Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minimikseri ilman auxeja, saako kaikua silti purkista
1 2
gunner
08.11.2016 15:55:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Meneekö laulu sitten yhteen kaappiin ja kitara toiseen?
 
Jos niin haluat. XLR:iin saa joko laitettua stereomixin molemmista, tai kitaran ja laulun erikseen omina kanavinaan. Tai sitten pistää Play Acousticista monona yhteen kajariin, josta linkittää saman signaalin toiseen kajariin.
musamies
08.11.2016 18:04:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tulkitsisin tollasen laitteen aika lailla digimikseriä muistuttavaksi, mutta se on vain erikoistunut yhteen asiaan:
 
https://www.thomann.de/fi/tc_helico … _play_acoustic.htm?ref=search_prv_4
 
Oleellista, että on ne ominaisuudet mitä itse tarvii. Omasta mielestä sellainen laite, jossa on pienessä koossa monipuoliset mikseriominaisuudet ja lisäksi niitä, mitä ennen pidettiin laiteräkissä mikserin lisäksi on hyvä työkalu moneen hommaan. Ei ne monipuoliset ominaisuudet sieltä väkisillä hyökkää esiin, oma vehe palaa siihen mikä tilanne oli viimeksi kun virrat kytkee. Hyvänä puolena, että muistiin voi tallentaa jos löytyi hyvät säädöt muunlaisiin tilanteisiin. Vähän kuin vaikka eri bändeille säädöt, johon on helppo palata.
 
miksaajasetä
08.11.2016 18:46:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xerxes: Soundcraftissa on vielä kitaralle sopivat 2 sisääntuloa.
 
Niin on Behringerissäkin.
 
anapena
08.11.2016 21:49:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunner: Jos niin haluat. XLR:iin saa joko laitettua stereomixin molemmista, tai kitaran ja laulun erikseen omina kanavinaan. Tai sitten pistää Play Acousticista monona yhteen kajariin, josta linkittää saman signaalin toiseen kajariin.
 
Vaikuttaa mainiolta.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
zouwi
08.11.2016 21:52:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies:
Mies ja kitaratouhussa voi se laulu olla aika isossa osassa. Mä tekisin sen niin hyvin kuin pystyy. Ite en ole trubaduuri ja mul laulumikki jo itsessään maksaa 500 egen lähistöl.
 
Digivehkeen tonni tuntuu sillon pahalta jos analogivehe on satasen. Toisaalta suhteutettuna muitten laitteiden hintaan, ei se niin kauheasti ole. Padin tarvetta on tullut sitäkin kautta kun haluaa nuotteja tms. sähköiseen muotoon.

 
Jos se laulu halutaan tehdä niin hyvin kun pystyy niin sillon ainakin ite pysyttelen todella kaukana noista halpapään digi-ihmeistä. Pelkkä hyvä preamppi maksaa helposti sen tonnin jos siitä lähdetään liikenteeseen, kompressori jotain 200-2000e ja kaiku sit taas tonnista ylöspäin. Lopputulos on aika erilainen kun tollasen muutaman satasen digihärpäkken läpi vedettynä. Tohon perään sit tietty vielä kunnollinen PA johon saa upottaa myös euroja.
 
Jos haluaa vähäsen kaikenlaista, ei vaadi miltään yksittäiseltä osalta timangista suoritusta ja hyväksyy vähän hankalan käyttöliittymän niin noi digi-ihmeet on ihan ok, niillä saa paljon kaikenlaista tehtyä. Jos ei vaadi timangia ja vähempi säätömahis riittää niin turhaa maksaa muutamaa satasta siitä että saa mahdollisuuden paljoon ja käyttöliittymä on hankalampi. Se hyvä soundi ei vaadi sitä että saa mahdollisimman monta eq-filtteriä, dynamiikkaprossua ja efektipaavoa sinne väliin, jos lähtösoundi on kohdillaan niin pelkkä low-hanikka pikkumikserissä ja joku inhimillinen kaiku vie todella pitkälle. Jos tarvii lähteä korjaamaan lähtösoundia niin sillon noista tarkemmista prossuista ja eq:sta on iloa mut mies ja kitara hommissa se korjaaminen kannattaa tehdä ihan toisella tavalla, säästyy aikaa, rahaa ja hermoja.
 
Paras väline on yleensä se joka halvimmalla tekee sen mitä tarvitaan ja kestää käyttöä. Tollanen satasen pikkumikseri efektillä vie tosiaan varsin pitkälle, sen saa tarvittaessa myytyä jos ilmenee tarve isompaan ja takkiin ei tule vaihdossa kauheasti. Inserttipiste jos vielä löytyisi niin tarvittaessa saisi kompressorin mukaan, hyvällä dynamiikkaprossulla tekee ainakin mun mielestäni paljon enemmän kun keskinkertasella eq:lla oli se kuinka säädettävissä tahansa.
 
Jos itelle pitäisi ostaa niin mun valinta olisi varmaan tollanen soundcraft efx8 ja sille laatikko johon saisi saman kannen alle 1 räkkiunitin johon BSS DPR-402. Jos saisi lähteä keulimaan ja kunnolla niin sama mikseri, 4 räkkiunittia joihin TC-electronicsin Finalizer 96k, Midas XL48, BSS DPR-404 ja joku laadukas kaiku, esim. Lexicon PCM-91, TC:n M3000, Bricasti tms. Noista Helicon-vehkeistä mulla ei ole kokemusta suuntaan tai toiseen niin en osaa ottaa kantaa.
 
xerxes
08.11.2016 22:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Digivehettä harkitessa ei suora vertaus analogivehkeeseen ole mielekäs, vaan erikseen arvioida laite kerrallaan onko siinä sellaisia ominaisuuksia mitä itse lähivuosina tarvii. Digivehkeet on aika erilaisia ja pikkuiset tee se itse miksaus digivehkeet ihan uutta pikkuhiljaa muotoaan hakevia.
 
Tässä nyt verrattiinkin digiä digiin. Ajattelin nääs kertoa, että halvimmat digit ei oo tonnia, vaan halvempiakin löytyy.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
musamies
08.11.2016 23:36:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zouwi: Jos se laulu halutaan tehdä niin hyvin kun pystyy niin sillon ainakin ite pysyttelen todella kaukana noista halpapään digi-ihmeistä. Pelkkä hyvä preamppi maksaa helposti sen tonnin jos siitä lähdetään liikenteeseen, kompressori jotain 200-2000e ja kaiku sit taas tonnista ylöspäin. Lopputulos on aika erilainen kun tollasen muutaman satasen digihärpäkken läpi vedettynä. Tohon perään sit tietty vielä kunnollinen PA johon saa upottaa myös euroja.
 
Ne ei kaikki vehkeet ole ihan samasta puusta veistetty. Nyt moni vetelee Behrigerin digimikserillä kun vielä vähän aikaa sitten merkkiä vierastettiin edullisista analogimalleista tulleiden kokemusten valossa.
 
Muutaman satasen digihärpäkkeet on niin uusi asia, etten vielä niitä tyrmäisi. Noissa kaikissa vähänkään monipuolisimmissa vehkeissä käyttäjän osuus lopputulokseen on merkittävä.
 
Testaan vehkeitä myös siitä lähtökohdasta miten ne soveltuu johonkin omaan musiikkitoimintaan. Aika äkkiä kun ottaa oman laulumikin käteen, testailee ja säätelee, rupeaa paljastumaan onko aineksia itselle mieluisaan saundiin vai ei. Digimikserin kanssa ei tarvi heti nostaa käsiä pystyyn jos saundia pitää vaikka kokonaisuutena hieman raikastaa ja selkeyttää. Etuna digiajan myötä tuli omalle kohdalle vaikkapa jos lavalla tapahtuu jotain hölmöä vaikka piuhan irroittaminen tai kytkeminen väärään aikaan, osaa mikseri rauhoitella pahimpia piikkejä.
 
Jos itelle pitäisi ostaa niin mun valinta olisi varmaan tollanen soundcraft efx8 ja sille laatikko johon saisi saman kannen alle 1 räkkiunitin johon BSS DPR-402. Jos saisi lähteä keulimaan ja kunnolla niin sama mikseri, 4 räkkiunittia joihin TC-electronicsin Finalizer 96k, Midas XL48, BSS DPR-404 ja joku laadukas kaiku, esim. Lexicon PCM-91, TC:n M3000, Bricasti tms. Noista Helicon-vehkeistä mulla ei ole kokemusta suuntaan tai toiseen niin en osaa ottaa kantaa.
 
Kyl ostaa voi vaikka mitä mielenkiintosta. Mä kehun kyllä silti vielä pientä digivehettä kun nyt voi pakata omat tarvikkeet vaikka reppuun jos ei tarvi koko pa:ta tuoda. Ei mee sormi suuhun niin helposti kun mikseri on tuttu.
 
Jos huonoa digiaikakaudessa nään, niin sellaiset digivehkeet on hankalia joiden käyttöä ei ole kunnolla etukäteen opetellut.
 
rintapek
15.11.2016 14:31:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zouwi: Jos se laulu halutaan tehdä niin hyvin kun pystyy niin sillon
 
Paras väline on yleensä se joka halvimmalla tekee sen mitä tarvitaan ja kestää käyttöä. Tollanen satasen pikkumikseri efektillä vie tosiaan varsin pitkälle, sen saa tarvittaessa myytyä jos ilmenee tarve isompaan ja takkiin ei tule vaihdossa kauheasti..

 
Tämä.
 
Mies&kitarameiningillä pääasiassa on mies ja kitara ja taito ottaa yleisönsä.
 
Ei laitteet, olettaen, että laitteet toimivat.
 
Jos mun lauluni ei toimi jos mikkinä on 58 niin mun pitää opetella laulamaan sen sijaan että miettisin parempaa mikkiä.
 
Akkarille saa halutessaan tonnin polkusinlaudan. Mut jos kyseessä on kolmenkympin saunakitara niin kandeeko parannusta hakea ostamalla tonnilla polkimia vai kolmellasadalla skitta joka toimii?
 
Mikserit on tehty siihen, että kun lauteilla on sata mikkiä ja jonkun pitää huolehtia siitä, että niistä jokainen kuuluu halutussa määrin. Sit alkaa laitteella olla merkitystä. Ja sen käyttäjällä.
 
Mies & skitta- meiningillä paras mahdollinen kompressori on ilma huulten ja mikin välissä.
 
Olen vuosien varrella törmännyt laitteisiin joissa potikka asennossa 5 ei tee mitään mut asennossa 6 tekee jo aivan liikaa. Tommoisella jos yrittää vetää vaikka yksin niin lähinnä vituttaa. Ne on kiinalaisia vasaroita joiden varsi vääntyy mutkalle heti jos sattuu osumaan naulaan. Eivät kelpaa edes verkonpainoiksi koska saattavat kellua.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
Örkinrumilus
15.11.2016 14:35:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän kohtaan sopinee myös aikojen alussa kuulemani viisaus: Jos kaiuttaa pskaa on lopputuloksena kaiutettua pskaa.
 
Yhdyn edellisiin kommentteihin tuon pikkumikserin osalta, helpompaa on hommata alle satkulla semmonen missä on se sisäänrakennettu efekti kuin että hommaisi samalla rahalla ok räkkikaiun jota sitten pitää kytkeä erikseen ja opetella käyttämään, sen sijaan että mikseristä kääntää "echo + delay 1" päälle ja avaa kanavaan riittävästi.
 
Osassa tämän hintaluokan miksereistä on olemassa jopa yhden potikan kompura, ja taas saadaan höpösteltyä lisää ;)
 
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
musamies
15.11.2016 23:49:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tämä.
 
Mies&kitarameiningillä pääasiassa on mies ja kitara ja taito ottaa yleisönsä.
 
Ei laitteet, olettaen, että laitteet toimivat.

 
Itsellä seuraava tiedossa oleva haaste on, että lupasi mennä alakoululle vetelee pianolla lastenlauluja, joululauluja tms. Meinasin jättää tekniikan kokonaan pois ellei nyt iPad:iä lasketa.
 

 
Jos mun lauluni ei toimi jos mikkinä on 58 niin mun pitää opetella laulamaan sen sijaan että miettisin parempaa mikkiä.
 
Jostain tollasesta mikistä lähtisin liikkeelle, mutta päivittäisin sitä mukaa kun on vertailukohtaa ja kokemusta toimiiko joku omalla kohdalla paremmin. Toisaalta juuri 58 mikillä ja monipuolisemmalla mikserillä saa siitäkin mikistä enempi irti. Jotta laulu toimii, niin pitänee suusta tulla ulos jotain halutun kaltaista ilman mikkejäkin.
 
Tuo lastelaulutouhu ei ole ihan sitä tavallisinta mihin mä törmään, niin ajatus on, että ensin pitää pärjätä luomuna ja sitten voi miettiä teknisesti hienompaa showta. Olen samaa mieltä, että tekniikka ei pääosassa.
 
sepisti
17.11.2016 23:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Jos mun lauluni ei toimi jos mikkinä on 58 niin mun pitää opetella laulamaan sen sijaan että miettisin parempaa mikkiä.
 
Oot sinänsä ihan oikeassa, mutta takerrun tähän mikkiasiaan. Toki näin, jos 58 on valmiina olemassa, eikä fyrkkaa ole. Sm58 toimii monessa jutussa ihan ookoo, mutta eihän se mikään kaksinen mikki ole soundiltaan. Moni valitsee sen vaan siksi, että se on tunnettu ja toimii tarvittaessa myös vasarana, eikä maksa paljon. Koska laulalajalla ei ole muuta kuin oma äänensä, mä käyttäisin vähintään yhtä lailla aikaa ja huolellisuutta mikin valitsemiseen, kuin vaikkapa kitaristi kitaravahvistimen valitsemiseen. Usein vain käy kuten harrastelijabändin pa:n hankinnassa. Omiin instrumentteihin ja vahvistimiin on syydetty tonnitolkulla rahaa ja ja pa pitäisi saada muutamalla satkulla. Itse tykkään käyttää laulussa mm. Senkun E935:sta.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
musamies
19.11.2016 11:09:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Itse tykkään käyttää laulussa mm. Senkun E935:sta.
 
Mulla on e965 ja en silti 58:siakaan huonona vaihtoehtona pidä oikeassa käyttötarkoituksessaan. e965:sesta saa valita hertan tai superhertan.
 
Käytän ite sellasia säätöjä superherttakuvion kanssa ettei ole pakko laulaa ihan kiinni mikissä ja mikki lähellä poimia jotkin äänet jotka ei pysty laulaa kuin hiljaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «