Aihe: Gibson 2017 mallisto
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Metalkallo
27.10.2016 17:01:15
tumppusormi: Mulla kyllä toimii edelleenkin. Selaimenkin refreshashin. Joku tilapais härö.

Mulla ei, testasin firefoxilla että chromella, kumma juttu? No ei se mittään.

EDIT: Tuo japan Gibson vee tarkoittaa varmaan sitä, että se on jotenkin japan tyylinen, ei tehty japanissa.
Vähemmän on nykyään enemmän
tumppusormi
28.10.2016 07:59:35
Metalkallo: We're sorry! The page youre looking for cant be found. :D

No nyt ei enää näy mullakaan. Se oli hetkellinen maistiainen. Mitähän oikein sekoilevat.
En allekirjoita mitään
tumppusormi
19.12.2016 20:12:08
2017 Limited run https://www.andertons.co.uk/p/LPPM1 … emium-flamed-mahogany-caramel-burst

Ja Gibsonin sivut edelleen toimii välillä ja välillä taas ei näy mitään. Noi perusmallit on kuitenkin kaikkien nähtävissä muutoin ympäri nettiä, joten miksi Gibbo pitää tuotteet vielä pois sivuiltaan?
En allekirjoita mitään
zappafan
21.12.2016 03:13:12
Tuo 2017 Les Paul Tribute T houkuttelee kyllä suuresti. Kunnon työhevonen minkä modaaminenkaan ei harmittaisi hetkeäkään; bigsby, 50's wiring, kytkennät mikkien puolituksille, sarjaan-rinnan, vastavaihe jne ja strereo ulostulo... Ai että!
Jazz isn't dead. It just smells funny
GuruTim
21.12.2016 20:19:08
zappafan: Tuo 2017 Les Paul Tribute T houkuttelee kyllä suuresti.

Kyllä, näin kävi itsellekin kun tuon vahingossa huomasin. Ja pitihän sitä käydä tänään kokeilemassa. Itse kun olen halunnut les paulin soitettavuutta ja humbuckereita jo muutaman vuoden. Ulkonäkö ja fiilis ovat tietenkin plussaa, mutta ne ovat vain aina nostaneet hintaa pari tonnia tuota tribuuttia korkeammalle. Eli kun soitettavuus ja mikkien potku olivat mitä olin hakemassa ja muussa oli säästetty hinta edukkaaksi, niin mukaan kotiinhan tuo lähti. Tällä myös uskaltaa soittaa treenikämpillä ilman jatkuvia säikähdyksiä pienistä lommoista yms. Ne kolmen tonnin kepit ovat kaikilla lähinnä kai kotona seinällä näytillä?
hallu
22.12.2016 11:52:15
Ei herrajumala noita värityksiä :-( ahdistus saatana iskee kun tehdaan jotain hemmetin sinistä ja vihreetä paulia ihan Gibsonin logoilla.... aaaaarrrrgggggh .... pää räjähtää. Ainoa hyvä puoli näissä on se ettei tarvitse kaasutella tommosia :-P . Voin säästää kaasuni siihen Mesa Boogieen :-).

Voi jumalauta lähteä nyt uudistamaan LesPaulia.... mitä ne on siellä ajatellu :-( tämä on pahempi katastrofi kuin se 2015 laajaotelautaiset ja fretend pindauksista luopuminen. Toisaalta "oikeiden" Gibsoneiden hinnat varmaan lähtee nousuun käytettyjen markkinoilla jos niitä ei enää kaupasta saa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
mpekkanen
22.12.2016 16:14:45
hallu:
Voi jumalauta lähteä nyt uudistamaan LesPaulia.... mitä ne on siellä ajatellu :-( tämä on pahempi katastrofi kuin se 2015 laajaotelautaiset ja fretend pindauksista luopuminen. Toisaalta "oikeiden" Gibsoneiden hinnat varmaan lähtee nousuun käytettyjen markkinoilla jos niitä ei enää kaupasta saa.

Tämäkin on hieman kaksipiippuinen juttu. Koskapa Gibsoneiden ostajia on tavallaan kahta erilaista koulukuntaa.
1. Sellaiset asiakkaat, jotka haluavat ne Gibsoninsa mahdollisimman perinteisinä. Ei mitään uudistuksia tai muitakaan muutoksia.
2. Soittajat, joille käy myös uudemmat ja ehkä edullisemmatkin soittimet. Eivät osta hintahaitarin yläpään soittimia muutenkaan.

Tämä ensimmäinen ryhmä tahtoo hankkia joko vielä vanhempia Gibsoneita mitä itsellä jo on, käytettynä. Uutena ostavat korkeintaan jotain todella kalliita ja harvinaisia Gibsoneita.
Jälkimmäinen ryhmä on enemmän uudemman polven soittajille ja sieltä se suurin raha kuitenkin Gibsonille tulee. Aika monet noista halvemmistakin Gibsoneista voi olla alkujaan Custom Shopista tilattujen erilaisien kitaroiden aikaansaannosta. Ei kaikki, mutta osa kuitenkin. Enkä tarkoita, että ne tehtäisiin samalla laadulla tms.
Ainoastaan tuonne edullisempien soittimien puolelle voidaan laittaa näitä uudempia innovaaatiota ja aika sitten näyttää toimivatko ne vai ei.
Lähes aina näiden ykkösryhmälaisten mielestä kaikki uudistukset ovat huonoja, vaikka Gibsonin on pakko hieman muuttaa noita perinteisiäkin valmistusjuttuja. Koskapa enää ei saa ihan samanlaisia puuosia kuin aikaisemmin ja uusien sellaisien käyttö on kielletty. Tämä hankaloittaa myös ihan niiden perinteisienkin kitaramallien tekoa. Ei aina, mutta joissain tapauksissa.

Toisaalta kun kaikki muutkin valmistajat tarjoavat joka vuosi aina jotain uutta, niin onhan näin tehtävä myös Gibsoninkin. Näinhän se on ollut ihan aina. Gibson teki jo 80-luvulla kitaroita Floyd Rose kammella ja hyvinkin monia eri malleja. Eivät käyneet kaupaksi ja 20 vuoden päästä sitten osa porukkaa itki, kun niitä ei voi saada kuin CS kitaroihin tai vain muutamiin todella arvokkaisiin signature kitaroihin. Ihan esimerkkinä vain monesta jutusta joita Gibson on historiansa aikana kokeillut, mutta ne ei ole silloin aikanaan menestyneet.
Ne uudistukset voivat olla joskus muitakin kuin robottivirittimiä...Eli uusia värejä, erilaisia mikkejä jne. Koskevat kuitenkin enemmän noita edullisempia malleja, yleensä.
zappafan
22.12.2016 16:50:44
GuruTim: Kyllä, näin kävi itsellekin kun tuon vahingossa huomasin. Ja pitihän sitä käydä tänään kokeilemassa. Itse kun olen halunnut les paulin soitettavuutta ja humbuckereita jo muutaman vuoden. Ulkonäkö ja fiilis ovat tietenkin plussaa, mutta ne ovat vain aina nostaneet hintaa pari tonnia tuota tribuuttia korkeammalle. Eli kun soitettavuus ja mikkien potku olivat mitä olin hakemassa ja muussa oli säästetty hinta edukkaaksi, niin mukaan kotiinhan tuo lähti. Tällä myös uskaltaa soittaa treenikämpillä ilman jatkuvia säikähdyksiä pienistä lommoista yms. Ne kolmen tonnin kepit ovat kaikilla lähinnä kai kotona seinällä näytillä?

Ohhoh! Kerroppa kokemuksia! Itse olen ensi vuonna muuttamassa Britteihin ja siellä ajattelin uusia kaluston ja sitä varten suorittaa pyhiinvaellusmarssim Guildfordiin Anderton's musiikkiliikkeeseen ja koska omaan käteen les paul istuu kuin hyvin tehty hansikas ja olen aina modaamassa kitaroitani niin tuo tribute vaikuttaa aika herkulta omiin tarpeisiin. Nuo mikit mietityttävät, että miten kuumat ne loppujen lopuksi ovat, itse kun pidän aika vintage-henkisistä mikeistä. Toisaalta korkeuksia säätämällä ja muita sähköjä uusimalla sieltä voi löytyä hyvinkin miellyttäviä saundeja.
Jazz isn't dead. It just smells funny
GuruTim
22.12.2016 23:36:53
zappafan: Ohhoh! Kerroppa kokemuksia! ...

Noniin, kyllähän tämä tribuutti on les paul ja tehty autotalleissa soittamista varten ja toimii siihen hyvin. Itse tässä useita vuosia vain fendereillä soittaneena, mutta alunperin Tokain les paulilla harjoitelleena, tuntui kuin kotiin olisi palannut. Soittotatsi on niin erilainen tuohon Fenderin skaalaan ja otelautaan verrattuna. Eli ollaan ehdottomasti les paulin soittotatsin ja -soundin äärellä, vaikka ei ehkä Gibsonin perinteisimmästä päästä tämä keppi olekaan.

Mikit olivat selvästi aika kuumat, tosin vertailuna vain straton texas specialit ja bajan mikit. Jotenkin automaattisesti tällä tribuutti les paulin antamalla soundilla tapailtiin Zeppeliniä ja Appetite for destructionia. Volumenapeilla saa kuitenkin säröä hyvin säädeltyä.

Kaikenkaikkiaan hieno keppi, jolle tulee varmasti paljon soittoa ja jamittelua joka paikassa. Vaikka eihän tuota Gibsonin Les Pauliksi välttämättä kaikki edes tunnista tai arvosta. Mutta Tokain ja Epiphonen kokemuksieni jälkeen valitsen tämän mielelläni soittimeksi jammailuihin. Sillä hinta on edullinen, kaikki näyttää ja vaikuttaa edulliselta, mutta kaikki toimii kuin pitääkin ja soittaminen on hauskaa. Eikä tarvitse tosiaan jokaista kolahdusta jännittää, kuten ehkä Standardin kanssa kävisi.

Ainoa selvä miinus mielestäni on tuo mukana tullut gig bag, joka on luokkaa naurettava tekele. Lapa törröttää sieltä pussukasta niin pontevasti, että se suorastaan etsii ongelmia. Välittömästi siis kovan laukun hankintaan. Mutta tässä ollaankin ytimessä, kuinka monta satasta sitä olisikaan valmis maksamaan Gibbonin original-laukusta...?

Voihan se toki olla, että jos tulevaisuudessa asuntoon tulee lisää tilaa ja pankkitilillä puolestaan käy ahtaaksi, niin mahdollisesti tämä uudelleen herännyt les paul-innostus johtaa tuon perinteisemmän Standardin hankkimiseen. Jos silloin omassa arvosteluasteikossani saisin rahalle riitävästi vastinetta. Mutta nyt kyllä rokataan aivan täysillä tällä hyvän hinta-laatusuhteen kepillä!
LaXu
23.12.2016 19:22:20
mpekkanen:

* snip *

Toisaalta kun kaikki muutkin valmistajat tarjoavat joka vuosi aina jotain uutta, niin onhan näin tehtävä myös Gibsoninkin. Näinhän se on ollut ihan aina. Gibson teki jo 80-luvulla kitaroita Floyd Rose kammella ja hyvinkin monia eri malleja. Eivät käyneet kaupaksi ja 20 vuoden päästä sitten osa porukkaa itki, kun niitä ei voi saada kuin CS kitaroihin tai vain muutamiin todella arvokkaisiin signature kitaroihin. Ihan esimerkkinä vain monesta jutusta joita Gibson on historiansa aikana kokeillut, mutta ne ei ole silloin aikanaan menestyneet.
Ne uudistukset voivat olla joskus muitakin kuin robottivirittimiä...Eli uusia värejä, erilaisia mikkejä jne. Koskevat kuitenkin enemmän noita edullisempia malleja, yleensä.

Hyvä kirjoitus, joskin minun mielestäni Gibsonin uusien asioiden kokeilu usein menee aivan päin mäntyä. Keksitään ratkaisuja melko epäolennaisiin ongelmiin tai asioihin joita suurin osa soittajista ei kaivannut kuten leveämpiä otelautoja kaikkiin malleihin yms. Mallisarjat sen kuin kasvavat ja nyt saa jo ihan vuosimallinkin perusteella vahdata, että mikäs tämä nyt taas olikaan ja miten se eroaa tuosta toisesta. Monesti ero parin eri mallin kohdalla on jotain kustannussäästöihin liittyvää.

Gibson ei ole aikoihin julkaissut uutta mallia, joka olisi aiheuttanut minkäänlaista kiinnostusta. Jotenkin tuntuu, että kokonaan uuden näköisen mallin suunnittelu ei vain pajalta onnistu ja sitten nähdään jotain ihme virityksiä joissa yhdistetty kolme kertaa flipattua Firebirdia johonkin Fender-tyyliseen kaulaan jne.

Tuo 2017 Tribute T ei näytä minun silmääni ollenkaan huonolta ainakaan sunburst-värityksellä. Siinä on mielestäni tallella LP Standardin ulkonäkö virtaviivaistettuna jotenkin paremmin kuin useimmissa LP Studioissa ja hinta kohdallaan.
Master Of The Universe
23.12.2016 19:39:28
Gibson on niin yesterday.
"How can less be more? It's impossible. More is more." -Yngwie fucking Malmsteen-
LaMotta
23.12.2016 20:00:00 (muokattu 23.12.2016 20:00:40)

Master Of The Universe: Gibson on niin yesterday.

Yesterday.....all my problems seem so nowaday.... Ei vaan on ne jotkut Gibsonitkin ihan hienoja.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hollstro
23.12.2016 21:59:08

Niin on. Kultakausi oli reilu 50 vuotta sitten. Ne onkin sitten kitaroista parhaita.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
steelduck
23.12.2016 22:59:28

Gibson on Rock.

PRS:

"PRS player is the stereotypical weekend warrior, the doctor, the lawyer,the accountant, the dentist. The guy who turns up at a blues jam to sing songs of pain and hardship (without any irony whatsoever) in a BMW Z5 or an Audi S4 estate (wellthe golf clubs have to fit in the back too)."

;)
BugBadWolf
24.12.2016 02:06:13
steelduck:.."PRS player is the stereotypical weekend warrior, the doctor, the lawyer,the accountant, the dentist. The guy who turns up at a blues jam to sing songs of pain and hardship (without any irony whatsoever) in a BMW Z5 or an Audi S4 estate (wellthe golf clubs have to fit in the back too)."

;)

Kuvailit todella hienosti Carlos Santanan, Pat Traversin, Alex Lifesonin, Mark Tremontin ja tuhakunta muuta vastaavaa ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
steelduck
24.12.2016 08:55:57 (muokattu 24.12.2016 09:01:46)

BugBadWolf: Kuvailit todella hienosti Carlos Santanan, Pat Traversin, Alex Lifesonin, Mark Tremontin ja tuhakunta muuta vastaavaa ;D

Santana soitti Gibsoneilla vielä silloin, kun teki hyvää musiikkia. :) Tuo "hammaslääkäri-kitara" ei ole minun kuvaus vaan ihan yleinen maininta PRS:stä maailmalla - eli stereotyyppisesti niillä soittaa "hammaslääkärit ja lakimiehet". Heitin tämän nyt tähän ihan läpällä, kun Master Of The Universe:lla on PRS-huumassa tarve tulla huutelemaan Gibson keskusteluihin noita kommentteja. :) Itse toki haaveilen PRS McCarthystä, joka on minusta todella hieno.
hollstro
24.12.2016 09:48:36

BugBadWolf: Kuvailit todella hienosti Carlos Santanan, Pat Traversin, Alex Lifesonin, Mark Tremontin ja tuhakunta muuta vastaavaa ;D

Lifesonilla oli ihan sietämätön saundi livenä kun soitteli PRS:illä. Kirskuva, oisko ollut myös vahvistinvalintakysymys. Viime aikoina on taas ollut enemmän Gibsonin miehiä.

PRS on hienosti tehty kitara. Sen paremmin ei oikein voi tehdä. Laatu on ollut koko ajan Gibsonia parempi, tasaisempi. Hyvä niin, on asettanut Gibsonillekin rimaa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Laulava Kylätohtori
24.12.2016 09:54:16
steelduck: Santana soitti Gibsoneilla vielä silloin, kun teki hyvää musiikkia. :)

Indeed. Kyllä persaukinen meskaliinipäissä sydämestään Gibsonilla soittava Santana vaan on ihan jotain muuta kuin nykyinen PRS:llä hirveää radiohuttua syytävä miljonääri-Santana. ;) Eikä se vedä enää edes meskaliinia. :(

3 ekaa levyä oli hyviä, mutta sitten kokoonpano vaihtui, enkä itse välitä enää myöhemmästä tuotannosta...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
hallu
24.12.2016 10:33:11
steelduck: Santana soitti Gibsoneilla vielä silloin, kun teki hyvää musiikkia. :) Tuo "hammaslääkäri-kitara" ei ole minun kuvaus vaan ihan yleinen maininta PRS:stä maailmalla - eli stereotyyppisesti niillä soittaa "hammaslääkärit ja lakimiehet". Heitin tämän nyt tähän ihan läpällä, kun Master Of The Universe:lla on PRS-huumassa tarve tulla huutelemaan Gibson keskusteluihin noita kommentteja. :) Itse toki haaveilen PRS McCarthystä, joka on minusta todella hieno.

Eikös Santana soittanut Yamahalla? vai muistanko ihan väärin, että SG2000 oli hänen työkalunsa ennen PRS:iä ja PRS:n voittokulku alkoi siitä kun Santana valitsi sen työkalukseen.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)