Aihe: PA- Kamoista (ljudia)
1
Silver Haze
13.05.2004 20:30:16
1. Onko kellään kokemuksia tai tietoa ljudia postimyynnin PA-kaiuttimista (Wharfedale Pro, Cerwin Vega) ja niiden hinta/laadusta?

Olemme itse ajatelleet Cerwin Vegan Prostax 3- tie kaiuttimia 300/1000W, h. 499 eskoa tai sitten sitä isompaa mallia missä kaksi 15 " bassoa, 500/1000W. h. 699 e. Tarkoitus olisi koskettimet lähinnä saada soimaan.

2. Minkälaisen/kokoisen mikserivahvistimen tarvitsevat tuon kokoiset kaiuttimet? Ei ole hirveästi kokemuksia PA- laitteista, yhdet ovat olleet ja olivat liian pienet koskettimille kun rupesi särkemään kun vähän väänsi volymia. Nyt olisi tarkoitus satsata vähän laadukkaampaan. Suosituksia saa antaa!

3. Niin vielä, onko minkälaisia äänieroja 2-tie ja 3-tie kaiuttimien välillä? 3-tien luulisi olevan vähän täyteläisempi ääneltään.
Dj.Dumbass
13.05.2004 22:29:51
2.Vahvistin saisi olla vaikka hivenen isompi kuin mitä kaiuttimien ns tehonkesto on. eipähän mene niin helposti rikki liian pienen vahvistimen takia(ei säröydy niin helposti)
"Sehän on ko kirpun nainti; milli pieleen ni se on silmässä."
Ylläri
15.05.2004 13:01:49 (muokattu 15.05.2004 13:02:48)
1. Cerwin Vegat ovat perinteisesti aika äänekkäiden vehkeiden maineessa joten mikä ettei. Heidän nykykaapeistaan ei kylläkään minulla ole kokemusta ja tuohon hintaan löytyy toki muitakin varteenotettavia vaihtoehtoja esim. JBL:tä ja Hughes&Kettneriltä.

Pelkille koskettimille ptäisi riittää tuo pienempi versio, jollei jotain maanjäristyssynabassoja kaipaa. Jos bändissä on basisti hoitamassa alakertaa, kannattaa koskettimien botneja leikata kylmästi niin saapi kamoista enemmän irti; bassojen toisto kun vie tehoa niin julmetusti. Muutenkin alakertaa on turha sotkea monella päällekkäisellä soittimella.

2. Dj D tähän jo vastasikin

3. Tässä hintaluokassa panostaisin itse kaksitieratkaisuun. 3-tiekaiutin on kertaluokkaa vaikeampi suunnitella ja kun elementtejäkin on enemmän, on jostain ollut pakko tinkiä.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Einherjar
17.05.2004 11:19:43
1. Onko kellään kokemuksia tai tietoa ljudia postimyynnin PA-kaiuttimista (Wharfedale Pro, Cerwin Vega) ja niiden hinta/laadusta?

Cervin vega on enemmänkin diskopuolen PA-meininkiä, mutta miksei toimiva, myös päntikäytössä.
Wharferdale on myös ihan toimiva, vaikkakin halpa. Mitään ongelmaa ei ole ollut niissä seteissä, mitä itse olen säätänyt.
Hinta/koko/paino-suhde ei ehkä kummassakaan ole mikään parhain.
Kannattaa muuten kysellä Suomalaisten paikkoijen hintoja. Ljudia ei oo aina ollut se halvin ratkaisu.

Tarkoitus olisi koskettimet lähinnä saada soimaan.

Tähän hommaan kyllä pitäisi kummankin olla sopivia, mutta kosketinkäyttöön voisi olla kätevää hommata aktiivikaiuttimet (niin ja mikseri tietenki). Niitä sitten voi isommilla keikoilla käyttää omina monitoreina. Tämän etu lähinnä tulee esiin tuttuna soundina.

2. Minkälaisen/kokoisen mikserivahvistimen tarvitsevat tuon kokoiset kaiuttimet? Ei ole hirveästi kokemuksia PA- laitteista, yhdet ovat olleet ja olivat liian pienet koskettimille kun rupesi särkemään kun vähän väänsi volymia. Nyt olisi tarkoitus satsata vähän laadukkaampaan. Suosituksia saa antaa!

No aina kannattaa hommata teholtaan kaiuttimia isompi vahvistin. Tehot on sitten kyllä vähän "miten sen nyt ottaa"-tyylinen kysymys, mutta esim 300w kaiuttimeen minä lähtisin hakemaan about 500w vahvistinta (rms-tehoa siis kummatkin)

3. Niin vielä, onko minkälaisia äänieroja 2-tie ja 3-tie kaiuttimien välillä? 3-tien luulisi olevan vähän täyteläisempi ääneltään.

3-tie on paremmin säädettävissä (jos siis vahvistaa joka elementtiä erikseen) ja ne mahdollisesti menevät toistoltaan tehokkaammin ylös, että alas. Kuitenkin tahtoo olla, että 3-tie on sen verran arvokas laitos, että kannattaa hommata 2-tie mööpelit. Niihin voi sitten tietenkin jälkeenpäin hommata suppaset lisäksi, jos hutinaa ei lähde tarpeeksi.

Itse voisin suositella esim JBL:n EON-laatikkoja. 15" aktiiviversiot tuntuivat ihan kivasti möykkäävän monitoreina ainakin. Toinen harkittava olisi HK-audion D.a.r.t. Sen saa kätevästi tolpan nokkaan tai monitoriksi tarvittaessa ja laatua pitäsi olla.
Sitten on tietenkin esimerkkeinä EV:n uusi Sx-sarjan aktiivipönttö (olikohan Sx350a tjsp) ja myös Yorkvillellä tuntui olevan kelpoja pelejä.

(btw, Hugnes & kettner (vai mikäs se nyt...?) ei ole sama asia HK-audion kanssa. Eri firmoja ovat)
Silver Haze
07.06.2004 19:50:19
Joo kiitos hyvistä vinkeistä, ajateltiin nyt sitten tyytyä vähän halvempaa ratkaisuun, jos tilaisi tuolta thomannilta ne JBL Eon kaapit, 250W ja hinta 311 e.

Onko suosituksia vahvistimesta näille kaiuttimille? Olen ymmärtänyt että nuo t-ampit ovat vähän sekundaa vai kuinka? Miten olisi esim. yamaha tai behringer? Suosituksia saa antaa.
onde
08.06.2004 00:31:05 (muokattu 08.06.2004 00:34:57)
Joo kiitos hyvistä vinkeistä, ajateltiin nyt sitten tyytyä vähän halvempaa ratkaisuun, jos tilaisi tuolta thomannilta ne JBL Eon kaapit, 250W ja hinta 311 e.

Onko suosituksia vahvistimesta näille kaiuttimille? Olen ymmärtänyt että nuo t-ampit ovat vähän sekundaa vai kuinka? Miten olisi esim. yamaha tai behringer? Suosituksia saa antaa.

Moi!
EON:it on varustettu kevyillä neodyymi kajareilla(kevyt ja tehokas) ja noissa muovipöntöissä on tietty ominaispiirre!!(Kauhee keskialue)! Mutta jos se ei haittaa osta Eonit! Tsekkaa JBL:n SF15! Pikkasen halvempi ja parempi!
T-Ampit tehdään samoilla laatu standardeilla kun muutkin vahvarit! Kyllä ne on ihan yhtä hyviä kun muutkin merkit!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
nikolai
08.06.2004 19:48:45
T-Ampit tehdään samoilla laatu standardeilla kun muutkin vahvarit! Kyllä ne on ihan yhtä hyviä kun muutkin merkit!

Minkäslaiset on ne laatustandardit?
Dj.Dumbass
09.06.2004 18:03:40
T-Ampit on ihan yhtä hyviä kun muutkin merkit!

Äläpäs nyt. Osta mielummin joku "oikee" merkki, tuon kokoluokan kaapeille vaikka yamahan p3500 on oikein oiva peli. tai tietysti kaiuttimista riippuen voisi tietysti olla enemmänkin hönkää kuin tuon yamahan 350w/8ohm.
vähän vanhempi peli, moitteeton soundi ja laatu sekä halpa hinta. jos näitä nyt missään näkyy liikkeellä...

Mut jos ostat tuollaisen t-ampin niin arvaapa onko helppoa saada siitä rahaa takas jos menee myyntiin? ei niillä kovin kummoiset markkinat/jälleenmyyntiarvot ole... sen puoleen kannattaa ostaa laatumerkkiä niin pääsee tarvittaessa eroonkin.
Vivo
09.06.2004 21:50:01 (muokattu 09.06.2004 21:52:24)
Äläpäs nyt. Osta mielummin joku "oikee" merkki, tuon kokoluokan kaapeille vaikka yamahan p3500 on oikein oiva peli.

Jammun hilipatiheijaa hattiwatti halpis vahvarit putoo ihan samaan kastiin omassa ajatusmaailmassani kuin T-Ampitkin.
nikolai
09.06.2004 23:51:59 (muokattu 09.06.2004 23:52:43)
Ei v*ittu, kohta tulee äippä viemään mut hullujen huoneelle, ku äsken luin ton tanssimusiikki palstan, nyt luen tätä beissi palstaa ja repeilen aina välillä... :P

sori off-topic.....

Äipälle terveisiä. Eikä se sua mihinkään vie. Uhkailee vaan, äidit on sellasia :)
Dj.Dumbass
10.06.2004 19:16:29
Jammun hilipatiheijaa hattiwatti halpis vahvarit putoo ihan samaan kastiin omassa ajatusmaailmassani kuin T-Ampitkin.

Unohdin mainita että saman hintaluokan vanhempi laatuvahvistin. rahalla saa ja hevosella pääsee, kyllähän minäkin ostaisin vain lab grubbenia jos ois varaa...
ja joku raja on myös sillä että onko uskottava vai ei; räkillinen t-amp vahvistimia ei mun mielestä ole kovin uskottava setti.

ostakaa vittu paskaa räkit täyteen niin ehkä mullekin ura aukenee kun saa vuokrata teille kalliilla laatuvehkeet.
sori, huono päivä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)