.06.2004 08:24:41
Olen tässä soitellut nykyisessä tanssiorkassa tälläisellä kalustolla: Fender Stratocaster USA, Fender Hot Rod Deluxe 2 putkivahvistin ja korg AX1500-G multiefekti.

Mun soittokalusto on lähes samanlainen kuin sulla, Strato ja Fenderin Deluxe-vahvistin. Mutta mitä niiden väliin laitetaan, onkin sitten eri juttu. Alkuaikoina käytin itsekin multiefektiä, jonka etuna on näppärä siirtyminen saundista toiseen ja volumen saa säädettyä joka saundille erikseen.

Mua alkoi kuitenkin hyvin pian nyppimään toi multiefekti: Saundit eivät ollet läheskään niin hyvät, kuin erillisten efektipedaalien kanssa. Säröpuoli oli ainakin suoraan sanottuna anaalista. Eli multipaavo vaihtui erillisiksi efektipurkeiksi ja hetkeäkään en ole sitä katunut.

Nykyään mun efektilauta on kasvanut aika massiiviseksi, sillä soitan hyvin paljon muutakin kuin tanssimusaa; rockia, funkia, jazzia, discokamaa... Tanssimusiikkia soittaessani eniten käyttämäni saundit ovat seuraavanlaiset:

-Peruskomppaamiseen en käytä mitään muuta kuin kompressoria, joka tasoittaa sointia mukavasti.

-Rautalankatyyppiseen sooloiluun polkaisen kompuran lisäksi päälle myös delayn ja boosterin. Boosteri on säädetty niin, että se nostaa hieman volumea silleen, että soolot tulevat paremmin esille.

-Kevyeen särökomppaamiseen käytän kompuraa ja miedolla säröllä olevaa overdrivea.

-Särösooloissa päällä on kompura, ja rankemmalla säröllä oleva overdrive. Joskus pääsee mukaan myös delay.

Näillä neljällä saundilla pääsee tanssimusiikissa jo pitkälle. Ja näiden neljän saundin luomiseen tarvitaan siis viisi pedaalia. Näiden lisäksi mulla on laudassa myös chorus, tremolo, wah, ym. tilpehööriä, mutta nää on lähinnä sellasta ylimääräistä maustetta, joita ilman tulee ihan hyvin toimeen. Kompressori mulla on päällä lähes koko ajan. Kompuran polkaisen pois päältä ainoastaan silloin kun otan peliin rankempaa säröä, mutta harvemmin se sitten enää tanssimusiikkia onkaan.

Ai niin, vahvistimen oma jousikaiku on päällä koko ajan. Hyvin miedolla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)