Aihe: Halvemmat "ES-335":et
1 2 3 4 542 43 44 45 46 47 48 49 50
WanhaWetäjä
12.10.2016 22:09:06

pappasfin: Ihan kivojahan nuo Gretschit on, itekin just ostin sen G2420T ja vaihdoin siihen jazz-kielet (flatwoundit sileet) ja soi kyllä maan niin nätisti että oksat pois eikä maksanu kun jotain rapiat päälle 500 €
Jep, tuntus olevan kyllä hinta/laatu/soundipuoli kohillaan noissa.

Ainoa mikä eteen tullut tuossa nyt on se, että vaikka sähköisesti soitettuna ei kuulu sivuääniä eli buzz-rattle osastoa niin ilman sähköä akustisesti sellaista kuuluu, kiinnitin siihen huomiota mekoisen alussa ja vähän aikaa se oli poissa mutta nyt taas.
Jotain samanlaista olin kuulevinani omassani (siis ehkä omassa) nimenomaan akustisesti.

Syynä ilmeisesti sen tallan tallapalan intonaation säätöruuvi ohkaisessa E-kielessä, joka on jostain syystä löysä, kiristin sitä alussa mutta nyt se on löysä eli se jokin ohkainen metallinen pidike siinä ei pidä sitä ruuvia sillä tavalla ettei se pääsisi heilumaan. Tuo on ainoa ns. juttu omassa Gretschissäni tosin ei mallia ES335 kopsu vaan se paksumpi ontokoppaisempi.
Joo, joku resonanssi (kuin jotain olis irti) mullakin oli mutta se hävisi kuitenkin kun soittelin aikani.

Oli kivaa soittoa ja hyvää soundia sulla ;)
No kiitoksia vaan, pitikin kysymäni noin ylipäätään että miltä tuo soundi kuulostaa kun ei ole 335-osastoista kokemusta, onko edes sinneppäin. Line6 Helix suoraan koneelle, niin no Apogee äänikorttina, vain vähän reverbia, soundi on tehty Yamaha SG:lle.
Se mikä noissa puoliakkareissa ja varmaan vielä enemmän koppakitaroissa on mulle uutta ja outoa, himassa kun soittaa hiljaisilla volumeilla niin akustinen ääni hieman jopa häiritsee, paremmalta tuo soundi kuulosti tallenteena. Mutta tästä on hyvä jatkaa, nälkä kasvaa syödessä, seuraava hankinta voisi olla tämä https://www.thomann.de/fi/ibanez_as93l_vls.htm ...prkl että on nätti kitara.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Kuha
12.10.2016 23:15:16 (muokattu 12.10.2016 23:15:52)

WanhaWetäjä: No kiitoksia vaan, pitikin kysymäni noin ylipäätään että miltä tuo soundi kuulostaa kun ei ole 335-osastoista kokemusta, onko edes sinneppäin

Hyvältähän tuo kuulosti, varsin sävykästä saundia, tuossa ei varmaan ole mitkään ylikuumat mikit. Ja mun mielestä nuo on aivan kivan näköisiäkin.
Old Fenders never die
WanhaWetäjä
13.10.2016 01:42:14

Kuha: Hyvältähän tuo kuulosti, varsin sävykästä saundia, tuossa ei varmaan ole mitkään ylikuumat mikit. Ja mun mielestä nuo on aivan kivan näköisiäkin.

Ok, kiitokset, arvostan asiantuntemustasi kuin myös aina tyylikästä soittoasi, alkaa vahvasti tuntua siltä että tämä halpis jää ainakin tässä vaiheessa tyydyttämään mun 335 tarpeet, katotaan tulevaisuudessa sitten kalliimpia vaihtoehtoja.

Juu niin,mikit on tosiaan aika miedot eli joutuu tekeen ihan uudet patchit Helixiin jos haluaa vaikkapa lisäää rosoa. Cleanit on heti varsin jees.
hallu
13.10.2016 08:21:08 (muokattu 13.10.2016 08:21:49)
WanhaWetäjä: Ok, kiitokset, arvostan asiantuntemustasi kuin myös aina tyylikästä soittoasi, alkaa vahvasti tuntua siltä että tämä halpis jää ainakin tässä vaiheessa tyydyttämään mun 335 tarpeet, katotaan tulevaisuudessa sitten kalliimpia vaihtoehtoja.

Juu niin,mikit on tosiaan aika miedot eli joutuu tekeen ihan uudet patchit Helixiin jos haluaa vaikkapa lisäää rosoa. Cleanit on heti varsin jees.

nuo "halppikset" ei taida olla nykypäivänä enää mikään ihan surkea vaihtoehto. Itselläni on "halppis" jazzloota (Samick jz2), joka on yllättävän hyvin täyttänyt tehtävänsä ja osoittautunut varsin laadukkaaksi. Se on seitsemän vuotta ollut minulla ja uutena sen ostin aikoinaan. Se on säilyttänyt muotonsa ja esimerkiksi "ylimääräistä" kaulan säätötarvetta ei ole ollut ja muutenkin vastaa täsmällisesti säätöihin. Jotain ihan pikkujuttuja siinä on ollut, nauhanpäät piti fiksata kertaalleen ja mikkikytkin on päässyt vähän pyörähtämään.

Edes mikkeijä ei tarvinnut vaihtaa, vaikka alkuvaiheessa olin niitäkin lähdössä vaihdattamaan "mutaisen" fiiliksen takia. Se menikin ohi säätämällä. Tässä nimittäin on hätkähdyttävän "miedot" mikit siis kylmät ja tuli sen vuoksi ruuvattua ne aika lähelle kieliä joka toi sitä "mutaisuutta" tullessaan, mutta kun laskin ne takaisin hunajapisteeseen, niin soundi kirkastui. Mutta kyllä tää lankkukitaroiden humppareihin tottuneelle on aika viileä peli :-D.

Voimakas akustinen ääni on mielenkiintoinen, koska esimerkiksi himassa tuolla Vibro Champilla soitellessa ääni liukuu akustisesta vahvistettuun hyvin portaattomasti. Tarkoitan, että sähköinen soundi ja akustinen soundi muistuttaa toisiaan niin paljon, että tietyssä pisteessä ei oikein erota onko kyse vahvistimesta tulevasta äänestä vai akustisesta. Se on oikeastaan aika metka fiilis ja mietin, että ehkä nää mikit on suunniteltu tähän kitaraan juuri tuon ominaisuuden takia. Nää on kuitenkin "halppismikit" Duncan Designed HB101 (muistaakseni jotain Gibsonin PAF kopioita interwebin mukaan).

Niin meinasin vaan, että näitä viidensadan ja tuhannen euron välillä keikkuvia akustisia- ja puoliakustisia sähkökitaroita ei kannata hätäisesti ylenkatsoa. Olen myös nähnyt monen ammattijätkän käyttävän keikkakäytössä nuita uusia kiinan Hagerströmmejä hyvä ovat kuulemma nekin, en ole vaan itse kokeillut.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
pappasfin
13.10.2016 09:28:55
WanhaWetäjä: No kiitoksia vaan, pitikin kysymäni noin ylipäätään että miltä tuo soundi kuulostaa kun ei ole 335-osastoista kokemusta, onko edes sinneppäin. Line6 Helix suoraan koneelle, niin no Apogee äänikorttina, vain vähän reverbia, soundi on tehty Yamaha SG:lle.
Se mikä noissa puoliakkareissa ja varmaan vielä enemmän koppakitaroissa on mulle uutta ja outoa, himassa kun soittaa hiljaisilla volumeilla niin akustinen ääni hieman jopa häiritsee, paremmalta tuo soundi kuulosti tallenteena. Mutta tästä on hyvä jatkaa, nälkä kasvaa syödessä, seuraava hankinta voisi olla tämä https://www.thomann.de/fi/ibanez_as93l_vls.htm ...prkl että on nätti kitara.

Kyllä tuo kuullosti just miltä pitääkin eli mitä itellä on puoliakkareita ja sillä paksummallakin kopalla varustettuja ollut niin soundi tuossa oli / on kohdillaan.

Se mitä unohdin kysyä on, että mitkä kielet tuossa oli kiinni?
Ilmeisesti ihan normalit roundwoundit varmaankin?

Jos haluat hakea jazzi-soundia, niin kyllä noilla kielillä myöskin se onnistuu ihan hyvin mutta ite laittelin kiinni flatwoundit, joissa paketissa vielä luki se maaginen "jazz" sana ja kyllä lähtee niin jazzit, että oksat pois ja tarkoitan nyt sitten soundia enkä soitto taitamattomuuttani ;D

Noi flatwoundit on tuossa mielessä ihan kivat.

Jos tuon "akustinen ääni" häiritsee hiljaisilla voluumeilla soitettaessa niin korvakuulokkeilla voi vähän sulkea tuota pienemmäksi tai jopa kokonaan pois, riippuen tietysti kuulokkeista ja voluumitasosta.

Ite päädyin flatwoundeihin koska en meinaa kauheasti pendailla tuolla mun jazz-lootallani.

Jos soittaa muutakin kuin jazzia esim. blues ja rock niin roundwoundit on mun valinta, ehkä halfwoundeja vois joskus kokeilla.

Nämä on vaan näitä mun höpötyksiä kielistä ja eihän se musiikki kielistä kiinni ole mutta itellä tälläisiä ajatuksia jostian olen päähäni saanut ;D
PappaSFin
Volle
13.10.2016 13:14:48
pappasfin: flatwoundit ja jatsiloota

Ite vaihdoin jatsipöntössäni (Ibanezin muutaman satkun halpis, olisko malli ollut af75) juuri toiseen suuntaan eli tavan 10-46-roundit ja tuntui koko kitara heräävän ihan uuteen eloon. Plönks plönks hävisi ja nyt voi jopa venyttää, heh. Vielä en osaa sanoa, lähtikö jatsit kielten mukana lopullisesti, mutta ainakin kitara tuntuu todella paljon monipuolisemmalta. Vaihtelu vissiinkin virkistää.
WanhaWetäjä
14.10.2016 00:18:49

pappasfin: Kyllä tuo kuullosti just miltä pitääkin eli mitä itellä on puoliakkareita ja sillä paksummallakin kopalla varustettuja ollut niin soundi tuossa oli / on kohdillaan.

Se mitä unohdin kysyä on, että mitkä kielet tuossa oli kiinni?
Ilmeisesti ihan normalit roundwoundit varmaankin?

DÀddarion normi setti, ysin setti ja ihmeen hyvässä kuosissa eli täysin soittokelpoinen.

Jos haluat hakea jazzi-soundia, niin kyllä noilla kielillä myöskin se onnistuu ihan hyvin mutta ite laittelin kiinni flatwoundit, joissa paketissa vielä luki se maaginen "jazz" sana ja kyllä lähtee niin jazzit, että oksat pois ja tarkoitan nyt sitten soundia enkä soitto taitamattomuuttani ;D
Ihan sellaseksi alla around kitaraksi tuota aattelin poislukien ehkä ne kaikkein säröisimmät osastot, painopiste on kuitenkin jazz/hissimusa/blues osastoissa.

Noi flatwoundit on tuossa mielessä ihan kivat.
Jos tulee joskus hommattua esim Ibanezin puoliakkari niin Gretschin voisi hyvin
pyhittää vain noihin jatsi/hissiosastoihin.

Jos tuon "akustinen ääni" häiritsee hiljaisilla voluumeilla soitettaessa niin korvakuulokkeilla voi vähän sulkea tuota pienemmäksi tai jopa kokonaan pois, riippuen tietysti kuulokkeista ja voluumitasosta.
Kyllä, aika usein tulee soiteltua luurien kera, varsinkin yömyöhään, saa kuitenkin luukuttaa eikä häiritse muita.

Ite päädyin flatwoundeihin koska en meinaa kauheasti pendailla tuolla mun jazz-lootallani.

Jos soittaa muutakin kuin jazzia esim. blues ja rock niin roundwoundit on mun valinta, ehkä halfwoundeja vois joskus kokeilla.

Nämä on vaan näitä mun höpötyksiä kielistä ja eihän se musiikki kielistä kiinni ole mutta itellä tälläisiä ajatuksia jostian olen päähäni saanut ;D

Hyviä ajatuksia, ja eihän se tosiaan ole kielistä kiinni vaikka ei kai sitä todella autenttista jatsisoundia saa kuin siihen varta vasten tarkoitetuilla välineillä.
18is9
05.11.2016 19:37:15 (muokattu 05.11.2016 19:37:51)

Jaha, vähän uppia tähän ketjuun. Poistin torilta mustan Edwards E-SA-125LTS:n. Nyt on kauhea odottaminen että matkahuolto kuskaa sen perille. Sokkona kun ostaa niin on melkoisen jännää sitten testailla että mitä tuli taas tehtyä. Pistän päivitystä kunhan paketti saapuu :). Tuossa on ilmeisesti kokopuinen kansi ja pohja, joten ei se ihan perinteinen ES -kopio siinä mielessä ole.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
tuskiz
06.11.2016 23:36:00
18is9: Jaha, vähän uppia tähän ketjuun. Poistin torilta mustan Edwards E-SA-125LTS:n. Nyt on kauhea odottaminen että matkahuolto kuskaa sen perille. Sokkona kun ostaa niin on melkoisen jännää sitten testailla että mitä tuli taas tehtyä. Pistän päivitystä kunhan paketti saapuu :). Tuossa on ilmeisesti kokopuinen kansi ja pohja, joten ei se ihan perinteinen ES -kopio siinä mielessä ole.

Japsit on hyviä, tuskin petyt.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
tonhat
09.11.2016 19:50:45 (muokattu 09.11.2016 19:51:14)
18is9: Jaha, vähän uppia tähän ketjuun. Poistin torilta mustan Edwards E-SA-125LTS:n. Nyt on kauhea odottaminen että matkahuolto kuskaa sen perille. Sokkona kun ostaa niin on melkoisen jännää sitten testailla että mitä tuli taas tehtyä. Pistän päivitystä kunhan paketti saapuu :). Tuossa on ilmeisesti kokopuinen kansi ja pohja, joten ei se ihan perinteinen ES -kopio siinä mielessä ole.

Hommasin alkuvuodesta ESP Edwards E-SA-138LTC:n. Kovasti olen tykännyt ja kerrassaan mainio peli.
Long Live Rock n Roll!
18is9
12.11.2016 12:38:25

No nyt on tyypit saatu Edwardsista. En omista ES-335:ttä tai sen johdannasia joten vertailuja aitoon asiaan en osaa tehdä. Elektroniikastakaan en osaa sanoa kummempia, en ole päässyt testailemaan tätä kunnolla treneissä tai vahvistimen kanssa.

Akustisesti kitara soi tasapainosen oloisesti ja voimakkaasti. Tässä ei ole semmoista keskialueen honotusta mitä omassa Wolffin 335-kopiossa on, tai mitä olen Epiphonen dotteja testannut. Toisaalta tämä kuitenkin kuulostaa enemmän hollowilta akustisesti kuin Midtown Custom jonka omistin joku aika sitten vaikka tässäkin on kokopuinen kansi ja pohja. Midtown kuulosti minusta lähestulkoon solid bodyltä ilman sähköjä soiteltaessa. Edwards ei ole hirveän raskas muttei kevytkään. Kaula on ennemmin paksu kuin ohut, eikä esim lähelläkään Midtownin 60's kaulaa. Ei tämä minnekään pesäpallomailaosastolle silti mene. Action on matala ja kaikki nuotit soivat hyvin.

Viimeistely ja työn jälki on moitteetonta. Omaan silmään ei oikein pistä mitään erikoista, musta satiinilakka on kaunis ja tummat bindaukset sopivat ilmeeseen hyvin. Ilmeisesti tässä on päälimmäinen kerros nitrolakkaa.

Ainakin pikatestillä tämä tuntuu tosi hyvältä hankinnalta. Kitara soi hyvin, on tehty hyvin ja sillä on kiva soittaa.

Kuva: https://muusikoiden.net/dyn/users/149544.jpg
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
hallu
12.11.2016 17:56:50
18is9: No nyt on tyypit saatu Edwardsista. En omista ES-335:ttä tai sen johdannasia joten vertailuja aitoon asiaan en osaa tehdä. Elektroniikastakaan en osaa sanoa kummempia, en ole päässyt testailemaan tätä kunnolla treneissä tai vahvistimen kanssa.

Akustisesti kitara soi tasapainosen oloisesti ja voimakkaasti. Tässä ei ole semmoista keskialueen honotusta mitä omassa Wolffin 335-kopiossa on, tai mitä olen Epiphonen dotteja testannut. Toisaalta tämä kuitenkin kuulostaa enemmän hollowilta akustisesti kuin Midtown Custom jonka omistin joku aika sitten vaikka tässäkin on kokopuinen kansi ja pohja. Midtown kuulosti minusta lähestulkoon solid bodyltä ilman sähköjä soiteltaessa. Edwards ei ole hirveän raskas muttei kevytkään. Kaula on ennemmin paksu kuin ohut, eikä esim lähelläkään Midtownin 60's kaulaa. Ei tämä minnekään pesäpallomailaosastolle silti mene. Action on matala ja kaikki nuotit soivat hyvin.

Viimeistely ja työn jälki on moitteetonta. Omaan silmään ei oikein pistä mitään erikoista, musta satiinilakka on kaunis ja tummat bindaukset sopivat ilmeeseen hyvin. Ilmeisesti tässä on päälimmäinen kerros nitrolakkaa.

Ainakin pikatestillä tämä tuntuu tosi hyvältä hankinnalta. Kitara soi hyvin, on tehty hyvin ja sillä on kiva soittaa.

Kuva: https://muusikoiden.net/dyn/users/149544.jpg

Makea skeba :-) ihanhan se on ESSI
fox
02.01.2017 00:07:16

hallu: Makea skeba :-) ihanhan se on ESSI

Tuossapa olis ihan täällä Torilla tuollasta..
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1217015#comments

Täyttää mainiosti tuon "Halvemmat ESsit" määritelmän.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
02.01.2017 00:22:57
fox: Tuossapa olis ihan täällä Torilla tuollasta..
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1217015#comments

Täyttää mainiosti tuon "Halvemmat ESsit" määritelmän.

Hieno keppi, olinkin jo huomannut sen. Mahtaisko tuo mahtua jopa japanin vintagen määritelmään? ei ainakaan ihan joka päivä ole noita tullut vastaan.
fox
02.01.2017 01:21:42

hallu: Hieno keppi, olinkin jo huomannut sen. Mahtaisko tuo mahtua jopa japanin vintagen määritelmään? ei ainakaan ihan joka päivä ole noita tullut vastaan.

Mahtuu se, ainakin mun ja "joidenkin muitten" mielestä. Nuo Vantaget on varsin hyviä soittimia muuten, ja tuo, kun on VSH 455, on mallisarjansa (VSH) huippu. Jos ei sen lavan "tarvitse olla" tuon mallisuojatun open book-lavan kopio, niin tuo on vallan hyvä skeba. Mikitkin, sikäls kun ovat MMK:t eli orkkikset, on ihan käypäset. Kannessa voi olla jottai, koskapa jakin paikalle on laitettu tuollanen messinkilaatta. No, jossain määrin hinnassa huomioitu.
Tuolta löytyy speksit:
http://matsumoku.org/models/vantage/vsh/vsh.html
tuskiz
02.01.2017 10:01:25
Onko tolla Vantagella jotain tekemistä Takaminen kanssa kun lapa ja logon fontti on aika samanlaisia?
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
fox
02.01.2017 10:19:55

tuskiz: Onko tolla Vantagella jotain tekemistä Takaminen kanssa kun lapa ja logon fontti on aika samanlaisia?

Ei oo. Vantage on Matsumokun tuote, aikoinaan (1977) kanadalaisen JAM Musickin ja Erickson Musicin ja Matsumokun yhteistoimintadiilin pohjalta kyseistä merkkiä ryhdyttiin tekemään. Jenkkeihin ja Kanadaan ekat Vantaget vietiin -79, maailmanlaajuista jakelua -80 alkaen, myös Suomeen tuli noita. Vuoteen 1984 asti kaikki Vantaget tehtiin Japanissa. 1987 sitten loppu Matsumoku Kogyon toiminta. Emoyhtiö Singer (ompelukoneitakin!!) meni konkkaan. Vantageita tehtiin sitten 1990-98 Koreassa, kun Samick osti nimen ja oikeudet, mm. tuo "Vantage lettering" on mallisuojattu.. (ainaki Jenkeissä ja Kandassa)..
Siinä Vantaget "pähkinänkuoressa"..
Åboensis
02.01.2017 11:51:22

Hommasin jokin aika sitten keikoille vähän niin kuin varakitaraksi DeArmond by Guildin Starfire IV:n, jota voinee pitää myös jonkinlaisena 335 -johdannaisena. Made in Korea toki, mutta käsittääkseni hyvinkin tarkasti esikuvansa mittojen mukaan tehty. Mikit Made in USA DeArmondit, erittäin laadukkaat ja hyväsoundiset. Työn jälki ja viimeistely ovat niin ikään korkeaa tasoa.

Keppi on ymmärtääkseni vuodelta -98, ja oli ilmeisesti ollut melko pitkään käyttämättä. Kunnon säätämisen ja muutaman ankaran soittorupeaman jälkeen siitä on kuitenkin kuoriutunut kelpo työkalu, jolla on toisaalta hyvinkin 335:mäinen soittotatsi, toisaalta omaleimainen, tunnistettava soundinsa.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Laulava Kylätohtori
09.02.2017 20:28:03
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1230116

Ai hitto, kun on hieno Essi...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)