Aihe: Spotify II
1 2 3 4 564 65 66 67 68
Tuomoo
05.11.2016 17:33:04
fgh: Onko jossain faktaa kuinka suuren osan artistit saavat keskimäärin fyysisten äänitteiden myyntihinnasta? Käsittääkseni se osuus ei ole kovinkaan suuri ja Spotify-kuunteluistakin levy-yhtiölle menee suurin osa ja artistille vähemmän, kuten fyysisten äänitteiden myynnistäkin. Tuoreimmassa Soundissa Hynynen ainakin kommentoi, että streamauspalveluiden käytön lisääntymisellä ei ole ollut kovin suurta vaikutusta rahallisesti, sillä fyysistenkin äänitteiden myynnistä itse artistille tuleva osuus on niin mitättömän pieni.

Eipä kai fyysisten kopioiden myyminenkään mitään kultakaivoksen päällä istumista ole, kun välistävetäjiä on useita. Mä olen viime aikoina, mikäli suinkin mahdollista, tilannut levyt suoraan artistilta itseltään ja maksanut suoraan heille, monien bändien nettisivuilta saa levyt tilattua ja maksettua esim. Paypalin kautta, jolloin artisti saa varmasti hieman enemmän kuin jos levyn hakee jostakin lähiputiikista.
MaD PiAnIsT
06.11.2016 23:39:29 (muokattu 06.11.2016 23:47:19)

Muovinen: Satuitko tajuamaan tuon kohdan jossa kerroin ko. levyjen olevan jo tulossa vinyylinä? Ja tiedätkö mitä artisteille tilitetään sun spotify-kuuntelusta?

Aah totta meni ohi. Se on vähän huonosti missään esillä se korvausmäärä, eikä sitä kai tarkoituksella selkeästi missään eritellä. Kai se on riippuvainen eri levy-yhtiöiden tekemistä diileistä, mutta artistille päätyvä osa per kuuntelu on sentistä osia? Näin olen ainakin käsittänyt.

Kai mä tästä yritän jotain ymmärtää, kun gradua aiheesta naputtelen päivittäin. Toisaalta keskityn käyttäjien kokemukseen palvelusta, enkä niinkään artisti/tuotantopuolen näkökulmaa käsittele juuri lainkaan. Ja juu kyllä mä pyrin aina välillä ostamaan myös vinyylejä siinä määrin mitä opiskelubudjetti antaa myöden.

Henri Henri Olavi:On kuitenkin hienoa, että se on olemassa, niin jengi saa kuunnella heikkoa laatua kännyköidensä kaiuttimien kautta.

Onhan toi premiumin Ogg Vorbis 320kbps ihan hyvää laatua ainakin omille korville. En mä enää ihan hirveästi erota sen ja esimerkiksi Tidalin Flac 1411 kbps - Losslessin väliltä. Tai no, ehkä erottaisin, mutta kajarit ja kuulokkeet on niin paskat, että samapa tuo.
"Live like a windrammer as you fuck"
Tuomoo
07.11.2016 22:39:33 (muokattu 07.11.2016 22:45:32)
MaD PiAnIsT: Onhan toi premiumin Ogg Vorbis 320kbps ihan hyvää laatua ainakin omille korville. En mä enää ihan hirveästi erota sen ja esimerkiksi Tidalin Flac 1411 kbps - Losslessin väliltä. Tai no, ehkä erottaisin, mutta kajarit ja kuulokkeet on niin paskat, että samapa tuo.

Tekniikan Maailma testasi tuossa aikaisemmin syksyllä Spotifyn, Tidalin ja Apple Musicin äänenlaatu. Mihinkään ohjelmien käyttöliittymiin tai muihin ei otettu kantaa, ja kaikista äänitteistä etsittiin ohjelmista sama miksaus, joka kuunneltiin identtisillä laitteistoilla, ja jokaista verrokkiäänitettä kuunteli useampi ihminen. Testaus tehtiin sokkotestinä.

Lopputulemana oli se, että merkittäviä eroja musiikin äänenlaadussa ei ole.

e: Muovinen: En tosiaankaan ala vähättelemään bändiltä suoraan tilaamista, sehän on myös hyvä tapa jos bändi moista harrastaa mutta onhan se kiva, että meillä ois edelleen myös noita levykauppoja. Siellä kun levykäisiä voi plärätä ja ihmetellä, sekä tehdä niitä ah niin ihania heräteostoksia. Ei näytä useinkaan olevan kaikkein halvin vaihtoehto, mutta Äxästä olen musiikkini aikalailla ostanut, koska kotimaisuus, leimat ja blaa blaa.

Hyviä pointteja. Itse olen viime aikoina ostellut lähiltä artisteilta ja bändeiltä suoraan, koska lähistöllä ei ole Äxää tai muuta levykauppaa, ja kauppojen nettisivuiltakaan noita kaikkia levyjä en ole löytänyt. Olisi kiva tehdä joskus levykaupasta heräteostoksia, mutta kun noita fyysisiä painoksia ei tosiaan lähistöllä pääse missään selailemaan täälläpäin. Viimeisen levyni ostin artistin itsensä nettisivuilta mp3-latauksena, ja maksoin siitä 13€. Sama levy fyysisenä kopiona cdonin verkkokaupassa maksoi 39€, ja toimitusaikaa ei oltu määritetty koska levy oli ns. import-levy, eli tuskin sitä oli edes cdonin varastossakaan.
reaper666
10.12.2016 22:19:08
Mulla Deezeristä koko versio. En ymmärrä aina tätä oikeen. Laitoin soimaan absoluuttisen nollapisteen tuotantoa. Yhtäkkiä soi CMX, mitä deezer haluaa suositella.
Wesole
04.03.2017 20:47:39
En ole varma onko aihe jo käsitelty tällä sivulla mutta: ei kai kukaan kuvittele että esim. Spotifyin ilmoittama kuuntelijoiden määrä perustuisi oikeisiin soittokertoihin? Jo lyhyt googlaus kertoo, että näitä soittokertoja voi ostaa monien eri palvelujen (tässä esim. yksi: http://fameplug.com/buy-spotify-plays/). Ylehän lähetti jo puolisen vuotta sitten ohjelman, jossa kerrottiin sama asia Youtubesta: rahalla voi ostaa soittokertoja. Tähän perustuu se, että kun joku Neljästä Suuresta haluaa markkinoille uuden tähden niin hups: viikossa miljoona soittoa...rahalla saa...
Dirtyh
04.03.2017 22:21:34

Wesole: En ole varma onko aihe jo käsitelty tällä sivulla mutta: ei kai kukaan kuvittele että esim. Spotifyin ilmoittama kuuntelijoiden määrä perustuisi oikeisiin soittokertoihin? Jo lyhyt googlaus kertoo, että näitä soittokertoja voi ostaa monien eri palvelujen (tässä esim. yksi: http://fameplug.com/buy-spotify-plays/). Ylehän lähetti jo puolisen vuotta sitten ohjelman, jossa kerrottiin sama asia Youtubesta: rahalla voi ostaa soittokertoja. Tähän perustuu se, että kun joku Neljästä Suuresta haluaa markkinoille uuden tähden niin hups: viikossa miljoona soittoa...rahalla saa...

Uh, tiesin että tälläistä on olemassa mutta että parilla tonnilla miljoona kuuntelua? Tuohon summaan olisi monella harrastajallakin varaa, varsinkin jos nuo soitot ovat tosiaan oikeita soittoja jolloin siitä se 0,004€ tulisi vielä takaisin päin per soitto. Äkkiäpä tolla pääsisi soitetuimpien listoille.
Wesole
05.03.2017 09:26:02
Dirtyh: Uh, tiesin että tälläistä on olemassa mutta että parilla tonnilla miljoona kuuntelua? Tuohon summaan olisi monella harrastajallakin varaa, varsinkin jos nuo soitot ovat tosiaan oikeita soittoja jolloin siitä se 0,004€ tulisi vielä takaisin päin per soitto. Äkkiäpä tolla pääsisi soitetuimpien listoille.

En kirjoittanut mitään tuollaista, että parilla tonnilla miljoona kuuntelua, isommat rahat tietenkin kyseessä. Ylen dokkarissa selviteltiin näitä Youtube-klikkauksia. Englannissa toimivalle firmalle maksetaan "sopiva" summa. Firman "alihankkijat" toimivat sitten esim. Intiassa ja Bangladeshissä. Sieltä ostetaan varsinaiset klikkaajat, joille elintasoeron takia pienkin korvaus (meidän näkökulmasta) on iso raha (heidän näkökulmastaan). Miksi ihmeessä samaa ei voisi tehdä Spotifyin kanssa, ja miksi ihmeessä ei tehtäisi?
Dirtyh
05.03.2017 12:51:27

Wesole: En kirjoittanut mitään tuollaista, että parilla tonnilla miljoona kuuntelua, isommat rahat tietenkin kyseessä. Ylen dokkarissa selviteltiin näitä Youtube-klikkauksia. Englannissa toimivalle firmalle maksetaan "sopiva" summa. Firman "alihankkijat" toimivat sitten esim. Intiassa ja Bangladeshissä. Sieltä ostetaan varsinaiset klikkaajat, joille elintasoeron takia pienkin korvaus (meidän näkökulmasta) on iso raha (heidän näkökulmastaan). Miksi ihmeessä samaa ei voisi tehdä Spotifyin kanssa, ja miksi ihmeessä ei tehtäisi?

Tuolla linkissä oli hinnasto. Parilla tonnilla miljoona klikkiä.
Wesole
05.03.2017 15:15:37
Dirtyh: Tuolla linkissä oli hinnasto. Parilla tonnilla miljoona klikkiä.

Sori! luulin jostain syystä että viittasit aiempaan tekstiini, eipä ollut minulla ajatus mukana. Mutta tosiaan: en ole esim. tuota sivua kokeillut, mutta se on yksi monista ja houkutus on varmaan monille suuri. Silkaa huijausta lienee paljon liikkeellä. Mutta tuo Ylen esittämässä englantilais-dokkarissa esitetty kuvio tuntui kaiken kaikkiaan uskottavalta.
HaloOfFlies
27.03.2017 11:25:55

Tool neuvottelee Spotifyn ja muiden suoratoistopalvelujen kanssa.

http://loudwire.com/tool-discograph … music-more-streaming-services-soon/
Out on the street for a living, picture's only begun. Got you under their thumb.
Welho-77
24.11.2017 18:52:45
Nyt premium 3 kk vaan 99 centtiä. Otin.
Long live the King of Mercy
KristofferN
24.11.2017 19:06:23
Mitä mieltä muuten olette Sptofystä yleensä? Toisaalta ehkä vähentää laittomasti netistä lataamista ja yhä useampi maksaa edes jotakin premiumin kautta. Näkyvyyttä saa helposti ja toisaalta löytää nopeesti uutta musaa. Toisaalta artistien palkka on laskenut varmaa aika paljon..
varakeef
25.11.2017 00:05:55
KristofferN: Mitä mieltä muuten olette Sptofystä yleensä? Toisaalta ehkä vähentää laittomasti netistä lataamista ja yhä useampi maksaa edes jotakin premiumin kautta. Näkyvyyttä saa helposti ja toisaalta löytää nopeesti uutta musaa. Toisaalta artistien palkka on laskenut varmaa aika paljon..

Kyllähän tämä keskustelu on käyty tässäkin ketjussa moneen kertaan: lyhyesti toteaisin kuitekin, että spotifyihin ei ole lainkaan pakko osallistua, jos sen riistoksi kokee.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
KristofferN
25.11.2017 09:33:10
varakeef: Kyllähän tämä keskustelu on käyty tässäkin ketjussa moneen kertaan: lyhyesti toteaisin kuitekin, että spotifyihin ei ole lainkaan pakko osallistua, jos sen riistoksi kokee.

Kiitos tiivistyksestä. Spotify on kyllä kovassa käytössä. Eikös se mitä enemmän kuuntelee niin sitä enemmän artisti saa senttejä?:D
ekvirtanen
15.12.2017 20:13:54

Mää ihmettelen tota spotifyn mollaamista. Palveluhan vain antaa ihmisille sen, mitä ne ihmiset haluavat.

Vaikkakin levyjen myynti on romahtanut kultaisista 70- ja 80-luvuista, niin ei se kokonaan ole warettamisen syytä. Osto tottuminen on vain muuttunut. Harvempi ostaa bändin levyn vain siksi, että se on sen bändin levy.

Puhelimen kaiuttimella ei kannata kuunnella, mutta eikös kaikilla ole jo tänä päivänä vähintäänkin jo välttävä bluetooth kaiutin? Takapihan terassille kun ei viitsisi kotiteatteria ja 500:n sadan levyn valikoimaa raijata, niin vastaus on spotify ja hyvä bluetooth kaiutin.

Yhden biisin kertakuuntelu spotifystä tosiaan tuottaa artistille ehkä sen yhden sentin. Yhden levyn myyminen tuottaa artistille ehkä vitosen, kun loput 15e menee levy-yhtiölle jne. toisin sanoen, se artisti saa rahaa jonka biisejä kuunnellaan.

Mielestäni yhtyeillä olisi nyt miettimisen paikka. Onkohan sen levynteon kustannukset karanneet?
Ei ne oo virheitä vaan "improvisaatiota" youtube.com/channel/UChrNQ4T6Xc3t0KrJtznutRw
zekeode
15.12.2017 21:07:52

Spotifyn suurin ongelma on ilmainen versio. Artistit eivät voi valita, että onko musiikki pelkästään premium puolella vai molemmissa.

Spotify (Ad-Supported) streaming_Uruguay_18 kuuntelua yhteensä 0.0003 euroa
Spotify (Premium)_ streaming_Ireland_ 1 kuuntelu 0.0065 euroa

Saatuihin maksuihin vaikuttaa paljon, että mistä maasta toistot ovat. Varmaan omista saaduista tuloista löytyy tuota Uruguayta pienempikin. Tuosta voi vetää kuitenkin jotain johtopäätöksiä ilmaisesta, ja maksullisesta (premium) versiosta.

Google, Apple, Tidal maksaa Spotifyta enemmän lähes poikkeuksesta per kuuntelu.
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
ekvirtanen
15.12.2017 21:44:03

zekeode: Spotifyn suurin ongelma on ilmainen versio. Artistit eivät voi valita, että onko musiikki pelkästään premium puolella vai molemmissa.
...
...
...
Google, Apple, Tidal maksaa Spotifyta enemmän lähes poikkeuksesta per kuuntelu.

Ok, tätä en tiennyt. Itse maksan sen perhepaketin hinnan, että saa perillisetkin kuunnella. Mulla oli joskus se ilmainen, mutta eihän sitä jaksanut. Kaikkia biisejä ei ollut saatavilla, mainokset oli ärsyttäviä.

Omasta mielestä se joku about 15e/kk tuosta musiikkivarastosta on mainio hinta.

Mitä muihin musiikkipalveluihin tulee, niin en tunne niitä.
Ei ne oo virheitä vaan "improvisaatiota" youtube.com/channel/UChrNQ4T6Xc3t0KrJtznutRw
Bullitt
15.12.2017 21:55:02
Itse en voi edelleen lakata ihmettelemästä, että kuinka vitun nuuka pitää ihmisen olla, että kitkuttelee ilmais-spotifyllä mainosten ja muun paskan kanssa, kun täysversio ei maksa kuin kympin kuussa. Minusta tämä on oikeasti aika huokeaa siihen nähden mitä tuolla rahalla saa.
kusi on sulassa muytta missä mies - haitaripartio
varpio
15.12.2017 21:57:52
Bullitt: Itse en voi edelleen lakata ihmettelemästä, että kuinka vitun nuuka pitää ihmisen olla, että kitkuttelee ilmais-spotifyllä mainosten ja muun paskan kanssa, kun täysversio ei maksa kuin kympin kuussa. Minusta tämä on oikeasti aika huokeaa siihen nähden mitä tuolla rahalla saa.

Minulla on vieläkin se joka maksaa vitosen kuussa. Säästän kuuskymppiä joka vuosi. Heh-heh!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)