Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vokaalien äänitykseen vaadittavat laitteet
1 2
Overload
21.10.2016 15:32:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan olen rakentanut kotistudiota "vähän kerrallaan" periaatteella ja nyt vuorossa olisi äänitykseen tarvittavat laitteet. Tulossa ainoastaan laulun/räpin äänittämiseen.
 
Minulla on jo nyt käytössä ulkoinen äänikortti, joka mahdollistaa mm. mikin liittämisen.
Tarkemmin sanottuna "Roland UA-55 Quad Capture:
www.verkkokauppa.com/fi/product/196 … Quad-Capture-aanikortti-USB-vaylaan
 
Eli käytännössä etsin mahdollisimman laadukasta mikkiä, mielellään alle 200€ kuitenkin.
Olen katsonut tälläistä pakettia, jossa on mukana Rode NT-1 A mikki:
www.thomann.de/fi/rode_nt1a_complete_vocal_bundle.htm
Onko parempia ehdotuksia?
 
Entä tarvitsenko lisäksi mikkietuastetta, kun minulla on jo käytössä tuo Rolandin äänikortti? Katsoin tälläistä: www.thomann.de/fi/art_tube_mp.htm
Onko tarpeellinen minun tapauksessani?
 
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
 
anapena
21.10.2016 16:33:14 (muokattu 21.10.2016 16:33:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä hommaisin jonkun oikein hyvän dynaamisen mikin, ei olis sen akustiikan kanssa niin nuukaa. Jos on rahhaa, niin vaikka joku Heil. Ja sen siis suoraan tuohon Rolandiin.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Jönssi Punainen
22.10.2016 08:58:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos akustiikka on kunnossa niin varteen otettava vaihtoehto vaikka menee hieman yli budjetin https://m.thomann.de/fi/audio_techn … =114&ref=mal_a_34&search=1477115417
Tuota oon kuullut kehuttavan
 
Overload
22.10.2016 13:03:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jönssi Punainen: Jos akustiikka on kunnossa niin varteen otettava vaihtoehto vaikka menee hieman yli budjetin https://m.thomann.de/fi/audio_techn … =114&ref=mal_a_34&search=1477115417
Tuota oon kuullut kehuttavan

 
Selvä homma! Jos ostan esim. tuon Rode NT-1 A tai Audio-Technica AT 2035 mikin, niin mites tuon mikkietuasteen laita tai mikä nyt onkaan? Eli onko tarpeellinen hankinta, vai voinko liittää mikin suoraan ulkoineen äänikorttiin (Roland UA-55 Quad Capture).
Eli siis tarvitsenko tälläisen masiinan mikin ja ulkoisen äänikortin kaveriksi: www.thomann.de/fi/art_tube_mp.htm?ref=search_rslt_preamp_191529
 
Antti1
22.10.2016 13:46:23 (muokattu 22.10.2016 13:46:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Törmäsin tossa joskus taannoin kivaan halpikseen: ADK A-51 Type V. Ei ollenkaan samalla tavalla räikeä kuin useimmat halpiskonkat, pidän parin spiikkaajan ja laulajan äänellä reilusti enemmän kuin vaikka em. Heil PR-40 soundista. Se kuulostaa ton rinnalla jotenkin ohuelta ja keinotekoiselta, vaikka on itsessään melko mahtava mikki sekin. Taustalauluille parasta bestiä.
 
Jos joltakulta löytyy ADK A-51 Type III, niin saa myydä mulle.
anapena
22.10.2016 14:49:38 (muokattu 22.10.2016 15:45:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Art ei tuo sun systeemiin yhtään lisää laatua, investoisin ennemmin laadukkaaseen mikrofoniin. Aiemmin mainitun Heilin lisäksi vähän halvempia ovat esimerkiksi Röden Procaster ja GAP D2, dynaamisia tottakai. Dynaamisia siksi, että oletan sun äänitystilan olevan akustoimaton. Sellaisessa tilassa konkkamikillä äänitettyä matskua kompressoidessa tilan jälkikaiku nousee mukaan.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Overload
22.10.2016 17:27:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, hyvä tietää!
Tosiaan jäi mainitsematta, että tarkoitus olisi nimenomaan panostaa hyvään akustiikkaan. Juuri siksi olenkin katsonut noita konkkamikkejä enemmän.
Haluan nyt ensin ostaa laadukkaan mikin järkevään hintaan ja sitten alan suunittelemaan, miten saisin huoneesta parhaan mahdollisen äänittämiseen.
 
anapena
22.10.2016 18:46:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on tällä hetkellä lievä into hyviä dynaamisia kohtaan. Erilaisia peruskonkkamikkejä on jo kassi pullollaan. Joku Sennheiser MD421 tai 441 olis ihan kiva.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Hanok
23.10.2016 10:14:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Itsellä on tällä hetkellä lievä into hyviä dynaamisia kohtaan. Erilaisia peruskonkkamikkejä on jo kassi pullollaan. Joku Sennheiser MD421 tai 441 olis ihan kiva.
 
441 on hieno mikki. Sen suuntakuvio on kuitenkin aika kapea, joten laulajan täytyy olla tarkkana. Minä olen äänittänyt laulua joko ständillä tai kädessä ilman pop-filsua.
 
No, itse asiassa minulla on md541, joka on sama kuin 441, mutta ilman säädettävää bassoleikkuria. Liittimenä valmiiksi xlr, toisin kuin vanhoissa 441:issä. Kannattaa tsekata md541 ja md521 Saksan ebaysta, voi löytyä tähän ketjuun sopivilla hinnoilla.
 
anapena
23.10.2016 11:18:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: 441 on hieno mikki. Sen suuntakuvio on kuitenkin aika kapea, joten laulajan täytyy olla tarkkana. Minä olen äänittänyt laulua joko ständillä tai kädessä ilman pop-filsua.
 
No, itse asiassa minulla on md541, joka on sama kuin 441, mutta ilman säädettävää bassoleikkuria. Liittimenä valmiiksi xlr, toisin kuin vanhoissa 441:issä. Kannattaa tsekata md541 ja md521 Saksan ebaysta, voi löytyä tähän ketjuun sopivilla hinnoilla.

 
Onkohan ne din-liittimelliset balansoimattomia, varmaan joo, vaikka niihin laittaisikin xlrn, niin tilanne ei muuttune. Balansoitu tois vähän enempi mielenrauhaa.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
oksatboys
23.10.2016 12:25:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Onkohan ne din-liittimelliset balansoimattomia, varmaan joo, vaikka niihin laittaisikin xlrn, niin tilanne ei muuttune. Balansoitu tois vähän enempi mielenrauhaa.
 
On ne balansoituja ja muutenkin ihan samoja liitintä lukuun ottamatta. Helppohan noihin on adapteripiuhat kolvailla. Ainut jippo on että pinnijärjestys on dinissä ja xlrssä eri.
 
anapena
23.10.2016 12:46:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: On ne balansoituja ja muutenkin ihan samoja liitintä lukuun ottamatta. Helppohan noihin on adapteripiuhat kolvailla. Ainut jippo on että pinnijärjestys on dinissä ja xlrssä eri.
 
Tein joskus kaverin MD21seen adapteripiuhan, tuuripohjalta ei meinannut millään onnistua. Piti katsoa ja tavata manuaalia moneen kertaan, se ei muistaakseni ollut balansoitu. Jotenkin tosi hauskanolonen mikki, pallokuviolla taisi olla.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
oksatboys
23.10.2016 17:57:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Tein joskus kaverin MD21seen adapteripiuhan, tuuripohjalta ei meinannut millään onnistua. Piti katsoa ja tavata manuaalia moneen kertaan, se ei muistaakseni ollut balansoitu. Jotenkin tosi hauskanolonen mikki, pallokuviolla taisi olla.
 
On sekin balansoitu. Joku jossain netissä väitti että Grundigeina myydy ois korkeaimpedanssisia, eli niissä ois muuntaja sisällä, mutta ainakin mulla ollut yksilö oli ihan normaali ja muuntaja oli mukana tulleessa piuhassa. Sennheiser kait noi kaikki on tehny vaikka ois myyty millä nimellä tahansa. Mullla on ollut noita kaks, harmaa senkkua ja kullitettu Grundig.
 
Hanok
23.10.2016 18:14:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: On ne balansoituja ja muutenkin ihan samoja liitintä lukuun ottamatta. Helppohan noihin on adapteripiuhat kolvailla. Ainut jippo on että pinnijärjestys on dinissä ja xlrssä eri.
 
Joo, ei kai niissä liittimen lisäksi ihmeempää eroa ole. Lähinnä xlr on kätevämpi, kun pärjää tavan mikkipiuhoilla. Kannattaa vielä varmistaa tuleeko mukana ehjät clipit, ne ovat varaosana suht kalliita.
 
anapena
23.10.2016 20:15:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: On sekin balansoitu. Joku jossain netissä väitti että Grundigeina myydy ois korkeaimpedanssisia, eli niissä ois muuntaja sisällä, mutta ainakin mulla ollut yksilö oli ihan normaali ja muuntaja oli mukana tulleessa piuhassa. Sennheiser kait noi kaikki on tehny vaikka ois myyty millä nimellä tahansa. Mullla on ollut noita kaks, harmaa senkkua ja kullitettu Grundig.
 
Tekis mieli inttää että se ei ollu mitä ropasin. Muistaakseni kaks karvaa yhteen signaaliksi ja runko maaksi. Kysessä se kaksimpedanssinen malli, jossa summatuilla karvoilla valitaan hi/low-impedanssin väliltä.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
oksatboys
23.10.2016 22:37:57 (muokattu 23.10.2016 22:51:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Tekis mieli inttää että se ei ollu mitä ropasin. Muistaakseni kaks karvaa yhteen signaaliksi ja runko maaksi. Kysessä se kaksimpedanssinen malli, jossa summatuilla karvoilla valitaan hi/low-impedanssin väliltä.
 
No saattohan se olla. Kuitenkin siitä pitäs saada balansoitu kun ohittaa sen sisäisen muuntajan, kytkee kapselin kylmäksi ja kuumaksi ja rungon maaksi. Se kapseli kait on kaikissa MD21:ssä ollut kuitenki sama 200 ohm.
 
Ton sivun mukaan ainakin menis noin. Mulla tosiaan oli tollanen Grundig jossa muuntaja oli lisäosapiuhassa eikä sisällä.
http://www.trashblitz.com/grundig-gdm-121/
 
anapena
23.10.2016 23:57:45 (muokattu 24.10.2016 00:03:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: No saattohan se olla. Kuitenkin siitä pitäs saada balansoitu kun ohittaa sen sisäisen muuntajan, kytkee kapselin kylmäksi ja kuumaksi ja rungon maaksi. Se kapseli kait on kaikissa MD21:ssä ollut kuitenki sama 200 ohm.
 
Ton sivun mukaan ainakin menis noin. Mulla tosiaan oli tollanen Grundig jossa muuntaja oli lisäosapiuhassa eikä sisällä.
http://www.trashblitz.com/grundig-gdm-121/

 
Mahtava linkki, kiitos siitä! Mä en raaskinut tehdä kaverin mikkiin mitään modifikaatioita, se oli niin hienokuntoinen laatikoineen kaikkineen. Tarina kertoo, että se oli jonkun kieltenopettajan kalustoa, kuulemma kelanauhurikin on tallessa.
Mulla sattui olemaan laatikossa naarasdinliitin, joten tein adapterijohdon xlr-liittimellä. Hyvin toimi ainakin lyhyellä mitalla.
Oliskohan sekin muuten ollut Grundig...nyt kun muistelen. Sen dinliittimessä oli piuhoja aika lailla, muuntajaa en sieltä bongannut. kai.
Sennheiserin manuaalista vakoilin sen pin-kytkennän eri impedansseille. Kyseisen mallin kohdalla ei ollut mainintaa balansoinnista, muiden mallien kohdalla se oli mainittu.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Overload
29.10.2016 17:04:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun äänittämiseen liittyy tämäkin ongelma, niin laitan tähän samaan aiheeseen.
Eli esim. laulun äänittämistilanteessa tarvitsen itselleni kuulokkeet, että voin kuulla/säätää äänitettävää laulua tarvittaessa. Olisi myös hyvä, jos itse laulajalla olisi omat kuulokkeet käytössä. Minun käytössäni on ulkoinen äänikortti, jossa on vain yksi kuulokeliitäntä.
Ulkoinen äänikorttini: www.thomann.de/fi/roland_ua55_quadcapture.htm
 
Tietokoneen omista kuulokeliittimistä ei tule ääntä ollenkaan, koska ulkoisen äänikortin asennuksen yhteydessä tietokoneen alkuperäiset ääniajurit oli poistettava, että Rolandin ajuri toimii. Nyt siis pelkästään Rolandin omat ääniajurit ja kaikki äänet toimii ulkoisen äänikortin avulla.
 
Ideoita? Olisi hyvä varmaan päästä säätämään myös laulajan kuulokkeiden äänenvoimakkuutta. Mikä olisi hyvä ratkaisu tässä tilanteessa?
 
Henri Henri Olavi
29.10.2016 17:44:40 (muokattu 29.10.2016 17:49:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Overload: Kun äänittämiseen liittyy tämäkin ongelma, niin laitan tähän samaan aiheeseen.
Eli esim. laulun äänittämistilanteessa tarvitsen itselleni kuulokkeet, että voin kuulla/säätää äänitettävää laulua tarvittaessa. Olisi myös hyvä, jos itse laulajalla olisi omat kuulokkeet käytössä. Minun käytössäni on ulkoinen äänikortti, jossa on vain yksi kuulokeliitäntä.
Ulkoinen äänikorttini: www.thomann.de/fi/roland_ua55_quadcapture.htm
 
Tietokoneen omista kuulokeliittimistä ei tule ääntä ollenkaan, koska ulkoisen äänikortin asennuksen yhteydessä tietokoneen alkuperäiset ääniajurit oli poistettava, että Rolandin ajuri toimii. Nyt siis pelkästään Rolandin omat ääniajurit ja kaikki äänet toimii ulkoisen äänikortin avulla.
 
Ideoita? Olisi hyvä varmaan päästä säätämään myös laulajan kuulokkeiden äänenvoimakkuutta. Mikä olisi hyvä ratkaisu tässä tilanteessa?

 
Halvimmillaan joku tämmöinen: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … ger-MicroAMP-HA400-kuulokevahvistin
 
Tai sit otat signaalin ulos noista Rolandin outputeista.
 
ehkä jos jos asia ois niin että tekee paljon ainesta siis akia paljon mutta jos antaa pois niin onko se plajon siis ol? -haitaripartio
Overload
29.10.2016 20:54:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Halvimmillaan joku tämmöinen: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … ger-MicroAMP-HA400-kuulokevahvistin
 
Tai sit otat signaalin ulos noista Rolandin outputeista.

Tuo "Behringer MicroAMP HA400 kuulokevahvistin" vaikuttaa hyvältä!!
Miten tuon liittäminen ulkoiseen äänikorttiin tapahtuu?
Entä kärsiikö varsinainen ääni tuosta laitteesta eteenpäin, verrattuna tuohon pelkkään ulkoiseen äänikorttiini? Tulossa kotistudio käyttöön, joten olisi olis hyvä saada ääni pysymään hyvänä. Kiitos paljon vastauksesta!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «