Aihe: Two Notes Torpedo - keinokuormat ja/tai kaiutinsimulaattorit
1 2 3 4 57 8 9 10 1123 24 25 26 27
TTV
01.10.2016 21:19:04 (muokattu 02.10.2016 12:53:00)
EDIT: ...pieni myyntimainos, joka johtikin jo kauppoihin :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
hallu
04.10.2016 11:00:27
sustain65: Ei Kochin kaiutinemulaatio "vitsi" tai ihan turha ole, kyllä sillä mikserin kautta saa koko bändin äänitykseen mukaan ihmeen kelpoa ääntä, ainakin jos on rokkisäröistä kyse. Mutta joo, ei se toki hyväkään ole, Torpedon kaappimamallit vievät selkeästi voiton.

Porukalla testailu olisi kyllä mielenkiintoista. Meikällä olisi Koch LB II, Torpedo Live ja Axe FX II. Taitaisi testailu kuitenkin olla pääkaupunkiseudulla, sinne en kovin helposti ehdi.

Koch ei ole vitsi vaan se on analoginen laite niin se ei mallinna kuten ei muutkaan analogiset laitteet ja siksi se kuulostaa köpöltä digilaitteisiin ( halpoihinkin ja torpedo on sentään kallis) verrattuna. Jos korviinsa haluaa kuulokkeiden kautta keinotekoisen huoneen, niin se vaatii väistämättä digitaalista mallintamista sitä ei tee yksikään analoginen laite.

Kochia ja Torpedoa voisi verrata ainoastaan ottamalla torpdosta mallinnus pois päältä tai liittämällä mallintimen kochin perään ( esimerkiksi torpedon mallit vast plugina sopivan ohjelman avulla ) . Siinäkin vertailussa torpedo olisi luultavasti parempi reaktiivinen kuormansa ansiosta, mutta ero ei olisi niin hätkähdyttävä kuin vertaamalla kahta ihan eri laitetta toisiinsa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
sustain65
04.10.2016 17:45:22
hallu: Koch ei ole vitsi vaan se on analoginen laite niin se ei mallinna kuten ei muutkaan analogiset laitteet ja siksi se kuulostaa köpöltä digilaitteisiin ( halpoihinkin ja torpedo on sentään kallis) verrattuna. Jos korviinsa haluaa kuulokkeiden kautta keinotekoisen huoneen, niin se vaatii väistämättä digitaalista mallintamista sitä ei tee yksikään analoginen laite.

Kochia ja Torpedoa voisi verrata ainoastaan ottamalla torpdosta mallinnus pois päältä tai liittämällä mallintimen kochin perään ( esimerkiksi torpedon mallit vast plugina sopivan ohjelman avulla ) . Siinäkin vertailussa torpedo olisi luultavasti parempi reaktiivinen kuormansa ansiosta, mutta ero ei olisi niin hätkähdyttävä kuin vertaamalla kahta ihan eri laitetta toisiinsa.

Kyllä mikseriin saatavaa soundia voi verrata, vaikka se olisikin kuinka epäreilua hyvänsä.

Toki nuo laitteet ovat aivan erilaisia teknisesti, sen pystyn niukin naukin käsittämään käymieni koulujen pohjalta. ;-)

Jos nyt tarkkoja ollaan, niin analogiatekniikallakin voi toki mallintaa ja emulointi on toisen järjestelmän jäljittelemistä. Mutta joo, Kochin muutama komponentti ei mallinna huonetilan vaikutusta, joten tylsähkön kuuloiseksi näkkäriksihän se kuulokesoundi jää.
RaskasMielinen
04.10.2016 23:08:34 (muokattu 04.10.2016 23:11:49)

sustain65: Kyllä mikseriin saatavaa soundia voi verrata, vaikka se olisikin kuinka epäreilua hyvänsä.

Toki nuo laitteet ovat aivan erilaisia teknisesti, sen pystyn niukin naukin käsittämään käymieni koulujen pohjalta. ;-)

Jos nyt tarkkoja ollaan, niin analogiatekniikallakin voi toki mallintaa ja emulointi on toisen järjestelmän jäljittelemistä. Mutta joo, Kochin muutama komponentti ei mallinna huonetilan vaikutusta, joten tylsähkön kuuloiseksi näkkäriksihän se kuulokesoundi jää.

Soitin johonkin projektiin raitoja sisään samalla otolla sekä Koch LBII:n että Two Notes Torpedo Liven läpi (onnistuu kahdellakin eri metodilla). Kyseinen projekti oli kuolleena syntynyt, joten raidat eivät ole enää tallella. Lisäksi Koch LBII on myyty ja rahat syöty.

Ero näiden kahden laitteen välillä on valtava Torpedo Liven hyväksi. Toisaalta näin kotisoittelijana en olisi päässyt aikanaan järeiden putkivahvistinten makuun ilman Kochia. Tekniikka kehitty, ei siinä sen kummempaa.

Viittaan kirjoitteluissani usein omiin tekemisiini. Olen postannut seuraavat raidat aikaisemmin. Toivottavasti ne ovat nyt edes vähän paremmin miksattu.

Kyseiset raidat osoittavat miksi Torpedo Live on ehdoton ainakin minulle. Jos olisin valmis luopumaan Mesa Boogie Stiletto -vahvistimestani, niin myös Torpedo Live korvaantuisi Kemperillä.

Ensimmäinen näyte: samasta riffistä kaksi raitaa, toinen säröllä ja toinen cleanilla. Jokin yksi kaappi+mikitys -mallinnos tuskin olisi optimaalinen kummallekin. Mukana myös kaksi raitaa kitarasyntetisaattorilla. Lopussa puran soundin auki kerros kerrallaan.
https://soundcloud.com/user-1797634 … -mist-instrumental-version-20161004

Toinen näyte: sellainen yksi kaappi+mikitys -mallinnos, että se sopii myös oktaavia alempaa soitetuille raidoille. Lisäksi tavoiteena oli löytää sellainen mikitysmallinnos, että soundi kuulostaisi French horns -torville, tällä kertaa tukeutumatta kitarasyntetisaattoriin. Bassoraitaa ei ole.
https://soundcloud.com/user-1797634 … ng-up-instrumental-version-20161004

Itseäni ihmetyttää, kun porukka arvioi laitteita kaikenmaailman soundiklippien perusteella, koska lopputuloksen kannalta on erittäin suuri merkitys sillä miten se on miksattu ja masteroitu. Lisäksi monia soundeja ei voi edes luoda yhdellä kitararaidalla. Esimerkiksi tuossa jälkimmäisessä näytteessäni riffin soinnut/otteet on myös pilkottu osiin ja kukin osa on soitettu sisään erikseen. Lisäksi osat on sijoiteltu stereokuvaan juuri tietyllä tavalla.
Jack of all trades - master of none
sustain65
05.10.2016 06:59:21
hallu: Mun mielestä Torpedo on hieno laite ja haluaisin itsekin sellaisen enkä mitenkään ajatellut puolustella Kochia, mutta halusin oikaista selvästi virheellisiä käsityksiä siitä, että Koch olisi mitenkään vastaava ominaisuuksiltaan. Käsittääkseni Torpedo Livellä ei ole tällä hetkellä kilpailijaa (eennenkuin Behringer joskus sellaisen tekee).

En nyt viitsi selata takaisinpäin tätä ketjua, mutta toivottavasti minä en ole kirjoittanut mitään tuollaisia virheellisiä käsityksiä.
hallu
05.10.2016 09:45:06
sustain65: En nyt viitsi selata takaisinpäin tätä ketjua, mutta toivottavasti minä en ole kirjoittanut mitään tuollaisia virheellisiä käsityksiä.

Et ole, mielestäni olet hyvin asioista perillä. enkä muutenkaan halua osoitella ketään. Se lähti minusta ihan vaan jostakin tavallisesta huomiosta tai kysymyksestä että "onko Torpedo parempi kuin Koch LB120?" ja luonnollisesti jatkui Torpedon loisteliaisiin kaappimallinnuksiin (mitkä epäilemättä ovatkin sen vahvin puoli) .

Kaiutinsimulaatio ja kaappimallinnus on siis kaksi eri asiaa. Ensimmäinen yrittää jäljitellä kaiuttimen vajavaista toistokäyrää ja jälkimmäinen yrittää mallintaa ihan kaiken (kaiuttimen, kaapin, huoneen, mikrofoninkin ja mikrofonin sijainnit ja määrät). Sinä toki tiedät tämän, mutta monelle se näyttää olevan vähän hämärän peitossa. Sitä ei tietenkään helpota se, että Kochin LB120:sä on valittavana 1x12 tai 4x12 kaappi ja jopa kaksi erilaista mikrofonin asentoa (itse en onnistunut koskaan kuulemaan merkittävää eroa (siis en eroa ollenkaan)) noiden välillä. Vinossa olevaa mikkiä voinee jäljitellä leikkaamalla ylätaajuuksia, mutta 4x12 kaapin jäljittely edellyttäisi jotain aktiivisempaa vahvistusastetta tms. millä sitä botnea taiotaan siihen lisää (sitäkään ei käsittääkseni LB:sä ollut).
jii.haanpaa
05.10.2016 10:39:32
hallu: Et ole, mielestäni olet hyvin asioista perillä. enkä muutenkaan halua osoitella ketään. Se lähti minusta ihan vaan jostakin tavallisesta huomiosta tai kysymyksestä että "onko Torpedo parempi kuin Koch LB120?" ja luonnollisesti jatkui Torpedon loisteliaisiin kaappimallinnuksiin (mitkä epäilemättä ovatkin sen vahvin puoli) .

Kaiutinsimulaatio ja kaappimallinnus on siis kaksi eri asiaa. Ensimmäinen yrittää jäljitellä kaiuttimen vajavaista toistokäyrää ja jälkimmäinen yrittää mallintaa ihan kaiken (kaiuttimen, kaapin, huoneen, mikrofoninkin ja mikrofonin sijainnit ja määrät). Sinä toki tiedät tämän, mutta monelle se näyttää olevan vähän hämärän peitossa. Sitä ei tietenkään helpota se, että Kochin LB120:sä on valittavana 1x12 tai 4x12 kaappi ja jopa kaksi erilaista mikrofonin asentoa (itse en onnistunut koskaan kuulemaan merkittävää eroa (siis en eroa ollenkaan)) noiden välillä. Vinossa olevaa mikkiä voinee jäljitellä leikkaamalla ylätaajuuksia, mutta 4x12 kaapin jäljittely edellyttäisi jotain aktiivisempaa vahvistusastetta tms. millä sitä botnea taiotaan siihen lisää (sitäkään ei käsittääkseni LB:sä ollut).

Ei tuollainen aktiivisia vahvistusasteita vaadi. 1x12-asennossa vaimennusta on alapäässä enemmän. Tälviisii: https://lh3.googleusercontent.com/2 … x2VJylKVF_SQpir6BeGo=w1920-h1200-no

Tässä viellä mikkiasentojen kurvit: https://lh3.googleusercontent.com/I … d5U3P3Ss9HRWMYJP9_ds=w1920-h1200-no

Ei mulla ollut mitään ongelmia kuulla noiden eroja, mutta enemmän ärsytti se, että kuulin myös kuvissakin näkyvän ylätaajuuksien hännän, joka teki mun korvaan ja varsinkin hyvillä kuulokkeilla saundista "tirisevää". Joskus tästä höpöteltiin vanhassa keinokuorma/kuulokeketjussa ja moni tuntui olevan aivan sinut tuon kanssa.

Mä olen varmaan syyllistynyt tässäkin ketjussa siihen, että olen kehaissut Kochia kun sen naittaa hyvän kaappiplugarin kanssa. Tällöin vertailu esimerkiksi arvokkaampiin reaktiivisiin kuormiin on järkevämpää. Tässä yksi esimerkki, jossa demotaan Kochin omaa kaappisimua säätöineen ja kaappiplugaria. Varmaan parempiakin esimerkkejä tuubista löytyisi, mutta tämä nyt tuli ensimmäisenä vastaan. Mun mielestä ihan jees.

https://www.youtube.com/watch?v=vbvb6qr5_zw
hallu
05.10.2016 12:57:20
jii.haanpaa: Ei tuollainen aktiivisia vahvistusasteita vaadi. 1x12-asennossa vaimennusta on alapäässä enemmän. Tälviisii: https://lh3.googleusercontent.com/2 … x2VJylKVF_SQpir6BeGo=w1920-h1200-no

Tässä viellä mikkiasentojen kurvit: https://lh3.googleusercontent.com/I … d5U3P3Ss9HRWMYJP9_ds=w1920-h1200-no

Ei mulla ollut mitään ongelmia kuulla noiden eroja, mutta enemmän ärsytti se, että kuulin myös kuvissakin näkyvän ylätaajuuksien hännän, joka teki mun korvaan ja varsinkin hyvillä kuulokkeilla saundista "tirisevää". Joskus tästä höpöteltiin vanhassa keinokuorma/kuulokeketjussa ja moni tuntui olevan aivan sinut tuon kanssa.

Mä olen varmaan syyllistynyt tässäkin ketjussa siihen, että olen kehaissut Kochia kun sen naittaa hyvän kaappiplugarin kanssa. Tällöin vertailu esimerkiksi arvokkaampiin reaktiivisiin kuormiin on järkevämpää. Tässä yksi esimerkki, jossa demotaan Kochin omaa kaappisimua säätöineen ja kaappiplugaria. Varmaan parempiakin esimerkkejä tuubista löytyisi, mutta tämä nyt tuli ensimmäisenä vastaan. Mun mielestä ihan jees.

https://www.youtube.com/watch?v=vbvb6qr5_zw

joo muistan sen keskustelun, taisin itse kysellä korvakuulokkeiden eroista siinä ketjussa. Mitä niiden Kochin simulaatioiden oroihin tulee, niin se mun laite saattoi olla viallinen tai sitten mulla on vähän suurpiirteinen kuulo. Mutta asiaan, ensinnäkin kiitkosia oivallisesta täsmennyksestäsi. Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä, että Koch vaatii kaappimallintimen peräänsä (itse kokeilin ajaa kaappi-impulssit tietokoneella Kochin perään ja kuulosti se toki paremmalta). Se tirisevä soundi Kochin simullatiossa saattoi olla, että ei huonoill akuulokkeilla kuulunut ja sen vuoksi se ei kaikkia häirinnyt (itse vääntelin tonet eri asentoon kuulokesoitossa kuin kitarakaapin kanssa). Kochan itse suosittelee LoFi-kuulokkeiden käyttöä, mikä jonkun mielestä tarkoitti sitä että sen simulaatio ei ole hyvä.

Itselläni ei ole enää LB120, mutta "uudessa" vahvistimessani on keinokuorma joskaan en sitä käytä koska "mykässä" soitossa kotosalla käytän Kochin kitaraetuastetta suoraan tietokoneeseen josta saan väänneltyä haluamani mallit ja toistettua monitorissa tai kuulokkeissa. Sen vuoksi olen tällä hetkellä heikosti motivoitunut ostamaan Torpedoakaan kun sille ei juuri nyt ole tarvetta, mutta sitten kun tarve tulee, niin Torpedo voisi olla ihan kova sana.
Shredator
05.10.2016 13:02:49

Sun täytyy vaan löytää se tarve :) Live on varsin huikea, kun pääsee soittamaan huippuluokan soundeilla ja täysin naapureita häiritsemättä. Nauhoitteluhommiin ihan loistava ja tuntuupa moni tykkäävän livekäytössäkin.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
hallu
05.10.2016 13:12:06
Shredator: Sun täytyy vaan löytää se tarve :) Live on varsin huikea, kun pääsee soittamaan huippuluokan soundeilla ja täysin naapureita häiritsemättä. Nauhoitteluhommiin ihan loistava ja tuntuupa moni tykkäävän livekäytössäkin.

Perhana :-D älä yllytä hullua (lue Hallua ) :-) mä olen aika hyvä keksimään itselleni tarpeita kun sen pään otan. Täytyy nyt vaan pitää vähän jäitä hatussa :-D
Spiral
05.10.2016 13:17:03

sustain65: Ei Kochin kaiutinemulaatio "vitsi" tai ihan turha ole, kyllä sillä mikserin kautta saa koko bändin äänitykseen mukaan ihmeen kelpoa ääntä, ainakin jos on rokkisäröistä kyse.

Ihan ok ääntä tosiaan, mutta eihän tuo mitenkään erityisen hyvä ole.
https://www.youtube.com/watch?v=dZdGLoehyyU
RaskasMielinen
05.10.2016 16:05:44 (muokattu 05.10.2016 16:06:25)

hallu: Perhana :-D älä yllytä hullua (lue Hallua ) :-) mä olen aika hyvä keksimään itselleni tarpeita kun sen pään otan. Täytyy nyt vaan pitää vähän jäitä hatussa :-D

Ja täältä lisää löylyä. Kyllä toi Torpedo Live on mun paras musakamahankintani ikuna. Kuten sanoin, niin Kemperkin kelpaisi - mutta en halua aloittaa kaikkea alusta. Olen niin tykästynyt, tottunut ja oppinut putkimörssäriini, että haluan pitäytyä siinä. Toisaalta haluan saada todella käyttööni kaiken sen mihin tuo mörssäri pystyy ja mitä siitä löytyy sekä pedaalialustana että itsessään. Kuten tiedämme, niin lopullisen soundin kannalta on hyvin paljon merkitystä sillä millainen kaiutin/kaappi, miten mikitetty ja millaisessa tilassa. Nyt vaan pulinat pois ja ostohousut jalkaan.

Voisin joskus harkita laittavani jakoon pitkästä aikaan vähän kevymepääkin materiaalia. En mä aina mitään synkkää metallia soittele. Minultakin löytyy Tele ja VOX. Torpedo Livessä on aika maukkaita kaappimallinnoksia myös esimerkiksi juuri VOX:in kaveriksi. Kaapin mikitys vielä maun mukaan ja hienosäätö Torpedo Liven eq:lla, niin kyllä kelpaa :)
Shredator
22.10.2016 16:23:19

Demoa Two Notesilla. Video ei ole ihan täysin synkassa ja soittokin on mitä on :D Jospa tästä joku saisi kuitenkin jotakin kuvaa minkälainen peli on kyseessä.

https://www.youtube.com/watch?v=6BtEe1K7kio&feature=youtu.be
steelduck
22.10.2016 16:26:49

On kyllä vakuuttava... vaikuttaako tuo mitenkään soittotuntumaan verrattuna oikeaan kaappiin soittamiseen?
Shredator
22.10.2016 16:30:07

steelduck: On kyllä vakuuttava... vaikuttaako tuo mitenkään soittotuntumaan verrattuna oikeaan kaappiin soittamiseen?

Mun mielestä aikalailla täsmälleen samanlainen, paljon parempi kun esim. resistiivisillä keinokuormilla. Aavistuksen verran saattaa tulla yläpään kihinää mukaan, mutta se ratkeaa siirtämällä mikkiä hiukan kauemmaksi tai pudottamalla presenceä vahvistimesta.

Kuulokkeilla soittaessa olen saanut täsmälleen sen "amp in the room"-soundin. Kelpaa soitella yöaikaankin. Hetken jo harkitsin kaiuttimien myyntiä, mutta ehkä pidän ne toistaiseksi vielä mukana :)
steelduck
22.10.2016 23:34:20

Shredator: Mun mielestä aikalailla täsmälleen samanlainen, paljon parempi kun esim. resistiivisillä keinokuormilla. Aavistuksen verran saattaa tulla yläpään kihinää mukaan, mutta se ratkeaa siirtämällä mikkiä hiukan kauemmaksi tai pudottamalla presenceä vahvistimesta.

Kuulokkeilla soittaessa olen saanut täsmälleen sen "amp in the room"-soundin. Kelpaa soitella yöaikaankin. Hetken jo harkitsin kaiuttimien myyntiä, mutta ehkä pidän ne toistaiseksi vielä mukana :)

No voi hitto... Minulla on Kemper ja vaikka onkin ihan huikea peli ja en varmaan sokkona osaisi sanoa eroa, niin ei siinä vaan ole samaa mojoa, kun napsauttelee putket lämpeämään ja alkaa soittelemaan. Kauhea kaasutus nyt tuommoiseenkin.
RaskasMielinen
23.10.2016 02:17:25

steelduck: No voi hitto... Minulla on Kemper ja vaikka onkin ihan huikea peli ja en varmaan sokkona osaisi sanoa eroa, niin ei siinä vaan ole samaa mojoa, kun napsauttelee putket lämpeämään ja alkaa soittelemaan. Kauhea kaasutus nyt tuommoiseenkin.

He-heh. Minä taas olin hilkulla ostaa Kemperin tai Helixin - ja saatan tehdä sen minä hetkenä hyvänsä tai jättää tekemättä. Torpedo Liveä en myisi pois vaikka ostaisin mitä sen rinnalle (no niin ainakin nyt sanon).

Sun ja mun taannoisesta Kemper-Torpedo -vertailusessiostahan on juttua tämän ketjun sivulla 4. Molemmila laitteila on puolensa. Niin ja tervetuloa taas testailemaan jos sille tuntuu, oikeesti.

Mallintaminen (joko kaappi+mikitys tai kaikki) on mielestäni edelleen ehdoton juttu nauhoittelussa ja kuulokesoitossa. Silti en aio myydä omaa 4x12" -kaappiani. Sillon kun muu talon väki on poissa, menen istumaan tuon ison kaapin eteen kitara sylissäni ja luukutan sen minkä korvat kestävät (ja tainnut mennä joskus vähän ylikin).

Mitäs muuten muut Torpedon käyttäjät ovat mieltä siitä, että mikä on paras tai parhaat kaappimallinnokset fuzz-pedaalien kanssa? Itse olen tällä hetkellä tykästynyt "Blonde63" -nimiseen mallinnokseen eli Bassmanin kaappiin. Mikitän sen Ribbon 160 -mallinnoksella.
Nyt en jaksa vetää mitään narulle. Juon vodkaa, poltan (mustia) kynttilöitä ja nautin Basic Audio Spooky Tooth -fuzzin soundista soitellen wanhoja suomalaisia iskelmiä lähestyvän Halloweenin tunnelmissa. Kaikuna tietenkin Earhquaker Devices Ghost Echo :)
ÄrGee
31.10.2016 17:03:37
Sellainen kysymys, että käyttääkö porukka yleensä yhtä vai kahden impulse responsen yhdistelmää kerralla monona soittaessa?

Yksi kuulostaa aina tiukemmalta ja artikuloidummalta, kun taas kahden sekoittaminen tekee sotkuisemman ja ohuemman soundin. Tämä siis TSE X50 softalla ja sen IR-loaderilla, jossa käytössä 3sigma Audion impulssit A-versioina.

Onko noiden sekoittamiseen edes olemassa mitään oikeaoppista tapaa?
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
askomiko
31.10.2016 20:00:17
Onkohan impulssien vaiheissa jotain hämminkiä jos soundi ohenee yhdistäessä?
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)