Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Käsityösähkiksen hankinta
1 2
Carvinen
26.10.2016 12:31:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vuosien mittaan ostanut melkoisen nipun sähkökitaroita. Kukin niistä on omalla tavallaan hyvä ja jotkut monin tavoin suorastaan erinomaisia soittimia. Nyt on kuitenkin herännyt ajatus, että myisin pois muutaman kitaran ja tilaisin joltakulta kotimaiselta valmistajalta viimeisen päälle tehdyn soittimen.
 
Vaan mitä sanoo kitarakansa, saako kitarakäsityöläiseltä parempaa soitinta kuin mitä on erinomainen tehdaspeli? Vertauskohtana nyt vaikka n. 20 vuotta vanha Carvin, joka on todella hyvä, joskaan ei erinomaisen kaunis.
 
Ja ehkä hiukan määrittelen hyvyyttä: ehkä ristiriitaisin vaatimus on Floyd Rose tms. ja silti hyvä sustain. Sointi-ihanteeni on jossakin straton ja les paulin välimaastossa. Kaikkein paras tietenkin olisi straton avoimesti soiva alarekisteri ja lespon täyteläinen soolosoundi. vaan mahdottomia ei pitäne vaatia. Ulkonäkö on tärkeä seikka, mutta mihinkään äärimmäisyyksiin ei tässä liene syytä lähteä, jos mielin katsella soitintani niin kauan kuin minusta on sähkökitaraa soittamaan.
 
Nöyrästi pyydän erilaisia näkökulmia ja muistutan, että makuasioista sopii kiistellä - faktoistahan se onkin vähän vaikeaa.
 
Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu
hallu
26.10.2016 13:05:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuohan vaikuttaa hyvältä ajatukselta. Suomessa vissiin hyviä tekijöitä riittää ja Ruokangas ei todellakaan ole ainoa, mutta kallein se varmaan on. Aloittelevat tekijät saattaa väsätä sulle sen unelmapelin yllättävän huokeallakin. Törmäsin kerran sellaiseen kaveriin kun Markus Ullakko, joka rakentanut soittimia vuodesta 2003 alkaen ja hän sanoi tekevänsä tarvittaessa myös akustisen tai puoliakustisen tai akustisen sähkökitaran (hän on myös itse soittaja joten suhtautuu soittimiin kaikella pieteetillä). Sain hypistellä paria hänen rakentamaansa kitaraa (ehkä makein koskaan näkemäni SG ja akustinen sähkökitara eli jazzloota) ja kyllä se meikäläisen ainakin vakuutti laadun puolesta.
 
Mitä laatuun tulee, niin Carvinit on kyllä kauttalinjan niin moitteettomia pelejä (en ole koskaan huonoa Carvinia nähnyt) että varmaan laadullisesti ei voi pistää paremmaksi, mutta parhaimmillaan käsityöläinen yltää varmasti samalle tasolle. Käsityöläisen tekemän soittimen vahvuus on tietenkin siinä, että jos tiedät mitä haluat niin voit semmoisen saada. Ei tavii kompromisseja. Itse en ole lähelläkään sitä tasoa, että uskaltaisin tai osaisin lähteä itselleni soitinta tilaamaan. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että muut tietävät minua paremmin minkälainen kitaran täytyy olla ja soitan siksi mielummin muiden suunnittelemilla ja toteuttamilla soittimilla.
 
Jos sulla on speksit selvillä, että osaat loppuelämän skitan itsellesi tilata niin anna palaa, mitä enää emmit :-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
JuSu
26.10.2016 15:03:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Jos sulla on speksit selvillä, että osaat loppuelämän skitan itsellesi tilata niin anna palaa, mitä enää emmit :-)
 
Tähän kokemuksen syvällä rintaäänellä komppia, mutta myös varoituksen sana: Nimittäin mieli muuttuu. Se nyt unelmakitaralta tuntuva ei välttämättä muutaman vuoden jälkeen välttämättä enää ole ihan just niin 'se'.
 
Mulle kävi näin. Vaikka tuo teettämäni eittämättä on laadukas ja hyvä kitara, ja sitä on ilo soittaa, niin tällä hetkellä se ei kuitenkaan ole se ykköskitara telineessä. Omiin spekseihin teetetty kitara voi myös sitten olla hippasen haastava myytävä, jos sille tielle lähtee. Toisaalta, mieli tosiaan muuttuu, odottelen tässä ympyrän sulkeutumista. =)
 
JuSu
 
Valehtelisin jos väittäisin öisin herääväni murehtimaan maailmaa.
ÄrGee
26.10.2016 15:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa aivan siltä että haussa olisi floikallinen Kiesel neck-through kaulalla ja H-S-S mikityksellä.
 
Tuossa ketju, jossa on keskusteltu aiheesta.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=232593&o=0&co=30
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Carvinen
26.10.2016 15:43:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Kuulostaa aivan siltä että haussa olisi floikallinen Kiesel neck-through kaulalla ja H-S-S mikityksellä.
 
Tuossa ketju, jossa on keskusteltu aiheesta.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=232593&o=0&co=30

 
Kiisseli kävi mielessäni. Olen nyt hiukan selvitellyt, ja unelmakitaran hinta liikkuisi 3500 - 5000 euron paikkeilla kotimaisella valmistajalla. Semicustom alkaa vaikuttaa houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin ihan tyyten minua varten väsätty. Tosin tässä voisi kohta syntyä keskustelu siitä, mikä lopulta on customsoitin ja mikä taas semisellainen.
 
Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu
ÄrGee
26.10.2016 15:51:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carvinen: Kiisseli kävi mielessäni. Olen nyt hiukan selvitellyt, ja unelmakitaran hinta liikkuisi 3500 - 5000 euron paikkeilla kotimaisella valmistajalla. Semicustom alkaa vaikuttaa houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin ihan tyyten minua varten väsätty. Tosin tässä voisi kohta syntyä keskustelu siitä, mikä lopulta on customsoitin ja mikä taas semisellainen.
 
Kiisselin kanssa selviäisi karkeasti arvioituna puolella tuosta hinnasta. Munsta custom on sellainen kitara missä pintakäsittelyn ja puiden vaihtoehdot on valittu itse, muiden mahdollisten kombinaatioiden kanssa mitä nyt valmistaja sattuu siihen pakettiin sisällyttämään.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Carvinen
26.10.2016 16:23:41 (muokattu 26.10.2016 16:28:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin kruksimassa Kieselin sivuilta mieleiseni kitaran. Tehtaalta lähtiessä hinta oli niinkin sovinnollinen kuin 1610 taalaa. Mitä lienee euroissa tällä hetkellä? Päälle tulee sitten tietenkin kuljetus ja tullin perimät maksut. Ei nyt ihan pöllö vaihtoehto.
 
Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu
hollstro
26.10.2016 18:55:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No tuohan vaikuttaa hyvältä ajatukselta. Suomessa vissiin hyviä tekijöitä riittää ja Ruokangas ei todellakaan ole ainoa, mutta kallein se varmaan on.
 
Kalleimmat kitarat/bassot lienevät Versoulin pajasta olevat kokonaan lehtikullalla päällystetyt. Eivät tosin ole floikalla, vaan eihän sitä tiedä jos pyydettäessä tekisi. http://www.vintageandrare.com/uploa … 5141/605910/original.jpg?1477497221
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
26.10.2016 19:04:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Kalleimmat kitarat/bassot lienevät Versoulin pajasta olevat kokonaan lehtikullalla päällystetyt. Eivät tosin ole floikalla, vaan eihän sitä tiedä jos pyydettäessä tekisi. http://www.vintageandrare.com/uploa … 5141/605910/original.jpg?1477497221
 
Joo tarkoitin tietenkin suomalaisista pajoista :-). Mutta kiitos tästä vinkistä tuohan on tosi kiinnostava pulju. Artisti luettelossa Ronnie Woodin rinnalla P-K Keränen ja Jarmo Saari ! ei paha. Harmi kun ei ollut hintoja että millähän rahalla tommosen lehtikullatun versoulin voisi saada omakseen :-D varmaan ainakin kymmenen tuhatta euroa maksaapi ja vahvari arvatenkin toisen mokoman.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Jeszse
26.10.2016 19:05:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän noita lehtikultakeppejä suomessaki tehään, kukahan se nyt oli.
 
Siirryn huoneisiin || The Jasser Arafats || Crimson Day
Thyvon
26.10.2016 21:14:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo tarkoitin tietenkin suomalaisista pajoista :-). Mutta kiitos tästä vinkistä tuohan on tosi kiinnostava pulju. Artisti luettelossa Ronnie Woodin rinnalla P-K Keränen ja Jarmo Saari ! ei paha. Harmi kun ei ollut hintoja että millähän rahalla tommosen lehtikullatun versoulin voisi saada omakseen :-D varmaan ainakin kymmenen tuhatta euroa maksaapi ja vahvari arvatenkin toisen mokoman.
 
Versoul on suomalainen.
 
Carvinen
26.10.2016 21:33:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Happamia, sanoi Carvinen Versoulista. Onneksi rahani eivät riitä moisiin, vaikka myisin vanhan äitini. Ei tarvitse miettiä, että tekiskö ne mulle just toiveideni mukaisen lehtikultasoittimen, ja millä se kulta pysyy siinä, kun kitaraa käyttää :D
 
Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu
hallu
26.10.2016 21:47:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thyvon: Versoul on suomalainen.
 
Aijaa no ainakin nuo sivut on pelkästään englanniksi, niin aattelin että on tietenniin ulkomaalainen firma tuo ja kun oli niitä ulkomaan tähtiä asiakkaanakin. Kerrankos sitä ihminen erehtyy enkä mä niiden tuotteita ostais vaikka olisi suomeksikin sivut.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hollstro
26.10.2016 21:55:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Aijaa no ainakin nuo sivut on pelkästään englanniksi, niin aattelin että on tietenniin ulkomaalainen firma tuo ja kun oli niitä ulkomaan tähtiä asiakkaanakin. Kerrankos sitä ihminen erehtyy enkä mä niiden tuotteita ostais vaikka olisi suomeksikin sivut.
 
Mulla on noita Versouleja. Paremmin ei soittimia voi tehdä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
26.10.2016 22:09:24 (muokattu 26.10.2016 22:13:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mulla on noita Versouleja. Paremmin ei soittimia voi tehdä.
 
Tarkoitin että ei mulla ole varaa sellaisiin. En tietenkään epäile etteikö soittimet olisi hyviä vaikka sivut ei suomeksi olisikaan. Sitä paitsi ei ne varman olisi skittaa Ronnien Woodille suomenkilisillä sivuilla edes saaneet kaupaksi.
 
E: englanniksihan nuo Ruokankaankin sivut näyttää olevan joten ei se olen siinä asiassa sen parempi. Ruokankaan nimi toki paljastaa että tekijä on suomalainen, mutta eipä suomen markkinoilla taida kannattaa paljon täkäläisiin asiakkaisiin panostaa ja maailmalla ne isot rahat lymyää :-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Rämppy
26.10.2016 22:42:44 (muokattu 26.10.2016 22:44:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thyvon: Versoul on suomalainen.
 
Pitäjänmäessähän tuo Kari Niemisen paja on. Aivan ehdotonta huippulaatua ja luksusta ovat nuo Versoulit.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
hollstro
26.10.2016 22:48:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Pitäjänmäessähän tuo Kari Niemisen paja on. Aivan ehdotonta huippulaatua ja luksusta ovat nuo Versoulit.
 
Karin konttori on karu. Mutta tarinat on hyviä ja mukava siellä on jutustella soittimien testauksen ja speksauksen lomassa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
mpekkanen
26.10.2016 23:36:19 (muokattu 26.10.2016 23:39:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus oli Guitar Playerissa tuollainen Versoul Henry malli, jossa oli tuo lehtikultaus kansi. Kovasti sai kehuja ja ei se silloinkaan maksanut mitään viisi numeroisia summia euroissa.
Kitarana varmaan sellainen, ettei tässä ehkä ihan sellaista haeta...
 
Ismo Alanko on soittanut esim. Versoul akustisella jo hyvinkin pitkään keikoilla. Ei ole ehkä ihan halvin paja, mutta taitaa Ruokankaalta ne kalliimmat kitara kuitenkin löytyä. Tosin minusta sillä ei ns. custom kitaran kohdalla ole niin väliä, koska sehän ainakin pitäisi ostaa tarpeiden mukaan. Ei siis kalleinta mahdollista, vaan sellaisen joka on hyvä ja mitä itse tarvitsee. Sehän voi olla myös ihan perinteinen esim. Strato, Tele tai Les Paul , mutta omanlaisella kaulalla jne. Ainakin saa laadukkaan kun sen tilaustyönä teettää ja ei siinä ole pakko olla mitään sen ihmeempiä optioita. Jos ei siis halua. Kotimaassa teetetty custom kitara voi olla jopa halvempi ja myös laadukkaampikin kuin monet jenkkien Custom Shop kitarat. Ne saattavat myös valmistua nopeampaa, mutta tietysti se logo on monella tärkeä...
 
Jälleenmyyntiarvoa jos miettii, niin niistä kalliimmista kitaroista tippuu prosenteissa euromääräisesti enemmän kuin halvemmista kitaroita. Tällöin on ehkä järkevintä hankkia laadukas soitin, mutta sellaiselta tekijältä joka tekee sen suhteellisen edullisesti. Koska ei siitä omiaan saa koskaan pois. Toisaalta jos on ostamassa itselleen custom kitaraa, niin miksi sellaisen myymistä pitäisi ennen ostamista edes miettiä?
 
Tällaista tuli joskus kirjoiteltua tuosta oman CS kitaran hankkimisesta. En tiedä, olisiko siellä mitään sellaista uutta josta olisi mahdollisesti hyötyä?
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=232341&oo=60
 
hollstro
27.10.2016 08:40:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi kokonaan lehtikullatut versoul-kitarat on viisinumeroisia hinnaltaan, pelkkä kannen kultaus maksoi aikoinaan 1200, joten se ei nostanut Henryn hintaa kuin n. 20 %. Hommasin sellasen muistaakseni vuonna 2008, joten hinnat voi olla siitä muuttuneet. https://goo.gl/photos/en8MTSUhTvpmRf938
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Rämppy
27.10.2016 09:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Noi kokonaan lehtikullatut versoul-kitarat on viisinumeroisia hinnaltaan, pelkkä kannen kultaus maksoi aikoinaan 1200, joten se ei nostanut Henryn hintaa kuin n. 20 %. Hommasin sellasen muistaakseni vuonna 2008, joten hinnat voi olla siitä muuttuneet. https://goo.gl/photos/en8MTSUhTvpmRf938
 
Tuo kullitettu Henry on kyllä järkyttävän hieno skeba.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «