Aihe: Mitä mieltä olette rock musiikista
1 2
Anonymous-jazz
10.06.2004 03:11:54

Kysyn teiltä rumpaleilta että mitä mieltä te olette rock musiikista ja sen nykytilasta yleisenä massamusiikkina ?

Minun mielestäni rock tyylinen musiikki on ehkä isoin genreen painettu formaatti mitä tulee joka tuutista ulos 24 h/vuorokaudessa jatkuvasti.

Bänditkin mitkä rokkia soittaa ovat toinen toisistaan samanlaisia. Bändit muodostuvat eniten laulajasta, rumpalista, kitaristista ja bastistista. Glamouria sitten laittaa siihen vain toinen kitara lisää. Kolmen soinnun mättöä ja vähän lyriikkaa tämäkö se on hienoa musiikkia ?

On niitä paljon hyviä ja huonoja rock yhtyeitä. Jännä vaan että usein ne kolmensoinnun amatööribändit vielä menestyvät. Levy-yhtiöt oikein kosiskelevat heitä talleihinsa ja sitten muutetaan ulkoimagoa vähän enemmän nykyformaatti keskeiseksi ja rockbändi on julkisesti valmis mediatuote. Ismo Alanko sanoi jossain haastattelussa aika osuvasti että "Nykyrockbändit eivät säväytä yhtään. Kaikki ovat samanlaisia toistensa kopioita".

Tyypillinen tämän päivän kolmensoinnunt best seller pop/rock biisi menee lähes näillä soinnuilla:

C Am G E7
C F C G

Perus kolmea sointua vaan hirveästi ja harmoniatkin matkivat toinen toisiaan.

Minusta Ultra Bra on ollut 1990-luvulla hieno poikkeus siitä että rock yhtye ei aina menestyäkseen tarvitse olla amatöörimäinen. Kerkko Koskinen osaa tehdä oikeasti hyviä biisejä ja lyriikat puhuu jne.

Mutta mitä's sieltä tuutista tuutin täydeltä tulee. Entistä enemmän näitä teinirock/wannabe rockkareita pukkaa joka tuutista radioaalloille. Osa on jopa täysin levy-yhtiön halujen mukaan muokattu sopivaan formattiin jne. Artistit kun suostuvat täysin levy-yhtiön talutusnuoraan.

Konekomppien massiivinen käyttö popmusiikissa aloitti jo 1990-luvulla massapopmusiikin heikkenemisen. Biisejä ruvettiin entistäkin enemmän tekemällä tekemään ja yli-tuottamaan. Tämä vaihe on entistäkin enemmän lisääntymässä vieläkin. R&B musiikki on nykyään rantautunut alkuaikojen soulista jo niin pitkälle että kun kuuntelee nykypäivän r&b räppiä niin tuntee olevansa jossain musiikkiteollisuuden kaatopaikalla. Rahanteko haisee jo nykyään tässä r&b kone musassa ja samoin tekemällä tehdyssä massamusiikissa.

Asenne on hyvin tärkeä tekijä rock musiikissa, mutta se ei yksin riitä. Jos ei ole osaamista/tyylitajua/luovuutta niin mitä sillä asenteella silloin tekee. Silloin on vain pelkkä wannabe muusikko.
Teemujazz
m6mm
10.06.2004 10:52:26
Öööh... Mitenkähän tämä liittyy rumpujen soittamiseen?
IMIK #8
Järvihirviö
10.06.2004 11:29:09 (muokattu 10.06.2004 12:32:45)
On se.

edit.
migi666
10.06.2004 11:42:54

Olen sitä mieltä, että musiikkiin ei tarvitse tunkea ihan tajuttoman paljon kaikkea shittiä sen takia, että se kuulostaisi hyvältä, vaan niinkuin tässä jo sanottiin, että ei tarvitse tosiaankaan olla tajuton määrä sointuja, jotta musiikki kuulostaisi hyvältä. Tietenkin Suomessa näitä Him-kopioita alkaa olla jo liikaa, mikä minua itseäni ärsyttää todella paljon.
Se on sitä mitä tekee!!
Outkast
10.06.2004 12:28:40
Henk.koht kaikki nämä ripsipiirakat sun muut 51koodia sun muut siis ainahan nuorison musiikki ja tälläinen "suomirock" on ollut tätä. 51koodia rumpalille kyllä siitä propsit, että iha hyvää settiä vetää. En usko, että tilanne tästä koskaan tulee muuttumaan onneksi on sellaisiakin poikkeuksia kuten esim. Zen Café.

Ei suomirokissa koskaan ole lähdetty urheilemaan tai vetämään yli tason aina se sitä samaa soopaa on ollut soitannollisesti, mutta on silläkin yleisönsä.

Taitaville muusikoille on sitten eri musiikkityylit.
(Tästä tulee varmasti sanomista, mutta kärjistinpä)
Joku vaa
10.06.2004 14:41:11

Taitaville muusikoille on sitten eri musiikkityylit.
(Tästä tulee varmasti sanomista, mutta kärjistinpä)

Nylon Beat on sellasta populääri poppia mutta kukas siinä soittaakaan rumpuja. No soittaahan se Anssi muutakin musaa mutta kyllä tämä populääri musiikki muusikot työllistää, harvemmin jazz, proge tai vastaava...
Ride : Tappaa talossa ja puutarhassa
HCW
10.06.2004 14:58:35
Asenne on hyvin tärkeä tekijä rock musiikissa, mutta se ei yksin riitä. Jos ei ole osaamista/tyylitajua/luovuutta niin mitä sillä asenteella silloin tekee. Silloin on vain pelkkä wannabe muusikko.

Ja sinä olet sitten hieno taiteilija...Mikäs sinut erottaa näistä rokkareista?On hienoa että osaat kritisoida ja osaat olla asioista jotain mieltä.Mutta yletön aliarvostus on jotain sellaista mitä en voi ymmärtää sellaiselta taholta joka nimittää itseään muusikoksi. Kuinkas paljon pystyt saamaan leipää pöytään pelkällä jazzin soittamisella?
"Ei mulla teittiä mitään vastaan ole,mut mää vaan olen kylän lyöjä"
Järvihirviö
10.06.2004 15:23:36
Ja sinä olet sitten hieno taiteilija...Mikäs sinut erottaa näistä rokkareista?On hienoa että osaat kritisoida ja osaat olla asioista jotain mieltä.Mutta yletön aliarvostus on jotain sellaista mitä en voi ymmärtää sellaiselta taholta joka nimittää itseään muusikoksi.

"Opiskelu instrumenteissa on saanut jäädä koska olen jo muusikko."

GALLUP: "Pidätkö itseäsi bändissä parhaana? Oletko muiden yläpuolella?"
"Pidän, kukaan muu ei koskaan tajua mitään."

Nyt voit yrittää ymmärtää.
jazzmies
10.06.2004 15:25:40
Maailma on täynnä mitä kiehtovampia musiikkimarginaaleja, joten on helppoa jättää MTV, NRJ, Nova, MTV3, Yle, SubTv yms. joukkoviestin väliin ja olla onnellisen kiinnostumaton trendeistä. Trendit ovat kulttuuriteollisuuden ja joukkoviestimien luomia kangastuksia "hyvästä" ja in-jutuista. Antti Tuisku, joka kuitenkaan ei todellakaan ole rock, saatiin kulttuuriteollisuuden ja joukkoviestimien avulla runnottua listaykköseksi ja tuntumaan tärkeältä ihmiseltä. Mutta se, onko Tuiskun esittämä musiikki laadukasta, onkin jo toinen stoori...

Rockilla menee hyvin ja sitä myydään hyvinvarustetuissa levykaupoissa. Radion puolella on onneksi Radio Helsinki 95,2 MHz, joka löytyy myös netistä. Siellä ei voi ikipäivänä olla varma, mikä kohta pyörähtää lautasella! Myös nettiradiot ympäri maailman ovat herkullisia uusien ideoiden tarjoajia. Aamen!
Youni
10.06.2004 16:35:24
En usko, että tilanne tästä koskaan tulee muuttumaan onneksi on sellaisiakin poikkeuksia kuten esim. Zen Café.

Näinhän se on! Zen Café on kyllä sellainen asennebändi, että huhhuh. Eihän niillä nyt mitään musiikillisia älynväläyksiä löydy, mutta kun sanatkin ovat jo loistavat, niin ei soitinpuolelta odotakaan mitään erikoista venytystä. Se on sitä suomirokkia!

51koodia ja kaikki hiton Peeämämpeet ja Uniklubit saa minun puolesta painua kuuseen...en siis itse tykkää. Mikäs siinä, jos joku muu pitää tällaisesta musiikista.

Kuuntelin justiinsa eilen kaverilla 90-luvun "poppihelmiä" ja kyllä oli hauskaa!! Hiton Toy Box. "Hey monkey, get funky!" Naurettiin ihan hervottomasti yhden aikaan noille biiseille. On ne kyllä hellyyttäviä. Siis täyttä roskaa, mutta hauskoja kun ottaa huumorilla.
Tangled**
10.06.2004 17:08:29
Ei varmastikaan tämä taas liity aiheeseen paljon paskaakaan, mutta sanonpa silti. (off-topickit on huippuja)

Se on hienoa, kun kaikki nämä teini"rock" bändit ovat niin kovia rockareita. Uniklubit sun muut tekevät niin kovaa rockia. Miten sitten tämä rock määritellään? Pojat huutaa kurkku suorana ja raiskaa kitaraa? Nojaa, ehkä kärjistetty esimerkki, mutta kuitenkin mun mielestä nämä teinien kovat rockbändit ovat jotain muuta, kuin (omasta mielestäni) todellista rockia.

Ei saa Uniklubit ja PMMP:t sun muut "rokkibändit" mua lämpeneen. Tälle uudelle rockin suuntaukselle voisi antaa oman nimen. Esim wannabe rock tai teinirock.

Juu joo, ilkeähkö kirjoitus, mutta pistää välillä vituttamaan nämä nykyajan kunnon rockarit. Kohta varmasti joku kysyy, että mikä sitten mielestäni on oikeasti sitä rockia. Niin, enpä mä sitä tiedä. Mutta silti pitää tämä viesti lähettää :)

(Guns' N Rosesia, Queenia ja Elvistä kunnioittaen...)
Matka on päämäärää tärkeämpi.
eleeton
10.06.2004 18:18:48
hirveetä paskaa on se.

öö, mistä nyt puhuttiinkaan?
HCW
10.06.2004 18:29:11
Mulla on ainakin sellainen käsitys musan tekemisestä, että jokaisella jotain. Jos joku tykkää esim.Uniklubista niin saahan siitä silloin tykätä. Kaikki eivät välttämättä halua kuunnella esim.jazzia, eivätkä kaikki halua kuunnella rokkia. Henki on se, että rokki tekee paremmin kauppansa. Ei mitään henkilökohtaista Herra Vehkala, mutta soita sinä jazzia ja ole taiteilija.Antaa muiden soittaa rokkia ja olla taiteilijoita.

Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan :) eiks jee.
"Ei mulla teittiä mitään vastaan ole,mut mää vaan olen kylän lyöjä"
totomiettinen
10.06.2004 18:33:30
Onpa aihe tänne palstalle... Ei oo ehkä järkee hirveesti dissailla eri musiikkityylejä.
Alpha
10.06.2004 19:28:51
Onpa aihe tänne palstalle... Ei oo ehkä järkee hirveesti dissailla eri musiikkityylejä.

Jotenki noi jatsi hemmot tuntuvat sortuvan tuohon muita useammin...
per62
10.06.2004 19:54:32
No viikon päästä ilmestyy oikea rock levy. Suomen rockin isä on taas levyttänyt ja saamme kuulla sitä ihteään ROCKIA. On vaan kuulemma tehnyt uudet sovitukset vanhoihin hittibiiseihinsä. Mielenkiinnolla odotan ja varmasti ostan hänen levynsä. Ja tämä jos mikä kuuluu tänne rumpuosastoon, kannattaa teidän teinienkin sitä kaveria kuunnella ja oppia. Jos vaikka teistä tulisi rocktähtiä.
Youni
10.06.2004 20:00:35
teini"rock"

No olethan itsekin teini, niinkuin minäkin. Minusta tuollainen nimitys yleistäisi vähän liikaa. Ettäkö kaikki teinit kuuntelisivat tätä musiikkia? Ethän itsekään kuuntele.

Pöh. Se oli sitä pilkunviilausta se.

Minullakin on ollut kyllä sellainen periaate, että kuunnelkoon kukin mitä lystää. En väitä, ettenkö olisi tuskissani, jos kuulen jossain esim. Pikku G:tä, mutta en mene valittamaan, jos joku kuuntelee jotain musiikkia, josta en pidä.
Groovi
10.06.2004 20:49:49
Jotenki noi jatsi hemmot tuntuvat sortuvan tuohon muita useammin...

ainakin tätä palstaa lukiessa mulle on tullut hieman samanlainen fiilis. jos et soita jazzia, et ole muutakuin joku wannabe tai huuhaa-pyrkyri joka ei tajua musiikista mitään.

kyllä mä hirveästi arvostan kovia jazz-rumpaleita, mutta itse ainakin yritän olla sortumatta kritisointiin vain sen takia että se asia ei ole mua lähellä, tai en vaan tykkää juuri sellaisesta musiikista. jazz vaatii ammattitaitoa että se kuulostaa hyvältä, mutta niin vaatii myös rock. ja se mikä ei VARMASTI pidä paikkaansa on asia, että jokainen hyvä rock-soittaja olisi jazz-taustan omaava. ja paskat sanon mä.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
Fuzzy Boner
10.06.2004 21:02:47
Samaa mieltä. Tiedän monia jazzareita joilta ei rokkihomma taitu mitenkään ja monet heistä arvostavat genrejen yli muiden alojen muusikoita paljonkin eivätkä turhia vertaile.. Vaikutteita olisikin kaikkien hyvä onkia eri stailien soittajilta; oli sitten heavy- jazz -iskelmä tai mitä vaan... Se on rikkaus että osaa diggailla myös muiden tekemisiä ja nauttia kolleegojen osaamisesta!

Tämä A-jazz vaikuttaa asennevammaiselta wanna-be-jazzarilta jolle elämä tulee varmasti opettamaan ennen kaikkea nöyryyttä.. En siis tarkoita pelkästään tämän threadin kirjoituksesta vaan pitemmän aikaa seuranneena. Toisaalta hänellä on aina oma ehkä hieman kummallinen pointtinsa, mutta tietämättään ärsyttää monia- ainakin näin täällä verkossa..

Toisaalta täällä voi kuka vaan olla mitä vaan; en tod itsekään oikeassa elämässä näin kärkäs ole mihinkään puuttumaan, mutta höyryn päästelyähän tämä välillä on, höyryn päästelyä :)
-Fuz
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)