Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etuaste/säröpurkki ennen vahvistinta
1
Progbass
09.02.2016 23:07:56 (muokattu 10.02.2016 10:19:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkotuksena olis hankkia vähän laadukkaampaa säröä vahvistimen eteen. Vaihtoehtoina on lähinnä Sansamp RBI tai Darkglass B3K tai B7K.
 
Mut olen tuumaillut että tahtoisin säätää EQ:n suurimmaksi osaksi vahvistimesta(Genz Benz GBE 600). Kysymys kuuluukin, miten esim RBI toimii kytkettynä ennen vahvistinta vai toimiiko paremmin efekti loopissa, tosin oma kokemus on että särö toimii parhaiten ennen vahvistimen EQ:ta.
 
Ja kumpi on niin sanotusti "neutraalimpi" soundiltaan, kokemuksia käyttäjiltä?
 
elmigu3lo
10.02.2016 23:55:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on toi B7K ja oli myös Sansampin RPM, jokanyt on melko sama laitos kuin RBI. Sansamp sai muutaman kokeilukerran lähteä, sillä väritti saundia aivan liikaa omaan makuun. Saundi oli melko skuupattu, kompressoitu ja "teollinen". Suorastaan eineslihapullaa. Toki omaan hommaansa varmasti toimiva peli, mutta hyvin huono käyttää vahvistimen edessä pelkkänä särönä jos haluaa kuulla vahvistimen saundin. Toki sansamp onkin ennemmin preamp kuin särö.
 
B7K puolestaan on aivan toista maata. Saundin saa pysymään hyvin samanlaisena ja lisää vain särön jos niin haluaa. Säätömahdollisuudet ovat todella hyvät ja ulos saa kyllä jos jonkinmoista säröä miedosta hyvinkin raakaan.
 
B3K:ta en ole itse testaillut mutta uskoisin että toimii yhtä mukavasti kuin isoveljensäkin, joskin säätö on jo huomattavasti vähäisempää. Suosittelisin kyllä ennemmin tuota B7K:ta, sillä eq säädöillä tekee kyllä hyvinkin paljon särön säädön kannalta.
 
Kannattaa myös tutustua Darkglassin VMT, VMT deluxe ja B7K ultra -pedaaleihin. VMT siis hieman vintage-henkisempi ja overdrivemäisempi kuin B7K. Kahdessa jälkimmäisessä nyt myös middleille vaikutusalueen säädöt ja ultraa voi käyttää myös ilman säröä kahden kytkimen ansiosta.
 
Toivottavasti toi selkeyttä asiaan
 
Kaikista maailman taudeista minulle siunautui basismi
Progbass
11.02.2016 14:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elmigu3lo:
B3K:ta en ole itse testaillut mutta uskoisin että toimii yhtä mukavasti kuin isoveljensäkin, joskin säätö on jo huomattavasti vähäisempää. Suosittelisin kyllä ennemmin tuota B7K:ta, sillä eq säädöillä tekee kyllä hyvinkin paljon särön säädön kannalta.

 
Eli se EQ vaikuttaa enemmänkin ulostulevan särön laatuun, ei niinkään perinteisen EQ:n tavoin? Yleensä pyrin pitään signaalin mahdollisimman puhtaana ennen vahvaria, esim aktiivibasson EQ on lähes aina flattina.
 
elmigu3lo
12.02.2016 00:53:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Progbass: Eli se EQ vaikuttaa enemmänkin ulostulevan särön laatuun, ei niinkään perinteisen EQ:n tavoin? Yleensä pyrin pitään signaalin mahdollisimman puhtaana ennen vahvaria, esim aktiivibasson EQ on lähes aina flattina.
 
Kyllä ja ei. Toki eq aina vaikuttaa kuten eq:n kuuluukin, mutta itse olen käyttänyt eq:ta leikkaamaan aavistuksen kovan särön piikikästä yläpäätä ja lisäämään aavistuksen ohutta alapäätä. Särön laadun säädössä siis toiminut itsellä hyvin.
 
Rakenteellisesti ajatellenhan B7K:ssa eq on asetettu särön jälkeen signaaliketjun päähän, joten vaikuttaa kyllä näin ajatellen kuin eq, vaan käytössä hieman eri asia. Kovemmalla säröllä pedaali tuppaa itse myös aavistuksen tviikkailemaan tonea, jolloin eq:lla voi korjata originaalimpaan päin. Onneksi tosin tämä tonen muutos on minimaalista tuohon sansamppiin verrattuna. Testaa kuitenkin itse pedaalia jos vain mahdollista niin tiedät miten sopii tarpeisiisi!
 
Kaikista maailman taudeista minulle siunautui basismi
CheRoberto
11.10.2016 11:30:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aihetta sivuten, jos jollain pyörii nurkissa ylimääräinen Sansamp RPM, voisin olla kiinnostunut ostamaan sen.
 
Aguilar | Lakland | Sandberg | Tech 21 | TKS
okabass
11.10.2016 12:31:26 (muokattu 11.10.2016 15:12:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen kokeillut vähän kaikkea, ja toi ikivanha (80-luvulta) t.c. electronicsin BLD tuntuu toimivan mun käyttöön (perussoundi ei muutu, tonesäädöt, loivasta isoon säröön, XRL-lähtö) parhaiten. Aika olennaiselta tuntuu, että sitä voi käyttää jopa 24 voltin jännitteellä.
 
http://en.audiofanzine.com/guitar-d … edias/pictures/a.play,m.133862.html

Toi voisi olla myös hyvä. En ole kokeillut, mutta tuo olisi helppo DIY-miehelle
.
https://static.gearslutz.com/board/ … &h=b856b2ad8ba777f2c0596686ac43f5a5
 
Dropped C
12.10.2016 11:16:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun tietääkseni B3K ja B7K on samoja pelejä muuten. B3K on vain ilman EQ:ta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «