Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson Les Paul tallapalat
1
Lespaul66
27.10.2016 19:10:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Gibson Les Paul USA Standard 1988 ja siinä menee kokoajan ohut E kieli ja D kieli poikki tallapalan kohdalta. Tuossa on originaali talla ja tallapalat. Ne urat tuntuu melko terävillä ? Onko muilla ollut Les Paulissa samoja ongelmia ? Olisikohan siihen originaalin tallaan saatavina laadukkaampia tallapaloja ?
 
Puavali
27.10.2016 19:23:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lespaul66: Mulla on Gibson Les Paul USA Standard 1988 ja siinä menee kokoajan ohut E kieli ja D kieli poikki tallapalan kohdalta. Tuossa on originaali talla ja tallapalat. Ne urat tuntuu melko terävillä ? Onko muilla ollut Les Paulissa samoja ongelmia ? Olisikohan siihen originaalin tallaan saatavina laadukkaampia tallapaloja ?
 
Viilaa näytät ja/tai
 
http://www.seymourduncan.com/wp-con … s/2012/10/top-wrapping-les-paul.jpg
sustain65
27.10.2016 20:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lespaul66: Mulla on Gibson Les Paul USA Standard 1988 ja siinä menee kokoajan ohut E kieli ja D kieli poikki tallapalan kohdalta. Tuossa on originaali talla ja tallapalat. Ne urat tuntuu melko terävillä ? Onko muilla ollut Les Paulissa samoja ongelmia ? Olisikohan siihen originaalin tallaan saatavina laadukkaampia tallapaloja ?
 
Kuten jo edellä todettiin, on viila yksi ratkaisu. Yhdessä kepissäni napsahti kieli poikki heti ekoissa treeneissä ja terävä särmä tallapalassahan sen aiheutti. Ei mitään ongelmaa sen jälkeen kun tuunautin kitaran sepällä, sisältäen tallapalojen viilauksen.
 
WeetM
27.10.2016 20:18:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lespaul66: Mulla on Gibson Les Paul USA Standard 1988 ja siinä menee kokoajan ohut E kieli ja D kieli poikki tallapalan kohdalta. Tuossa on originaali talla ja tallapalat. Ne urat tuntuu melko terävillä ? Onko muilla ollut Les Paulissa samoja ongelmia ? Olisikohan siihen originaalin tallaan saatavina laadukkaampia tallapaloja ?
 
Itse ratkaisin muutama vuosi vastaavan ongelman (A-kieli paukkui tuon tuosta) vaihtamalla kitaraan grafiittiset Graph Techin String Savers -tallapalat ja eipä ole sen jälkeen enää kielet katkeilleet tallan kohdalta. Soundi ehkä aavistuksen kirkastui samalla, mikä ei kyllä itseäni haitannut lainkaan.
 
Type
27.10.2016 20:42:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Graph Techit mullakin ja loppui kielien katkeilu. Ja soundi kirkastui samalla, mikä oli pelkästään hyvä.
 
Kolmella soinnulla tekee biisin, neljällä koko albumin.
LaMotta
27.10.2016 20:47:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama ongelma oli joskus 20 vuotta sitten floyd rose-tallan kanssa. Korjaantui taitetulla vesihiomapaperilla tallapalan uran pohjaa hioen.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
73nd3r
27.10.2016 22:42:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: taitetulla vesihiomapaperilla tallapalan uran pohjaa hioen
Mummiälestä mieluummin toi (kuin viila, jolla saa paljon helpommin uran pilalle).
 
milahtee
28.10.2016 13:09:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Mummiälestä mieluummin toi (kuin viila, jolla saa paljon helpommin uran pilalle).
 
Nimenomaan näin. Vesihiomapaperia ja lopuksi vaikka kiillotustahnaa, jos oikein haluaa hifistellä. Erilaiset yläsatuloissa käytettävät lubrikantit toimivat myös tallapaloissa, mutta kiillotus on A ja O.
 
LaMotta
28.10.2016 15:17:38 (muokattu 28.10.2016 15:18:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etenkin jos on kyseessä niin alkeellinen kitara, jossa ei ole tallapalan korkeudensäätöä niin en varsinkaan menisi viilailemaan.
 
Ja kuten sanottua, viilan jälki on melko karkea.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
sustain65
28.10.2016 17:31:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä saatoin käyttää vähän huolettomasti sanaa "viila", enhän minä edes tiedä että hoitiko kitaraseppä asian sopivalla viilalla vai vesihiomapaperilla vai millä.
 
hollstro
28.10.2016 20:28:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viiloja on monenlaisia ja monella karkeudella. Hienomekaanisiin toimiin sopiva viila on ihan hyvä tallapalan korjaamiseen.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
fxb
28.10.2016 20:47:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiomapaperi riittää tuollasiin ihan hyvin. Sitä kuitenkaan tarvitse niin paljoa muokata. Terävimmät nurkat ottaa pois. Halpojen tallojen kanssa tehny samaa hommaa monesti.
 
LaMotta
28.10.2016 20:52:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Viiloja on monenlaisia ja monella karkeudella.
 
On joo. Meillä on töissä timanttiviiloja ja timanttitahnaakin. En niitä käyttäisi tallan fiksaamiseen. Kieltä katkova ongelma on yleensä tallapalassa ihan vaan joku minimaalinen särmä johon vesihiomapaperi puree turvallisesti eikä lähde vahingossa liikaa syvyydestä pois. Ainoa jonkinlaista osaamista vaativa asia tallapalan fiksaamisessa on se, että uran päästökulmat pysyy sellaisena, ettei tuunauksen jälkeen tule ongelmaksi sitarilmiötä.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Master Of The Universe
28.10.2016 21:12:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mul ei oo katkennu kymmeneen vuoteen kieltä kitarasta. Oon parempi ihminen.
 
"How can less be more? It's impossible. More is more." -Yngwie fucking Malmsteen-
Lespaul66
30.10.2016 18:27:26 (muokattu 30.10.2016 18:30:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia - graph tech tallapalat menee tilaukseen...niin ja tuo kielten pidike on jo ennestään ruuvattu mahdollisimman ylös niin että kielikulma on mahdollisimman pieni
 
Jeszse
02.11.2016 08:58:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Of The Universe: Mul ei oo katkennu kymmeneen vuoteen kieltä kitarasta. Oon parempi ihminen.
 
Sama, heti ku lopetti ernie ballien käytön.
 
Siirryn huoneisiin || The Jasser Arafats || Crimson Day
micow
08.11.2022 21:30:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Sama, heti ku lopetti ernie ballien käytön.
 
Mulla ollu nyt sama setti 7 vuotta, eli Ernie Ballssin Stainlessit vibratalla-Stratossa. Piti vaihtaa, kun ei menny millään poikki. Ei ole EB:ssa ollut mitään katkeamisongelmia koskaan!
 
Paras musa on tehty v. 1964-84, jos Pahhia ja Peethooffenia ei lasketa...
Jucciz
15.11.2022 13:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Sama, heti ku lopetti soittamisen.
 
Täähän se ois.
 
Mikko1978
15.11.2022 21:39:55 (muokattu 16.11.2022 12:12:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perus 10-46-Slinkyt eivät vain osaa katketa mun kitaroissa. Tune-o-Maticin tallapalat ovat monesti moniongelmaisia. Tallapalan taaempi reuna pitäisi olla pyöristetty. Toisinaan tallapalojen ura on liian kapea ja väärän mallinen, jolloin kieli ei pääse uran pohjalle, vaan uran reunat kiilaavat kielen väliinsä. Tuollainen tallapala kannattaisi viilata kuin satulan ura, jotta kielen kosketus olisi puhdas.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «