Aihe: Mikä sointu tämä on/ Miten soitan X soinnun?
1 2 3 4 535 36 37 38 3944 45 46 47 48
baron
06.10.2016 08:50:19 (muokattu 06.10.2016 08:51:18)

Zeeboo: Mitäpä veikkaat, olisikohan Ganesin biiseihin funtsattu sointuja noin syvällisesti? ;)

Myönnän että olisi pitänyt tsekata asiayhteys.
Mulla oli teoreettista tarkastelua:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Funkånaut
07.10.2016 16:05:36

baron: Myönnän että olisi pitänyt tsekata asiayhteys.
Mulla oli teoreettista tarkastelua:-)

Sitä se kyllä oli. :)
"Ei riitä pelkkä netissä mouhoominen, pitää olla myös kova kullimies ja otollinen Saatanalle." - Vessajono
kitaratoope
10.10.2016 15:27:30
Funkånaut:Lähtisin siis liikkeelle myös soinnusta A7 ilman terssiä.

Hei kertoisitteko mikä on A7 ilman terssiä?
heviäijä
10.10.2016 15:47:10
kitaratoope: Hei kertoisitteko mikä on A7 ilman terssiä?

Septimisointu ilman sitä ääntä joka tekee siitä duurin. Eli tässä tapauksessa tässä soisi sävelet A, E ja G
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Zeeboo
10.10.2016 20:48:12
heviäijä: Septimisointu ilman sitä ääntä joka tekee siitä duurin. Eli tässä tapauksessa tässä soisi sävelet A, E ja G

Juu, ja voidaan merkitä A7(omit 3). Voisi olla tuossa nimenomaisessa keississä olla selvin tapa. No, ainakin suht selkeä.
White men can't Monk
baron
11.10.2016 00:08:08 (muokattu 11.10.2016 00:08:22)

Zeeboo: Juu, ja voidaan merkitä A7(omit 3). Voisi olla tuossa nimenomaisessa keississä olla selvin tapa. No, ainakin suht selkeä.

Vähän lyhyempi A7(no3):-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Juzpe
04.11.2016 08:00:51

Tein tossa pikkusen riheviä tommoseen vahvasti acid-jazz henkiseen funkahtavahtavan diskoteekkisävellykseen ja siinä esiintyy molliseiskasointu jossa on veikeänä lisämausteena myös kuutonen. E:stä taisin soittaa joten tämä sointuhan ois Em13 tai Em7/6 tai... miten itse merkitsisit ko. soinnun lappuun? Kitaralla soittelin äänet järjestyksessä E, H, D, G, C# allaalta ylöspäin.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
baron
04.11.2016 09:11:11

Juzpe: Tein tossa pikkusen riheviä tommoseen vahvasti acid-jazz henkiseen funkahtavahtavan diskoteekkisävellykseen ja siinä esiintyy molliseiskasointu jossa on veikeänä lisämausteena myös kuutonen. E:stä taisin soittaa joten tämä sointuhan ois Em13 tai Em7/6 tai... miten itse merkitsisit ko. soinnun lappuun? Kitaralla soittelin äänet järjestyksessä E, H, D, G, C# allaalta ylöspäin.

Mä merkkaisin Em13. Joittenkin mukaan siinä pitäisi olla nooni mutta jotkut auktoriteetit ainaskin jazz-puolella kirjoittavat että 13 on "pikakirjoitustapa" merkitä sointu jossa on seksti ja septimi
Juzpe
04.11.2016 12:53:14

baron: Mä merkkaisin Em13. Joittenkin mukaan siinä pitäisi olla nooni mutta jotkut auktoriteetit ainaskin jazz-puolella kirjoittavat että 13 on "pikakirjoitustapa" merkitä sointu jossa on seksti ja septimi

Juu... mää oon vahvasti ainakin eläny siinä uskossa että 11- ja 13-sointujen pohjilla pitäs olla ysisointu.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Zeeboo
04.11.2016 17:22:25
Juzpe: Juu... mää oon vahvasti ainakin eläny siinä uskossa että 11- ja 13-sointujen pohjilla pitäs olla ysisointu.

Juu... ja mää oon vahvasti elänyt sen uskon mukaan, että nelisointuja laajennettaessa merkkaamaton seiska on aina pieni, ja että suuri merkitään erikseen. Vain suurin intervalli merkitään, samoin kuin muunnetut, ja loput tarttee vaan tietää ;) siinäkin uskossa oon elänyt, ettei sekunnin päässä olevia intervalleja ei mieluusti merkattais vaikka niin hajoituksissa soitettaiskin. Eli samassa soinnuissa seiskan kanssa ei ole sekstiä, vaan tredesimi. Vaan mistäpä tuon kitaranvinguttajana varmaksi tietäisin.
White men can't Monk
baron
11.11.2016 22:59:04 (muokattu 11.11.2016 23:02:30)

Ahti Tuumiainen: Jazz-biiseissä kun on noita monisointuja(oikea termi?), niin eikös se ole niin, että kvintin ja toonikan voi jättää soittamatta, koska ne eivät ole tärkeimpiä? Paitsi jos on alennettu tai ylennetty kvintti.

Joo, mun maikan mukaan ne voidaan jättää basistille. Tärkeitä säveliä on terssi ja septimi ja mahdolliset muunnetut lisäsävelet.
Esim x13 soinnun helppo voicing pianon vasemmalle kädelle on septimi - terssi - seksti.
Kait kitarallakin jonkun vastaavan saa aikaiseksi?
Ahti Tuumiainen
12.11.2016 06:07:09 (muokattu 12.11.2016 06:07:36)
baron: Kait kitarallakin jonkun vastaavan saa aikaiseksi?

Kyllä. Esim. A13 vois kitaralla soittaa vaikka:

e---
h-7-(F#)
g-6-(C#)
d-5-(G)
a---
e---

Mutta jos soittaa yksin, niin sitten kannattaisi ehkä heittää perusäänikin sinne sekaan?
baron
12.11.2016 08:56:08

Ahti Tuumiainen: Kyllä. Esim. A13 vois kitaralla soittaa vaikka:
Mutta jos soittaa yksin, niin sitten kannattaisi ehkä heittää perusäänikin sinne sekaan?

Joo, yksin soitto ja bändisoitto on tässä suhteessa erilaista.
Zeeboo
12.11.2016 09:09:17 (muokattu 12.11.2016 09:10:42)
Ahti Tuumiainen: Kyllä. Esim. A13 vois kitaralla soittaa vaikka:

e---
h-7-(F#)
g-6-(C#)
d-5-(G)
a---
e---

Kyllä & kyllä.
Bändissä soittaessa laajat soinnut kannattaa katsella ajatuksen kanssa. Jos porukassa on toinen sointusoitin ja/tai pillisektio, voi sointuja pelkistää paljonkin. Just tuo Baronin mainitsema terssi-seiska-lisä-äänet on avain. Toki pitää funtsata sitä, miten oma komppaus istuu muuhun harmoniaan. Big bandissa soittaessa sellainen Freddy Green tyylinen minimalismi on monestikin paikallaan. Toki komppaaminen pitää olla tyylinmukaista. Toinen hyvä malli niukkuuden tehokkuudesta löytyy vaikka Steely Danin kitaraosuuksista.
Tuo antamasi A13 sormitus on hyvä esimerkki pelkistyksestä. Yksin soittaessa tuohon tietysti voisi ja pitäisi lisätä perusääni. Ysin lisäämällä soinnun luonne ei muutu - no, se kuuluu sointuun mutta voi muuttamattomana jättää pois. Pienellä jumppaamisella saa aika hyvän kuuloisia harmonioita. Kokeile vaikka soittaa A13 niin, että soitat perusäänen vapaalla kielellä, ja loput neljällä ylimmällä. Ilmeisimmät x-0-5-6-7-7 (kai se merkataan noin päin?) ja x-11-12-12-14. Mutta kuis nämä:
x-0-5-4-2-2, x-0-9-11-8-9 ja x-0-11-12-7-7? Tuo viimeinen on kieltämättä vähän haastava pienikätiselle.
Pienellä funtsaamisella ja rohkeasti kokeilemalla löytää kaikenlaista.
White men can't Monk
Juzpe
13.11.2016 11:53:42 (muokattu 13.11.2016 12:01:28)

baron:
Kait kitarallakin jonkun vastaavan saa aikaiseksi?

Saa laajemmankin hajotuksen, joka vieläpä loogisesti edeltää väistämättä seuraavaa V7b9 sointua :D Eli Em:stä menneessä H7b9:ä...

Em13 H7b9
e--9------8
h--8------10
g--7------8
d--9------9
A--7-------
E-----------

Ihan kivan molli 2-5-1 kierron saa esmes niin, että F#m7b5-H7b9-Em13

Duurin tossa m13:sta saa kun siirtää ton 2. kielellä olevan terssin G:stä Gissään eli nauhavälin verran ylöspäin.
baron
13.11.2016 17:55:41

Juzpe: Saa laajemmankin hajotuksen, joka vieläpä loogisesti edeltää väistämättä seuraavaa V7b9 sointua :D Eli Em:stä menneessä H7b9:ä...

Ihan kivan molli 2-5-1 kierron saa esmes niin, että F#m7b5-H7b9-Em13

Duurin tossa m13:sta saa kun siirtää ton 2. kielellä olevan terssin G:stä Gissään eli nauhavälin verran ylöspäin.

Ilmankos joskus kitaran komppaus on tuntunut mahtavalta!
Juzpe
14.11.2016 11:30:05

baron: Ilmankos joskus kitaran komppaus on tuntunut mahtavalta!

Hirviän vaikiaa se komppaaminen kitaralla ainakin on. Kaikemmoista diudiuta sitä kyä vetelee, mutta säestyshommat vaatii aina semmosta paneutumista...
faadu
20.12.2016 11:11:55
Hei tietäjät!
Mitä tarkoittaa sointumerkintä F#o. Tuo nolla (vai o-kirjain!?) on vähän korkeammalla kuin korotusmerkki, lieneekö sillä mitään funktiota? Olen aloittelemassa kitaransoiton alkeita, joten vastaus saisi olla selkokielinen.

Sointu F#o löytyi netistä joululauluun En etsi valtaa loistoa kohtaan ...mi onnen tuo, joka jo sävellyksessäkin vaikuttaa hitusen epävireiseltä. Olisipa ihanaa, jos joku osaisi valaista asiaa.
baron
20.12.2016 12:04:58 (muokattu 20.12.2016 12:43:51)

faadu: Hei tietäjät!
Mitä tarkoittaa sointumerkintä F#o. Tuo nolla (vai o-kirjain!?) on vähän korkeammalla kuin korotusmerkki, lieneekö sillä mitään funktiota? Olen aloittelemassa kitaransoiton alkeita, joten vastaus saisi olla selkokielinen.

Sointu F#o löytyi netistä joululauluun En etsi valtaa loistoa kohtaan ...mi onnen tuo, joka jo sävellyksessäkin vaikuttaa hitusen epävireiseltä. Olisipa ihanaa, jos joku osaisi valaista asiaa.

Tuo o on yksi merkintä dimisoinnulle, toinen tapa merkitä sointusi on F#dim.
Käytännössä useimmiten tarkoitetaan dim7 seiskasointua vaikka se 7 jätettäisiinkin merkitsemättä.
Mä soittaisin siihen sun kohtaasi F#dim7 soinnun.
Mulla on pianonuotit piisiin johon sointu on merkitty kuten sulla F#o mutta pianovoicingissa on kuiteskin dis sävel eli F#dim7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)