Aihe: Biisien tekeminen artisteille? | |
---|
|
Osaako joku valaista tällaiselle musabisneksen suhteen täysin ummikolle, miten tulisi edetä jos omaa lahjakkuutta lauluntekemisen suhteen mutta itsellään ei ole musikaalisia edellytyksiä tai mielenkiintoa ryhtyä niitä esittämään tai tuottamaan tms? Ymmärtääkseni on olemassa tyyppejä, jotka tekevät ammatikseen muille biisejä, ja joiden nimeä suuri yleisö ei välttämättä ole koskaan kuullutkaan. |
sub zero 15.10.2016 00:11:41 (muokattu 15.10.2016 00:15:29) | |
|
Senkun pistät sähköpostia jollekin levy-yhtiölle tai tuottajalle. Tai ehkä vakuttavampaa voi olla ilmestyä itse paikan päälle, kuten työelämässä yleensäkin. Levy-yhtiöillä ja ammattituottajilla voi toki olla aika kova seula, että helpompi tie voi olla etsiä vaikka netin kautta käsiin sopivan tyylisiä amatööriartisteja ja tarjota aluksi heille kappaleitaan, jos haluaa päästä hommaan kiinni ensin jollain tasolla. Toisaalta, eipä nuo kaupalliset popmusiikin kappaleet aina niin järin tasokkaita ole... (Nämä ohjeet ihan nyt vain, mitä tuli minulle mieleen. Jos jollain on oikeasti kokemusta asiasta, saattaa tietää paremmin) Maan päältä on Lesbos valinnut minut laulamaan kukitettujen neitsyidensä salaisuudesta |
|
Jos teet häpeilemättä tarpeeksi banaalia ryyppäyspaskaa, niin Henry MGI Lanz on viime aikoina ollut mainostettu portinvartija yhdessä yössä pinnallepääsyyn. Sinne vain viestiä. |
|
sub zero: Senkun pistät sähköpostia jollekin levy-yhtiölle tai tuottajalle. Tai ehkä vakuttavampaa voi olla ilmestyä itse paikan päälle, kuten työelämässä yleensäkin. Levy-yhtiöillä ja ammattituottajilla voi toki olla aika kova seula, että helpompi tie voi olla etsiä vaikka netin kautta käsiin sopivan tyylisiä amatööriartisteja ja tarjota aluksi heille kappaleitaan, jos haluaa päästä hommaan kiinni ensin jollain tasolla. Toisaalta, eipä nuo kaupalliset popmusiikin kappaleet aina niin järin tasokkaita ole... (Nämä ohjeet ihan nyt vain, mitä tuli minulle mieleen. Jos jollain on oikeasti kokemusta asiasta, saattaa tietää paremmin) Ylläolevat neuvot ovat hyviä. Aika kuraakin nykyisin saa kuulla, kuten ylläolevasta eräästä lauseesta ilmenee. Tahtoo vain olla niin, että ns. sisäpiiri tekee biisinsä ainakin näille tunnetuimmille levy-yhtiöiden artisteille ja ja niiden firmojen ovien rakoon on vaikeaa jalkaansa uuden tuntemattoman tekijän työntää ja astua sisään esittelemään teoksiaan. Suhteet ratkaisevat näissäkin asioissa myöskin, kuten muutoinkin elämässä yleensä. Minullakin meni pientekijänä yli 10 vuotta, kunnes sain eka biisini erään tunnetun artistin pitkäsoitolle ja jokunen rallini on mennyt myös muiden solistien äänitteille vuosien varrella iskelmä -ja tanssimusagenressä. Omakustantajat ovat aivan oma lukunsa, joille jokunen rallini on myös mennyt kaupaksi. Näin se vain menee. Kilpailu on kovaa, kun vain harvojen artistien ääniteet nykyisin myyvät hyvin, joten ainakin pitkäsoittoja tehdään harkiten sekä vain pääosin vain tunnettujen tekijöiden laulujen niillekin päätyessä. Älä silti lannistu, jos tuotteliaisuutta löytyy ja demontekokin taittuu. Jos esim. näet jonkin artistin, jolle uskoisit laulusi sopivan, niin hihasta kiinni vaan ja lyö demosi kouraansa. Työtä saa nykyisin julmetusti tehdä, jotta julkaisykynnys ylettyisi edes kerran, koskien etenkin uusia lauluntekijöitä. |
|
Suomessa biisejä voi lähettää myös ihan artisteille itelleen; ainakin Hip-hop -puolella homma menee tollai huipputasolla saakka. Valitettavaa Suomessa on se että tuntemattomien viesteihin vastataan hyvin epätodennäköisesti. Esim. Jenkeissä on paljon tavanomaisempaa että jos joku tuntematon laittaa matskua, siihen tartutaan kiinni jos se on laadukasta. Suomessa on paljon ns. Stranger Dangeria. Keskustelin asiasta kerran erään Suomeen muuttaneen jenkkimuusikon kanssa. Kysymys ei siis pelkästään siitä että joku tykkää portinvartijan roolista. Itse työskentelen tällä hetkellä yhden nousevan artistin kanssa jonka takana seisoo isomman levy-yhtiön levymerkki. Tää levy-yhtiö ei koskaan ota muhun suoraan yhteyttä itseäni koskevissa asioissa vaan kysyvät aina artistilta "hei, voitsä kysyy sen miksaajan kotiosoitetta jne." :D Spede blendaa: https://blend.io/spede |
shuffle 30.10.2016 17:43:49 (muokattu 30.10.2016 17:44:12) | |
|
Tuntuu olevan että hirveän monella laulajalla on nykyään vakiintunut biisintekotiimi, jolla mennään eikä muita biisejä edes haluta kuulla koska se poikkeaisi siitä rutiinista. Se on laulajan menestys sitten kiinni siitä vakitiimistä. Jos niiltä joku vuosi irtoaa hyvin, niin laulaja menestyy, jos vakitiimiltä ei välillä irtoa, niin laulaja sakkaa. Esimerkkinä nyt vaikka joku Anna Puu, jolle Knipi taitaa olla Lassen kanssa vääntänyt koko tuotannon. Hirveän vaikea siihen on ulkopuolisen tunkea, vaikka biisi olisi hitti kun ei kuulu vakitiimiin. Teräsniskallakin taitaa olla sama juttu, pieni tuttu tiimi, ja muilla. Laulaja on sitten sille tiimille totaalilojaali, jos tiimiltä ei lähde niin sitten tehdään paska levy ja sillä siisti. |
|
Jos niitä biisejä löytyy ja haluat tarjota niitä muille esitettäväksi, niin kannattaa varmaan ennemmin ottaa yhteyttä joihinkin suhteellisen pieniin nimiin ja artisteihin jos oikeasti haluat että jotain tapahtuu, jos vaikka tuolla Wanted-osiossa tärppäisi. Niinkuin edellä jo todettiin, niin ei niitä biisejä noin vaan oikein lähetellä minnekkään levy-yhtiöille, ainahan sitä voi toki yrittää, mutta sanoisin näin mututuntumalta että on hyvin todennäköistä, että levy-yhtiö ohittaa olan kohautuksella yhteydenottosi. Altered Mind Project "Either you're deliberately out of tune and sabotaging my band, or you don't know you're out of tune, and that's even worse." |
|
Juu. 30 vuotta pyörinyt sen wanted-tason kanssa, niin ei enää oikein jaksais. En ole mikään biisinkirjoittaja, enää, enkä "halua päästä hommaan kiinni". Enää. Menneiltä vuosikymmeniltä on vain jäänyt pari biisiä, jotka ovat mielestäni aika vahvoja ja joku saattaisi haluta vetää niitä, varsinkin jos haluaisi tehdä niihin omaa tekstiä lisäksi. Tämmöistä ihan pienimuotoista enää tässä vaiheessa. Yksi erittäin hyvä pop-kertsi olisi yhdessä biisissä, omasta mielestä tietenkin. Tein 30 vuoden aikana toista sataa biisiä, ja se on niistä paras. Levy-yhtiöt ei paljon vastaile, tiedän. Tää on tällaista eläköityneen biisintekijän tunteilua. Ne ovat kuin omia lapsia, parhaan pojan haluaisi esitellä ja toivoo että se löytäisi hyvän naisen. Haluaisi että se saa hyvän elämän eikä jää peräkammariin. Wanted-osaston laulajia on tullut käytyä läpi, mutta se on aika vaikeaa. Musiikkimaut ovat niin erilaisia ja puhdasta onnenkauppaa että kemiat toimivat. Adele tuntuu olevan kova sana sillä osastolla. Naisia jotka haluavat laulaa Adelea on paljon. Se ei ole ihan sitä mitä itse olen ajanut takaa. Yhden kanssa vedettiin Alanis Morrisetteä, treenasin biisin Tubesta, ja se lähti kyllä ihan jees mutta ei siitäkään sen enempää tullut. Ei ole suurta kunnianhimoa enää. Maailma meni ohi, uusi polvi mekastaa. |
|
Koen että aika harva wanted-palstatason laulaja ylipäänsä haluaisi laulaa "omia biisejä jotka eivät kuitenkaan ole omia". Eli tuntemattomat laulajat laulavat tunnettuja kappaleita ts. covereita, elleivät ne biisit sitten ole heidän itsensä, tai ainakin heidän bändinsä kirjoittamia. |
|
Dirtyh: Koen että aika harva wanted-palstatason laulaja ylipäänsä haluaisi laulaa "omia biisejä jotka eivät kuitenkaan ole omia". Eli tuntemattomat laulajat laulavat tunnettuja kappaleita ts. covereita, elleivät ne biisit sitten ole heidän itsensä, tai ainakin heidän bändinsä kirjoittamia. Juu näin se on. Sitten taas tunnetut nimet laulavat usein pelkästään muiden heille tekemiä biisejä ja kauhistuvat ajatusta, että itse täytyisi tehdä. Pitkälti tästä syystä biisintekijän ainoa mahdollisuus on lähestyä suoraan staraa, koska vain starat tykkäävät laulaa muitten biisejä. Se on jännä yhtälö. Kun artisti saa nimeä, niin kaikki matsku alkaa kelvata kunhan se toimii. Osasyy on varmasti tämä yhä elävä LP-kulttuuri, jossa tunnettu artisti elää käytännössä koko ajan tilassa jossa riittävän hyvistä biiseistä on jatkuva pula kun niitä täytyy paiskata maailmalle levyllinen vähän väliä. Kone täytyy pitää käynnissä. Aloittelevalla ei ole tällaista jatkuvaa deadlinea niskassa. Tunnettu artisti tuntee varmasti aika pian lojaliteettia sitä biisintekotiimiänsä kohtaan, muiden tekemän matskun käyttäminen loukkaisi tiimiä. |
|
Tarjoa miten tarjoat, levy-yhtiölle, artistille tai sen mutsille, mutta tee asiaankuuluvat Teosto-ilmoitukset biiseistäsi ennen sitä. Stidi alla. |
|
jukkajylli: Tarjoa miten tarjoat, levy-yhtiölle, artistille tai sen mutsille, mutta tee asiaankuuluvat Teosto-ilmoitukset biiseistäsi ennen sitä. Juuri näin! :) terv. Teoston jäsenasiakas |
|
jukkajylli: Tarjoa miten tarjoat, levy-yhtiölle, artistille tai sen mutsille, mutta tee asiaankuuluvat Teosto-ilmoitukset biiseistäsi ennen sitä. Eihän sitä ilmoitusta tarvitse tehdä ennenkuin biisi on julkaistu, siis ensi kertaa esitetty julkisesti (tai muuten saatettu maailmalle). Sitä ennen sillä virtuaalisella pahvilla ei ole virkaa. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
Itse olen joskus ajatellut että voisi alkaa sanoittamaan iskelmiä. Jos kerran radiosoittoon pääsee vuosikymmenestä toiseen sama oot sä vain, nyt ja ain, ei ole muita lain -tuuba niin sellaisen voisi pyöräyttää vaikka paskalle istuessaan joka päivä. Powermetalli osastolle voisin tehdä päivättäin jonkun Ive been looking for rainbow, Ive been searching for love- baby- renkutuksen. se on kiliju päivöä
-Haitaripartio- |
jukkajylli 07.11.2016 08:51:08 (muokattu 07.11.2016 08:58:55) | |
|
varakeef: Eihän sitä ilmoitusta tarvitse tehdä ennenkuin biisi on julkaistu, siis ensi kertaa esitetty julkisesti (tai muuten saatettu maailmalle). Sitä ennen sillä virtuaalisella pahvilla ei ole virkaa. Ahaa. Entäs jos biisiä esittävä artisti, tai hänen levy-yhtiönsä, tai mutsinsa julkaisee sen omiin nimiinsä, ennen kuin olet tehnyt siitä ilmoitusta? Stidi alla. |
|
jukkajylli: Ahaa. Entäs jos biisiä esittävä artisti, tai hänen levy-yhtiönsä, tai mutsinsa julkaisee sen omiin nimiinsä, ennen kuin olet tehnyt siitä ilmoitusta? Itse olen selvinnyt tästä ongelmasta tekemällä niin huonoja kappaleita ettei niitä kukaan pölli mutta muuten olet ihan oikeaassa. Jos bändin sisällä kemiat on kohdillaan niin eihän kukaan rekisteröi bändikaverinsa tuotosta omiin nimiinsä. Sen sijaan kun kappale tuodaan ekaa kertaa päivän valoon niin se on kyllä hyvä olla rekisterissä. Tässä tapauksessa se päivän valo olisi siis se demo artistille. |
|
jukkajylli: Ahaa. Entäs jos biisiä esittävä artisti, tai hänen levy-yhtiönsä, tai mutsinsa julkaisee sen omiin nimiinsä, ennen kuin olet tehnyt siitä ilmoitusta? Siltähän tämä teosilmoitus ei suojaa lainkaan, koska ilmoituksessa lukee vain, että nim. varakeef on tehnyt 3 minuutin mittaisen "Kohtalon yö" -nimisen kappaleen. Kukaan ei ole sitä Teostossa tai missään muuallakaan kuullut, nähnyt lappuja tai edes tiedä, onko tuollaista kappaletta olemassa. Tuo petollinen artisti voisi ilmoituksestani huolimatta pölliä kappaleeni. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
varakeef: Siltähän tämä teosilmoitus ei suojaa lainkaan, koska ilmoituksessa lukee vain, että nim. varakeef on tehnyt 3 minuutin mittaisen "Kohtalon yö" -nimisen kappaleen. Kukaan ei ole sitä Teostossa tai missään muuallakaan kuullut, nähnyt lappuja tai edes tiedä, onko tuollaista kappaletta olemassa. Tuo petollinen artisti voisi ilmoituksestani huolimatta pölliä kappaleeni. Ei voi, jos teet siitä demon. Yleensä biisintekijällä on jonkinliainen demo omasta biisistään, jonka lähettää sinne levy-yhtiöön, sille artistille tai sen mutsille. Se kannattaa myös lähettää teostoon. Ennen muinoin vaadittiin nuotinnos, nykyään ei. Petollinen artisti ei sitä silloin noin vain vie. Toki saatat tarvita lakimiestä joka tapauksessa. Stidi alla. |
|
jukkajylli: Ei voi, jos teet siitä demon. Yleensä biisintekijällä on jonkinliainen demo omasta biisistään, jonka lähettää sinne levy-yhtiöön, sille artistille tai sen mutsille. Se kannattaa myös lähettää teostoon. Ennen muinoin vaadittiin nuotinnos, nykyään ei. Petollinen artisti ei sitä silloin noin vain vie. Toki saatat tarvita lakimiestä joka tapauksessa. Miten sitten tietää että demoa ei tehty jälkikäteen? |
|
jukkajylli: Ei voi, jos teet siitä demon. Yleensä biisintekijällä on jonkinliainen demo omasta biisistään, jonka lähettää sinne levy-yhtiöön, sille artistille tai sen mutsille. Se kannattaa myös lähettää teostoon. Ennen muinoin vaadittiin nuotinnos, nykyään ei. Petollinen artisti ei sitä silloin noin vain vie. Toki saatat tarvita lakimiestä joka tapauksessa. Teostolla ei ole mitään demojen eikä sävellysten talletuspalveluja - ja nuotteja ei ole Teostolle tarvinnut lähettää koskaan muuten kuin trad. biisien sovitusten omaperäisyyden kontrolloimiseen. Teosilmoituksella ei ole muuta käyttötarkoitusta kuin saada biisin nimi ja tekijäosuudet rekisteriin. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|