Aihe: Monk: Well, You Needn't
1
baron
02.06.2004 09:16:28 (muokattu 02.06.2004 11:21:20)

Tää ehkä voisi kuulua jazz- tai teoriapalstalle (tai ei minnekään?), mutta olen aikaisemminkin saanut viisaita kommentteja täältä tämäntapaisissa asioissa.
Olen vähän jälkijunassa löytänyt vanhoja hienouksia, viimeeksi otsikon helmen vuodelta 1948.
Sen B-osaan olen löytänyt kovinkin vaihtoehtoisia sointukiertoja esim
http://www.songtrellis.com/discuss/msgReader$2005

ainakin seuraavat:

| G7 | G7 | Ab7 | Ab7 | A7 Bb7 | B7 Bb7 | A7 Ab7 | G7 Gb7#11 |

| Db9 | Db9 | D9 | D9 | Eb9 E9 | Eb9 D9 | Db9 C9 | B9 C7 |

| Ab7 | Ab7 | A7 | A7 | Bb7 B7 | Bb7 A7 | Ab7 G7 | Gb7 C7 |

Sen verran tiedän mahdollista taustaa, että Monk itsekin varioi omia sävellyksiään ja Miles Davies tunnetusti "pahoinpiteli" toisten sävellyksiä.

1. Mitä itse käytätte? Tiedättekö versioita, missä näitä mitäkin olisi käytetty?

2. Db9 ja Ab7 versiot ovat periaatteessa muuten identtisiä, vain kvintin ero. G7 versio vielä kohoaa, kun muut jo tulevat alaspäin.

3. Db9 voisi olla G7:n tritonuskorvaus. Ab7 Db9:n kvinttimuunnos (mikä sellainen on?) tai G7:n kromaattinen muunnos.

Eli mikä versio on totta vai ovatko kaikki, mitä teoriaa takana on ja ehkä tärkein, mikä kuulostaa parhaalta?
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Irti Humpasta
02.06.2004 12:49:36 (muokattu 02.06.2004 12:50:57)

Eli mikä versio on totta vai ovatko kaikki, mitä teoriaa takana on ja ehkä tärkein, mikä kuulostaa parhaalta?

... Yleisesti ottaen monesta jazz -biisistä löytyy lappuja joissa soinnut eroavat toisistaan... Jokuhan on ne plokannut jonkun versiosta ja eri artistit kun aina reharmonisoivat teoksia, niin erilaisia lappujakin syntyy. Se, että mikä sitten on ensimmäiseksi levytetty on aina alkuperäinen (jos sitä etsii) ja siinähän joskus menee sormi suuhun.
Itse luotan omiin korviini ja mikä sointukierto sopii korvaani parhaiten, sitä käytän...

Teemat ovatkin sitten eri juttu. Olin kerran herra Levinen tunnilla ja soitin erään jazz -balladi teeman hieman eritavalla kuin alkuperäinen.... Levine sanoi:" Miksi soitit teeman erilailla kuin alkuperäinen menee. Saat toki soittaa, jos keksit paremman teeman, mutta ET KEKSI". Sen jälkeen on kunnioittanut teemoja eri näkökulmasta;)
Soolo kappaleesta...My foolish heart
Harry Potter
02.06.2004 17:02:52 (muokattu 02.06.2004 17:03:18)
Saat toki soittaa, jos keksit paremman teeman, mutta ET KEKSI

Mitä jos keksiikin? Mä ainakin keksin parhaan koska olen synawelho Potter!
Huispauksen ruhtinas!
Irti Humpasta
04.06.2004 22:10:22

Mitä jos keksiikin? Mä ainakin keksin parhaan koska olen synawelho Potter!

Sitten paikkasi on turvattu musiikkimaailmassa. Sinut vielä löydetään ;)
Max komppaa ja mää soitan hanuril...Sininen uni
Harry Potter
08.06.2004 13:29:28
Sinut vielä löydetään ;)

Minut on jo löydetty. Ulkomailla vääntöä!
Huispauksen ruhtinas!
Have
10.06.2004 07:51:08
Eikös ton biisin nimi kuulu näin:" Well, You'll Needn't?" Muistaisin ainakin sen näin nähneeni. Ellei kyseessä ole eri biisi.
baron
10.06.2004 08:53:20 (muokattu 10.06.2004 09:39:34)

Eikös ton biisin nimi kuulu näin:" Well, You'll Needn't?" Muistaisin ainakin sen näin nähneeni. Ellei kyseessä ole eri biisi.

Nyt hyvä Have, muistat kyllä väärin ja satut keskustelemaan Monk-fanin kanssa. Voit tarkistaa esim ekan viestini linkistä. Mulla on siitä pari levytystä, "aidot" nuotit eli sellaiset, josta Monkin kustantajalle menee rojaltit, "pimeitä" nuotteja, lisäksi Monkin discografia ja luettelo Monkin sävellyksistä ja tiedän, että ainakaan Monk ei ole tehnyt sun víestisi mukaista sävellystä eikä levytystä.

(Edit: Piti vielä Googlella tarkistaa, kukaan muukaan ei ole tehnyt sellaista)
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Have
10.06.2004 12:10:22 (muokattu 10.06.2004 12:11:26)
Kyllä parahin Baron on nyt myönnettävä, että Monk-tietoutesi on partaveitsen terävää. Videotarkistuksen ( Pori Jazz -83 VSOP II konsertti: Wynton, Branford ja maailman paras trio Hancock, Williams ja Carter) jälkeen täytyy tunnustaa, että muisti tuotti jälleen kepposen. Nimi on todellakin We'll You Needn't
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)