![]() 25.04.2016 22:08:14 (muokattu 25.04.2016 22:24:57) | |
---|---|
Mitenkäs tollasen greenbackin iän pystyy selvittää? Mulle tuli jonkun kaupan myötä suht uusi Voxin 2x12 kaappi jonka sisällä oli elämää nähneet, mutta hyvässä kunnossa ja toimivat G12M-ämyrit. Takakannessa teksti: "This loudspeaker is the original G12 M specification. Care should be taken not to exceed the 25 Watt power rating." Speakerin metallista yhytin tekstin 19ABT1221/20. Nyt kun tuolta jostain Celestionin sivuilta ja historiikeista yrittäny selvittää, niin tulee todella ristiriitasta infoa. Onko kyseessä Heritage- vai Classic-sarjaa vai joku muu? Muutama foto: https://dl.dropboxusercontent.com/u/475424/Celestion%20G12M%20back.JPG https://dl.dropboxusercontent.com/u/475424/Celestion%20Serial.JPG edit..jaa eiku v***u... Pakkohan ton on olla Classic-sarjaa?!? Ei muiden sarjojen perseissä taida olla kyseistä kirjoitusta? | |
![]() 26.04.2016 11:06:01 | |
Marshall Amps have a thundering sound of a good ol' Alabama Train. | |
![]() 26.04.2016 16:03:25 | |
B-tone-flat: Tästä: http://celestion.com/speakerworld/g … 50/Understanding_Driver_Date_Codes/ Jes! Tattis! Mä löysin kanssa samantyylisen sivuston, missä oli kunnon kuvat kaikista ämyreistä ja miten koodit on niihin laitettu. Toi meikäläisen ämyri meni vuoteen 1992. | |
![]() 26.04.2016 23:11:19 (muokattu 26.04.2016 23:18:09) | |
Tuli kyllä greenback:sta "se" kajari mitä käytän jatkossakin, on se vaan niin toimiva vaikka mihin. V30 on hyvä, mutta itse kun tykkään paljon Hendrix jutuista stratolla niin greenback taipuu paremmin niihin soundeihin ja tuntumaan, sekä moniin muihinkin soundeihin. Tietty sitten jos lähtee todella raskaille vesille niin V30 on omiaan varsinkin lp:llä, mutta todella hyvin greenie vetää rockit, hard-rockit ja hevinkin kuten myös historiaa tietää. Se joka ei tykkää G12T-75:sta tykkää aika varmasti greenback:stä, näin itse kiteyttäisin. Kummassakin on omasta mielestäni hiukka samaa, mutta greenissä enemmän keskialuetta ja klassisempaa sointia. En nyt ole mikään asiantuntija, tuo vain oma mielipide. Kyse siis G12M 25w. Aika hyvin tässä myös tullut huomattua miten jotkut kajarit toimii, tai aivan kuin tykkäisi enempi jostain tietystä kitara mallista kuin toinen, kuten esim. V30 les paulista ja greenback stratosta. Tuli myös testattua 3x greenbacks ja 1x V30 kaapin oikeassa alalaidassa, ihan mukava soundi. V30 on muistaakseni 100dB ja greenback 98dB joten jopa jo yksi V30 antoi mukavasti sellaista "oomph" murinaa ja isompaa soundia greenien sekaan (siis soundi oli tosi iso), mutta kun V30 ei ollut kuin yksi niin se ei vallannut sointia kokonaan vaikka kyllä sieltä seasta sen yhä kuuli. Toimi les paulilla unelmasti, stratolla taas en tykännyt. Stratolla toimii 3x greenbacks ja 1x G12T-75. Stratossa pitää olla iso lapa! | |
![]() 09.06.2016 10:27:02 | |
Toimiiko Greenbackit parhaiten 4x12" suljetussa kaapissa? Eli onko ne ikään kuin tehty sellaiseen? Tarkoitan nyt G12M ja G12H elementtejä. Joskus taisi valmistajien sivuilla olla maininta, että sopiiko elementti suljettuun/avoimeen vai molempiin käyttöihin. En löytänyt moista infoa enää - ainakaan Celestionin sivuilta. Jostain luin, että ainakin G12-65 olisi vähän kuin tehty 4x12" kaappiin. Ja kyllä se mielestäni paremmalta kuulostaa suljetussa 4x12" kaapissa kuin puoliavoimeessa 2x12" kaapissa. Mielipiteeni 4x12" kaapeista on vielä lyömättä lukkoon. Niissä on puolensa, mutta en ole vielä täysin hullaantunut. Tässä vaan miettinyt, että mahtaako nuo toimia parhaiten luukutettuna bändin kanssa? 2x12" on suosikki kotona, mutta että bändikonteksti onkin sitten jo ihan eri juttu... Voisihan noita testailla, mutta prkl, kun tulee kalliiksi ostella 4x12" kaappiin elementtejä testailua varten. Ja hankalaa muutenkin. Nuo G12-65:t eivät vielä täysin vakuuta, mutta M Gb:t voisivat olla jo toinen juttu. Ja toisaalta nuo G12H kopiot olivat vähän kireät 2x12" kaapissa, mutta voisivat toimia hienosti 4x12" kaapissa... Ei vaan jaksaisi enää testata yhtään elementtiä, joten pakko kysellä tyhmiä täältä... They pass too much electricity. -SRV | |
![]() 09.06.2016 10:52:16 | |
Laulava Kylätohtori: Toimiiko Greenbackit parhaiten 4x12" suljetussa kaapissa? Eli onko ne ikään kuin tehty sellaiseen? Tarkoitan nyt G12M ja G12H elementtejä. Joskus taisi valmistajien sivuilla olla maininta, että sopiiko elementti suljettuun/avoimeen vai molempiin käyttöihin. En löytänyt moista infoa enää - ainakaan Celestionin sivuilta. Jostain luin, että ainakin G12-65 olisi vähän kuin tehty 4x12" kaappiin. Ja kyllä se mielestäni paremmalta kuulostaa suljetussa 4x12" kaapissa kuin puoliavoimeessa 2x12" kaapissa. Mielipiteeni 4x12" kaapeista on vielä lyömättä lukkoon. Niissä on puolensa, mutta en ole vielä täysin hullaantunut. Tässä vaan miettinyt, että mahtaako nuo toimia parhaiten luukutettuna bändin kanssa? 2x12" on suosikki kotona, mutta että bändikonteksti onkin sitten jo ihan eri juttu... Voisihan noita testailla, mutta prkl, kun tulee kalliiksi ostella 4x12" kaappiin elementtejä testailua varten. Ja hankalaa muutenkin. Nuo G12-65:t eivät vielä täysin vakuuta, mutta M Gb:t voisivat olla jo toinen juttu. Ja toisaalta nuo G12H kopiot olivat vähän kireät 2x12" kaapissa, mutta voisivat toimia hienosti 4x12" kaapissa... Ei vaan jaksaisi enää testata yhtään elementtiä, joten pakko kysellä tyhmiä täältä... Testaamme jatkuvalla syötöllä pajallamme erilaisia kaappi+elementtiyhdistelmiä kun kehitämme eri juttuja. Oma mielipide on se, että greenpack tykkää suljetusta kaapista. Jos tarkoitat G12-65:lla noita creambackeja, joiden pitäisi olla isompitehonkestoinen versio greenpackista, niiden soundi on aika erilainen. Se on kyllä hyvä, mutta siinä ei ole keskialue niin puinen kuin greenpackissa ja niissä on yläkertaa enemmän. Greenpackin huono puoli on yläkerran tumppumaisuus, jos hakee heleitä yläsäveliä. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 09.06.2016 10:53:23 (muokattu 09.06.2016 11:21:51) | |
Laulava Kylätohtori: Toimiiko Greenbackit parhaiten 4x12" suljetussa kaapissa? Eli onko ne ikään kuin tehty sellaiseen? Tarkoitan nyt G12M ja G12H elementtejä. Joskus taisi valmistajien sivuilla olla maininta, että sopiiko elementti suljettuun/avoimeen vai molempiin käyttöihin. En löytänyt moista infoa enää - ainakaan Celestionin sivuilta. Jostain luin, että ainakin G12-65 olisi vähän kuin tehty 4x12" kaappiin. Ja kyllä se mielestäni paremmalta kuulostaa suljetussa 4x12" kaapissa kuin puoliavoimeessa 2x12" kaapissa. Mielipiteeni 4x12" kaapeista on vielä lyömättä lukkoon. Niissä on puolensa, mutta en ole vielä täysin hullaantunut. Tässä vaan miettinyt, että mahtaako nuo toimia parhaiten luukutettuna bändin kanssa? 2x12" on suosikki kotona, mutta että bändikonteksti onkin sitten jo ihan eri juttu... Voisihan noita testailla, mutta prkl, kun tulee kalliiksi ostella 4x12" kaappiin elementtejä testailua varten. Ja hankalaa muutenkin. Nuo G12-65:t eivät vielä täysin vakuuta, mutta M Gb:t voisivat olla jo toinen juttu. Ja toisaalta nuo G12H kopiot olivat vähän kireät 2x12" kaapissa, mutta voisivat toimia hienosti 4x12" kaapissa... Ei vaan jaksaisi enää testata yhtään elementtiä, joten pakko kysellä tyhmiä täältä... Mun mielestä ainakin G12M25 mitkä multa löytyy omasta 4x12 kaapista toimii parhaiten suljetussa, kun noista ei tunnu ainakaan omilla setupeilla lähtevän hirveästi bassoa. Kokeillut olen siis avoimenakin, sen takia kerroin. Hyvän kuuloiset ne kyllä on. (Niih, niin ku harry sanoikin jo) Mä kyllä pitäisin sen 2x12 vaan, ja sitten jos haluaa 4x12 niin hankksin vaan toisen 2x12 kaapin ekan alle/ylle ja yhdistäisin ne jos vaan pystyy, silloin on enempi vaihtoehtoja ja muokkaus ehtoja. Mikä on musiikkia minulle ei välttämättä ole musiikkia muille. | |
![]() 09.06.2016 23:13:10 | |
Metalkallo: Mä kyllä pitäisin sen 2x12 vaan, ja sitten jos haluaa 4x12 niin hankksin vaan toisen 2x12 kaapin ekan alle/ylle ja yhdistäisin ne jos vaan pystyy, silloin on enempi vaihtoehtoja ja muokkaus ehtoja. 2 x 2x12" ei oo kuitenkaan sama kuin 4x12 kaappi soundiltaan. Ite ratkaisin asian niin et mulla on erikseen 4x12, 2x12 ja 1x12 combo. "Heroes don't ask why, Soldiers in a straight line" | |
![]() 10.06.2016 00:39:15 (muokattu 10.06.2016 00:40:53) | |
Greenbackit on helvetin hyvät suljetussa 2x12:ssa. Ehkä jopa parhaimmillaan. Avoimessa/puoliavoimessa eivät oikein pääse oikeuksiinsa. G12H on huomattavasti armeliaampi kuin G12M. M:ään en laittaisi kuin suljettuun, H tappaa kaikkialla. More Nintendo, less Marshall. | |
![]() 10.06.2016 01:12:46 (muokattu 10.06.2016 01:13:59) | |
No tuo 2x 2x12 on kuitenkin yksi tapa, varsinkin jos on jo 1x 2x12. :) Ja hyvä tietää, että G12H toimii suljetussa että avoimessa. Kun tuota greenbackiä oon mietiskellyt tuohon mun peavey classic comboon, niin tulin muistaneeksi, että olikohan, jos greenback on yksinään 1x12:ssa niin soundi olisi liian ohkainen? Onko kellään greenbackiä 1x12 combossa tai kaapissa et miltä se yksinään kuulostaa? Mikä on musiikkia minulle ei välttämättä ole musiikkia muille. | |
![]() 03.07.2016 10:41:44 | |
Mites tuo tehonkesto mun kaapissa, kun mulla on 3x G12M 25w greenbacks ja 1x G12T-75? Eikös 4x greenbackit ole sen 100w kestoa, mut mitenkäs kun mulla on 1x T75 tuolla seassa joka siis 75w? Muistaisin että kesto katsottaisiin silti greenbackeista enempi. Blues | |
![]() 03.07.2016 11:03:35 | |
Metalkallo: Mites tuo tehonkesto mun kaapissa, kun mulla on 3x G12M 25w greenbacks ja 1x G12T-75? Eikös 4x greenbackit ole sen 100w kestoa, mut mitenkäs kun mulla on 1x T75 tuolla seassa joka siis 75w? Muistaisin että kesto katsottaisiin silti greenbackeista enempi. Heikkotehoisin kertaa elementtien lukumäärä. Eli sulla 25w kertaa neljä on sata. Ja sama sata se olisi, vaikka olisi kolme G12T-75:sta ja yksi vihreäselkä... They pass too much electricity. -SRV | |
![]() 03.07.2016 11:19:12 | |
Laulava Kylätohtori: Heikkotehoisin kertaa elementtien lukumäärä. Eli sulla 25w kertaa neljä on sata. Ja sama sata se olisi, vaikka olisi kolme G12T-75:sta ja yksi vihreäselkä... Ok, joo, itsekin ajattelin että varmaan heikkotehoisimman mukaan mennään. kiitos. Blues | |
![]() 17.10.2016 08:17:20 (muokattu 17.10.2016 09:41:25) | |
Onko Greenback kajarista mitään hyviä yli 50w klooneja vai jääkö ne aina tuohon watti määrään maximissaan? Oma vahvistin kun on sen 50w tai lähellä sitä. Itselläni on molemmat Creambackit eli G12M-65 ja se 75, mutta tuo 65:n ole täysin sama kuin G12M-25 Greenback. Eihän kloonitkaan varmasti täysin sama ole, mutta onko mitään mikä olisi todella lähellä G12M-25 Greeniä? EDIT: Onko tuo G12-65 lähellä Greenbackia? Sellaisen käsityksen sain nettiä selaillessa. Onko tuota vain heritage sarjalaisena? Vähemmän on nykyään enemmän | |
![]() 17.10.2016 10:25:26 | |
Metalkallo: Onko Greenback kajarista mitään hyviä yli 50w klooneja vai jääkö ne aina tuohon watti määrään maximissaan? Oma vahvistin kun on sen 50w tai lähellä sitä. Itselläni on molemmat Creambackit eli G12M-65 ja se 75, mutta tuo 65:n ole täysin sama kuin G12M-25 Greenback. Eihän kloonitkaan varmasti täysin sama ole, mutta onko mitään mikä olisi todella lähellä G12M-25 Greeniä? EDIT: Onko tuo G12-65 lähellä Greenbackia? Sellaisen käsityksen sain nettiä selaillessa. Onko tuota vain heritage sarjalaisena? Ei ole G12-65 lähellä G12M-25:sta, eikä ole saatavana kuin Heritagena. 2x12" lienee ainoa ratkaisu, jos haluaa autenttista Greenback soundia 50 watin teholla. En tiedä, mutta luulen, että identtinen soundi 50-100 watin kestolla on mahdotonta, koska osa sitä soundia on juuri se, että se elementtikin menee särölle. Noin muuten olen sitä mieltä, että nuo Creambackit ovat soundillisesti paljon lähempänä toisiaan kuin alkuperäiset G12M ja G12H. Ja toisaalta alkuperäiset G12M ja G12H ovat tosi kaukana toisistaan. Kumpaa soundia itse asiassa haet. Meinaan minusta Taydenin Great Brit on kuin Celestionin G12H30-75, mutta 50 watin tehonkestolla ja soundiltaan parempi. Soundi on ehkä vähän tasapainoisempi ja siinä on enemmän keskiääni growlia tai jotain. Olen todella huono kuvailemaan näitä soundeja, mutta itse tykkäsin enemmän, kun testasin vierekkäin Celestionin kanssa... Taydenin "Greenback" on myös pirun hyvä, mutta tehokestoa on siinäkin vain 25 w. Taydenin isotehoista Greenbackiä, eli oliko se nyt Hi Brit, en ole kokeillut... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. | |
![]() 17.10.2016 20:56:01 | |
Laulava Kylätohtori: Ei ole G12-65 lähellä G12M-25:sta, eikä ole saatavana kuin Heritagena. 2x12" lienee ainoa ratkaisu, jos haluaa autenttista Greenback soundia 50 watin teholla. En tiedä, mutta luulen, että identtinen soundi 50-100 watin kestolla on mahdotonta, koska osa sitä soundia on juuri se, että se elementtikin menee särölle. Noin muuten olen sitä mieltä, että nuo Creambackit ovat soundillisesti paljon lähempänä toisiaan kuin alkuperäiset G12M ja G12H. Ja toisaalta alkuperäiset G12M ja G12H ovat tosi kaukana toisistaan. Kumpaa soundia itse asiassa haet. Meinaan minusta Taydenin Great Brit on kuin Celestionin G12H30-75, mutta 50 watin tehonkestolla ja soundiltaan parempi. Soundi on ehkä vähän tasapainoisempi ja siinä on enemmän keskiääni growlia tai jotain. Olen todella huono kuvailemaan näitä soundeja, mutta itse tykkäsin enemmän, kun testasin vierekkäin Celestionin kanssa... Taydenin "Greenback" on myös pirun hyvä, mutta tehokestoa on siinäkin vain 25 w. Taydenin isotehoista Greenbackiä, eli oliko se nyt Hi Brit, en ole kokeillut... Kiitti. Poweria tosiaan pitäisi olla ainakin se 60-65 wattia. Greenback tosiaan säröytyy nopeammin pienemmän tehonkeston takia joten lähinnä haussa oli samankaltainen soundi noin muuten. Tuli testattua tuota 65 Creambackia uudelleen ja onhan se ihan ok vaikkei aivan sama asia olekaan kuin Greenback vaikka lähellä. Eipä tässä paljoa valinnanvaraa tosiaan ole mistä valita joten täytyy vaan mennä tuolla 65:lla. Vähemmän on nykyään enemmän | |
![]() 18.10.2016 08:44:05 | |
Miulla on 4x12":ssa ristikkäin G12H30 ja G12M25, pitää askarrella tänään vaikka klippiä niistä, aika samansukuisia ne on. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 18.10.2016 09:24:45 | |
askomiko: Miulla on 4x12":ssa ristikkäin G12H30 ja G12M25, pitää askarrella tänään vaikka klippiä niistä, aika samansukuisia ne on. Mulla on tunnetusti puurokorvat, mutta minusta H-versiossa on ainakin reilusti enemmän yläpäätä. Onhan niissä jotain samaakin, ehkä siinä keskialueella (tarkkakorvaiset voi kertoa paremmin), mutta aika eri soundisia ne minusta ovat.... Tuohon kulkeutui tuollainen Bad Catin Vintage 30. Tarran koodi sanoo T5401B ja kartiossa 12 444. Mielestäni aika hyvän kuuloinen, enkä huomannut netissä raportoitua ylämiddlepiikkiä ollenkaan. Ainakin tuo toimii hienosti G12H-75:n kanssa. Ovat jollain tavalla aika saman tyylisiä ja täydentävät hyvin toisiaan... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. | |
![]() 18.10.2016 10:41:50 | |
Metalkallo: Onko Greenback kajarista mitään hyviä yli 50w klooneja vai jääkö ne aina tuohon watti määrään maximissaan? Oma vahvistin kun on sen 50w tai lähellä sitä. Tietääkseni WGS:n Invader on siihen suuntaan. http://www.uraltone.com/wgs-invader-50-50w-16ohm.html WGS itse ilmoittaa, että 50W kaiutinta voi ajaa 50W vahvistimella huoletta. You can always give up on life and become a drummer. | |
![]() 18.10.2016 13:57:50 (muokattu 18.10.2016 13:58:44) | |
dr_solo666: Tietääkseni WGS:n Invader on siihen suuntaan. http://www.uraltone.com/wgs-invader-50-50w-16ohm.html WGS itse ilmoittaa, että 50W kaiutinta voi ajaa 50W vahvistimella huoletta. Juu, tuo voi olla, toisaalta taas aiemmin WGS:n tuotteita kokeiltuani en oikein syttynyt niihin. Itse mieluummin ottaisin yli 50w kaiuttimen 50 wattiseen koska jos laitetta ajaa kovempaa (mitä nyt ei välttämättä koskaan tapahdu, mutta...) niin olisi hyvä olla pelivaraa ainakin se 10-15 wattia, kuten mulla nyt on Creambackien kanssa. EDIT: G12H30 Anniversary ja Greenback:ssa on hieman samaa, kun tuo anniversary on hieman kuin V30 ja Greenback yhdistettynä, mutta ei aivan. Hyvät puhtaat ihan tuosta anniversarysta irtoaa ja ihan hyvä hyvä muutenkin rokkiin, aika sama Greenback myös. Vähemmän on nykyään enemmän | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)