Aihe: Saara Aalto
1 2 3 4 5127 128 129 130 131277 278 279 280 281
ukko idänmies
21.10.2016 20:35:46
evo: Mutta siitä ei saa rojalteja/kredittejä, writers/producers.

Ja onhan sovittaminen tuottamista tavallaan.

Ellei asiasta erikseen sovita.
Huone 105, saavu sinne siis.
Janizio
21.10.2016 20:49:44 (muokattu 21.10.2016 20:52:00)
Seba: Tottakai voidaan sanoa että tää vedetään sen ja sen coverin mukaan, mutta kun biisin tekijä mainitaan kirjallisesti, tai ilmoitetaan eteenpäin, se pitää tehdä alkuperäisen mukaan jos se on tiedossa.

Eikös tässäkin nyt mennä sitten vain ihan samoin Björkin version mukaan.Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa.

Eli miten se olis pitänyt mainita ensin alkuperäisesittäjä ja sitten päälle että pohjana käytetty Björkin versiota?
lurkki
21.10.2016 20:54:39
Janizio: Eikös tässäkin nyt mennä sitten vain ihan samoin Björkin version mukaan.Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa.

Eli miten se olis pitänyt mainita ensin alkuperäisesittäjä ja sitten päälle että pohjana käytetty Björkin versiota?

Ollenet siis kuullut miten kappale on arrattu tähän päivään?
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
juha_p
21.10.2016 21:10:38
BTW, Marlisa Punzalan (15v) lauloi tämän samaisen kappaleen Australian X-Factor 2014:ssa ... tuomareiden palaute ei ollut yksimielistä mutta äänestäjät eivät pudottaneet kappalevalinnan vuoksi (otti ja voitti kisan).

https://www.youtube.com/watch?v=duwcXwvojPU
jra
21.10.2016 21:11:34
Janizio: Eikös tässäkin nyt mennä sitten vain ihan samoin Björkin version mukaan.Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa.

Pointtihan tässä keskustelussa on ollut se, että sovituksellisesti ei ole mitään "Björkin versiota", vaan tausta on lähes 1:1 alkuperäisen kanssa. Tuo on varmaankin ollut aikoinaan Björkilla ja tiimillään (Hooper) se juttu, eli tekemällä alkuperäisen kaltainen on yllätetty enemmän kuin, että olisi tehty muita Post-levyn biisejä soundimaailmaltaan mukaileva björkmainen sovitus.

Paljon on toisaalta biisejä, joissa tietty sovitus on se juttu, ja voi olla hyvinkin perusteltua jollain tavalla viitata siihen, jos tällaista hiilipaperihommaa harrastetaan.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
evo
21.10.2016 21:17:33
jra: Tuo on varmaankin ollut aikoinaan Björkilla ja tiimillään (Hooper) se juttu, eli tekemällä alkuperäisen kaltainen on yllätetty enemmän kuin, että olisi tehty muita Post-levyn biisejä soundimaailmaltaan mukaileva björkmainen sovitus.

En ole koskaan ymmärtänyt tuota kappalevalintaa.

Post kun on muuten loistava levy, mutta sitten on, TUO.
I drink and I know things.
jra
21.10.2016 21:23:54 (muokattu 21.10.2016 21:40:17)
evo: En ole koskaan ymmärtänyt tuota kappalevalintaa.

Post kun on muuten loistava levy, mutta sitten on, TUO.

Sitten se on kait toiminut kuten tarkoitettu: Björk has said she decided to include it, "just to make it absolutely certain that the album would be as schizophrenic as possible, that every song would be a shock"

Mutta, kyllähän se pomppaa sieltä esiin, eikä ainakaan näin jälkeenpäin levy muuten kuulosta kovin skitsolta tai shokeeraavalta, ainakaan soundien osalta.

E: Pitkään, ainakin alitajuisesti, luulin, että tuo biisi on jotain leffaa varten erillisenä projektina versioitu, ja lisätty siksi tavavasemmalta levylle, kuten välillä tehdään. Toimii yksittäisenä videona erittäin hyvin, mutta levyllä on kovasti irti muusta matskusta.

Mutta se siitä ja Saaraan ->
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
evo
21.10.2016 21:24:04
juha_p: BTW, Marlisa Punzalan (15v) lauloi tämän samaisen kappaleen Australian X-Factor 2014:ssa ... tuomareiden palaute ei ollut yksimielistä mutta äänestäjät eivät pudottaneet kappalevalinnan vuoksi (otti ja voitti kisan).

Ilmeisesti veti myös "Let it go"n. Heh.
evo
21.10.2016 21:24:38 (muokattu 21.10.2016 21:27:41)
jra: Sitten se on kait toiminut kuten tarkoitettu:

Se saa kuuntelemaan Debutia.

Mutta, kyllähän se pomppaa sieltä esiin, eikä ainakaan näin jälkeenpäin levy muuten kuulosta kovin skitsolta tai shokeeraavalta, ainakaan soundien osalta.

Jotkut syövät lepakoita ja jotkut twerkkaavat. Björk järkyttää 50-luvun coverilla. Siksi Björk on paras.
Seba
21.10.2016 21:24:39

evo: Mutta siitä ei saa rojalteja/kredittejä, writers/producers.

Ja onhan sovittaminen tuottamista tavallaan.

Saa jos näin on päätetty.
Seba
21.10.2016 21:30:00

Se olisi pitänyt ilmoittaa että kenen biisi se oikeasti on. Sen että jossain treenivideossa mainitaan että vedetään björkin version pohjalta, on eri asia ja täysin merkityksetöntä, koska siitä tulee saaran versio.
Sitäpaitsi se on ihan sama kun niissä versioissa ei juuri muuta eroa ole kuin saundit.
Nyt se on ilmoitettu björkin biisiksi, joka on vaan asiavirhe. Joko ne on tyhmiä, tai ei tiedä että se on coveri kun sen niin ilmoittaa, molempi pahempi.

Ei tää nyt niin vaikeaa ole.
LiemiKuutio
21.10.2016 22:31:51
juha_p: BTW, Marlisa Punzalan (15v) lauloi tämän samaisen kappaleen Australian X-Factor 2014:ssa ... tuomareiden palaute ei ollut yksimielistä mutta äänestäjät eivät pudottaneet kappalevalinnan vuoksi (otti ja voitti kisan).

Toivottavasti eivät ole stailanneet Saaraa ja estradia tämän esityksen kopioksi. Näyttää vähän Let it Go:n tapaiselta satumaailmalta.
k1mm0
22.10.2016 02:05:47
Janizio: Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa.

Tässäpä vuoden lausahdus.

Ihan näin yleiseen ns. superfanituskulttuuriin liittyen, minua usein mietityttää, mikä tällaiseen kirvoittaa. Sen vielä jotakuinkin ymmärrän, että pitää jonkun bändin tai artistin musiikista niin paljon, että se menee jonkinasteisen fanaattisuuden puolelle. Kenties sanoitukset ja äänimaailmat kuvastavat omaa elämää, tai jollain muulla tavalla osuvat yksiin oman henkilökohtaisen maailmankuvan kanssa. Sitä en siltikään ymmärrä, miksi esittäjiä palvotaan, sillä musiikkihan se on, mikä sen vaikutuksen tekee.

Siksi haluaisinkin kysyä sinulta, Janizio, mikä saa sinussa aikaan tämän fanaattisuuden Saara Aaltoa kohtaan? Minun nähdäkseni hän ei kuitenkaan ole kovinkaan tavallisuudesta poikkeava tai persoonallinen artisti, saati juuri lahjakkaampi kuin monet muut nykypäivän pop-laulajat ja -laulajattaret. Eikös tämä jatkuva kykyjenetsintäkilpailuissa ramppaaminenkin jo sitä osoita, että kenties se viimeinen silaus puuttuu? Kai ne kyvyt olisi jo tässä vaiheessa löydetty, jos niitä todella olisi, enempäänkin kuin mitä vaaditaan joulukonserttien esittämiseen Köyliön kirkossa?

Mistä päästäänkin taas fanaattisuudesta esittämääni kysymykseen, sillä aivan varmasti Janizio näkee Saara Aallossa sen kyvykkyyden ja potentiaalin, mitä minä (myönnettäköön, että suppean otannan perusteella) en näe. Ja varmasti tämä pätee monen muunkin kohdalla, milloin minkäkin artistin kohdalla. Anneli, 60-vuotias leski Multialta, voi fanittaa Paula Koivuniemeä aivan samalla tavalla. En siis halua hyökätä tässä nimenomaan Janiziota tai Saara Aaltoa vastaan, vaan selvittää syitä ilmiön taustalla.

Mistä tämä fanitus johtuu? Ei ainakaan Saaran itse tekemästä musiikista, se on jo käynyt selväksi. Kolahtaako jokin Saaran tulkinnassa tai esiintymisessä Janiziolle? Vastaukseksi ei kelpaa "positiivinen ja iloinen asenne", koska sitä löytyy jokaiselta artistilta. Käsittääkseni olet Janizio suunnilleen saman ikäinen kuin Saara ja samalta seudultakin, oletteko kenties käyneet samaa koulua tai olleet jossain samassa harrastepiirissä samaan aikaan? Voisiko tässä kuitenkin olla taustalla tällainen maallisempi yhteys?
Janizio
22.10.2016 08:07:47
k1mm0: Tässäpä vuoden lausahdus.

Ihan näin yleiseen ns. superfanituskulttuuriin liittyen, minua usein mietityttää, mikä tällaiseen kirvoittaa. Sen vielä jotakuinkin ymmärrän, että pitää jonkun bändin tai artistin musiikista niin paljon, että se menee jonkinasteisen fanaattisuuden puolelle. Kenties sanoitukset ja äänimaailmat kuvastavat omaa elämää, tai jollain muulla tavalla osuvat yksiin oman henkilökohtaisen maailmankuvan kanssa. Sitä en siltikään ymmärrä, miksi esittäjiä palvotaan, sillä musiikkihan se on, mikä sen vaikutuksen tekee.

Siksi haluaisinkin kysyä sinulta, Janizio, mikä saa sinussa aikaan tämän fanaattisuuden Saara Aaltoa kohtaan? Minun nähdäkseni hän ei kuitenkaan ole kovinkaan tavallisuudesta poikkeava tai persoonallinen artisti, saati juuri lahjakkaampi kuin monet muut nykypäivän pop-laulajat ja -laulajattaret. Eikös tämä jatkuva kykyjenetsintäkilpailuissa ramppaaminenkin jo sitä osoita, että kenties se viimeinen silaus puuttuu? Kai ne kyvyt olisi jo tässä vaiheessa löydetty, jos niitä todella olisi, enempäänkin kuin mitä vaaditaan joulukonserttien esittämiseen Köyliön kirkossa?

Mistä päästäänkin taas fanaattisuudesta esittämääni kysymykseen, sillä aivan varmasti Janizio näkee Saara Aallossa sen kyvykkyyden ja potentiaalin, mitä minä (myönnettäköön, että suppean otannan perusteella) en näe. Ja varmasti tämä pätee monen muunkin kohdalla, milloin minkäkin artistin kohdalla. Anneli, 60-vuotias leski Multialta, voi fanittaa Paula Koivuniemeä aivan samalla tavalla. En siis halua hyökätä tässä nimenomaan Janiziota tai Saara Aaltoa vastaan, vaan selvittää syitä ilmiön taustalla.

Mistä tämä fanitus johtuu? Ei ainakaan Saaran itse tekemästä musiikista, se on jo käynyt selväksi. Kolahtaako jokin Saaran tulkinnassa tai esiintymisessä Janiziolle? Vastaukseksi ei kelpaa "positiivinen ja iloinen asenne", koska sitä löytyy jokaiselta artistilta. Käsittääkseni olet Janizio suunnilleen saman ikäinen kuin Saara ja samalta seudultakin, oletteko kenties käyneet samaa koulua tai olleet jossain samassa harrastepiirissä samaan aikaan? Voisiko tässä kuitenkin olla taustalla tällainen maallisempi yhteys?

Ja kerro yksikin hyvä syy miksi mun pitäisi perustella sulle miksi Saaraa fanitan ei ole minun ongelmani, jos sinä tai teistä joku ei sitä ymmärrä miksi pidän Saarasta.

Sanon vain yhden sanan KOKONAISUUS
Dirtyh
22.10.2016 08:46:05

Jani, vedä henkeä. Kukaan ei kyseenalaistanut sun fanitustasi vaan ainoastaan yleisellä tasolla kysyi siitä kuinka fanitus siirtyy itse taiteesta sen esittävään taiteilijaan. Sama kysymys olisi voitu esittää myös siihen 60v Multialaiselel leskelle mutta ei ollut juuri nyt mahdollista.

Toki saat olla vastaamatta ja ollakseni rehellinen, en mäkään keksi miten tuollaisen voisi oikein sanoiksi pukea. Kai se vaan on sama kuin ihastuessa että ei sitäkään voi mitenkään selittää. Ne on niitä hormonaaliskemiallisia reaktioita.
Janizio
22.10.2016 09:36:27 (muokattu 22.10.2016 09:45:12)
Dirtyh: Jani, vedä henkeä. Kukaan ei kyseenalaistanut sun fanitustasi vaan ainoastaan yleisellä tasolla kysyi siitä kuinka fanitus siirtyy itse taiteesta sen esittävään taiteilijaan. Sama kysymys olisi voitu esittää myös siihen 60v Multialaiselel leskelle mutta ei ollut juuri nyt mahdollista.

Toki saat olla vastaamatta ja ollakseni rehellinen, en mäkään keksi miten tuollaisen voisi oikein sanoiksi pukea. Kai se vaan on sama kuin ihastuessa että ei sitäkään voi mitenkään selittää. Ne on niitä hormonaaliskemiallisia reaktioita.

Tuossa hän vielä sanoo että Saaran persoona ei käy osaksi selitystä, kun puhuu, että positiivinen ja iloinen luonne ei käy selityksestä. Ne on osa Saaran luonnetta ja persoonaa niin en ymmärrä miksi hänen persoonansa ei kävisi osana asiasta, sit vähättelee, että Saaran oma musa ei voi olla syy. Kysyn taas että miten niin ei voi olla syy. Ei kai sillä ole mitään väliä kuinka isoja hittejä ne ovat koko kansan keskuudessa.

Kuullostaa jo samantien mulle et hän yrittää suunnata perusteluni johonkin itse haluamaansa suuntaan ka asioihin kun muka tuo ja tuo ei käy perusteluiksi.

Miksi minun pitäisi vetää henkeä. Ja kuten itse sanoit jossain määrin asioissa on myös juttuja jotka on ainakin haastavaa pukea sanoiksi.

Mut yksi tärkeä juttu ja piirre asioissa on se että minä saan Saaran jutuista,tarinoista jne. helposti kiinni. Ainakin jonkin verran koettu saman tyyppisiä asioita ja tuntoja elämän varrella. Saara puhuu asioista sekä ihan puhumalla että biisiensä kautta asioista, jotka on mullekin tärkeitä juttuja. Tätä kautta häneen ollut todella helppoa samaistua.
Dirtyh
22.10.2016 09:45:58

Janizio:Kuullostaa jo samantien mulle et hän yrittää suunnata perusteluni johonkin itse haluamaansa suuntaan ka asioihin kun muka tuo ja tuo ei käy perusteluiksi.

Mä koin sen niin että kirjoittajan mielipide artistista erosi omastasi sen verran että hän koki aiheelliseksi ihmetellä fanittamisen syvintä olemusta. Toki siellä oli ihan aito kysymys myös sulle että etkös sä käynyt Saaran kanssa samaa koulua mutta ymmärrän jollet ihan hirveämmin hingu paljastamaan omaa elämääsi. Mutta kuten sanoin, ei tollaiseen kukaan voi oikein mitään perusteltua vastata. Siellä niitä olisi Etelä-Amerikka pullollaan ihmisiä joilta voisi kysyä samaa. Se Nightwish with love oli myöskin kovin hämmästyttävää katsottavaa.

Miksi minun pitäisi vetää henkeä. Ja kuten itse sanoit jossain määrin asioissa on myös juttuja jotka on ainakin haastavaa pukea sanoiksi.

Siksi että ei siinä haastettu riitaa. Silloin sitä ei sovi sellaisena myöskään ottaa.
Dirtyh
22.10.2016 09:47:15

Janizio: Mut yksi tärkeä juttu ja piirre asioissa on se että minä saan Saaran jutuista,tarinoista jne. helposti kiinni. Ainakin jonkin verran koettu saman tyyppisiä asioita ja tuntoja elämän varrella. Saara puhuu asioista sekä ihan puhumalla että biisiensä kautta asioista, jotka on mullekin tärkeitä juttuja. Tätä kautta häneen ollut todella helppoa samaistua.

Mä luulen että toi on paras mahdollinen vastaus vaikka sensaatiouutisiin kovin tylsä olisikin. Varmasti myös melkoisen universaali syy joka pätee vähän jokaiseen fanittajaan/fanitettavaan.
k1mm0
22.10.2016 10:08:15 (muokattu 22.10.2016 10:56:01)
Juu, kuten tuossa jo kirjoitinkin, ei ollut tarkoituksenani hyökätä Saaraa tai kenenkään fanittamista kohtaan ja tekstissä esittämäni arvostelevat kommentit olivat ainoastaan omia näkemyksiäni, minkä jo teinkin selväksi. Tarkoituksena oli vain yrittää selvittää syitä siihen, miksi ihmiset kokevat samoja asioita niin valtavan eri tavalla.

Unohdin tosiaan lisätä loppuun, että ei tietenkään tarvitse vastata tai edes huomioida koko kirjoitusta mikäli siltä tuntuu, mutta se lienee itsestään selvää muutenkin. Joka tapauksessa, tuossa Dirtyhin lainaamassa pätkässä tulikin jo Janiziolta ihan kelpo vastaus kysymykseeni, kiitos siitä!

Edit: Sääh, kirjoitin tähän jo pitkän tekstin, mutta klikkasin kännykälläni hutiin ja koko teksti katosi bittiavaruuteen. No, yritetään uusiksi.

Eli näen kohteliaaksi avata tähän perään vielä omaa "fanittamistani", vaikkei se suoraan aiheeseen liitykään. Ja fanittaminen on kohdallani ehkä hieman väärä sanavalinta.

Olen ollut naskalista asti lahjakas musikaalisesti, jo suunnilleen konttausiässä toistelin rytmejä ja melodioita. En vielä tänäkään päivänä ole kummoinen virtuoosi soittimien kanssa, mutta ns. musiikillinen hahmotuskyky melodioineen, harmonioineen, rytmeineen jne on oikein hyvällä tasolla.

Luultavasti tästä syystä minuun iskee helpoiten musiikki, jonka koen sävellyksellisesti taidokkaaksi. En toki pidä kaikista sävellyksistä, jotka ovat taidokasta työtä, vaan sävelten tulee puhutella minua jollain tavalla. Sanoitukset ovat myös tärkeitä, mutta minulle kuitenkin toissijaisia, lavaesiintymisestä ym. puhumattakaan.

On vaikea nostaa mitään tai ketään ylitse muiden, mutta käytetään nyt esimerkkinä Nightwishia, kun siitä on tässä ketjussa jo puhuttu. Pidän Holopaista musikaalisesti poikkeuksellisen lahjakkaana henkilönä tämän päivän kevyemmän musiikin piirissä. Hänellä on todella vahvat visiot siitä, miltä kappaleiden tulee kuulostaa, ja hän osaa toteuttaa nämä visionsa. Holopaisen kappaleissa on omiin korviini miellyttäviä ja kauniita melodioita, upeita harmonioita ja nyansseja sekä instrumentit on sovitettu saumattomasti yhteen. Lisäksi hänessä vaikuttaa persoonana kaikessa introverttiudessaan olevan paljon samaa itseni kanssa.

Siltikään en fanita häntä, ainoastaan arvostan suuresti. Jos jotain "fanitan", on se hänen musiikkinsa. En kuitenkaan pidä hänenkään koko tuotannostaan, tunnistan sieltä kyllä paljon kohtia ja kappaleita, joissa ei ole osunut aivan nappiin. Mutta sitä tosiaan pyrin alkuperäisellä kirjoituksellani selvittämään, mikä ajaa ihmisen arvostamisesta fanittamiseen ja jopa fanaattisuuden puolelle. Ja vielä etenkin niin, että fanaattisuus kohdistuu musiikin esittäjään enemmän kuin hänen esittämäänsä musiikkiin. Tarkoituksenani ei tosiaan ollut arvostella ketään tästä syystä.

Mutta palattakoon aiheeseen. Kaikkea hyvää Aallolle, toivottavasti hän pääsee urallaan sinne, mihin toivoo pääsevänsä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)