Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millainen viulu aloittelijalle?
1
Ianuarius
04.01.2014 12:45:48 (muokattu 04.01.2014 12:46:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostusta ois viulun ostoon, koska haluttais alkaa räpeltään sellasesta saundeja omiin nauhotuksiin. Oon vähän miettiny, ettei sen ees tarvis olla mikään kummonen, minkä vuoksi olen pohtinut jotain 100-200 euron vimpaimia Thomannilta (kun ovat vielä ihan hyviä arvioita saaneet), mutta sitten taas tuntuu, että meneekö se raha ihan hukkaan. Köyhällähän ei ole varaa ostaa halpaa, mutta ei sitten taas kyllä noita torilta löytyviä 1000-15000 euron pelejäkään.
 
Tarkoitus ei siis ole kuitenkaan ostaa ykkösinstrumentiksi tällaista.. eikä varmaan edes viidennelle sijalle, mutta silti soitto innostaisi jonkin verran.
 
Paikallisesta liikkeestähän löytyy tällaisia:
http://www.musiikkikullas.fi/jousis … /viulusarja-niccolo-aileen-4-4.html
http://www.musiikkikullas.fi/jousis … lut/viulusarja-4-4-yamaha-v5sc.html
 
Yamaha tavallaan kiinnostaisi, kun olen ostanut ihan älyttömät määrät Yamahan halpisinstrumentteja ja kaikki ovat olleet järettömän hyviä. Silti 400 euron hinta pistää epäilyttään, kun ei ole mitään havaintoa, että paljonko tollasta tulis soitettua.
 
Sähköviulu ei kiinnosta yhtään.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
jheikka
04.01.2014 18:39:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite vähän samassa tilanteessa. Kävin kullaksella tutkimassa Niccoloa ja kattelin Thomannin tarjontaa, mutta se etu täältä kotimaasta ostaessa on, että viulun saa valmiiksi trimmattuna.
 
Molemmat noista varmaan asiansa ajaa, mutta minä päädyin tuohon Abertone V-344 viuluun ja ehkä ensi viikolla siitä on jo kokemuksia.
 
http://www.tori.fi/paijat-hame/Kaun … hyva_4_4_viulu_9201701.htm?ca=2&w=3
 
Ianuarius
04.01.2014 19:00:41 (muokattu 05.01.2014 00:58:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin joo, ku sit taas tuli mieleen, että onko tossa alle 600 euron hintaluokassa mitään väliä paljonko siihen ees pistää. Jotku sanoo että ihan halvimmat pitää virettä huonosti, mutta siis kuka tietää.
 
http://www.thomann.de/gb/stentor_sr1400_violine_44.htm
http://www.thomann.de/gb/stentor_sr1500_violine_student_ii_44.htm
 
Tollasia oon kanssa katellu (hintaan 133 euroa ja 163 euroa), eikä niillä mitään yhtä ja kahta tähteä oo vaan pääsääntösesti pirun hyvät arviot. Jos ne ei pitäis virettä ja ois tosi paskoja soittaa, niin miks kukaan niille antais kahta tähteä enempää? monestihan noita arvioita tietenki huijataanki, mut voiko muka olla kaikki kusetusarvioita? Tossa halvemmassaki on 27/44 arviota 5 tähteä.
 
Varmaan myös valmistuksessa on tapahtunut kehitystä teknologian kehityksen vuoksi. En mä nyt haluais laittaa turhankaan 400 euroa viuluun vaan sen takia, että joku katkera puoliammattilainen tulee tilittään, että: "kyllä halvat on paskoja ja silloin kun minäkin vuonna 1969..." Jos alle 200 eurolla saa soitettavan pelin, joka kuulostaa siedettävältä, niin sekin varmasti riittäis mulle. Ja jos pitää laittaa 200 euroa tohon päälle lisää, niin pitäis olla pirun painavat perusteet, että miksi. Ainakaan kitaroiden puolella 200 euroa ei tossa hintaluokassa vielä tee paljon paskaakaan.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Murgo
05.01.2014 05:27:27 (muokattu 05.01.2014 05:34:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on noita halppiksia pari ollut, ensimmäinen akustinen (sitä ennen oli Harley Benton sähköviulu) oli jonkun kotimaisen pikkumaahantuojan Kiinasta tuoma n. satasen hintainen joskus 6-7 vuotta sitten, ihan hyväsointinen kunhan viilasin tallan ja satulan sopivalle korkeudelle ja vaihdoin uudet kielet. Pari saumaa aukesi ensimmäisenä talvena mutta halppis kun oli kyseessä niin korjasin pikaliimalla ja sen jälkeen pysyi kasassa. Myin tuon pari-kolme vuotta sitten silloiselle työkaverille kun halusi välttämättä sen ostaa. Alfred Stingl-merkkinen Thomann-sello oli myös jonkun vuoden ajan, siinä oli ongelmia, saumat aukeilivat ja kaula eli todella voimakkaasti vuodenaikojen mukaan mutta kyllä silläkin ääntä sai.
 
Tällä hetkellä on Abertone alttoviulu joka ei oikein ole vakuuttanut, työnlaatu ja materiaalit hiukan epämääräiset, mm. yksi viritystappi katkesi käsiin, maahantuoja tosin kyllä lähetti takuuna uuden, sekä Thomannilta ostettu Roth&Junius RJV 15 joka on ollut pari vuotta ja johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Pitää vireen viuluksi lähes käsittämättömän hyvin, soi ainakin omaan maallikon korvaani (ja myös viulunsoittoa enemmän harrastaneen kaverin mukaan) oikein kauniisti ja työnlaatu on siistiä. Kyseinen malli ei näköjään tosin ole tämänhetkisessä valikoimassa, hintaluokka oli vajaa pari satasta.
 
Hiukan arpapeliähän nämä kaikkein halvimman luokan viulut ovat, yksilöeroja löytyy. Trimmaamiseen ja kielten vaihtoon saa yleensä varautua, tehtaan jäljiltä ainakin omissani on ollut kiinni kauheat rautalankakielet ja sekä talla että satula aivan liian korkealla. Tuo viimeisin Roth&Junius oli tosin ihan siedettävässä trimmissä jo tullessaan, kielet vaihdoin siihenkin. Viulussa kielet vaikuttavat todella paljon ääneen ja soitettavuuteen joten kannattaa sijoittaa hiukan parempiin vaikka aika kalliita ovatkin. Kestävät tosin pidempään kuin kitarassa.
 
Mukana tulevat jouset menevät usein kieroiksi mutta kyllä niillä silti soittelee. Mukana tuleva hartsi on ainakin omissani tahtonut olla aika huonoa, kannattaa ostaa kunnollista, se ei ole kallista ja riittää pitkään.
 
Mutta kyllä noista halvoistakin pienellä viilauksella on saanut tällaiselle itseoppineelle harrastelijapelimannille kelpaavia leluja, klasarisnobit toki eivät mokomiin sikarilaatikoihin koskisi pitkällä kepilläkään.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
BassoSisko
05.01.2014 10:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parasta on jos pääset itse käymään soitinliikkeessä ja testaamaan omaan hintaluokkaasi sopivia soittimia. Koska vain kokeilemalla voit tietää mikä tuntuu hyvältä, sitä ei kukaan muu voi toisen puolesta sanoa. On kyseessä sitten aloittelija tai pidemmälle ehtinyt.
 
Ne mitä ehdotit, ovat samassa hintaluokassa tämän kanssa, saat heti hyvät kielet, kotelon ja jousen.
http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … dot/tuote_id/18987&kategoria_id=642
 
En nyt käy eri soitinliikkeiden sivuja sen tarkemmin läpi, koska sen voit tehdä itse. Se mikä kannattaa kuitenkin on kysellä siellä soitinliikkeessä tyhmiltäkin tuntuvia kysymyksiä, koska niin opit mitkä asiat vaikuttaa ja osaat vähitellen valita sen oikean soittimen sinulle.
 
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
BassoSisko
05.01.2014 10:59:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Mutta kyllä noista halvoistakin pienellä viilauksella on saanut tällaiselle itseoppineelle harrastelijapelimannille kelpaavia leluja, klasarisnobit toki eivät mokomiin sikarilaatikoihin koskisi pitkällä kepilläkään.
 
Ei tässä mistään snobismista ole kyse, vaan siitä mihin rahansa kannattaa laittaa. Ei kukaan, soitti sitten mitä musaa tahansa, halua tunkea rahojaan roskikseen. Ellei sitten tunne erityistä viehtymystä säädellä ja liimailla itse, kuten sinä tunnut tekevän.
 
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
Ianuarius
05.01.2014 11:40:55 (muokattu 05.01.2014 11:41:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Parasta on jos pääset itse käymään soitinliikkeessä ja testaamaan omaan hintaluokkaasi sopivia soittimia. Koska vain kokeilemalla voit tietää mikä tuntuu hyvältä, sitä ei kukaan muu voi toisen puolesta sanoa. On kyseessä sitten aloittelija tai pidemmälle ehtinyt.
 
En minä tiedä yhtään mikä tuntuu hyvältä. Joku 8000 euron viuluki saattaa tuntua meikän käteen paskalta, kun en ole ikinä edes koskenut mitään viulua. Kyllä mä tiedän, että toi "parasta ku käyt ite kokeilemassa" on ns. hyväksytty oikea vastaus, mutta siitä ei ole meikäläiselle mitään hyötyä.
 
Ja tosiaan miksi edes 27 tyyppiä arvostelee 133 euron viulun viiden tähden viuluksi, jos he ovat sanojesi mukaan tunkeneet vain rahansa roskikseen? Se minua kiinnostaisi kovasti. Jos viululla ei tee yhtään mitään, niin ihan sama onko siitä maksanut 1000 euroa tai 50 euroa, kyllä se on silloin yhden tähden vimpain.
 
Itseäni ei toki kiinnosta alkaa viilailemaan mitään talloja tai vaihtamaan kieliä, eli ehkä toi Sielami voisi siinä mielessä olla varsin hyvä vaihtoehto. Yamaha kiinnostaisi juuri merkin vuoksi, koska itselläni on varmaan jo kuusi eri soitinta Yamahalta ja kaikki ovat olleet hintaansa nähden erinomaisia.
 
Eihän tässä mitään muuta olla kaivamassa kuin vakuutteluja. Ihan sama kokeilenko itse viulua vai tilaanko netistä summissa. Loppujen lopuksi voi käydä ilmi että kyseessä oli ihan paska ostos ja inhoan sitä, tein nyt sitten kummin tahansa. Olen yhden kitarankin ostanut nuorena poikana noin. En tiennyt siitä yhtään mitään ja kävin kokeilemassa kaikkia roippeita kaupassa. Tuntui hyvältä, joten ostin. Noh, eipä tuntunut kauaa.
 
Kiitos kuitenkin vastauksista.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
BassoSisko
05.01.2014 16:30:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: En minä tiedä yhtään mikä tuntuu hyvältä. Joku 8000 euron viuluki saattaa tuntua meikän käteen paskalta, kun en ole ikinä edes koskenut mitään viulua. Kyllä mä tiedän, että toi "parasta ku käyt ite kokeilemassa" on ns. hyväksytty oikea vastaus, mutta siitä ei ole meikäläiselle mitään hyötyä.
 
Ja tosiaan miksi edes 27 tyyppiä arvostelee 133 euron viulun viiden tähden viuluksi, jos he ovat sanojesi mukaan tunkeneet vain rahansa roskikseen? Se minua kiinnostaisi kovasti. Jos viululla ei tee yhtään mitään, niin ihan sama onko siitä maksanut 1000 euroa tai 50 euroa, kyllä se on silloin yhden tähden vimpain.
 
Itseäni ei toki kiinnosta alkaa viilailemaan mitään talloja tai vaihtamaan kieliä, eli ehkä toi Sielami voisi siinä mielessä olla varsin hyvä vaihtoehto. Yamaha kiinnostaisi juuri merkin vuoksi, koska itselläni on varmaan jo kuusi eri soitinta Yamahalta ja kaikki ovat olleet hintaansa nähden erinomaisia.
 
Eihän tässä mitään muuta olla kaivamassa kuin vakuutteluja. Ihan sama kokeilenko itse viulua vai tilaanko netistä summissa. Loppujen lopuksi voi käydä ilmi että kyseessä oli ihan paska ostos ja inhoan sitä, tein nyt sitten kummin tahansa. Olen yhden kitarankin ostanut nuorena poikana noin. En tiennyt siitä yhtään mitään ja kävin kokeilemassa kaikkia roippeita kaupassa. Tuntui hyvältä, joten ostin. Noh, eipä tuntunut kauaa.
 
Kiitos kuitenkin vastauksista.

 
Silloin kun nuorena poikana kävit ostamassa sen "huonon" kitaran, niin teit silti valintasi jollain perusteella ja seuraavalla kerralla olit viisaampi.
 
Mutta jos sulla ei ole aikeita soittaa viulua sen enempää kuin testailla ja "rämpytellä", nin sittenhän sillä valinnalla ei ole niin suurta merkitystä. Mutta, voit myös ottaa yhteyttä johonkin opettajaan ja maksaa hänelle palkkion siitä että hän käy valitsemassa sulle viulun. Silloin se ei ainakaan hintaluokassaan olis paskimmasta päästä.
 
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
Murgo
06.01.2014 10:45:13 (muokattu 06.01.2014 10:48:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Ei tässä mistään snobismista ole kyse, vaan siitä mihin rahansa kannattaa laittaa.
 
Näinpä, tässä kysyttiin soitinta satunnaiseen kokeiluun/huvitteluun parin satasen hintaluokassa jolloin joku klassisella puolella "juuri ja juuri aloittelijan ensimmäiseksi viuluksi välttävä" tonnin-parin instrumentti on todennäköisesti niin iso investointi että jää hankkimatta.
 
Kuten totesin, kaikkein halvimpia satasen sikarilaatikoita ei voi suositella kuin tee-se-itse-henkisille ja käsistään käteville, sensijaan n. kahdella satasella sain itselleni kelpaavan soittopelin jota ei ole tarvinnut fiksailla kielten vaihtoa enempää.
 
Yamahan viuluista ei kokemusta mutta merkin muiden laitteiden perusteella tuskin voi pahasti mennä pieleen, hintaansa nähden laadukkasta tavaraa ovat tupanneet tekemään.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Ianuarius
06.01.2014 11:41:58 (muokattu 06.01.2014 11:45:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Silloin kun nuorena poikana kävit ostamassa sen "huonon" kitaran, niin teit silti valintasi jollain perusteella ja seuraavalla kerralla olit viisaampi.
 
Ei mua kiinnosta olla viisaampi. Haluan vain soittimen jolla on hyvä hinta-laatu-suhde.
 
Varmaan se nyt kumminkin sitten menee sinne 300-400 euron hintaluokkaan, jos ei satu torilla tuleen vastaan jotain ennen ostopäivää. Oulusta taitaa saada tohon hintaluokkaan tasan kaks viulua, eli tuskin niitten välillä punnitsemisesta tarvitsee kenellekään ammattilaiselle alkaa mitään maksamaan.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
BassoSisko
06.01.2014 11:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Kiinnostusta ois viulun ostoon, koska haluttais alkaa räpeltään sellasesta saundeja omiin nauhotuksiin. Oon vähän miettiny, ettei sen ees tarvis olla mikään kummonen, minkä vuoksi olen pohtinut jotain 100-200 euron vimpaimia Thomannilta (kun ovat vielä ihan hyviä arvioita saaneet), mutta sitten taas tuntuu, että meneekö se raha ihan hukkaan. Köyhällähän ei ole varaa ostaa halpaa, mutta ei sitten taas kyllä noita torilta löytyviä 1000-15000 euron pelejäkään.
 
Tarkoitus ei siis ole kuitenkaan ostaa ykkösinstrumentiksi tällaista.. eikä varmaan edes viidennelle sijalle, mutta silti soitto innostaisi jonkin verran.
 
Paikallisesta liikkeestähän löytyy tällaisia:
http://www.musiikkikullas.fi/jousis … /viulusarja-niccolo-aileen-4-4.html
http://www.musiikkikullas.fi/jousis … lut/viulusarja-4-4-yamaha-v5sc.html
 
Yamaha tavallaan kiinnostaisi, kun olen ostanut ihan älyttömät määrät Yamahan halpisinstrumentteja ja kaikki ovat olleet järettömän hyviä. Silti 400 euron hinta pistää epäilyttään, kun ei ole mitään havaintoa, että paljonko tollasta tulis soitettua.
 
Sähköviulu ei kiinnosta yhtään.

 
Osta Thomannilta se 100-200 euron viulu, kun et ota muita ehdotuksia vastaan. :)
Hauskoja soitteluita.
 
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
Ianuarius
06.01.2014 12:23:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hämärä asenne kyllä tällä palstala.
 
Mistä kaikki saa sellasen ajatuksen, että olen jo tehny päätökseni kun tulen täältä kysymään neuvoa? Ehdotuksia otetaan vastaan, mutten minä nyt sentään tee kaikkea heti kun joku saa suustaan plöräytettyä jonkin idean.
 
Hyviä ehdotuksia ja perusteluita, kiitos. Ei ole pakko, jos ei kiinnosta. Kunhan kysyin.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Arttuli
28.02.2014 08:33:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Kiinnostusta ois viulun ostoon, koska haluttais alkaa räpeltään sellasesta saundeja omiin nauhotuksiin. Oon vähän miettiny, ettei sen ees tarvis olla mikään kummonen, minkä vuoksi olen pohtinut jotain 100-200 euron vimpaimia Thomannilta (kun ovat vielä ihan hyviä arvioita saaneet), mutta sitten taas tuntuu, että meneekö se raha ihan hukkaan. Köyhällähän ei ole varaa ostaa halpaa, mutta ei sitten taas kyllä noita torilta löytyviä 1000-15000 euron pelejäkään.
 
Tarkoitus ei siis ole kuitenkaan ostaa ykkösinstrumentiksi tällaista.. eikä varmaan edes viidennelle sijalle, mutta silti soitto innostaisi jonkin verran.
 
Paikallisesta liikkeestähän löytyy tällaisia:
http://www.musiikkikullas.fi/jousis … /viulusarja-niccolo-aileen-4-4.html
http://www.musiikkikullas.fi/jousis … lut/viulusarja-4-4-yamaha-v5sc.html
 
Yamaha tavallaan kiinnostaisi, kun olen ostanut ihan älyttömät määrät Yamahan halpisinstrumentteja ja kaikki ovat olleet järettömän hyviä. Silti 400 euron hinta pistää epäilyttään, kun ei ole mitään havaintoa, että paljonko tollasta tulis soitettua.
 
Sähköviulu ei kiinnosta yhtään.

 
Ilmeisesti et ole aiemmin viulua soittanut?
Suosittelen ostamaan halvan, mutta sellaisen, mikä on laitettu kuntoon. Eli joko kivijalkakaupasta, missä on asiansa osaava viulun rassaaja hommissa, joka osaa tuunata tallan, ym tai sitten käytetty joltain joka on oikeasti soittanut sitä = todennäköisesti tuunattu kuntoon.
 
Jos ostat uuden halvan, niissä on yleensä tuunaukset päin p:tä, eli talla, kielien korkeudet, jne ihan miten sattuu, eli on vaikea soittaa.
 
Äänen puolesta ei ole niin väliä. Eron hyvässä ja huonossa soundissa voi havaita vasta kun oikeasti osaa soittaa. Ennen viulua soittamattomana soundi tulee kuulostamaan jäätävän huonolta pari ekaa vuotta vaikka saisit stradivarin :)
( oikeasti, vaikka laitoinkin hymiön )
 
ollimaha
18.03.2014 20:14:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve kaikille. Mulla ois tossa myynnissä edullisesti uudenkarhea ja virheetön Stentor SR1500, jota tälläkin videolla viulunopettaja kehuu parhaaksi aloittelijan viuluksi:
 
http://www.youtube.com/watch?v=0wZ8dN6txWE
 
Viulua myydään kahdella nimellä, toinen on Stentor II ja toinen Stentor SR 1500 Student II, mutta kyseessä yksi ja sama viulu.
 
http://www.thomann.de/fi/stentor_sr … id=bab477250babebe817ff1ae31974f8ba
 
Muutaman kerran soitettu, muutaman kuukauden vanha. Itsellä ei aika riittänyt soitteluun. Saat 110 eurolla, ja laitetaan toimitus niinkin tasasella rahalla kuin 5 euroa.
 
Ottakaahan kaikki kiinnostuneet yhteyttä.
 
ovihermaa@gmail.com
 
Krice
26.10.2016 20:47:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostan vähän tätä vanhaa ketjua, koska olen harkinnut viulun hankkimista. Olisi kiva tietää miten tässä lopulta kävi eli miten viulut vinkui. Olen ottanut mielestäni pragmaattisen näkökulman tähän asiaan ja tähtään puusta valmistettuun viuluun eli noin 500-600 hintaluokkaan pelkkä viulu. Siihen päälle kohtalaisen hyvä jousi ja muut tarvikkeet. Elitismi naurattaa vähän minuakin, koska kyseessä on vain soitin. Kitaristina sitä on oppinut soittamaan vaikka perunalla, joten aika samantekevää sopiiko viulu just omaan käteen yms. sehän on vähän samaa tasoa kuin kitaristit, jotka hakevat custom-kitaran kautta onnea soittoonsa.
 
aoi
17.11.2016 12:05:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin itse tuollaisen Stagg-viulusetin, joka oli ja taitaa vieläkin olla Thomannilla myynnissä tarjoushintaan; 120€ viulu 80€:llä - pakkohan sitä oli kokeilla. Aiempaa viulukokemusta ei ollut, vaan halusin hankkia soittimen ja alkamaan opetella soittamista sillä.
 
Mitä siitä olen nyt vuoden kokemuksen perusteella havainnut, sen saa vireeseen ja pysymään vireessä. Kielet soivat vapaina ihan viulun kuuloisesti ja ensimmäisistä asemista varsin vähällä vaivalla ja puhtaasti. Ihan korkeimmista överiasemista huomaa, että kielet taitavat olla vähän korkealla, kun alas otelautaa vasten painuva kieli menee niin alas muihin nähden, että pitää ihan miettiä mistä kohti sitä saa jousella soitettua osumatta muihin. Kielet ovat varmaan melko roskaa ja olen varautunut siihen, että niiden vaihto tulee jossain vaiheessa eteen. Ajattelin kuitenkin soittaa ne loppuun ensin, sillä ne ovat vähintään ihan kelvolliset. Jopa matalat kielet soivat ihan hyvänkuuloisella saundilla, soinnissa on ihan mukava kirjo keskitaajuuksien narsketta. Parempi viulu ja kieli varmaan tuottaisivat laajemmalle ulottuvan spektrin korkeita ja matalia taajuuksia, mutta ei tuokaan ole mikään eloton tumppu.
 
Talla on jo valmiiksi oikealla paikallaan ja suorassa. Oikeasta korkeudesta en ole ihan varma, saattaa olla liian korkeakin, mutta vaikuttaa ainakin soittokelpoiselta jos ei ihan ideaalinen ole.
 
Mukana tulevasta jousesta jouhet tuntuvat olevan vähän herkkiä katkeamaan, ja hartsi oli aika kova kalikka jota sai hinkata melko antaumuksella saadakseen tarpeeksi. Jousi vaikuttaisi menneen jo vähän kieroon, mutta paino sanalla vähän.
 
Mukana tuli varsin mainio kova laatikko, jossa olen roudaillut soitinta sinne sun tänne ja se on toistaiseksi selvinnyt matkoista ja lämpötilojen ja kosteuksien vaihteluista. Virittämään nyt toki joutuu melkein jokaisen siirtelyn jälkeen.
 
Kokonaisuutena sanoisin, että ihan hyvä oli, ei misään nimessä totaalista rahanhukkaa eikä soittoinnostuskaan ole kuollut. Realistisemman arvion osaisin tehdä vasta pidemmän soittokokemuksen ja tunnetusti hyvän viulun kanssa rinnakkain testaamisen jälkeen, mutta tässä aiheessahan onkn kysymys siitä että halutaan edullinen soitin, jolla voi soittaa ja kokeilla. Tuolla Staggilla voi.
 
"Et saa minkäänlaista hyväksyntää. Olet hävinnyt pelin." -Skywriter
Klezberg
17.11.2016 13:32:23 (muokattu 17.11.2016 13:33:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aoi:
Ihan korkeimmista överiasemista huomaa, että kielet taitavat olla vähän korkealla, kun alas otelautaa vasten painuva kieli menee niin alas muihin nähden, että pitää ihan miettiä mistä kohti sitä saa jousella soitettua osumatta muihin.
 
...
 
Talla on jo valmiiksi oikealla paikallaan ja suorassa. Oikeasta korkeudesta en ole ihan varma, saattaa olla liian korkeakin, mutta vaikuttaa ainakin soittokelpoiselta jos ei ihan ideaalinen ole.

 
Kielten korkeuskin on kai lähinnä juuri siitä tallasta kiinni. Varsinkin siellä ylemmissä asemissa. Halvoissa viuluissa talla on säätämättä ja sovittamatta. Tallan sovitus viulun kanteen kun on soinnin kannalta myös tärkeä juttu. Vaikea mitenkään tietää kuinka viulu soisi jos talla olisi kunnolla sovitettu. Oikeaoppisesti se tehdään veitsellä... en edes viitsi itse kokeilla. Jotkut laittavat hiekkapaperia viulun päälle ja hankaavat tallan jalkoja siinä... sitä voisi itsekin kokeilla. Tallojahan saa kaupasta.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Murgo
22.11.2016 20:14:13 (muokattu 22.11.2016 20:18:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienolla vesihiomapaperilla olen noita talloja kanteen sovitellut, tuntuisi toimivan ihan hyvin, sitä paremmin tietty mitä ohuempaa paperia löytää.
 
Yläreunan olen ensin viilannut lähelle, tehnyt hienosäädön hiomapaperilla ja lopuksi kielille n. puolen kielen syvyiset kolot hitsauspillin putsausrassilla. Samoin satulan uria olen syventänyt ensin ohuella rautasahanterällä ja sitten tehnyt kolon pohjaan pyöreän muodon noilla rasseilla. Kokeilemalla ja sovittamalla löytyy kielille sopiva korkeus.
 
Jos talla on kovin paksu (kuten halppiksissa yleensä on kun se niissä usein on koneella tehty aihio johon joku on vain kolmioviilalla tehnyt kielille lovet) niin sitä voi hioa ohuemmaksi.
 
Jos ottaa liikaa ja alkaa säristä otelautaa vasten niin talla-aihiot eivät tosiaan maailmoja maksa ja ovat usein parempilaatuisia kuin alkuperäiset. Yhden kun tekee liian matalaksi niin sitten on malli jonka mukaan seuraavan voi jättää millin korkeammaksi. :)
 
Sopiva korkeus riippunee mm. kielistä, omassani (tuo Roth&Junius joka on tehdassäädöissä, ainoa tähän asti omistamani jousisoitin jota ei ole tarvinnut trimmailla) on paksuin kieli satulan päässä n. millin irti otelaudasta, ohuemmat vähemmän. Tallan puoleisessa päässä väliä otelautaan on n. 5 mm. Kielet ovat Thomastik Dominantit ja ainakin minulla soivat kevyellä otteella ja särisemättä tuolla korkeudella, tosin yläasemista en juuri soita.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «