Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tilantuntua nappikuunteluun
1
mange jamo
05.11.2016 13:20:03 (muokattu 05.11.2016 13:27:50)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on kaksikanavainen IEM käytössä. Yleensä itse monitrointi tulee monona ja toinen kanava jää vapaaksi. Tuli ajatus että toiseen kanavaan ajaisin tilamikrofonia. Signaalia ei ole kuitenkaan tarkoitus vetää mikserin kautta kuunteluun vaan suoraan IEM toiseen kanavaan.
 
Lavalle ei tartteisi ylimääräisiä tilamikkejä pyörimään telineineen, mikki voisi olla vaikka teipattuna kiipparin reunaan. Voisiko onnistua, vahvistin pitää tietty olla hiton pieni ja näppärä? Onko ajatuksena tuhoon tuomittu?
 
Joskus tulee tuuraushommia ym tehtyä eikä ylimääräistä säätöä kaipaa soundtsekeissä. Toi systeemi kulkisi näppärästi itsellä mukana ja olisi täysikontrolli kuuntelusta itsellä.
 
Jarmo
 
pitk
05.11.2016 19:36:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mange jamo: Minulla on kaksikanavainen IEM käytössä. Yleensä itse monitrointi tulee monona ja toinen kanava jää vapaaksi. Tuli ajatus että toiseen kanavaan ajaisin tilamikrofonia. Signaalia ei ole kuitenkaan tarkoitus vetää mikserin kautta kuunteluun vaan suoraan IEM toiseen kanavaan.
 
Lavalle ei tartteisi ylimääräisiä tilamikkejä pyörimään telineineen, mikki voisi olla vaikka teipattuna kiipparin reunaan. Voisiko onnistua, vahvistin pitää tietty olla hiton pieni ja näppärä? Onko ajatuksena tuhoon tuomittu?
 
Joskus tulee tuuraushommia ym tehtyä eikä ylimääräistä säätöä kaipaa soundtsekeissä. Toi systeemi kulkisi näppärästi itsellä mukana ja olisi täysikontrolli kuuntelusta itsellä.
 
Jarmo

 
Tollahan sä saisit lavämöyhkää itelles, joku pallokuvioinen konkkamikki ajaisi varmasti asian. Aino, että tarviit jonkun etarin (joka syöttää phantomia) mikille. Siihen tosin joku pikkumikseri olis melkein helpoin, tohon tarkoitukseen sopiva joku Samson tai vast maksaa ehkä satasen. Silloin ajaisin koko paketin pikumikseriin, jopa niin, että omat kiipparit myös DI:n jälkeen siihen. Silloin saat miksattua omaa kamaa ja ambiensea sopivassa suhteessa.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja ThE PhysicistS"
Vilhelmus
06.11.2016 10:43:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilanne on tuttu, sillä parisen vuotta sitten siirryin suoraan linjaan -henkisessä coverbändissämme IEM-meininkiin ja parin ensimmäisen keikan jälkeen tajusin, että kyllä nappeihin jotain yleisläävää pitäisi saada. Ei niinkään lavalta, vaan eritoten yleisöstä.
 
Koska miksataan jne. itse, säätämistä on muutenkin tarpeeksi ja yksinkertaisuus kiehtoi - niinpä päätin aluksi kokeilla ihan asian toteuttamista äärimmäisen epäortodoksisesti. Sattui olemaan Senkun e604 -tomimikki ylimääräisenä ja sen saa kätevästi omalla rumpupidikkeellään kiinni esim. ihan laulumikkiständiin, vaikka sopivasti piiloon juomatelineen alle. Oon vetänyt sen siitä suoraan kiinni IEM-lähettimen XLR-menoon kun toiseen kanavaan tulee normaali linjasignaali tiskistä.
 
Tuon ambienssimikin soundi on noin toki todella rupuinen, mutta mulle se on ollut riittävä tuomaan "jotain" siihen kliinisen linjasoundin kylkeen. Kuulee vähän aina hauskoja "soittakaa Paranoid" -huutojakin yleisöstä.
 
Korostan edelleen, että eihän tätä näin "kuulu" tehdä, mutta oon pärjännyt tuolla huomattavasti paremmin kuin ilman.
 
Jäätävä mänkkinen.
musamies
07.11.2016 12:36:42 (muokattu 07.11.2016 12:38:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mange jamo: Lavalle ei tartteisi ylimääräisiä tilamikkejä pyörimään telineineen, mikki voisi olla vaikka teipattuna kiipparin reunaan. Voisiko onnistua, vahvistin pitää tietty olla hiton pieni ja näppärä? Onko ajatuksena tuhoon tuomittu?
 
Mä hommasin tollasen stereomikin sitä varten, että pystys halutessa poimimaan mitä tilassa tapahtuu ja pärjäisi pienemmällä kanavamäärällä.
https://www.thomann.de/fi/superlux_s502.htm
 
Tmä ortf mikki on kyllä aika tarkka sijoituksesta, mutta sanoisin, että äänen laatu ei ole sen akilleenkantapää, vaan saako sen laitettua johonkin fiksuun paikkaan. Ajatus oli parantaa äänitysmahdollisuuksia, mutta samalla mieleen tulee, että voisi sen ääni kuulokemonitorointia raikastamaankin sopia.
 
Joku tontapanen olis ainakin pienikokoinen, jos ei äänitä, niin ääni ei ehkä pakko olla aivan huippua:
https://www.thomann.de/fi/the_tbone_st40_stereomikrofon.htm
 
Mul menee äänet kuulokkeisiin stereona, mikä juontaa tietysti siitä kun omissa kiippareissa ei paljon muuta olekaan kuin stereosaundia. Ilmavuus katoaa jos monottaa.
 
Einherjar
07.11.2016 14:49:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa jokunen vuosi sitten piti käydä hoitamassa parin biisin mittainen paikkauskeikka yhdessä coveribändissä ja homma oli sen verran pienellään, ettei ollut mahdollista saada ylimääräistä auxia nappikuunteluun.
En kuitenkaan halunnut luopua tutusta nappisoundista oman kitaran osalta, enkä toisaalta halunnut myöskään raahata comboa paikalle paria biisiä varten. Toteutin sitten homman niin, että otin pikkumikserin lavalle siihen soittopisteen viereen ja viritin siihen mikserin caseen kiinni Behringerin mittamikin (pallokuvio siis). Tila kun oli suomalaiseen tapaan pieni ja kaikki soittimet siis toistensa vieressä, niin toimi oikeinkin muikeasti kunhan vaan piti nappikuuntelun volan tarpeeksi matalana.
Vuotoäänien päälle sopivasti kitaraa ja sitten mikistä pikkasen auki "vuodon yläkertaa".
Toinen kerta jos tulee, niin hommaan luultavasti sellaisen xlr m/f-adapterin jolla saan mittamikin, joka ei siis mahdu ilman adapteria, suodaan mikseriin kiinni töröttämään.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
xerxes
07.11.2016 21:12:30 (muokattu 07.11.2016 21:13:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olipa pakko ettiä, että kuin tuota tilaa on muualla maailmassa tehty. Googlailu tuotti esimerkiksi tämmösen jutun: http://www.sensaphonics.com/3d Ei varmaan mikkään halapa juttu, mutta voisin uskoa toimivan.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
musamies
07.11.2016 21:26:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xerxes: Olipa pakko ettiä, että kuin tuota tilaa on muualla maailmassa tehty. Googlailu tuotti esimerkiksi tämmösen jutun: http://www.sensaphonics.com/3d Ei varmaan mikkään halapa juttu, mutta voisin uskoa toimivan.
 
En tiedä onko tossa jotain sensaatiota, mutta huomannu kun näkyy pienessäkin digimikserissä olevan kivasti auxeja, ni miksei sinne tilaa sais aika vähäisilläkin laitteil juuri lisäämällä tilaa poimivan mikin joko monona tai stereona...
 
Mutta jos tarvii henkilökohtaisen monitoriratkaisun, pitää se tila ehkä siinä tapauksessa saada aikaan muussa kuin mikserissä.
 
mange jamo
13.11.2016 15:58:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se "tilamikki" ehdottomasti kannattaa mikserin kautta ajella. Vakiokokoonpanoissa näin varmasti tehdäänkin.
 
Mutta eilenpä kokeilin keikalla pistää kuuntelun toiseen kanavaan Zoomin H2 nauhurin mikistä tilaa ja erittäin hyvin toimi! Nauhuri jäi kiireessä todella huonoon paikkaan vielä, mutta silti vaikutti kuunteluun erittäin positiivisesti kun panoroinnilla saa linja / tila tason säädettyä.
 
Kiitos kaikille ketjuun osallistuneille! Hyviä ideoita kaikki.
 
-J-
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «