Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko vahvistimen koolla tosiaan väliä?
1 2 3 4
msaar97
23.10.2016 18:49:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tätä asiaa pohtinut nyt tovin ja etsiskellyt tietoa sitä saamatta. Onko (vahvistimen) koolla tosiaan väliä? Bändi treeneissä tietenkin kannattaa suhteellista oma vahvistin muiden vahvistimien ja rumpujen kanssa, ettei jyrää muita tai tule jyrätyksi. Mutta keikoilla. Lähestulkoon joka keikallahan vahvari mikitetään, eikä tehoja käännetä niin suurelle kuin vahvistimella on mahdollisuuksia.
 
Pohdintaa vahvarien nupeista. Onko sen kolla väliä? Verrataan vaikka 50W ja 100w nuppia. 100w nuppi on (yleensä) hieman kalliimpi ja enemmän nuppeja millä säätää soundit kohdilleen ja 50w taas näissä päivastainen. 50w kuitenkin löytyy useita yksilöitä jotka päihittää ja menee tasoihin 100w kanssa ja päin vastoin. Eli w lukemat ei (omasta mielestäni) näytä soundin laatua.
 
Onko koolla siis väliä? Onko kaappi koolla muuta tarvetta kuin päästä treenisellä muiden tasolle? Entä onko nupin koolla muuta väliä kuin saada enemmän säätö tilaa vai onko koko vain miehekkyys kysymys? Auttakaa tietämätöntä!
 
tuskiz
23.10.2016 19:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistimen (fyysisellä) koolla ei ole väliä. Tehoilla ja elementin koolla on.
 
Musta noi 100 wattin jyrät ja muut semmoset kuuluu lähinnä jo historiaan sinne aikakaudalle millon mikitystä ei tunnettu ja säröt piti saada luukuttamalla vehjettä täysiä, ei sikäli etteikö mulla olis kotikäytössä 100 wattin Mustang III. Poislukien putkivehkeiden tuomaa soundi- ja fiiliseroa varmaan suurempi osa nykyajan kiertävistä muusikoista tekee keikkoja semmosissa paikoissa missä joku n. 40 wattin trankkukin pärjää ihan hyvin riippuen rumpalin innokkuudesta. Tämmöset ihmiset voi sitten kertoa itse onko asia näin.
 
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
hallu
23.10.2016 19:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Vahvistimen (fyysisellä) koolla ei ole väliä. Tehoilla ja elementin koolla on.
 
Musta noi 100 wattin jyrät ja muut semmoset kuuluu lähinnä jo historiaan sinne aikakaudalle millon mikitystä ei tunnettu ja säröt piti saada luukuttamalla vehjettä täysiä, ei sikäli etteikö mulla olis kotikäytössä 100 wattin Mustang III. Poislukien putkivehkeiden tuomaa soundi- ja fiiliseroa varmaan suurempi osa nykyajan kiertävistä muusikoista tekee keikkoja semmosissa paikoissa missä joku n. 40 wattin trankkukin pärjää ihan hyvin riippuen rumpalin innokkuudesta. Tämmöset ihmiset voi sitten kertoa itse onko asia näin.

 
Mun mielestä transistorivahvistimessa se headroom on tärkeä koska transistorivahvitstin (ainakaan ne joita olen itse käyttänyt) ei ole parhaimmillaan täysillä ajettaessa. Sen vuoksi arvelisin, että se on vähän "kinthala" riittääkö 40W transistorikone ainakaan kovakätisen rumpalin rinnalla. Itselläni on käytössä 90w trankkukombo ja sitä joutuu ajamaan treeneissä yli puolen välin tehoilla elikkäs aika kovaa.
 
Yllättäen niillä keikoilla joilla olen viimeaikoina käynyt, on miksaaja kehoittanut käyttämään vahvistimesta aika isoja äänenpaineita siitä huolimatta, että se on mikitetty siis oikeastaan ihan treenivolalla olen soittanut. Aikoinaan vuosituhannen vaihteessa kun edellisen kerran keikkailin, niin muistan, että vahvaria pyydettiin aina hiljemmälle ja silloin varmaan olisi riittänyt hyvin pienikin vahvari (60W bluesdeville oli volapotikka aina ensimmäisellä neljännekselle eli kolmosen tai alle kohdilla). Saattaa olla, että nykyisin on ammattitaitoisempia äänihenkilöitä sattunut kohdalleni.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
blues guitar
23.10.2016 20:04:16 (muokattu 23.10.2016 20:08:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fyysisesti isokokoinen vahvistin on hankala varsinkin pubikeikoilla joissa tilaa lavalla on niukasti. Itse olen pärjännyt hyvin 20-40w 1x12" putkivahvistimilla.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
ÄrGee
23.10.2016 20:15:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12" elementti on juuri optimaalinen sähkökitaralle. Isompi kaappi liikuttaa ilmaa enemmän, suuntaa äänenpaineen paremmin (tai pahemmin) tiettyyn pisteeseen, ja kuulostaa matalan resonanssitaajuutensa takia isommalta, joka taas johtuu kaiutinkotelon koosta tai rakenteesta. Se on sitten makuasia minkä kokoista stackia haluaa kasata, vai soittaako pelkästään pienellä combolla.
 
Kovaäänisessä musiikissa treenikämppäolosuhteissa 50W putkivahvistimelle ja 200 transistorivahvistimelle tai päätteelle voi olla hyvä lähtökohta, jotta äänenpainetta saadaan synnytettyä tarpeeksi eikä head roomista tule puutetta.
 
Metallibändissä itse soittanut 120W putkinupilla, 400W transistoripäätteelllä ja kohta 550W aktiivikaiuttimella jossa on 12" bassoelementti ja 1" tweeter. Ja kaikilla on pärjännyt :)
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Serenity
23.10.2016 20:28:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msaar97: Verrataan vaikka 50W ja 100w nuppia...
 
Tämän useimmat varmaan jo tietävätkin, mutta muistutuksena: 100w vahvari ei ole 2 kertaa äänekkäämpi kuin 50 wattinen. Ero desibeleissä on 3 dB (muistaakseni), minkä eron ihmiskorva juuri ja juuri erottaa. Jotta korvalla kuultu möykkä kaksinkertaistuisi pitää tehon kymmenkertaistua. Eli 100 wattinen on tuplasti äänekkäämpi kuin 10 wattinen.
 
Kaiuttimien herkkyys vaikuttaa helposti enemmän. Eli 50 wattinen voi kuulostaa äänekkäämmältä kuin 100 wattinen, kajarista + kaapista riippuen. Jostain pikkuvahvaristakin (esim. 15 W) voi irrota pirusti meteliä vaikkapa 2x12 kaapin kanssa.
 
Headroom sun muut ovat sitten asia erikseen.
 
McLeach
23.10.2016 23:27:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fyysisesti koolla ei ole ainakaan yleisölle väliä jos mikitetään. Tehon puolesta suurin käytännön ero taitaapi olla äänen käyttäytyminen, pysyykö puhtaana vai säröytyykö. Ihan pikkuwattista vahvistinta ei välttämättä saa pidettyä kaikissa olosuhteissa puhtaana kun taas n. 30w-> luultavasti riittää kaikkiin mestoihin. Tosin ilman toimivaa mastervolumea voi olla ettei tehokkaasta vahvistimesta saa kaivettua sitä ominaista saundia keikalla.
 
RaskasMielinen
24.10.2016 00:22:36 (muokattu 24.10.2016 00:24:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juurikin jo aiemmin mainittu headroom, etenkin jos soittajan soundi pohjautuu vahvistimen clean-kanavaan. Itse rakennan siihen säröpedaaleilla myös high gain -soundini. Soitan lähinnä atmospheric dark/black metalia ja koen tarvitsevani paljon headroomia onnistuakseni luomaan haluamiani soundeja. Toisaalta voisin kuvitella, että jonkin toisen tyyppisen high gain -soundin rakentamiseen liiallinen headroom ei ole hyvästä.
 
Vahvistimia on hyvinkin monen erilaisia, etenkin kytkennöiltään/toteutustavoiltaan putkivahvistin-kategorian sisällä. Teho ei siten välttämättä kerro kaikkea siitä, kuinka paljon möykkää lähtee. Kaiuttimissa puolestaan vaikuttaa koon lisäksi herkkyys. Myös kaapin rakenteella on merkitystä, etenkin soundiin - avoin, suljettu, iso, pieni ja sitä rataa.
 
Ei kait tässäkään aisassa ole muuta tietä kuin omat mieltymykset ja kokeileminen eli testaaminen. Toki keskenään testaaminen ei ole sama kuin soittaisi bändin kanssa keikalla PA-kamoihin ja joskus ei ole mahdollista testata ollenkaan (liikeessä/yksityisellä/kaverilla ei ole kyseistä vahvistinta tai itse et pääse kulkemaan).
 
Jos ei ole mahdollisuutta vertailla tai edes testata, niin ottaisin varmuuden vuoksi järeimmän mitä viitsin kanniskella ja mihin rahat riittävät. Toki kannattaa kaivaa netistä kaikki kyseistä konetta ja samaa tuoteperhettä koskevat testit, vertailut ja keskustelut. Kun ostaa käytettynä, niin saattaa päästä jopa omilleen jos ei sitten natsaakkaan. Etenkin isoimpien ja kalliimpien putkivahvistinten arvo tuppaa putoamaan kaupasta ulos kannettaessa lähes puoleen.
 
EDIT: edellisessä kirjoituksessa yllä myös erittäin tärkeä pointti: hyvä master-volume.
 
Jack of all trades - master of none
Metalkallo
24.10.2016 06:56:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin valikoin juuri combon nykyään koska on paaaaljon helpompi ja mukavampi siirrellä jos tarvis, et onhan koolla sinänsä merkitystä henkilölle itselleen. 50w myös teho jotta ei lopu kesken ja on juuri tuota headroomia mukavasti kliineihin. Tokihan tuota voi käyttää myös pelkkänä nuppina liitettynä kaappii kun (jos) löytyy ohm paikat takaa.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
D-Kay
24.10.2016 10:53:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minimissään tehoja tuppaa tarvitsemaan sen verran että treeneissä kuuluu. Keikoillakin "PA" saattaa tarkoittaa laulukamoja ja muut soittimet tulee omista vahvistimista tai monitorointia ei ole. Jos on sopiva kaappi, niin sitä tehoa ei putkivahvistimissa tarvitse olla kuitenkaan sataa, eikä viittäkymmentä, eikä edes kahtakymmentäviittä wattia.
 
Soundimielessä teholla sitten on tosiaan väliä. Mitä kovemmalle putkivahvistinta laitetaan, sitä enemmän syntyy pääteasteessa säröä. Mikäli se on se haluttu soundi, kannattaa vahvistimen olla mieluummin pieni- kuin isotehoinen. Jos taas halutaan puhtaat soi puhtaasti tai halutaan säröä pelkästään etuasteesta, kannattaa valita riittävän isotehoinen vahvistin.
hallu
24.10.2016 11:12:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Itsekin valikoin juuri combon nykyään koska on paaaaljon helpompi ja mukavampi siirrellä jos tarvis, et onhan koolla sinänsä merkitystä henkilölle itselleen. 50w myös teho jotta ei lopu kesken ja on juuri tuota headroomia mukavasti kliineihin. Tokihan tuota voi käyttää myös pelkkänä nuppina liitettynä kaappii kun (jos) löytyy ohm paikat takaa.
 
Näin minäkin teen kombo on mun ykkösvalinta ja ihan samoista syistä. Itse tästä syystä vieläpä olen päätynyt aina 1x12 tai 1x10 komboihin koska ne on kaikkein kompakteimpia komboja eikä juuri enää nuppia isompia (puhutaan muutamasta sentistä korkeutta ja paino ero ehkä jotain kaksi kiloa (mitä se 12 tuumainen hägäri nyt sitten tekee)). Eli ajatuksena on että se on melkein kuin nuppi, mutta ei ole pakko käyttää erillisen kaapin kanssa, mutta erillisellä kaapilla sen voi laajentaa ihan samaa kuin minkä tahansa stäkin. Mun tämän hetken rooliin bändissä sopii hyvin tiukasti fokusoitunut keskialueinen läpileikkaava sointi, niin en edes kaipaa juuri nyt lisäkaappia.
 
Mulla on aikaisemmin ollut isoja komboja (4x10 ja 2x12) ja niissä mun mielestä on vähän kyseenalaisempaa se hyöty. Soundi kyllä on hyvä, mutta ei ne kyllä sitten ole enää niin pieniä ja näppäriä. Tai no BluesDeVille 4x10 oli kyllä soundiltaan hyvä ja oli lisäksi kevyt roudata, mutta olihan se kabinetti siinä jo aika iso, mutta painoltaan se oli jopa pikkuisen kevyempi kuin tuo mun nykyinen Koch 1x12 joten ei se tietenkään ole ihan yksiselitteinen juttu ja jokaisella on syynsä päätyä omiin ratkaisuihinsa. Mulla on nyt vaan ihanteena se 1x12 tai 1x10 (molemmat löytyy).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
24.10.2016 11:52:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2x12" kaappi, koska sen soundi on ehdottomasti paras (omaan makuun siis). Se, kuinka erilaisesti sama elementti soi 1x12", 2x12" ja 4x12" kaapissa on mielestäni yllättävää. Ero on niin suuri ja selkeä. En olisi uskonut, ellen olisi itse testannut.
 
Enpä olisi silti uskonut, että "samanlaisissa" kaapeissakin voi olla niin paljon soundieroa. Kaapilla, sen koolla, materiaalilla, rakenteella ja elementeillä, todellakin on merkitystä.
 
Vahvareissa kannattaa muistaa, että samanalaiset, mutta eri tehoiset vahvistimet soivat eri tavalla, koska niissä on erilaiset muuntajat ja ehkä jotain muutakin eroa. Itse tykkään isotehoisista vahvareista juuri soundin takia, en siksi, että niistä lähtisi enemmän ääntä. Itse asiassa, kuten täällä jo todettiin, niin kaapista ja elementeistä riippuen, se pienempitehoinen voi olla äänekkäämpi. Ja kun otetaan mukaan master volumet ja miten ne toimivat, ei tehoilla ole enää mitään merkitystä äänepaineen suhteen. Mutta soundin on, joten siksi valitsen itse vähän isotehoisemman, mutta hyvällä master volumella varustetun vahvistimen...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Rämppy
24.10.2016 12:06:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka merkittävä tekijä pienuus- ja keveys on combon kohdalla...jos keikkailee ja roudailee tiuhaan, niin sitten keveys- ja näpsäkyys -painokerroin on merkittävä. Tällainen leppoisalla taajuudella keikkaileva amatööri jaksaa vielä kantaa sen 30-kiloisen Twin Reverbin treenikseltä autoon ja autosta stagelle ja toistepäin. Sitten jos selkä prakaa, niin otan kantoon Deluxe Reverbin :D Mulla combon valinnassa keveys on bonus, mutta ei ykköskriteeri.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
hallu
24.10.2016 12:13:48 (muokattu 24.10.2016 12:59:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Kuinka merkittävä tekijä pienuus- ja keveys on combon kohdalla...jos keikkailee ja roudailee tiuhaan, niin sitten keveys- ja näpsäkyys -painokerroin on merkittävä. Tällainen leppoisalla taajuudella keikkaileva amatööri jaksaa vielä kantaa sen 30-kiloisen Twin Reverbin treenikseltä autoon ja autosta stagelle ja toistepäin. Sitten jos selkä prakaa, niin otan kantoon Deluxe Reverbin :D Mulla combon valinnassa keveys on bonus, mutta ei ykköskriteeri.
 
No ei sitä keikkaa mullakaan ihan niin kamalasti ole, vaikka myötäänsä täällä sillä rehvastelen :-D
 
E: se mun pointti oli, että pieni kombo taipuu nupiksi, mutta nuppi ei taivu komboksi. Tosin eihän se nuppi määrittele muuta kuin ohmit siihenhän voi halutessaan laittaa vaikka kuinka pikkuriikkisen kaapin joten ei sekään paha ole. Vaihtoehtoja on siis valtavasti ja niistä yksikään ei taida olla varsinaisesti huono :-D
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
askomiko
24.10.2016 12:23:18 (muokattu 24.10.2016 12:25:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm... Hiilikuituinen kolmion mallinen 3x12"... ! Mutta joo, semiavoin 3x12" olisi kiva kokea. 4x12 rupeaa jo vähän humisemaan, 2x12" on aika pieni, joten 3 pitäisi kokeilla. :) Avoimuus tekee huisin eron, umpinainen antaa paljon enemmän botnea ja suuntaa äänen rajummin eteenpäin. Avoimuuden astetta voi sitten skaalata ihan vapaasti takaseinän mallilla.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Laulava Kylätohtori
24.10.2016 12:25:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Kuinka merkittävä tekijä pienuus- ja keveys on combon kohdalla...jos keikkailee ja roudailee tiuhaan, niin sitten keveys- ja näpsäkyys -painokerroin on merkittävä. Tällainen leppoisalla taajuudella keikkaileva amatööri jaksaa vielä kantaa sen 30-kiloisen Twin Reverbin treenikseltä autoon ja autosta stagelle ja toistepäin. Sitten jos selkä prakaa, niin otan kantoon Deluxe Reverbin :D Mulla combon valinnassa keveys on bonus, mutta ei ykköskriteeri.
 
Keveys kuuluu niihin määreisiin, jotka yleisesti luetaan aina plussaksi, mutta eihän keveys sinänsä ole itseisarvo. Jos ei keikkaile koskaan ja se vahvari nököttää aina siellä huoneen nurkassa, niin ei sillä painolla niin merkitystä ole. Tai edes silloin, jos itse jaksaa sen ongelmitta roudata.
 
Toisaalta, jos vetää pari kolme keikkaa viikossa ympäri Suomea, niin kyllähän sen ymmärtää, jos alkaa kiinnittämään huomiota roudattavuuteen enemmän.
 
Minusta nuppi + 2x12" kaappi on sen verran helppo roudattava, että en olisi valmis tekemään roudattavuuden vuoksi kompromisseja soundin suhteen...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
blues guitar
24.10.2016 16:26:35 (muokattu 24.10.2016 16:32:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko elementtien lukumäärällä vaikutusta mikitettyyn pa-soundiin, kun yhdellä mikillähän se skobe kuitenkin yleensä mikitetään yhden tötterön edestä?
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
askomiko
24.10.2016 16:42:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On sillä siihenkin, 4x12" ja 1x12" soundaa täysin erilaiselta ihan lähtöpisteestä asti.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
blues guitar
24.10.2016 16:50:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: On sillä siihenkin, 4x12" ja 1x12" soundaa täysin erilaiselta ihan lähtöpisteestä asti.
 
Ok. Tuli vaan mieleen.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
ÄrGee
24.10.2016 17:48:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: On sillä siihenkin, 4x12" ja 1x12" soundaa täysin erilaiselta ihan lähtöpisteestä asti.
 
Vahvistin- ja kaiutinsimulaation ajaminen 12" aktiivikaappiin onkin sitten aivan toinen juttu, eikä näin mustavalkoinen asia :)
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «