Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistin pitkään käyttämättömänä
1
JuSu
19.10.2016 06:53:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Kävi tuossa viikonloppuna ilmi, että naapurilla seisoo vaatekaapissa Mesan Mark III -nuppi. Ollut käyttämättömänä ja ilman virtaa pauttiarallaa kymmenen vuotta. Pääteputket muistaaksensa finaalissa.
 
En uskaltanut siltä seisomalta lähteä tuuppaamaan virtaa päälle, eikä ollut kaappiakaan hollilla.
 
Kysymys kuuluukin, uskaltaisiko tuohon kytkeä virran (siis toki ensin kytkettynä kaappiin)? Mitä (putki)vahvistimelle voi käydä, kun seisoo vuositolkulla käyttämättömänä, tosin lämpimässä vaatekaapissa, normaalia huonepölyä oli hieman pinnassa. Pitäisikö viedä huollon kautta ensin, vai voiko kotikonstein jotain kriittisiä paikkoja tarkistella?
 
Ettei tule käyttösavu pihalle heti jostain syystä, joka olisi ollut helposti korjattavissa.
 
Kiitos!
 
JuSu
 
Valehtelisin jos väittäisin öisin herääväni murehtimaan maailmaa.
Serenity
19.10.2016 07:51:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virtalähteen suotokonkat voivat olla kuivahtaneet, ne olisi ainakin mielestäni hyvä tarkistaa ennen tulille laittoa. Jos noin on käynyt, voipi kuulua se pamaus savupilven kera.
 
Ei pitäisi huollossakaan paljoa maksaa, jos ei omatoimisesti onnistu.
 
JuSu
19.10.2016 08:24:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Serenity: Virtalähteen suotokonkat voivat olla kuivahtaneet, ne olisi ainakin mielestäni hyvä tarkistaa ennen tulille laittoa. Jos noin on käynyt, voipi kuulua se pamaus savupilven kera.
 
Ei pitäisi huollossakaan paljoa maksaa, jos ei omatoimisesti onnistu.

 
Ok, kiitos! Mitenkähän nuo voisi kotikonstein tarkastaa?
 
JuSu
 
Valehtelisin jos väittäisin öisin herääväni murehtimaan maailmaa.
Shredator
19.10.2016 08:46:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Ok, kiitos! Mitenkähän nuo voisi kotikonstein tarkastaa?
 
JuSu

 
Kurkkaa sisälle (muttei missään nimessä koske mihinkään!) ja silmämääräisesti onko ne konkat ehjät, eikä löydy pullistumia tai muita epämääräisyyksiä. Samalla silmämääräinen tsekkaus ettei ole hiiltymiä tai muuta vast. muualtakaan vahvarista.
 
Mittarillakin voi tarkistaa, mutta ensin täytyy varmistaa että suotokonkista on virrat tyhjennetty ettei tule sähköiskua näpeille.
 
Itse kokeilisin pintapuolisen tsekkauksen jälkeen laittaa päällekin josko tuo vielä pelaisi.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
RaskasMielinen
19.10.2016 09:29:42 (muokattu 19.10.2016 13:02:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ottaisi riskiä, vaan veisin suoraan huoltoon ammattilaiselle.
 
Jack of all trades - master of none
Shredator
19.10.2016 09:44:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Itse on ottaisi riskiä, vaan veisin suoraan huoltoon ammattilaiselle.
 
Totta tämäkin. Kyse on lopulta aina siitä mikä on riskinkantokyky :D
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
steelduck
19.10.2016 20:11:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Totta tämäkin. Kyse on lopulta aina siitä mikä on riskinkantokyky :D
 
Joo, jos tuommoinen esim. sähköön kuoleminen ei pahemmin haittaa, niin voi hyvin mennä roplaamaan tietämättömänä vahvistimen sisään.
 
Jos taas kuolema ei sovi lähitulevaisuuden suunnitelmiin, niin käyttäisin ammattilaisella tarkastettavana.
 
Sax-pappa
19.10.2016 20:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kymmenen vuotta kaapissa olleen vahvistimen sisuskaluja voi huoletta tutkia _ennen_ virtojen kytkemistä. Kovin vähän siellä vain on mitään silmillä nähtävää vikaa löydettävissä jos se on aikoinaan toimivana kaappiin pistetty. Joku elko on ehkä saattanut vuodattaa sisuksiaan ulos.
 
Jucciz
19.10.2016 20:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei Mesan Mark III niin vanha kone ole, ettenkö uskaltaisi sitä lyödä tulille viimeistään tsekattuani, etteivät elkot ole kuplineet. Eri homma jossain selvästi vanhemmassa koneessa.
 
Oon ehkä tyhmänrohkea.
Gary the pine
19.10.2016 21:32:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ei Mesan Mark III niin vanha kone ole, ettenkö uskaltaisi sitä lyödä tulille viimeistään tsekattuani, etteivät elkot ole kuplineet. Eri homma jossain selvästi vanhemmassa koneessa.
 
Oon ehkä tyhmänrohkea.

 
Samaa tuumasin, ei oo iso homma käyttää konehuonetta irti kotelosta ja kurkata ettei missään näy mitään ylimääräistä ja sit vaan tulille.
 
Niin mä ainakin tekisin jos olis mun kapine. Muut tekee omillaan mitä tykkää.
 
Ja siinä ei henki lähde kun koneiston käyttää kotelosta ulkona vaikka kuka pelottelis ja miten. Toki jos sulla sormet on titaani-implantit ja haluut ne pakkomielteisesti lykkää yhtäaikaa paljaisiin virroitettuihin metallipintoihin, niin se on toinen juttu...
 
Normijärjellä kun puuhastelee, niin aika huoletta voi askarrella.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «