ThrashGuitarist 11.10.2016 12:14:37 | |
---|
Olen kirjoittamassa yli 1724 päivää vanhaan aiheeseen, mutta olkoon. Olen itse käyttänyt seuraavanlaista sointukiertoa omassa popbiisissäni: Dm / Db / Bbm / A Soinnut tukevat kivasti melodia ääntä näin: F / F / F - Db / C# Vastaavanlaista sointukulkua en muista kuulleeni koskaan, joten jos joku osaa vinkata tällaista biisiä niin kuuntelisin mieluusti. |
EP 11.10.2016 15:51:09 | |
---|
Yleensä melodia ensin.. |
Nelisormimangusti 11.10.2016 19:18:40 | |
---|
EP: Yleensä melodia ensin.. Kenen mukaan? Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen. |
EP 11.10.2016 20:18:55 | |
---|
Tarkoittaa vaan, että jos aletaan jokin sointukulun pohjalta säveltämään niin sehän saattaa aika paljon rajoittaa melodian ja koko biisin rakennetta. Halusin vaan tuoda tämän näkökulman esiin ..vai mistä tässä oli kyse? |
Eläkeläissoittaja 12.10.2016 06:55:20 | |
---|
Kyllähän, jos mieltyy johonkin sointukulkuun, niin siihen alkaa heti hahmottaa samalla myös jotain omaa melodiaa. Nöin minä ainakin tekisin/olen tehnytkin. |
Muistaakseni Hendrixin Hey Joe -kappaleessa menee kvinttikierto ihan väärinpäin, ja hyvältä kuulostaa. Johann Onn: Ihan helvetin monenlaisia. Kauan sitten jo huomasin, kun laitoin kerran 4-raituriin kasetin vahingossa väärinpäin, että: Jotkut toimii myös (toisinaan jopa paremmin) "lopusta alkuun" pohjalta. (Suht mystisempiä sävyjä sai, kun nauhoitti esim. hitaaseen biisin, bassokuviot takaperin. Ja kaikki tausta "aaa" ja "uuu" joikumiset.) |
baron 23.10.2016 18:38:01 | |
---|
OlliTeirikko: Muistaakseni Hendrixin Hey Joe -kappaleessa menee kvinttikierto ihan väärinpäin, ja hyvältä kuulostaa. Joo, sitä voidaan nimittää kvarttikierroksi! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
ThrashGuitarist 23.10.2016 18:47:03 | |
---|
baron: Joo, sitä voidaan nimittää kvarttikierroksi! Tuosta tuli mieleen subdominanttiketju, joita on popmusiikissa paljonkin - klasarissa kun suositumpaa on käyttää dominanttiketjua. Subdominanttiketjulla saa helposti hyvän kuuloisen bridgen biisiin: jos biisi menee C-duurissa, bridge alkaa As-duurilla, joka on huomiota herättävä harmonisen etäisyytensä vuoksi, mutta siihen saa sulavan siirtymän yhteisellä sävelellä C:llä. Tämän As-duurin jälkeen seuraa Es-duuri, B-duuri, F-duuri ja lopulta taas C-duuri. Tolppamerkinnällä ton vois ilmaista seuraavasti: IV->IV->IV->V / IV->IV->IV / IV->IV / IV |
Kefiiri 31.10.2016 07:59:03 | |
---|
EP: Yleensä melodia ensin.. Kehittämällä ensin ovelan sointukulun, voi päätyä keksimään melodian joka ei olisi tullut muuten mieleen. En ole musiikin asiantuntija. |
baron 31.10.2016 08:28:10 (muokattu 31.10.2016 16:28:43) | |
---|
ThrashGuitarist: Tolppamerkinnällä ton vois ilmaista seuraavasti: IV->IV->IV->V / IV->IV->IV / IV->IV / IV Ai, mä merkkaisin soinnut Ab7 Eb7 Bb7 Fmaj7 Cmaj7 ja tolpat sV/V sV/II sV/VI IV I Edit: Korjattu H - Bb You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
ThrashGuitarist 31.10.2016 14:32:56 | |
---|
baron: Ai, mä merkkaisin soinnut Ab7 Eb7 H7 Fmaj7 Cmaj7 ja tolpat sV/V sV/II V/III IV I Tuo H:n pitäisi olla B (siis Bb) ja vaikka noista tolpista uloskirjoitetut soinnut olisivat samat mitä tuossa sointuketjussa, eivät nuo tolpat mielestäni palvele tarkoitustaan sointujen funktion ilmentämisessä. "sV/V" ei johda V:lle tai "sV/II" II:lle tässä, vaan kaikki soinnut ovat edelliseen ja seuraavaan sointuun nähden puhtaan kvintin/kvartin päässä ja siksi mielestäni paras tapa kuvata tätä on subdominanttiketjuna. |