Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 578 79 80 81 82139 140 141 142 143
Rämppy
28.09.2016 13:06:49
hallu: Oivoi nuori mieshän se vielä oli :-( rauha hänen sielulleen. Tämä oli suru-uutinen todella. Minulla ei ollut kunnia kuulua hänen tuttava- tai ystäväpiiriinsä, mutta asiakkaana minulla oli onni saada asioida hänen kanssaan ja minuun teki vaikutuksen omistautuneisuus ja alttius neuvoa ja auttaa stratopulmissa, vaikka ei aina olisi ostanutkaan siltä mitään.

No jopa oli ikävä uutinen. Mikan kanssa tuli joskus pitkäänkin turistua kitaroista. Mieshän oli Fender-asiantuntija.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Stone
11.10.2016 14:44:17 (muokattu 11.10.2016 15:04:09)

Tässä ollut pientä kiinnostusta Stratocaster kitaraa kohtaan taas jonkin aikaa ja asiaa ei yhtään hillinnyt, kun kävin hiplaamassa japanilaista Tokai TST-50 kitaraa. Vaikutti hintaisekseen varsin hyvin tehdyltä kitaralta. Toki tuo vaatii lisää testiä ja syventymistä.

Onko ehdottaa mitään muita asiallisia Strato ehdokkaita samassa hintaskaalassa (max. 800 €), joita kannattaa verrata/ testiä tuon ko. Tokai mallin kanssa...uutta tai käytettyä?

Aikoinaan omistin Fender cp 60's straton , joka oli hyvä kitara, mutta kaula lapapäästä hieman liian ohut omaan tatsiini avosoinnuilla. Lisäksi ne kuumat 69 mikit eivät olleet omaan makuuni riittävän kellomaisen "Strato perinteiset", mutta muuten mukava kitara kaikinpuolin.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Metalkallo
11.10.2016 15:39:32
Stone: Tässä ollut pientä kiinnostusta Stratocaster kitaraa kohtaan taas jonkin aikaa ja asiaa ei yhtään hillinnyt, kun kävin hiplaamassa japanilaista Tokai TST-50 kitaraa. Vaikutti hintaisekseen varsin hyvin tehdyltä kitaralta. Toki tuo vaatii lisää testiä ja syventymistä.

Onko ehdottaa mitään muita asiallisia Strato ehdokkaita samassa hintaskaalassa (max. 800 €), joita kannattaa verrata/ testiä tuon ko. Tokai mallin kanssa...uutta tai käytettyä?

Aikoinaan omistin Fender cp 60's straton , joka oli hyvä kitara, mutta kaula lapapäästä hieman liian ohut omaan tatsiini avosoinnuilla. Lisäksi ne kuumat 69 mikit eivät olleet omaan makuuni riittävän kellomaisen "Strato perinteiset", mutta muuten mukava kitara kaikinpuolin.

Mä testasin Fenderin american specialia noin vuosi sitten, se oli siinä ja lähti mukaani. :) Mun mielestä todella hyvä strato, mutta tietysti kuka tykkää sitten mistäkin kaulasta ja mikeistä on eri juttu. Uutenahan tuo tosin on hieman yli tonnin, mut käytettynä kyllä irtoaa alle.
Vähemmän on enemmän nykyään
LaMotta
11.10.2016 16:14:07

Stone: Onko ehdottaa mitään muita asiallisia Strato ehdokkaita samassa hintaskaalassa (max. 800 €), joita kannattaa verrata/ testiä tuon ko. Tokai mallin kanssa...uutta tai käytettyä?

Aika lailla samanlaisia halkoja nuo keskimäärin ovat keskenään. No jos nyt pitää olla tietynlaiset mikit ja kaulaprofiili, niin niistä on hyvä lähteä. Itsellä on yksi modattu USA Std Fender tulossa myyntiin.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
noon
11.10.2016 16:50:10

Astuin itse stratomaailmaan 3 viikkoa sitten. Pähkin ihan samanlaisia asioita, Tokai vai Fenkku ja mikä niistä. Aikani pähkittyäni päädyin turvalliseen ratkaisuun; Fender USA Standardiin. Vaihdoin mikiksi SD kaksikelaisen sinkkumikin ja tuon pienen modin jälkeen en ole katunut sekuntiakaan. Hyvä ja tanakka soundi. Tämä maailma aukes vasta nyt mulle. Aikaisemmin olin niin aktiivimikkien nimeen vannova, mutta nyt on mielipide melkeinpä vastainen. Vaihtoehto standardille oli strato Deluxe.

Se mitä itse olen ymmärtänyt Japsi Tokaista, eikös ne ole käsityövoimalla tehtyjä kitaroita? Tästä jotenkin päättelisin, että ovat myös laadukkaita tai laatueroja ei olis niin paljoa eri yksilöiden välillä? Tiedä sitten....

Stone: Tässä ollut pientä kiinnostusta Stratocaster kitaraa kohtaan taas jonkin aikaa ja asiaa ei yhtään hillinnyt, kun kävin hiplaamassa japanilaista Tokai TST-50 kitaraa. Vaikutti hintaisekseen varsin hyvin tehdyltä kitaralta. Toki tuo vaatii lisää testiä ja syventymistä.

Laulava Kylätohtori
11.10.2016 17:10:03
Näkisin, että USA Stankku ja japanilainen Tokai on laadultaan aika samoissa. Kannattaa testata, kumpi sopii omaan käteen paremmin ja valita se. Netissä kirjoitellaan kaikenlaista, mutta tähän ei auta kuin itse testata.

Omasta mielestäni ovat aika eri tuntuisia. Itse suosin japanilaisia (Tokaita ja Fenderiä), koska USAn Modern C ei sovi omaan käteen niin hyvin. Noin muuten näkisin, että molemmat on laatuvehkeitä, jotka ajaa asiansa ongelmitta. Mikkejä voi joutua vaihtamaan, jos niistä on tarkka...

Ja mustana hevosena Vintage V6 stratot. Halpaa kuin saippua ja jos hyvä yksilö osuu kohdalle, niin muuta ei sitten tarvitakaan...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Stone
11.10.2016 17:50:06

Kiitoksia! Eiköhän tämä taustatieto anna riittävää harkintakykyä ensihätään mahdollisille vaihtoehdoille sekä testeille.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Krice
11.10.2016 18:22:43

Stone: Aikoinaan omistin Fender cp 60's straton , joka oli hyvä kitara, mutta kaula lapapäästä hieman liian ohut omaan tatsiini avosoinnuilla. Lisäksi ne kuumat 69 mikit eivät olleet omaan makuuni riittävän kellomaisen

Classic Player '50 ratkaisee molemmat ongelmat. Tosin ehkä kaikki ei pidä 2-point tallasta. Mutta jos CP on jo koettu niin kannattaa ehkä kuikuilla US tai American Special -mallia. Niissä on enemmän mojoa.
Ziggy Bubba
11.10.2016 18:51:05

Tokain japanilainen ja US Stankku lienee tosiaan suht samaa laatua. Fenderit on tässä kohtaa modernimpia kaulan suhteen (kevyempi lakkaus, flätimpi radius ja etenkin ohuempi modern-C muoto). Ite tykkään enempi "vintits-vibasta", joten valintani on Toksu. Niitä voi myös löytää tosi hyvään hintaan käytettynä.
GiovanniDiRondo
11.10.2016 21:07:14

pappasfin: Niille jotka hakee stratoa hintaluokassaan n. 1200 - 1400 niin täysin puun takaa löytyy yllätys eli Ibanezin Talman, joka ei näytä perinteiseltä stratolta mutta 3 singlecoililla varustettuna tuottaa oikein kivaa soundia ja on muuten käsissä todella mukavan tuntuinen soitin.

Japanissa tehty, ja löytyy hieman eri mikityksellä muutamia vaihtehtoja.

Ja sorry, että heitä tälläisen tänne Fenderin Stratocasterin toppikkiin mutta on tutustumisen arvoinen kitara eli kandee testata jos hakee sellaista stratomaista soundia ja mukavaa käden tuntua. (toki tuo miten käsiin sopii jne. on aina soittajakohtainen asia).

Kitarasta hieman videota ja tietoa alla:

https://www.youtube.com/watch?v=Cd9m7Renbzk

https://www.youtube.com/watch?v=Z9tIPtXcup8 (tässä on vähän eri mikityksellä ja telecasterin tallamikin tyylisellä varustettua).

http://www.levytukku.fi/ibanez-tm1730m-vwh-prestige-talman

Jos mä hakisin stratoa tällä hetkellä niin tämä kilpailisi Fenderin stratocasterin ja miksei Telenkin kanssa

Tuostahan oli aluksi sellainen erikoinen runkomalli, jossa takayläosa tuli pidemmälle. Ja runkokin oli komposiittia. Kiinnostava laite kyllä.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
arijuki
11.10.2016 21:29:46 (muokattu 11.10.2016 21:30:11)
Omasta mielestäni ovat aika eri tuntuisia. Itse suosin japanilaisia (Tokaita ja Fenderiä), koska USAn Modern C ei sovi omaan käteen niin hyvin. Noin muuten näkisin, että molemmat on laatuvehkeitä, jotka ajaa asiansa ongelmitta. Mikkejä voi joutua vaihtamaan, jos niistä on tarkka...

Mulla on ollut parikin jenkki stratoa, Eric Johnsson ja Am Standard. Johnsson oli tosi hyvä, mutta jotenkin 12" radius stratossa :-( Am Standard taas sama kuin edellä eli kaulaprofiili :-(

Nyt löytyy Tokai TST-50, missä oli jo uutena SD Antiguity I eli Texas Specialit kiinni, tykkään. Suosikkini kuitenkin on Fender Jimmie Vaughan Tex-Mex strato (Meksiko), tykkään tuosta Soft V-kaulasta :-) Tosin vaihdoin mikeiksi Lollarit ja nyt on kyllä tosi hyvä!

Tokai voisi lähteäkin toisen Soft V -kaulaisen tieltä mutta niitä ei hirveästi tunnu liikkuvan ;-)
The beautiful thing about learning is nobody can take it away from you. - B.B. King
Lespaul66
11.10.2016 22:11:57
Itselläni on kolme stratoa ja ne kaikki poikkeavat todella paljon toisistaan soittotuntuman suhteen. Kaikki ovat hyviä mutta erilaisia. Sähköinen ääni on kaikissa hyvä, akustisena äänessä on suuria eroja.

USA custom shop strato 1958 vuosimallia 1996. Paksu vaahterakaula, olisiko tuo soft V. Erittäin voimakas resonointi leppärungossa ja voimakas akustinen ääni. Taitaa paksu kaula lisätä vielä äänen voimakkuutta. Hieno ja hyvä peli.

SRV strato leppärungolla ja Paul ferro otelaudalla. Kuuskytluvun epäsymmetrinen kaula, ohuempi kuin 58 stratossa. Tämän mallin kaula on todella kapea ja kun kaulan säätää niin että ohuen e-kielen sooloille jää tilaa, paksu E-kieli alkaa olla jo lähellä otelaudan reunaa ja on vaarassa lipsahtaa ulos ellei ole soitossa tarkkana. Upside down kampi joka vaati alkuun vähän totuttelua, paras kampi tähän on tuon 58 straton kampi jolla saamyös kielet kämmenellä dempattua kampi kiinnitettynä, ei onnistu Originaalissa. Melko voimakas akustinen ääni ja texas special mikit. Hyvä peli.

Itse jenkeistä tuomani 1968 mallin mukainen japsistrato vuosimallia 1996. Oli varmasti erityisesti valittu Amerikan markkinoille koska hakkasi laadullaan kaikki liikkeessä olevat jenkkistratot. Erittäin ohut vaahterakaula, todellinen vauhtikaula, kaikki rauta tuunattu vuosien kuluessa hiljakseen. Syväsen excalibur blokki ja tallapalat, tiheäkierteiset virittimet, rosterista jumbonauhat, 58 62 USA custom shop mikit. Painava saarnibody. Heikoin akustinen ääni mutta todella hyvä sustain ja sähköinen ääni mahtava. Tämä on mun työkalu ja vauhtikeppi jossa on aivan huippu soitettavuus.
Krice
12.10.2016 00:27:56

Thomannille on ilmaantunut speciaali-fendereitä.
https://www.thomann.de/fi/fender_se_white_opal_stratocaster.htm

Ostaisin jos olisi rahaa... ja jos olisi järkeä hankkia toinenkin strato.
klobasa
18.10.2016 12:35:58
Onko nykyään olemassa mitään muita hardtail stratoja kuin Fender Robert Cray malli? Gas nosti päätään muutaman kk tauon jälkeen ja RC tai muu hardtail kiinnostais.
Åboensis
18.10.2016 14:36:59

klobasa: Onko nykyään olemassa mitään muita hardtail stratoja kuin Fender Robert Cray malli? Gas nosti päätään muutaman kk tauon jälkeen ja RC tai muu hardtail kiinnostais.

Ainakin Wayne Kramer -signature -malli on hardtail. Mutta saattaapi olla a) hankalasti saatavissa sekä b) ei välttämättä kaikkien makuun. Muutoinsa kyllä aivan loistava keppi - niin hyvä, että ostin mokoman kahteen kertaan! Tosin möin kyllä sittemmin poiskin...
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
klobasa
18.10.2016 15:02:57
Åboensis: - niin hyvä, että ostin mokoman kahteen kertaan! Tosin möin kyllä sittemmin poiskin...

Joo saman olen itsekin tehnyt ton RC straton suhteen :)
Åboensis
18.10.2016 17:28:13

klobasa: Joo saman olen itsekin tehnyt ton RC straton suhteen :)

Mutta tämä sattui olemaan vieläpä sama yksilö ;D. No, tekemällä (kalliita virheitä) oppii...
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Arbitrator
18.10.2016 20:14:58
klobasa: Onko nykyään olemassa mitään muita hardtail stratoja kuin Fender Robert Cray malli? Gas nosti päätään muutaman kk tauon jälkeen ja RC tai muu hardtail kiinnostais.

Eikös Jim Root malli myöskin ole hardtail. Aikanaan myös Billy Corgan signature oli kiinteätallainen.
ShadowDude
18.10.2016 20:56:04

Mun Dan Smith Era Stratocaster on kiinteätallainen, en kyllä osaa sanoa miten vaikea noita on löytää!
Perinteiset kitarat ja digitaaliset vahvistimet.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)