Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kannattaako ostaa tämä piano?
1
Marchitez
27.08.2016 15:55:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei. Harrastelijapianisti, soittanut viitisen vuotta pianoa. Kotoa löytynyt aina edullinen ja huono Yamaha PSR-E333, jossa ei ole aitoa pianon kosketusta. Konserttipianoilla ja flyygelillä olen soitellut aina tilaisuuden tullen. Nyt olisi edessä pakollinen pianon hankinta, en vain kestä olla soittamatta kun nyt ei ole tilaisuutta akustisen pianon soittoon.
 
Seuraavat 3v olisi tarkoitus soittaa ahkerasti kotona, sen jälkeen piano jää vanhempieni kotiin, mikäli jatkan opiskelua. Ei ole mahdollista käydä testaamassa pianoja, siksi en tahtoisi pianoliikkeestäkään tilata pianoa. Budjetti on 500-1000€ käytettyyn, akustiseen pianoon.
 
Kävin jokin aika sitten testaamassa Fazerin vanhaa pianoa, josta pyydetään 500€. Piano on vanha, vuosimallia -77 ja viritetty viimeksi 80-luvulla. Ei ole soiteltu oikeastaan virityksen jälkeen, en tiedä onko tämä kovin huono juttu? Pianon ääni oli vanhahtava, mutta omalla tavallaan kirkas. Pientä epävireisyyttä havaitsin, mutta esim. sävelkorvaton äitini olisi sitä mieltä, että ääni oli ihan ok.
 
Tahtoisin vielä virittää pianon kuljetuksen jälkeen, mutta en osaa arvioida yhtään virityksen hintaa, siksi mietityttää ostaa "sikaa säkissä." Tosiaan piano sijaitsee lähellä ja on ainoa piano, jota voisin käydä testaamassa, siksi tämä olisi mahdollinen.
 
apply
28.08.2016 22:29:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika kovalta kuulostaa hinta fazerin pianosta, itse en kyllä maksaisi noin paljon. Fazer tekee hyvää suklaata, mutta pianot ei minun kokemukseni mukaan ole mitään järisyttävän hyviä. Tuollaisia pianoja saa lähestulkoon hakupalkalla tai ainakin jollain nimellisellä summalla ja niitä on tarjolla paljon.
 
Toki jos olet pianoa kokeillut ja pitänyt siitä, niin mikä ettei. Tärkeintä on, että soitin miellyttää sinua. Hinnassa on kuitenkin mielestäni reilusti tinkimisen varaa..
 
Jos piano on ollut pitkään samassa paikassa ja olosuhteet pysyy vakaina niin kyllä vire saattaa pysyä yllättävänkin pitkään hyvänä. Muuton jälkeen kuitenkin melko varmasti vireessä tapahtuu muutoksia kun puun kosteus tasapainottuu uusien olosuhteiden mukaiseksi. Eli lähes varmasti piano pitää virittää muuton jälkeen. Sitä ei kuitenkaan kannata tehdä heti vaan vasta muutaman kuukauden kuluttua ja ehkä vielä uudestaan ensimmäisen vuoden aikana. Virityksen hinta on jotain 100-200 euron väliltä riippuen siitä pitääkö säveltasoa nostaa (tämä vaatii useamman virityskierroksen ja siinä kestää kauemmin).
 
Kokeilematta ei kannata soitinta ostaa, vanhoissa pianoissa saattaa olla koneistossa häikkää ja itse ainakin olen törmännyt useampaankin halpispianoon (mm. pariinkin fazeriin), jossa esim. sammuttajat eivät toimi kaikissa koskettimissa tms. Tuollaisella soittimella ei tee juuri mitään, ja korjaaminen saattaa maksaa paljon pianon arvoa enemmän.
 
Jos vain mitenkään mahdollista, niin sinuna katselisin vielä muutamia vaihtoehtoja ja kävisin vertailun vuoksi liikkeessä tai jossain muualla soittamassa muutamaa erilaista pianoa, jotta saisit tuntumaa siitä mitä haluat. Piano pitää joka tapauksessa siirtää, joten sillä ei liene ihan hirveästi merkitystä vaikka sen hakisikin jostain hieman kauempaa.
 
Vire ei sinänsä kerro oikeastaan mitään, sen sijaan kiinnittäisin huomiota testatessa soittotuntumaan ja sen tasaisuuteen. Jos joku koskettimista tuntuu erilaiselta kuin muut, niin vika voi olla kallista korjata. Lisäksi tietysti sointiin (vireestä huolimatta). Tilalla on erittäin suuri merkitys siihen miltä piano kuulostaa, joten sitäkin voi olla hankala arvioida. Kannattaa availla ainakin kantta samalla kun soittaa ja kuunnella eri puolilta pianoa. Myös kaikenlaisiin särinöihin kannattaa kiinnittää huomiota.
 
töräytän
17.10.2016 12:06:57 (muokattu 17.10.2016 12:08:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kesällä 2016
mus Fazer möi huutokapuassa 6 kpl kunnostettuja Fazer ja Hellaspiaoja n 20-30 v vanhoja hintaan 1€ kappaleelta. Siinä vähän hintareferenssiä.
Kuljetuksen piti järjetää itse.
 
Leikari
17.10.2016 18:44:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tori.fi kun laittaa haun "piano" törmää tarjonnan runsauteen.
 
EP
18.10.2016 06:57:23 (muokattu 18.10.2016 07:03:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle hommattiin aikanaan opiskeluaikana piano ja päädyttiin uuteen Fazeriin, se oli edullinen (ei ihan halpa kuitenkaan) ja riitti meikäläiselle en ole pianisti.
Siihen aikaan oli hyvien käytettyjen tarjonta heikkoa, paljon ihan tuntemattomia merkkejä joita kukaan asiantuntija ei suositellut.
Fazerista tiesi, että siinä on kunnollinen koneisto ja pitää vireensä.
 

 
töräytän: kesällä 2016
mus Fazer möi huutokapuassa 6 kpl kunnostettuja Fazer ja Hellaspiaoja n 20-30 v vanhoja hintaan 1€ kappaleelta. Siinä vähän hintareferenssiä.
Kuljetuksen piti järjetää itse.

 
Jep, no poikkeus tapaus jokainen ymmärtää, ettei ihan joka päivä tule tuollaista eteen?
 
"Fazer-pianoja ehdittiin valmistaa Suomessa lähes satatuhatta kappaletta 1950-luvulta vuoteen 1989, jolloin Hellas-piano osti tehtaan. Varsinkin 1970- ja 80-luvun soittimet ovat ongelmattomia ja hyvin soivia ja niiden halkeamaton Halkinit-kaikupohja kestää ongelmitta ilmankosteuden muutoksia."
 
(Pianonvirittajat.net)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «