Aihe: SG
1 2 3 4 5 6 7
manfred
29.11.2002 23:19:04
yleensähän kauppojen linja on, että noihin "halpiksiin" HUOM! LAINAUSMERKIT, kuten lp studio ja sg special tulee pussi ja siitä hiukka kalliimpiin sit toi gibsonin kova boksi. myyntikikka tietysti tämäkin, oon tässä testaillut sg specialia ihan saatanasti ja voin sanoa että siitä ei kitara enää paljoa parane. silti taidan ostaa tuon sg standardin, joka on muuten täysin sama keppi kuin special, mutta siinä hc väri ja reunakoristeet,mikkikuoret+kaulan gibson-upotukset.Hullu kun olen. mutta tosiaan toi sg special on nyt mun mielestä se missä gibsonissa löytää parhaan hinta/laatu suhteen. sama pätee aika hyvin lp studioon.
Gibson Marshallin läpi=maailmankaikkeus
Kalm
30.11.2002 17:05:04
älä helkkarissa, olen itekkin kiinnostunut just Tokain Reissuesta, mut alko kans mietityttään, ku ei toi aito Special ole niin kauakana hintoja kun kattoo... Tuleeko muuten jokaseen Gibsonin mukana toi kova laukku? Jos tulee, Tokai is out of the question!

joo. Puntaroin itsekkin hommaa aika pitkään ja testailin eri vaihtoehtoja.

Itseäni eivät G:n karvalakkispecialit oikein lämmittäneet ja nykystandardit ovat taas hieman tuhdimmalla kaulalla kuin nuo Tokainkin kopioimat 60's modellit.
(ja välillä aika huonosti viimeisteltyjäkin kun on nauhat hiomatta ja säädöt tekemättä vielä kaupan hyllylläkin?).

Jäi sitten vaihtoehdot aika vähiin kun Gibsonin SG Custom ja 61-reissue mallit ovat niin sikahintaisia ja mailahan tulee kuitenkin oikean Gibsonin kaveriksi.(on ainakin sitten mitä vertailla :)

Tokaita näytti saavan myös useammalla eri värillä ja ainakin lehtijuttujen mukaan japsimalli on ilmeisen laadukas. Mikit vain vaihtoon niin avot!

Guitaristin koeajo:
http://www.tokairegistry.com/images/ads/tokai_sg_review.jpg

ja väriksi vaikkapa tuo limited edition paisley
http://www.wizardguitars.com/acatalog/tokpsgleg.jpg

Mutta saas nähä mitä paskaa sieltä kaukaa idästä lopulta postittavat. Joutuu kuitenkin vielä reilun kuukauden odottelemaan että saavat sen veistettyä ja toimitettua tänne härmään.
Kalm
30.11.2002 18:24:15
Guitaristin koeajo:
http://www.tokairegistry.com/images/ads/tokai_sg_review.jpg

Näyttäisi toimivan paremmin noin:
http://www.tokairegistry.com/images/ads ja sieltä sitten tuo tokai_sg_review.jpg
Tinmo
30.11.2002 19:17:03
yleensähän kauppojen linja on, että noihin "halpiksiin" HUOM! LAINAUSMERKIT, kuten lp studio ja sg special tulee pussi ja siitä hiukka kalliimpiin sit toi gibsonin kova boksi. myyntikikka tietysti tämäkin, oon tässä testaillut sg specialia ihan saatanasti ja voin sanoa että siitä ei kitara enää paljoa parane. silti taidan ostaa tuon sg standardin, joka on muuten täysin sama keppi kuin special, mutta siinä hc väri ja reunakoristeet,mikkikuoret+kaulan gibson-upotukset.Hullu kun olen. mutta tosiaan toi sg special on nyt mun mielestä se missä gibsonissa löytää parhaan hinta/laatu suhteen. sama pätee aika hyvin lp studioon.

niin minäkin kokeilin juuri useaan otteeseen SG Specialia ja onhan se niin että on se ehkä vähän riisuttu versio Standardista, mut onhan Gibson aina Gibson eikä Tokai!
Let there be light, Let there be sound, Let there be drums, Let there be guitar, LET THERE BE ROCK!
Kitarisoija.
01.12.2002 13:55:15

Mun käteen ei ainakaan Epin SG istunut kun kaupassa soittelin ja soundit nyt oli vähän erityylisiä mitä hain.
Muuta en osaa sanoo, kyllähän se ihan hyvältä vaikutti.
Fortune
01.12.2002 16:59:24

mut onhan Gibson aina Gibson eikä Tokai!

Niin on, ylihintainen ja yliarvostettu. Paitsi että myönnettäköön, että Gibsonin Les Paul Mikälie (käytetty DLX musicissa) olisi istunut tassuun kyllä helkkarin hyvin, en vain viitsi siitä pienestä erosta soitettavuudessa ja statuksessa maksaa tuplahintaa, kun 1000 eurolla saa jo aika prkleen hyvän kitaran. 2000:lla saa kaksi.
Dam-di-dam-di-dam.
Uutta musiikkia saatavilla.
BaariMikko
01.12.2002 18:30:38

Niin on, ylihintainen ja yliarvostettu.

Niinhän sitä luulisi. Vaan kun vihdoin sai SG:nsä hankittua, kummasti mieli muuttui. Tai no, kyllähän se hieman ylihintainen on(vaikka SG:ssä mielestäni on hinta-laatu-suhde vähiten pielessä), mutta yliarvostettu ei kyllä missään nimessä. Monilla kopioilla on soitettu ja moni on päässyt lähelle, mutta kaikista niistä puuttuu "se jokin".
Listen to the music, not the song
BaariMikko
01.12.2002 18:37:19

niin minäkin kokeilin juuri useaan otteeseen SG Specialia ja onhan se niin että on se ehkä vähän riisuttu versio Standardista, mut onhan Gibson aina Gibson eikä Tokai!

Vielä vähän jatkoa edelliseen: melkein kyllä näkisin, että hyvä Tokai olisi ehkä kuitenkin parempi vaihtoehto kuin riisuttu Gibson. Makuasioita, mutta Gibsonin halvimmista malleista on vähän sellainen mielikuva, että on tehty laatusoittimista halpiksia siinä toivossa, että ihmiset ostavat, koska lavassa lukee Gibson.
Listen to the music, not the song
manfred
01.12.2002 22:10:58
Makuasioita, mutta Gibsonin halvimmista malleista on vähän sellainen mielikuva, että on tehty laatusoittimista halpiksia siinä toivossa, että ihmiset ostavat, koska lavassa lukee Gibson.

no tästähän on periaatteessa tosiaan turha kiistellä, mutta se asia täytyy sanoa, että mun mielestä gibson on juuri noissa mainitsemissasi "halpiksissa" tehnyt hyvän ratkaisun ja riisunut kaiken, mikä ei vaikuta sointiin pois ja näin saanut soittimet niiden oikeille hintatasoilleen. mikit on täysin samat kun kalliimissakin malleissa, toisin kuin tokaissa, jossa ne ennemmin tai myöhemmin vaihdetaan dimarziohin tms.
Gibson Marshallin läpi=maailmankaikkeus
Metalkallo
23.05.2016 16:47:11 (muokattu 23.05.2016 22:38:12)
Kyllä korpeaa kun meni grassroots sg sivu suun. :( Lähinnä sen takia kun kitara oli made in korea, hinta oli kohdallaan ja oli punainen ja muutenkin juuri sellainen sg kuin olisin halunnut noin ulkopuolisesti ainakin. Hypistelin lauantaina sitä, mutta en tajunnut ostaa pois silloin. Perse.

Tämmöinen sg meni..
http://guitar-expo.com/info/wp-content/uploads/2012/06/gsg.jpg

Päätin sitten käydä hypistelemässä Gibsonin jotain sg mallia f- musiikissa jotta saisi kunnolla tuntumaa minkälainen kitaramalli oikein on kyseessä? Noh, aika mahtavan tuntuiselta se kyllä tuntui soittaa, ja kevyt kuin mikä! Paino oli hieman yllätys vaikka kyllähän siitä nyt jotain osviittaa oli kun foorumeja lukenut. Käynnin jälkeen jäi vielä masentavampi fiilis. :((

Nyt on hirveä gass päällä kun ei tiedä pitääkö les paul vai hommata sen tilalle sg? :/

Mitkä on teidän mielestä sg:n hyvät ja huonot puolet? Ja sg vai les paul?
Mikä on musiikkia minulle ei välttämättä ole musiikkia muille.
Epävirtuoosi
23.05.2016 16:59:34
SG tietenkin! Lespa on gei :)
Osteri
23.05.2016 17:14:07
Kas, kivoja nostoja vanhoille aiheille :)

SG on mun mieltymysten mukaan "The Sähkökitara". On oikeastaan aina ollut.
Pari olen omistanutkin mutta en vaan päässyt sinuksi sen kaulan kanssa. Gibsonin slim taper ei mulle ole ihan vielä riittävän ohut kuitenkaan. Harmi kun piti myydä pois.

Mutta joo, sellainen ruskea ja 400-sarjan mikeillä on munsta aika magee. Räkäinen rock-kitara, koska rock on parasta.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
tuskiz
23.05.2016 17:51:37
Metalkallo: Kyllä korpeaa kun meni grassroots sg sivu suun. :( Lähinnä sen takia kun kitara oli made in korea, hinta oli kohdallaan ja oli punainen ja muutenkin juuri sellainen sg kuin olisin halunnut noin ulkopuolisesti ainakin. Hypistelin lauantaina sitä, mutta en tajunnut ostaa pois silloin. Perse.

Tämmöinen sg meni..
http://guitar-expo.com/info/wp-content/uploads/2012/06/gsg.jpg

Päätin sitten käydä hypistelemässä Gibsonin jotain sg mallia f- musiikissa jotta saisi kunnolla tuntumaa minkälainen kitaramalli oikein on kyseessä? Noh, aika mahtavan tuntuiselta se kyllä tuntui soittaa, ja kevyt kuin mikä! Paino oli hieman yllätys vaikka kyllähän siitä nyt jotain osviittaa oli kun foorumeja lukenut. Käynnin jälkeen jäi vielä masentavampi fiilis. :((

Nyt on hirveä gass päällä kun ei tiedä pitääkö les paul vai hommata sen tilalle sg? :/

Mitkä on teidän mielestä sg:n hyvät ja huonot puolet? Ja sg vai les paul?

Ei kellään satu olemaan tuollaista linkissä olevaa grassroots sg:tä, tai muuten samanlainen mutta eri merkkinen? Ei epiphonea eikä bentonia, lähinnä grassroots, tokai tai gibson. Sivu suun mennyt sg maksoi 175e. Kunhan utelen.

Torilla oli mun mielestä vielä vähän aikaa sitten valkoinen GrassRoots SG, ehkä myyty, ehkä ilmoitus vanhentunu, kannattaa seurata toria.

En väitä olevani ekspertti, mutta mun mielestä vaihdat SG:ssä Lespaan verrattuna vähän sustainia ja sointia parempaan soitettavuuteen keveemmän painon ja ohuemman kaulan kanssa vaikka nykyajan Gibsonin Les Paulit onkin kaikki porailtu jollon em. asiat ei ole nekään niin justiinsa. Klassisia rokkikitaroita kumpikin, ei voi mennä vikaan.
Metalkallo
23.05.2016 18:14:11 (muokattu 23.05.2016 18:16:41)
tuskiz: Torilla oli mun mielestä vielä vähän aikaa sitten valkoinen GrassRoots SG, ehkä myyty, ehkä ilmoitus vanhentunu, kannattaa seurata toria.

En väitä olevani ekspertti, mutta mun mielestä vaihdat SG:ssä Lespaan verrattuna vähän sustainia ja sointia parempaan soitettavuuteen keveemmän painon ja ohuemman kaulan kanssa vaikka nykyajan Gibsonin Les Paulit onkin kaikki porailtu jollon em. asiat ei ole nekään niin justiinsa. Klassisia rokkikitaroita kumpikin, ei voi mennä vikaan.

Juu, täytyy seurailla, vaikka kyllähän sitä tulee väkisinkin seurattua koko ajan. :)

Totta, aika samantapaiset lespa ja sg on, tosin noilla mainitsemillasi eroilla. Vois ehkä sanoa, että sg on vähän kuin kevyempi les paul tai jotain. Kaula kyllä sg:ssä vaikuttaa et olis aika herkkä rikkoutumaan kun niin ohut, pitkä ja sillein vaan liimaliitoksella rungon päässä kiinni. Tuntuu et vois jollain karate iskulla vetästä sen poikki. :D
Mikä on musiikkia minulle ei välttämättä ole musiikkia muille.
Navdi
23.05.2016 18:46:57 (muokattu 23.05.2016 18:47:20)
tuskiz: En väitä olevani ekspertti, mutta mun mielestä vaihdat SG:ssä Lespaan verrattuna vähän sustainia ja sointia parempaan soitettavuuteen keveemmän painon ja ohuemman kaulan kanssa vaikka nykyajan Gibsonin Les Paulit onkin kaikki porailtu jollon em. asiat ei ole nekään niin justiinsa. Klassisia rokkikitaroita kumpikin, ei voi mennä vikaan.

Nehän on täysin erilaiset soittimet ihan joka suhteessa. Paitsi, että erilainen ergonomia ja paino niin soundi on aivan erilainen. Ne kaulojen paksuudet vaihtelevat molemmissa aika villisti, ettei oikein voi sanoa, että mitenkään sääntönä SG:ssä olisi ohuempi kaula. Kaulan liitoskohta runkoon on paljon "syvemmällä", joten se soittoasentokin on aivan eri. Samaten hihnatapin paikka, bodyn paksuus ja kaulakulma on eri. Eikä niissä kai edes ole samat mikit. Mä sanoisin, että mee kauppaan ja kokeile kunnes löytyy se mieleinen. Itse en noille mainituille faded-malleille, specialeille ja muille Gibsonin halpiksille oikein lämpene, ja Epin kitaroista ei kannata puhua samana päivänäkään kuin Gibsoneista.
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
tuskiz
23.05.2016 18:59:00
Navdi: Nehän on täysin erilaiset soittimet ihan joka suhteessa. Paitsi, että erilainen ergonomia ja paino niin soundi on aivan erilainen. Ne kaulojen paksuudet vaihtelevat molemmissa aika villisti, ettei oikein voi sanoa, että mitenkään sääntönä SG:ssä olisi ohuempi kaula. Kaulan liitoskohta runkoon on paljon "syvemmällä", joten se soittoasentokin on aivan eri. Samaten hihnatapin paikka, bodyn paksuus ja kaulakulma on eri. Eikä niissä kai edes ole samat mikit. Mä sanoisin, että mee kauppaan ja kokeile kunnes löytyy se mieleinen. Itse en noille mainituille faded-malleille, specialeille ja muille Gibsonin halpiksille oikein lämpene, ja Epin kitaroista ei kannata puhua samana päivänäkään kuin Gibsoneista.

Onhan se näinkin, varsinkin toi hihnatappi on aika hyvä pointti joka tulee kiroukseksi välittömästi jos kepissä on painavampi kaula kuin body, tästä selviää vaikka siirtämällä tapin sarveen. Näin muuten kumpikin keppi on sellanen että yleensä siinä on päällä sellaset overdrivet ja distrot ettei niitä melkeen tunnistas toisistaan, ilman näitä kahta ei nykyjään kumpaakaan saa soittaa.

Mutta joo, kokeilemalla selviää.
hollstro
23.05.2016 19:48:49

Navdi: Nehän on täysin erilaiset soittimet ihan joka suhteessa. Paitsi, että erilainen ergonomia ja paino niin soundi on aivan erilainen. Ne kaulojen paksuudet vaihtelevat molemmissa aika villisti, ettei oikein voi sanoa, että mitenkään sääntönä SG:ssä olisi ohuempi kaula. Kaulan liitoskohta runkoon on paljon "syvemmällä", joten se soittoasentokin on aivan eri. Samaten hihnatapin paikka, bodyn paksuus ja kaulakulma on eri. Eikä niissä kai edes ole samat mikit. Mä sanoisin, että mee kauppaan ja kokeile kunnes löytyy se mieleinen. Itse en noille mainituille faded-malleille, specialeille ja muille Gibsonin halpiksille oikein lämpene, ja Epin kitaroista ei kannata puhua samana päivänäkään kuin Gibsoneista.

Standardeissa on humpparit ja silloin tällöin samat kuin saman aikakauden Les Paulissa. Historiallisesti Les Paulin jälkeen tuli SG (ensin Les Paulin nimellä) ja niiden mikit oli samat kuin viimeisissä Les Pauleissa. Suuressa osassa SG-kitaroita on kaulamikin paikka lähempänä tallaa kaulakiinnityksen rakenteen takia. 70-luvulla tuli malli jossa mikit olivat Les Paulin paikoilla. Se on mainio kitara sekin.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Ziggy Bubba
23.05.2016 20:09:27 (muokattu 23.05.2016 20:11:38)

Lespassa on jämympi kaulaliitos, joka ei ole niin syvällä rungossa. Veikkaan tässä olevan suurin syy keskimääräisesti LP:n parempaan sustainiin. Toisaalta ylänauhoilta kovasti soittavat tykkäävät tatsin puolesta enemmän SG:n liitoksesta, veikkaan.

SG:llä pystyy tekemään paljon helpommin "kaula-bendejä" kuin Lespalla, mainitusta syystä johtuen. Ite tykkään mahdollisimman jämäkästä kaulasta ja pitkästä soinnista. Ykkösvalintani on Les Paul tästä duosta.

E: SG on kyllä tosi mukava pitkään seisaaltaan soittaessa. Kevyt kuin mikä ja plekukäsi lepää kivasti ohuen rungon päällä.
Bubba Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Ossi
24.05.2016 01:38:03 (muokattu 24.05.2016 01:39:28)

Ihan ymmärrettävistä syistä tuntuu monelle olevan oleellisia pointteja mm. soittoergonomia, kaulan paksuus ja muoto, kapineen painopiste yms. soittopelin rakenteeseen liittyvät jutut. Omaa lähestymistapaa selittää ehkä se, että kuulun siihen sukupolveen, joka on tottunut asiassa kuin asiassa tyytymään siihen, mitä sattuu olemaan saatavilla ja that's it - "aha, no tää on tämmönen".

Esim. soittopelin painon voisi kuvitella olevan jonkin sortin kynnyskysymys tämmöselle 60 -kg hernekepille, mutta ite en ole kokenut tuota minkään sortin ongelmaksi. Lienee asennekysymyskin?

Itselle päällimmäinen asia on aina ollut kapineen soundi ja siinä suhteessa LP ja SG ovat mun mielestä samalla mikkikattauksella aika pitkälle samasta maailmasta. LP soundaa ehkä siistimmältä ja ulosannissa on tiettyä auktoriteettiä kun SG taas vähemmästä puusta veistettynä soi etwaksen verran ohkasemmin, mutta toisaalta rähisee sopivasti.

Hyviä työkaluja kumpikin muusikon käsissä ja tässä en viittaa itseeni :-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)