Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 579 80 81 82 83139 140 141 142 143
Ziggy Bubba
18.10.2016 21:03:35

Käytännössä jokainen strato on hard-tail kunhan ruuvaa tallan kiinni runkoon.
audioAXS
19.10.2016 07:32:40
Onko ehdottaa mitään muita asiallisia Strato ehdokkaita samassa hintaskaalassa (max. 800 €), joita kannattaa verrata/ testiä tuon ko. Tokai mallin kanssa...uutta tai käytettyä?

Fenderin Road Worn -sarja käytettynä. Mun mielestä ainakin todella hyvä. :)
"Voima korvaa vaseliinin"
Stone
20.10.2016 07:40:32 (muokattu 20.10.2016 07:41:25)

Nyt olisi "oma lehmä ojassa" siinä määrin, että kiinnostaisi erittäin kovasti tietää, että ovatko Fender (Japan) '57 stratocaster ri ja Tokai (Japan) TST- 50 straton kaulaprofiilit miten lähellä toisiaan?
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
klobasa
20.10.2016 08:23:24
Stone: Nyt olisi "oma lehmä ojassa" siinä määrin, että kiinnostaisi erittäin kovasti tietää, että ovatko Fender (Japan) '57 stratocaster ri ja Tokai (Japan) TST- 50 straton kaulaprofiilit miten lähellä toisiaan?

'57 lienee jonkin sortin V-profiili ja tokaissa on C. Tokain kaula on myös millin leveämpi satulasta. Tuskin ovat siis kovin samalaisia.
Stone
20.10.2016 08:36:01 (muokattu 20.10.2016 08:52:10)

klobasa: '57 lienee jonkin sortin V-profiili ja tokaissa on C. Tokain kaula on myös millin leveämpi satulasta. Tuskin ovat siis kovin samalaisia.

Kiitokset. Tuo, että Tokai leveämpi satulan kohdalta myös hyödyllinen tieto.

Tässä taustalla on, että olisi ehkä mahdollisuus vaihtaa baja Tele (paksuhko "soft v" kaula) Tokai TST- 50 stratoon, mutta mietin lähinnä tuon Tokain kaulaprofiilia ja kun treeniksellä on 57' (japan) strato vertailuna, niin ajattelin että miten lähellä nuo kaulat lienevät toisiaan loppupelissä. Tosin en ole tässä vielä tehnyt mitään päätöstä toistaiseksi vaihdon järkevyydestä..
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Laulava Kylätohtori
20.10.2016 08:58:09
Eiköhän tuo kaulaprofiili riipu siitäkin, minkä vuoden peleistä on kyse. Ei niitä aina ole samoilla profiileilla tehty. Käsittääkseni saman aikakauden japanilaiset Fenderit ja Tokait ovat samanlaisia. Ainakin omien kokemusten mukaan, mutta otanta nyt on niin pieni, ettei se mitään todista. Ja siis ruusupuisista otelaudoista kyse omissa skeboissa.

Mutta käsittääkseni '57 on kokovaahterakaulalla? Ja käsittääkseni Tokain vaahteraotelautaiaset kaulat ovat (ainakin jossain välissä) olleen juurikin tuolla soft-v profiililla...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
klobasa
20.10.2016 08:59:14
Stone: Kiitokset. Tuo, että Tokai leveämpi satulan kohdalta myös hyödyllinen tieto.

Tässä taustalla on, että olisi ehkä mahdollisuus vaihtaa baja Tele (paksuhko "soft v" kaula) Tokai TST- 50 stratoon, mutta mietin lähinnä tuon Tokain kaulaprofiilia ja kun treeniksellä on 57' (japan) strato vertailuna, niin ajattelin että miten lähellä nuo kaulat lienevät toisiaan loppupelissä. Tosin en ole tässä tehnyt mitään päätöstä muutenkaan toistaiseksi.

Itsellä on ollut Baja ja pari TST-50 mallia. Kaulat on tosi erilaisia (paksuudeltaan) ja molemmissa Tokaissa oli keskenään myös paksuuseroa. Millin leveämpi kaula oli iso plussa ja muutenkin TST-50 kaulat oli erittäin miellyttäviä ja itselle tarpeeksi paksuja (vaikka olen aina tykännyt vain paksuista kauloista).
Laulava Kylätohtori
20.10.2016 09:01:54 (muokattu 20.10.2016 09:02:35)
klobasa: '57 lienee jonkin sortin V-profiili ja tokaissa on C. Tokain kaula on myös millin leveämpi satulasta. Tuskin ovat siis kovin samalaisia.

Oletko nyt ihan varma tuosta satulan leveyden erosta? Ainakin omalla kohdalla Tokain ja Fenderin stratoissa oli todella saman oloinen tatsi myös satulan leveyden suhteen. Joko olivat samanlaisia tai sitten tuota millin eroa ei huomaa soitossa ollenkaan.

Omassa vaahteraotelautaisessa Tokain 2011 stratossa oli soft-v profiili...

e. itse väittäisin, että ellei selvittele tarkkoja vuosilukuja ja malleja, niin tuota ei tiedä kuin kokeilemalla...
klobasa
20.10.2016 09:08:10 (muokattu 20.10.2016 09:10:28)
Laulava Kylätohtori: Oletko nyt ihan varma tuosta satulan leveyden erosta? Ainakin omalla kohdalla Tokain ja Fenderin stratoissa oli todella saman oloinen tatsi myös satulan leveyden suhteen. Joko olivat samanlaisia tai sitten tuota millin eroa ei huomaa soitossa ollenkaan.

Omassa vaahteraotelautaisessa Tokain 2011 stratossa oli soft-v profiili...

e. itse väittäisin, että ellei selvittele tarkkoja vuosilukuja ja malleja, niin tuota ei tiedä kuin kokeilemalla...

Tokaissa on 43mm. Voi olla, että muistan väärin japsi Fenderin mitat, mutta kyllä ne mitä mulla on käyneet on tainneet olla 42mm.

E: Vaikka Baja telen kaula oli muuten tosi hyvä ja paksuudeltaan erinomainen, niin itselle TST-50 tuntui paremmalta juurikin millin leveämmän satulan vuoksi.
Laulava Kylätohtori
20.10.2016 09:11:25 (muokattu 20.10.2016 09:12:22)
klobasa: Tokaissa on 43mm. Voi olla, että muistan väärin japsi Fenderin mitat, mutta kyllä ne mitä mulla on käyneet on tainneet olla 42mm.

E: Vaikka Baja telen kaula oli muuten tosi hyvä ja paksuudeltaan erinomainen, niin itselle TST-50 tuntui paremmalta juurikin millin leveämmän satulan vuoksi.

Hyvin mahdollista. Itse en koskaan mitannut satuloita, mutta en kyllä mitään eroakaan huomannut. Mutta se ei kyllä todista mitään. :)

e. tuo millin leveämpi kaula kuulostaa kyllä hyvältä, koska välillä tahtoo olla vähän ahdasta varsinkin kaulan satulan puoleisessa päässä.
Stone
20.10.2016 09:23:56

klobasa: Tokaissa on 43mm. Voi olla, että muistan väärin japsi Fenderin mitat, mutta kyllä ne mitä mulla on käyneet on tainneet olla 42mm.

Juurikin meinasin kysyä, että kummalle soittimelle sinä antaisit paremman laatu arvosanan ;)
vaikkakin hyviä pelejähän (erityyppisiä hieman vain) kumpainenkin baja ja TST- 50 strato.
Haeroe
20.10.2016 10:26:58

Stone: Juurikin meinasin kysyä, että kummalle soittimelle sinä antaisit paremman laatu arvosanan ;)
vaikkakin hyviä pelejähän (erityyppisiä hieman vain) kumpainenkin baja ja TST- 50 strato.

Vaikka et minulta kysynytkään, vastaan silti. Laatu molemmissa on hyvä. Olen omistanut TST-50:n, mutta en missään vaiheessa päässyt kaulan kanssa sinuiksi. Sen sijaan ne Bajat, joita olen soittanut, ovat heti tuntuneet kouraan oikealta. Radius taitaa olla yksi syyllinen tähän. TST-50:n kaula oli makuuni myös liian ohut.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Stone
20.10.2016 10:42:18

Haeroe: Vaikka et minulta kysynytkään, vastaan silti. Laatu molemmissa on hyvä. Olen omistanut TST-50:n, mutta en missään vaiheessa päässyt kaulan kanssa sinuiksi. Sen sijaan ne Bajat, joita olen soittanut, ovat heti tuntuneet kouraan oikealta. Radius taitaa olla yksi syyllinen tähän. TST-50:n kaula oli makuuni myös liian ohut.

Kiitokset mielipiteestäsi! Käytättää kaupassa otattamassa tuntumaa...ja baja messiin vertailuksi.
antnis
20.10.2016 11:50:48
Minun mielestäni taas TST-50:n kaula oli hyvän tuntuinen saman tien, Bajan kaula tuntui kömpelöltä kun oli niin paksu ja otelaudassakin oli tahmalakka.
klobasa
20.10.2016 12:01:01
Stone: Kiitokset mielipiteestäsi! Käytättää kaupassa otattamassa tuntumaa...ja baja messiin vertailuksi.

Jos löydät jostain TST-50 jossa on mattalakan sijaan vintagesävytetty kiiltävä pinta (n. 2011 tms. milloin ne F lavalliset tuli markkinoille) niin kannattaa tyypätä. Itellä oli tollainen ja siinä oli aavistuksen paksumpi kaula kuin noissa uusissa TST-50. Ja näytti paremmalta kun kaulassa oli vähän väriä.
LaMotta
21.10.2016 19:34:48 (muokattu 21.10.2016 19:44:46)

Miksi singlecoil tallamikki on vinossa?

Jos löytyisi joku muukin selitys kun se minkä jokainen löytää googlella, eli "Vinoon asennettu tallamikrofoni parantaa kitaran diskanttitoistoa."
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
GiovanniDiRondo
21.10.2016 19:46:13

LaMotta: Miksi singlecoil takamikki on vinossa?

Se soundaa paremmalta. Fender-mikki on pienikokokoinen, niin se on kovin fokusoitunut. Kun se on vinossa, niin soundi on leveämpi. Kaulassa pieni koko on tavallaan etu, koska se vähentää positiosta johtuvaa soinnillista sameutta.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
73nd3r
21.10.2016 22:04:59
LaMotta: Miksi singlecoil tallamikki on vinossa?
Tämähän on Telecaster- tai tai oikeimmin Esquire-ketjun kysymys.

Ja Telen/Eskon/Straton mikki on vinossa, koska (minua paljon viisaampien ja vanhempien kertoman mukaan):
a) Leolla oli haussa lapsteelmäinen soundi (kirkasta yläpäätä mutta passopuolellakin tukevuutta), tai
b) Esquiren mikissä oli väärä mitta kun se tuli tekijältä, eikä se sopinut tallalevyn reunojen väliin. Kun noita oli jo käämitty usiampi, niin Leo käytännöllisenä ja säästäväisenä miehenä keksi laittaa mikin pikkasen kulmittain ettei tullu hävikkiä.

GiovanniDiRondo: vinous olisi ainakin yläkielten osalta toiseen suuntaan
Veemäinen (pun intended) mikki, jos alakielten vinous on eri suuntaan kuin yläkielten..?
;)
Stone
24.10.2016 19:36:55 (muokattu 24.10.2016 19:38:07)

klobasa: Jos löydät jostain TST-50 jossa on mattalakan sijaan vintagesävytetty kiiltävä pinta (n. 2011 tms. milloin ne F lavalliset tuli markkinoille) niin kannattaa tyypätä. Itellä oli tollainen ja siinä oli aavistuksen paksumpi kaula kuin noissa uusissa TST-50. Ja näytti paremmalta kun kaulassa oli vähän väriä.

Kotiutui sitten v. 2015 Tokai TST-50 2-color sunburst/ruusupuu otelaudalla ja satiinilakalla.
Kaula sekä -keskimikkinä texas specialit ja tallassa tällä hetkellä duncan little '59 sinkkuhumppari puolituksella.

En muistanutkaan miten miellyttävä (ja monipuolinen) soitin strato voikaan olla, kun tullut enempi tuolla tele maailmassa pyörittyä viime vuodet.
Baja telelle kaunis kiitos menneistä vuosita ja näkemisiin, mutta nyt aika taas kypsä uudelle straton tulemiselle ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)