Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minimikseri ilman auxeja, saako kaikua silti purkista
1 2
yussipee
04.11.2016 17:09:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olipa hieno otsikko. Rouhea ja maanläheinen.
 
Mackien minimikseri 402-VLZ3 on kovasti kehuttu vempele hintaisekseen. Jos tuolla tekisi mies ja kitara -keikkoja, niin kaiku olisi ihan kiva. Vehkeessä on siis kaksi mikki-/line in -kanavaa, kanava 3-4 plugisisäänmenoilla sekä tape in ja out rca:lla. Äänen ulostulo main outista tai kuulokkeista. Eli korvaan tuhat sanaa tällä:
 
https://www.dropbox.com/s/pp92ascxfgl3xps/Mikseri%20mackie.jpeg?dl=0
 
Saako siis tuohon järkevästi kaikua johonkin väliin ilman isompia katastrofeja?
 
penatuna
04.11.2016 18:46:34 (muokattu 04.11.2016 18:47:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun nähdäkseni ainoat vaihtoehdot ovat ennen mikserin kanavien sisääntuloja (Line in) tai pääulostulojen (main out) jälkeen. Main outien jälkeen en laittaisi, ellei tarkoitus ole kaiuttaa koko roskaa samalla kaiulla. Ennen inputteja taas kannattaa säätää efektilaitteen tasot ja mix sopiviksi. Ja jos molempiin kanaviin pitää saada eri kaiut, niin tarvitsee kaksi kaikulaitetta, tai yhden monikanavaisen efektin jossa on erilliset sisään- ja ulostulot käytettäville instrumenteille tai vokaaleille. Auxien kanssa olisi kyllä niin paljon helpompaa, että ostaisin itse pikkupöydän jossa on mahdollisuus käyttää auxeja.
 
musamies
05.11.2016 00:19:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yussipee: Olipa hieno otsikko. Rouhea ja maanläheinen.
 
Mackien minimikseri 402-VLZ3 on kovasti kehuttu vempele hintaisekseen. Jos tuolla tekisi mies ja kitara -keikkoja, niin kaiku olisi ihan kiva. Vehkeessä on siis kaksi mikki-/line in -kanavaa, kanava 3-4 plugisisäänmenoilla sekä tape in ja out rca:lla. Äänen ulostulo main outista tai kuulokkeista. Eli korvaan tuhat sanaa tällä:
 
https://www.dropbox.com/s/pp92ascxfgl3xps/Mikseri%20mackie.jpeg?dl=0
 
Saako siis tuohon järkevästi kaikua johonkin väliin ilman isompia katastrofeja?

 
En mä lähtis tota kauheesti kehuu vaikka se olis ilmanen perusteluna, että siinä on niin vähän ominaisuuksia, että menee rahaa ja on vaivalloista hommata niitä erillisinä laitteina.
 
Monesti pienes mikseris vaik oliski kaikuja, ne ei ole kovin mainioita. Mä hakisin ratkaisua pienestä digimikseristä jos ei budjetti viel kasassa ni eka parit keikat ilman kaikua nykysel vehkeel:
 
https://www.thomann.de/fi/digimikserit.html?oa=pra
 
zouwi
05.11.2016 02:40:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä noiden digimiksereidenkään kaiut mitenkään erityisen hyviä ole, etenkään hinnaston alapäässä..
 
Tuon mikserin kanssa ei oikein saa kaikua mukaan millään järkevällä ratkaisulla, inserttipisteeseen sellaisen voisi myös laittaa mutta niitäkään ei tuossa ole.
 
yussipee
05.11.2016 08:15:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset vastauksista. Löytyyköhän tässä tapauksessa jotain näppärää kaikumyllyä, johon voisi vetää laulun ja kitaran sisään ja siitä edelleen kahteen mikserikanavaan? Toimisiko homma tuolla tavalla?
 
musamies
05.11.2016 09:52:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zouwi: Eipä noiden digimiksereidenkään kaiut mitenkään erityisen hyviä ole, etenkään hinnaston alapäässä..
 
Tuon mikserin kanssa ei oikein saa kaikua mukaan millään järkevällä ratkaisulla, inserttipisteeseen sellaisen voisi myös laittaa mutta niitäkään ei tuossa ole.

 
Sellanen kaiku, jossa on säätöjä ja leikkureita, delayn käyttömahdollisuus osana kaikua on parempi kuin huonoimmat pikkumikserin kaiut.
 
Yksi mikseri, joka omasta mielesta oli muuten kätevä pikkupuuhiin oli Alto Ghibli, mutta kaikuosasto hyvin vaatimaton samoin kuin virtajohto, virtanappi ja virtajohdon liitäntä.
 
Itse olen pitänyt hyvänä pienessä QSC digimikserissä, että siinä kuitenkin säätömahdollisuuksia paremmin kuin saman kokoluokan perinteisissä miksereissä, Viimeksi käytössä ollut kaiku oli rakennettu kolmesta erityyppisestä, joita helppo sekottaa sopivaksi yhdistelmäksi.
 
Sellainen ei kuitenkaan monellekaa käy laatuun, että ostas erilisen tonnin kaikulaitteen, mutta tonni mikseriin voi onnistua jos samaan hintaan saa monta käyttökelpoista ominaisuutta.
 
anapena
05.11.2016 12:24:30 (muokattu 05.11.2016 12:28:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voishan siihen mainoutin ja PAn väliin ehkä laittaa jonkun kaikelle yhteisen reverbin, joku käytetty TC tai Lexicon sellaisilla käännettävillä pikavalinnoilla olis selkeä.
Panoroimalla kanavat jyrkästi left-right saadaan toki laulu vasemmalle ja kitara oikealle, ja niihin halutessaan eri efektit. Ne pitäisi vaan saada monotettua PAssa, jos on stereosellainen. Tai laittaa pöntöt vaikka päällekkäin torniksi keskelle:)
Joka tapauksessa asiaa kannattaa tuumia hetki ennen keikalle menoa.
Helpointa ehkä kuitenkin vaihtaa mikseriä? Näissä pienissä on kuitenkin monesti vain se yksi efekti.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
xerxes
05.11.2016 13:39:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yussipee: Kiitokset vastauksista. Löytyyköhän tässä tapauksessa jotain näppärää kaikumyllyä, johon voisi vetää laulun ja kitaran sisään ja siitä edelleen kahteen mikserikanavaan? Toimisiko homma tuolla tavalla?
 
TC Heliconilla näyttäs olevan semmosia. Kolmensadan molemmin puolin näkyy hinnat olevan.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
Rallattelija
05.11.2016 15:16:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xerxes: TC Heliconilla näyttäs olevan semmosia. Kolmensadan molemmin puolin näkyy hinnat olevan.
 
TC helicon olisi minunkin vastaukseni tähän dilemmaan mutta kannattaa myös miettiä onko tossä järkeä ostaa muutamalla satasella kaksi laitetta jotka saisi samalla rahalla yhdessäkin paketissa. Toki TC Heliconin pipanat sisältää laadukkaammat efektit verrattuna moneen halpis mikseriin ja todennäköisesti myös efektejen määrä on kahdenerillisen laitteen kanssa huomattavasti suurempi ja muokattavampi. Noissa pikkumiksereissä tehtaan sedät on lukinnut jo kaikki vastaukset säätöjen suhteen olivat ne sitten hyviä tai huonoja vastauksia. Heliconia voi myös käyttää helposti muissakin jutuissa kuin vain ainoastaan trubahommissa vaikkakaan henkilöt jotka sekoittaa ääntä niillä taskulaskimillaan eivät välttämättä ole niin kovin hyvillään signaalitielle kytketyistä turhakkeista. Eniten saisit varmaankin rahoille vastinetta ostamalla jonkun digitaalisen räkkimikserin jos omistat jo Padin johon saa ladattua ohjaussoftat.
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
musamies
05.11.2016 19:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Heliconia voi myös käyttää helposti muissakin jutuissa kuin vain ainoastaan trubahommissa vaikkakaan henkilöt jotka sekoittaa ääntä niillä taskulaskimillaan eivät välttämättä ole niin kovin hyvillään signaalitielle kytketyistä turhakkeista. Eniten saisit varmaankin rahoille vastinetta ostamalla jonkun digitaalisen räkkimikserin jos omistat jo Padin johon saa ladattua ohjaussoftat.
 
Mun omien testailujen perusteella esim. QSC TouchMix:issä on ne ominaisuudet mitä omatoimitouhuissa tarvii. Itse hommasin käytettynä sen isomman version oliko n. 1000 eurolla musiikkiliikkeestä. Tuo ei ole riippuvainen iPad:istä tms.
 
Kannattaa olla hyvinkin hereillä mitä noissa erilaisissa pikkuvehkeissä tapahtuu. Sekin hyvä muistaa, että nyt myös monessa aktiivisessa äänentoistosetissä on yksinkertaiset mikseriominaisuudet, jotka on juuri trubahommaan tarkotettu.
 
Mä en ole kovin innoissa räkkiefektilaitteista koska täyden hyödyn saaminen edellyttäs myös monipuolista mikseriä. Ehdottomasti sitä mieltä, että uusissa digivehkeissä on vastinetta enempi rahalle ja vaivalle.
 
s151669
07.11.2016 15:33:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähimmällä vaivalla pääsee kun hakee vastaavan jossa on se post fader aux tai sisäänrakennetut kaiut. Tuohon tyyliin b-tuotetta mallinan käyttäen.
 
https://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_qx1002_usb.htm
 
Ei sitten ole mikään kyseisen b-tuotteen suositus, eikä juuri tuosta ole kokemuksia. Olipahan vain ensimmäinen vekotin jossa on tarvittavat ominaisuudet.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
rintapek
07.11.2016 15:35:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Mun omien testailujen perusteella esim. QSC TouchMix:issä on ne ominaisuudet mitä omatoimitouhuissa tarvii. Itse hommasin käytettynä sen isomman version oliko n. 1000 eurolla musiikkiliikkeestä. Tuo ei ole riippuvainen iPad:istä tms.
 
Kannattaa olla hyvinkin hereillä mitä noissa erilaisissa pikkuvehkeissä tapahtuu. Sekin hyvä muistaa, että nyt myös monessa aktiivisessa äänentoistosetissä on yksinkertaiset mikseriominaisuudet, jotka on juuri trubahommaan tarkotettu.
 
Mä en ole kovin innoissa räkkiefektilaitteista koska täyden hyödyn saaminen edellyttäs myös monipuolista mikseriä. Ehdottomasti sitä mieltä, että uusissa digivehkeissä on vastinetta enempi rahalle ja vaivalle.

 
Ei vaan kyl työkalu on syytä valita tarpeen mukaan, eikä sen mukaan mis on eniten ominaisuuksia.
 
Aloittajan tapauksessa kysymänsä pikkumikseri ei ole tarpeisiinsa sopiva.
Mut oikeestaan mikä tahansa sisäänleivotulla efektillä varustettu pikkumikseri sit on. Eikä sen tosiaankaan tartte olla digi- ihme. Mies ja kitara- meiningissä kun ei vättämättä ole mitään tarvetta miljoonalle ruuvausmahdollisuudelle. Pienen analogitiskin selkeys on oma etunsa ja jotkut tahtoo mennä keikalle soittamaan eikä säätämään.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
gunner
07.11.2016 15:53:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xerxes: TC Heliconilla näyttäs olevan semmosia. Kolmensadan molemmin puolin näkyy hinnat olevan.
 
Itse oon päätynyt ostamaan Play Acousticin:
 
https://www.thomann.de/fi/tc_helico … _play_acoustic.htm?ref=search_prv_4
 
Tosta saat kyllä kaivettua aivan riittävät kaiut sekä kitaraan että lauluun. Kitaralle on päivityksen myötä lisätty myös delay, mikäli sitä kaipaat.
 
Tuon kanssa voit jättää myös mikserin pois ketjusta vetämällä XLR:t suoraan PA-kaappeihin. Helpottaa ainakin siltä osin, että on vähemmän kytkettävää. Jos taas välttämättä haluat vetää mikserin kautta, tai joku muu on miksaamassa, voit vetää tuosta XLR:t mikserin sisääntuloihin.
musamies
07.11.2016 19:30:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Ei vaan kyl työkalu on syytä valita tarpeen mukaan, eikä sen mukaan mis on eniten ominaisuuksia.
 
Aloittajan tapauksessa kysymänsä pikkumikseri ei ole tarpeisiinsa sopiva.
Mut oikeestaan mikä tahansa sisäänleivotulla efektillä varustettu pikkumikseri sit on. Eikä sen tosiaankaan tartte olla digi- ihme. Mies ja kitara- meiningissä kun ei vättämättä ole mitään tarvetta miljoonalle ruuvausmahdollisuudelle. Pienen analogitiskin selkeys on oma etunsa ja jotkut tahtoo mennä keikalle soittamaan eikä säätämään.

 
Kyl aikasemmin olin sitä mieltä, että aika yksinkertasel mikserillä pärjää. Toisaalta mones pikkumikseris leivonta on jäänyt raa-aksi tuossa kaikujen kohdalla. Toinen juttu on eq. Digimikserissä on parametrinen eq. Jos jollekin sellainen ei ole tuttu, niin kerrottakoon, että se toimii paremmin kuin joku low ja hi nappuloiden kääntely pelkästään. Master eq:ta ei tule kunnollista tavallisessa pikkumikserissä, mutta digimikserissä voi olla. Sillä saa äänen ojennukseen paremmin kun on eri kajarit käytössä.
 
Omien kokemuksien perusteel myös digivehkeessä säilyy simppeliys mukana touhussa kun on ensin selvinnyt pienestä alkuihmettelystä. Digivehkeissä vaan pitää olla tarkkana, että ottaa itselle soveltuvan. Esimerkiksi mun mainitsemasta digimikseristä ei edellinen omistaja ollut kuulemma oikein tykännyt.
 
Enempi olen joutunut näkee vaivaa oman stagepianon ominaisuuksien opetteluun, joka on vähän kuin mun kitara.
 
Huono puoli mun mielestä digimikserissä on ollut kun puhun kompaktimallista juuri keikalla itse soittaessa ja esiintyessä säätäminen. Mutta kun säädöt kohdallaan, eipä sitä tarvi säädelläkään. Muiden esiintyjien säätäminen jopa helpompaa kauko-ohjauksen avulla.
 
Analogi Behringeriä en ikävöi, mutta myönnettäköön, että siinä oli oma kätevyytensä silloin kun pidin sitä ison WLM Trip keikkaurun pääl ja säätimet oli kätevästi käytössäni. Mutta turhan romun saamiseksi pois ja mielenkiinnon pitämiseksi yllä pidän enempi digimaailmasta.
 
xerxes
07.11.2016 21:22:40 (muokattu 07.11.2016 21:24:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Ei vaan kyl työkalu on syytä valita tarpeen mukaan, eikä sen mukaan mis on eniten ominaisuuksia.
 
Aloittajan tapauksessa kysymänsä pikkumikseri ei ole tarpeisiinsa sopiva.
Mut oikeestaan mikä tahansa sisäänleivotulla efektillä varustettu pikkumikseri sit on. Eikä sen tosiaankaan tartte olla digi- ihme. Mies ja kitara- meiningissä kun ei vättämättä ole mitään tarvetta miljoonalle ruuvausmahdollisuudelle. Pienen analogitiskin selkeys on oma etunsa ja jotkut tahtoo mennä keikalle soittamaan eikä säätämään.

 
Vaikka tommonen? Yamaha ei pamaha, sanovat. https://www.stpaulssound.fi/tuote/yamaha-mg06x-mikseri/MG+06+X/
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
zouwi
07.11.2016 21:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Ei vaan kyl työkalu on syytä valita tarpeen mukaan, eikä sen mukaan mis on eniten ominaisuuksia.
 
Juurikin näin.
 
Jos mies ja kitara meiningissä rupeaa kaipaamaan täysparametrista eq:ta sekä molemmille inputeille että master-outille niin kannattaa ruveta hakemaan sitä onglemaa muualta kun mikserin kohdalta. Mahdollisesti mikkiä vaihtamalla ja tekniikkaa opettelemalla pääsee pidemmälle kuin jos pitäisi jokaisella keikkapaikalla ruveta kirurgin tarkkuudella askartelemaan signaalia että saa järkevää tulosta aikaan.
 
Täältä myös ääni tuollaiselle edulliselle pikkumikserille jossa on efektikone sisällä. Soundcraftin efx-sarja on havaittu ihan ok-laatuiseksi, voi tosin olla turhan järeä ratkaisu tähän. Analogivehjeksen puolesta puhuu sekin että jos ei ole valmiiksi ipadia niin digivehkeeseen pitää upottaa se tonni että saa mitään järkevää, varsin kelvollisen analogin saa uutena alle kolmen sadan, käytettynä edullisemmin ja tollasen pikkuvekeen about satasella.
 
musamies
07.11.2016 22:07:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha miksereistä, että jos en pahasti väärin muista, harrastebändillä yhteinen tuollainen mikseri:
https://www.thomann.de/fi/yamaha_mg16_xu.htm
 
Hyvää on se, että joka perus hanuriesa tietää mitä sen nupit tekee.
 
Kaikupuoli on osastoa ei mopolla mahottomia.
 
zouwi: Juurikin näin.
Jos mies ja kitara meiningissä rupeaa kaipaamaan täysparametrista eq:ta sekä molemmille inputeille että master-outille niin kannattaa ruveta hakemaan sitä onglemaa muualta kun mikserin kohdalta. Mahdollisesti mikkiä vaihtamalla ja tekniikkaa opettelemalla pääsee pidemmälle kuin jos pitäisi jokaisella keikkapaikalla ruveta kirurgin tarkkuudella askartelemaan signaalia että saa järkevää tulosta aikaan.

 
Mies ja kitaratouhussa voi se laulu olla aika isossa osassa. Mä tekisin sen niin hyvin kuin pystyy. Ite en ole trubaduuri ja mul laulumikki jo itsessään maksaa 500 egen lähistöl.
 
Analogivehjeksen puolesta puhuu sekin että jos ei ole valmiiksi ipadia niin digivehkeeseen pitää upottaa se tonni että saa mitään järkevää, varsin kelvollisen analogin saa uutena alle kolmen sadan, käytettynä edullisemmin ja tollasen pikkuvekeen about satasella.
 
Digivehkeen tonni tuntuu sillon pahalta jos analogivehe on satasen. Toisaalta suhteutettuna muitten laitteiden hintaan, ei se niin kauheasti ole. Padin tarvetta on tullut sitäkin kautta kun haluaa nuotteja tms. sähköiseen muotoon.
 
xerxes
08.11.2016 08:55:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zouwi: Analogivehjeksen puolesta puhuu sekin että jos ei ole valmiiksi ipadia niin digivehkeeseen pitää upottaa se tonni että saa mitään järkevää, varsin kelvollisen analogin saa uutena alle kolmen sadan, käytettynä edullisemmin ja tollasen pikkuvekeen about satasella.
 
Digiin menee halvimmillaan se 400 euroa, jos ei oo sitä tablettia ennestään ja kaikki uutta. Plus piuhat, mutta nehän tarvitaan analoogisessakin. Behringerin XR12 tai Soundcraftin Ui12 maksaa Nummelassa alle 300 ja tabletin saa satasen nurkilla. Noihin kun käy androidi vehkeet. Soundcraftissa on vielä kitaralle sopivat 2 sisääntuloa.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
musamies
08.11.2016 10:58:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xerxes: Digiin menee halvimmillaan se 400 euroa, jos ei oo sitä tablettia ennestään ja kaikki uutta. Plus piuhat, mutta nehän tarvitaan analoogisessakin. Behringerin XR12 tai Soundcraftin Ui12 maksaa Nummelassa alle 300 ja tabletin saa satasen nurkilla. Noihin kun käy androidi vehkeet. Soundcraftissa on vielä kitaralle sopivat 2 sisääntuloa.
 
Digivehettä harkitessa ei suora vertaus analogivehkeeseen ole mielekäs, vaan erikseen arvioida laite kerrallaan onko siinä sellaisia ominaisuuksia mitä itse lähivuosina tarvii. Digivehkeet on aika erilaisia ja pikkuiset tee se itse miksaus digivehkeet ihan uutta pikkuhiljaa muotoaan hakevia.
 
Jos tarve olisi ollut ennen räkkilaitteille tai muille erilisille laitteelle voi ominaisuudet saada halvemmin ja fiksummin digimikserissä.
 
Jos ominaisuudet osuu omiin tarpeisiin, niin rauhallisesti tutkien voi saada oikein hyvät säädöt omiin touhuihin ja tilanne on kuin olisi joku laiteräkki mikserin lisäksi mukana, jossa hyvät säädöt kompurassa, eq:ssa, kaiussa, gatessa, limitterissä, master eq:ssa jne... Ei niitä kaikkia ominaisuuksia ole pakko räplätä jos ei halua mutta mahdollisuuksia on. Kyse on siitä kiinnostaako ne mahdollisudet vai ei.
 
anapena
08.11.2016 13:03:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunner: Itse oon päätynyt ostamaan Play Acousticin:
 
https://www.thomann.de/fi/tc_helico … _play_acoustic.htm?ref=search_prv_4
 
Tosta saat kyllä kaivettua aivan riittävät kaiut sekä kitaraan että lauluun. Kitaralle on päivityksen myötä lisätty myös delay, mikäli sitä kaipaat.
 
Tuon kanssa voit jättää myös mikserin pois ketjusta vetämällä XLR:t suoraan PA-kaappeihin. Helpottaa ainakin siltä osin, että on vähemmän kytkettävää. Jos taas välttämättä haluat vetää mikserin kautta, tai joku muu on miksaamassa, voit vetää tuosta XLR:t mikserin sisääntuloihin.

 
Meneekö laulu sitten yhteen kaappiin ja kitara toiseen?
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «