Aihe: Neljän sormen tekniikka
1 2
Keny
16.01.2016 12:30:46
Toiset diggaa ja toiset ei.Esim Piazza käyttää ja kerto mulle sen eduista ja näytti tekniikoita.Itellä ei ramppia mut pleksin ja kielten väli on mulla tarkka esim tupla peukku hommissa.Henk kohtasia kaikki nää niin ei voi sano et tarvii tai ei.Suosituksia vaan aluks.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Ahti Tuumiainen
28.09.2016 08:46:03 (muokattu 28.09.2016 08:52:18)
Pima-järjestys voi aluksi tuntua vaikeammalta kuin pami, mutta sormijärjestys riippuu ihan soitettavasta kuviosta.

Esim. seuraava soitetaan pima:

g---------5-
d------4----
a---3-------
e-2---------

Seuraava taas pami:

g---5-------
d------4----
a---------3-
e-2---------

Sitten pmia:

g---------5-
d---4-------
a------3----
e-2---------

Jne.

Tuntuu että pami-järjestyksellä voisi soittaa nopeammin. Kuitenkin itse pystyn soittamaan molemmilla tavoilla suurinpiirtein yhtä nopeasti tarkkuuden kärsimättä. Kaikenlaisia erilaisia kuvioita ja sormijärjestyksiä kannattaa harjoitella.
insight
30.09.2016 10:23:33
En nyt varsinainen basisti ole, mutta nyt vasta kuulin rampista ekan kerran. Itselle toi neljän sormen tekniikka ois luontevinta järjestyksessä: peukku, nimetön jne.

Viktor Wootenilla on muuten mielenkiintoisia soittotekniikoita, kannattaa tsekata.
Tää on astetta haastavampi tekniikka:

https://www.youtube.com/watch?v=1A3pEHz1X-0
jukkajylli
30.09.2016 14:55:56
Mä vedän kans neljän sormen tekniikalla. Oikealla käytän etu- ja keskisormea, vasurilla etusormea ja nimetöntä. Piti kyl tarkistaa peilistä, en mä muuten olis tienny. Moi.
Stidi alla.
Funkånaut
30.09.2016 18:19:19

jukkajylli: Mä vedän kans neljän sormen tekniikalla. Oikealla käytän etu- ja keskisormea, vasurilla etusormea ja nimetöntä. Piti kyl tarkistaa peilistä, en mä muuten olis tienny. Moi.

Itse käytän kahden oikeassa kädessä. Etusormi sekä pikkurilli suorana ja sentteri sekä nimetön sisään heh heh vähän rankempaa huumoria perjantai iltaan *norttiyskös*
"Ei riitä pelkkä netissä mouhoominen, pitää olla myös kova kullimies ja otollinen Saatanalle." - Vessajono
Ahti Tuumiainen
12.10.2016 09:44:00
Funkånaut: Itse käytän kahden oikeassa kädessä. Etusormi sekä pikkurilli suorana ja sentteri sekä nimetön sisään heh heh vähän rankempaa huumoria perjantai iltaan *norttiyskös*

Se yksi hevibasisti soittaa sillä tavalla.
J.Nikkanen
12.10.2016 11:04:12
Itsehän soitan vain yhdellä sormella, nimittäin keskisormella. Välillä näytän bändikavereillekkin soittosormea ja keikoilla saatan tehdä niin myös yleisölle.
Bass Players do it worse.
jperala
24.10.2016 11:30:06
Oma pikkurilli on niin lyhyt että neljän sormen tekniikat saa unohtaa, kun laitan kolme sormea kielelle riviin niin pikkurilli on niin kaukana kielestä että ei saa mitää voimaa näppäilyyn, tuskin hipoo kieltä. Toki jos väännän käteni täysin luonnottomaan asentoon niin juu mutta se tuskin on tarkoitus. Kun laitan sormet suoriksi niin nimettömän kärki on reilun 2cm päässä pikkurillistä.
Warwick Thumb 5 bo 1993
Nelisormimangusti
24.10.2016 12:47:05

jperala: Oma pikkurilli on niin lyhyt että neljän sormen tekniikat saa unohtaa, kun laitan kolme sormea kielelle riviin niin pikkurilli on niin kaukana kielestä että ei saa mitää voimaa näppäilyyn, tuskin hipoo kieltä. Toki jos väännän käteni täysin luonnottomaan asentoon niin juu mutta se tuskin on tarkoitus. Kun laitan sormet suoriksi niin nimettömän kärki on reilun 2cm päässä pikkurillistä.

Missä olet menettänyt peukalosi?
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
jperala
24.10.2016 12:54:14
Nelisormimangusti: Missä olet menettänyt peukalosi?

Peukalolla tuetaan kättä, eli sille on jo duunia tarpeeksi tiedossa. En ala muuttamaan soittotyyliäni väkisin, ei anna itselle mitään sellaista että olisi pakko.
Warwick Thumb 5 bo 1993
Nelisormimangusti
24.10.2016 12:59:49

jperala: Peukalolla tuetaan kättä, eli sille on jo duunia tarpeeksi tiedossa. En ala muuttamaan soittotyyliäni väkisin, ei anna itselle mitään sellaista että olisi pakko.

Olisi voinut suoraan kirjoittaa, että ei mokoma tekniikka kiinnosta, eikä esittää fysiologian jotenkin estävän. Tekniikoita on monia ja toiset käyttää toisia kuin toiset.
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
jperala
24.10.2016 13:04:08
Nelisormimangusti: Olisi voinut suoraan kirjoittaa, että ei mokoma tekniikka kiinnosta, eikä esittää fysiologian jotenkin estävän. Tekniikoita on monia ja toiset käyttää toisia kuin toiset.

No estää se pikkurillin käytön, olet varmaan tietoinen että moni käyttää myös sitä ?
ja jos peukalo on jo varattu niin silloin ei käytetä neljän sormen tekniikkaa.
Warwick Thumb 5 bo 1993
J.Hollström
24.10.2016 13:21:34
Tulee mieleen väkisinkin tämä klassikko:
https://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=7996179
Brownie
25.10.2016 23:02:11 (muokattu 25.10.2016 23:02:55)
Neljällä sormella(pami) pystyy vetämään kaikkein nopeiten. Kahdella sormella(mi) ei kovin suuriin nopeuksiin pääse. Kolmella sormella(ami) on kuitenkin paras soittaa, koska silloin voi käyttää peukaloa tukena. Ja pystyy vetämään melkein yhtä nopeasti kuin neljällä nakilla.
nisumaka
26.10.2016 13:05:06
Tekniikoita on monia ja toiset käyttää toisia kuin toiset.

Tässä on mielestäni asian ydin. Ja toiset tekniikat soveltuvat paremmin joillekin tyylijajeille, kuin toiset jne. Esimerkiksi itse soittaessani vanhalla presarillani bluesia, en voisi kuvitella, jonkun toisen soittajan soittavan pelkkää oikean käden peukaloa käyttäen jotain nopeaa funk-biisiä.
sepisti
26.10.2016 17:39:52
Mistä tämä "pami" oikein on lyhenne?
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Vessajono
26.10.2016 17:45:31 (muokattu 26.10.2016 17:45:42)
nisumaka: Esimerkiksi itse soittaessani vanhalla presarillani bluesia, en voisi kuvitella, jonkun toisen soittajan soittavan pelkkää oikean käden peukaloa käyttäen jotain nopeaa funk-biisiä.

Mä itse asiassa voisin, double thumbissahan käytetään nimenomaan pelkästään peukaloa.
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
sepisti
26.10.2016 22:56:55
Nelisormimangusti: https://www.guitarlessonworld.com/lessons/fingerpicking-technique/

Thänks. Kyse olikin epsanjan kielestä.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Progbass
27.10.2016 10:18:41
Brownie: Kahdella sormella(mi) ei kovin suuriin nopeuksiin pääse.

Kyllä itseasiassa pääsee, vaatii vaan vähän enemmän reeniä. Ainoo mikä ehkä kärsii verrattuna kolmen sormen tekniikkaan on kestävyys.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)