Aihe: Live-miksauksen osaaja
1
jimijimi
27.05.2004 21:44:55
Kuuntelin tossa pöydästä äänitettyä otosta, jossa oltiin lämppärinä ns. oikeelle bändille. No siinähän selkeesti esim. rumpusoundit viimeisen biisin aikana muuttuu radikaalisti kun miksaaja alkaa ruuvaan pöytää pääesiintyjää varten, ja tosi hienot soundit yhtäkkiä onkin, vaikkei ne kuivatkaan huonot ollu. Kuulokkeilla kuunnellessa iha niinku se ois laittanu kaikulaitteen käyntiin. Siis mitä? Itse olen jonkunverran miksannu perusmoilla ja käyttäny varovasti kaikua virveliin tai basariin (matskusta riipuen jonpaankumpaan) ainakin 80-luvulla monet oli innoissaan tosta aural exciteristä, senjälkeenhän näitä -zer vermeitä on tullu paljon markkinoille, onko halpis hintaluokassa mitään hyödykästä? Sit vielä semmonen, että oisko mitään järkee laittaa erillistä subia systeemiin, jossa on jo subit, ja ajaa sitä vaikka ryhmästä pistäen sinne pelkän basarin ja basson? Kyl mä nää perinteiset "hyvä mikki hyvin suunnattuna hyvään lähtösaundiin" asiat jotenkin tajuan, mut en tiedä nykytsydeemeistä mitään ja kiinostais parantaa ton pikku pa:n soundia, ehkä itsekin oppia uutta, joten kerro Ammattilainen.
Dj.Dumbass
27.05.2004 23:05:54
tuli tuossa mieleen että noiden "-zer" vehkeiden sijasta kaiuksi vaikkapa Alesiksen midiverb2. Saa satasella ja on aika hyvä laite, ei tietenkään mikään lexicon tai muu vastaava mutta budjettiluokkaa. itellä on ja helvetin tyytyväinen olen.
"Sehän on ko kirpun nainti; milli pieleen ni se on silmässä."
kivi
28.05.2004 00:24:06
tuli tuossa mieleen että noiden "-zer" vehkeiden sijasta kaiuksi vaikkapa Alesiksen midiverb2. Saa satasella ja on aika hyvä laite, ei tietenkään mikään lexicon tai muu vastaava mutta budjettiluokkaa. itellä on ja helvetin tyytyväinen olen.

Mutta mites tuo liittyy Sonic Maximizeriin, Aural Exciteriin tai muihin taajuuskaista+vaihe-efekteihin?

Jos taas kaikuja hakee, niin Midiverb II:lla on varmasti oma paikkansa, mutta parempiakin on. Hyvä, että sopii sulle.

Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata, mutta ns. nimibändien miksaajilla saattaa hyvinkin olla mukanaan miehenkorkuinen räkki omia laitteita eri tarkoituksiin, ja nimen omaan "oman" bändin tarpeisiin. Muutenhan keikkapaikalta yleensä löytyvät vain ne minimissään tarvittavat gatet, kompurat ja pari kaikua - Yamahan SPX-sarjaa, Lexiconia ja/tai TC:tä, mikäli olen nähnyt.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Teemu Tee
28.05.2004 10:40:08

Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata, mutta ns. nimibändien miksaajilla saattaa hyvinkin olla mukanaan miehenkorkuinen räkki omia laitteita eri tarkoituksiin, ja nimen omaan "oman" bändin tarpeisiin. Muutenhan keikkapaikalta yleensä löytyvät vain ne minimissään tarvittavat gatet, kompurat ja pari kaikua - Yamahan SPX-sarjaa, Lexiconia ja/tai TC:tä, mikäli olen nähnyt.

Ja säädöt vielä satojen tuntien aikana oikeaksi haettuna. Kaikkihan vaikuttaa kaikkeen, vaikkapa rummuissa itse kannut, kalvot, mikit, asettelut, muu lavamökä, soittotyyli, kapulat jne.

Monilla pikkubändeillä ei ole mahiksia vakkarimiksaajaan, joten on mentävä tyylillä perus. Se on valitettavasti eri kuin yritys-erehdys -testattu prosoundi.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Dj.Dumbass
28.05.2004 13:28:32
Mutta mites tuo liittyy Sonic Maximizeriin, Aural Exciteriin tai muihin taajuuskaista+vaihe-efekteihin?

Jos taas kaikuja hakee, niin Midiverb II:lla on varmasti oma paikkansa, mutta parempiakin on. Hyvä, että sopii sulle.

Ei se itseasiassa liitykään, mutta tuli ekana mieleen epämääräiset b-ongelmat jotka ovat halpoja ja niissä käytetään näitä "-zer" päätteitä. onhan toki muitakin oikeesti hyvä, mutta ne eivät enää ole budjettiluokassa.

Anteeksi siis ääneen ajattelu.
"Sehän on ko kirpun nainti; milli pieleen ni se on silmässä."
kivi
28.05.2004 17:00:02
Ei se itseasiassa liitykään, mutta tuli ekana mieleen epämääräiset b-ongelmat jotka ovat halpoja ja niissä käytetään näitä "-zer" päätteitä. onhan toki muitakin oikeesti hyvä, mutta ne eivät enää ole budjettiluokassa.

Behkun versio "Anal Exciterista" on nimeltään muistaakseni Edison.
BBS Sonic Maximizeria ja Aphex Aural Exciteria saa aika ajoin ihan pilkkahintaan. Halvin tarjous Exciterista oli muistaakseni 250 markkaa! - tosin kyseessä oli ensimmäisiä, simppeleimpiä malleja, eikä myyjä tiennyt mitä möi, mut kuitenkin. Ei vaan ollut tilaisuutta ostaa silloin. TC Finalizeria ei vielä näy halvalla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jimijimi
29.05.2004 00:20:31
Kiitoksia kommenteista. Alesikset on tullu käytyä läpi ja jammun spx:hän on sitte pro tasoa hinnaltaan ja saundiltaan, joskus joku on lainassa ollu. Kyselinkin lähinnä sitä "mageeta saundia" millä oot sen tehny ja oletko "vaiheenkorjausvimputtimilla" saanu paremmaks. Semmonen kysymys vielä et onko kaiutinosastolla tapahtunu jotain erityistä, ku 10-15v. sitten kovasti pidettiin esim. acs:n tuotteista, ja nyt niitä ei taideta pahemmin arvostaa. Siis millälailla on edistytty?
Doolin
06.06.2004 13:28:32

MÄ nyt en vaan ymmärrä miks noita Behringerin kamoja haukutaan. Olen käyttänyt vaikka minkälaista vemputinta
LIVE (korostan sanaa LIVE) sessioissa, eikä ole Behringeristä
huonompaa sanaa sanottavana kuin muistakaan merkeistä.

Olen kokenut ongelmia DBX:n, Yamahan, MAC, Alesis, Shure, Soundcraft jne...jne...-kamojen kanssa, vaikka niitä pidetään
näköjään tietämättömien keskuudessa jotenkin LIVE-tilanteissa
korvinkuultavasti parempina.

Laitetaan bändi lavalle soittamaan rokettirollia ja tehdään äänentoisto BEHRINGER-merkkisillä vemputtimilla ja seuraavana iltana sama bändi ajetaan kapakkakansan korviin jollain "paremmilla" rumpsuttimilla..........
Kukaan ei tule sanomaan/tietämään pelkän audion perusteella, että olipa toka illan äänentoisto Pro-meininkiä ja se eka illan ihan B-meininkiä.........

Kokemusta 15vuotta LIVE- ja STUDIOmiksauksesta.
Roberto
07.06.2004 09:26:09

Laitetaan bändi lavalle soittamaan rokettirollia ja tehdään äänentoisto BEHRINGER-merkkisillä vemputtimilla ja seuraavana iltana sama bändi ajetaan kapakkakansan korviin jollain "paremmilla" rumpsuttimilla..........
Kukaan ei tule sanomaan/tietämään pelkän audion perusteella, että olipa toka illan äänentoisto Pro-meininkiä ja se eka illan ihan B-meininkiä.........

Hoho!

Kokemusta 15vuotta LIVE- ja STUDIOmiksauksesta.

Jep... ymmärrän kyllä pontin, että 95% kansasta ei välitä vi***akaan siitä miltä orkat soundaa kunhan laulut kuuluu, mutta rajansa nyt kaikella.
monroe
08.06.2004 21:25:22
mä kans ihmettelen? kelpaa behringer alice cooperillekin/ ihme ettei sit maijallekin?(vilkkumaa)no kai jokainen on vähän omaa mieltä näissä asioissa
sormunen
09.06.2004 14:54:14
Yleisö tuskin huomaa mitään mutta itse kyllä eron kuulee.

Kyllä myös ihmisistä koostuva "yleisö kuulee" ja myös näkee vaikkei ihminen sitä itse tiedäkään. Se vaan sanoo, että "ihan kiva", mutta jättää jonkun paremman tekemisen takia tulematta seuraavalla kerralla tai levyn ostamati. Jos homma olisi oikeasti potkinut, matkustaisi sama tapaus, edelleen tiedostamatta miksi, satoja kilometrejä nähdäkseen aktin.

Ei sitä huolimatonta työtä välttämättä osaa eritellä, mutta sen kyllä tietää. Jos se toisaalta kelpaa, niin...MUNST semmosella yleisölläkään ei ole niin väliäkään, paitsi potentiaalisina paidan, lipun tai levyn ostajina. Muttei siis palautteen antajana, kommunikaation toisena osapuolena.

Toi asenne "ei yleisö kuule" ja "hintaansa nähden" on aivan saatanallista yleisön ja samalla oman työn halveksimista. Pientä itsekunnioitusta peliin, pliis.

Ja tämä ei siis tarkoita suinkaan sitä, että halvalla ei voisi tehdä. Se vaatii vaan virkkaamista. Sitä puolestaan kutsutaan luovuudeksi.
toyopet
09.06.2004 15:15:59
Kyllä myös ihmisistä koostuva "yleisö kuulee" ja myös näkee vaikkei ihminen sitä itse tiedäkään. Se vaan sanoo, että "ihan kiva", mutta jättää jonkun paremman tekemisen takia tulematta seuraavalla kerralla tai levyn ostamati. Jos homma olisi oikeasti potkinut, matkustaisi sama tapaus, edelleen tiedostamatta miksi, satoja kilometrejä nähdäkseen aktin.

Ei sitä huolimatonta työtä välttämättä osaa eritellä, mutta sen kyllä tietää. Jos se toisaalta kelpaa, niin...MUNST semmosella yleisölläkään ei ole niin väliäkään, paitsi potentiaalisina paidan, lipun tai levyn ostajina. Muttei siis palautteen antajana, kommunikaation toisena osapuolena.

Toi asenne "ei yleisö kuule" ja "hintaansa nähden" on aivan saatanallista yleisön ja samalla oman työn halveksimista. Pientä itsekunnioitusta peliin, pliis.

Ja tämä ei siis tarkoita suinkaan sitä, että halvalla ei voisi tehdä. Se vaatii vaan virkkaamista. Sitä puolestaan kutsutaan luovuudeksi.

No joo, myönnetään, että kuulee ja näkee mutta ei juurikaan reagoi. Nyt en sitten puhu mistään konsertista tms. vaan ihan ravintolakeikasta. Siellä ei yleensä, kun klo 22 jälkeen aloitetaan, ole niinkään soundilla väliä vaan yleensä musiikilla. Jos mennään tanssilavalle tai sitten vaikka hevikonserttiin, jossa yleisö on tullut kuuntelemaan (no ei ehkä tanssilavalla pelkästään siksi), niin sitten se miltä se kuulostaa alkaa jo vaikuttaa. Ei auta vaikka kuinka osaisi soittaa.

Hintaansa nähden... No ne toimii hintaansa nähden :) Eihän nuo halvat ole tarkoitettu ammattimaiseen vaan minullakin tuo kompura oli käytössä siksi, että vanhoja nauhoja siirsin koneelle ja CD:lle. Tosin ei se toiminut siinäkään. Ohjelmallinen kompressointi ei ole hyvä mutta paljon parempi. Mutta voi sillä limitterillä vähän pelata. Mikseri toimii hyvin rumpumikserinä ja konkkamikin virransyöttönä.

Minulla ei ole mitään kallista vehjettä paitsi se Soundcraft Spirit mikseri (mikähän lie malliltaan) ja sekään ei maksanut kuin 9000mk silloin muutama vuosi sitten.

Tosin saa(ttaa)han noilla B-tuotteilla (saada) hyvää tulosta aikaiseksi, kun vaan tietää niiden ominaisuudet ja osaa käyttää niitä oikein siihen omaan äänimaailmaan.
Se on vissiin se osa-alue mikä ei minulle ole auennut.

Mutta absoluuttista totuuttahan ei ole, kun kaikilla on omat korvat...
sormunen
09.06.2004 15:36:53 (muokattu 09.06.2004 17:30:23)
Toyopet: et sä huomannut, että mähän komppasin sua.

PS. EDIT. Lähinnä mä sain kimmokkeen kommentilleni tosta aiemmin olleen 15-v miksanneen kaverin kirjoituksesta. Sulla oli vain niin hyvä huomio, että siteerasin.

Munst näitä "ei ne kuule" -juttuja yhdistää kärjistettynä seuraavat piirteet:
(1) pitää palvella yleisöä
(2) yleisöltä ei saa vaatia mitään
(3) yleisö on pirun tyhmää

Kirjoitit: No joo, myönnetään, että kuulee ja näkee mutta ei juurikaan reagoi.

Kyllä ne mun mielestäni reagoi. Hyvä indikaattori on esimerkiksi se, miten suosio kehittyy. Jos on esimerkiksi bändi, joka...
(1) tekee hyvän levyn, jota myydään kohtuuhyvin
(2) levyä seuraavilla 2-3 ekalla keikalla on jengiä
(3) seuraavilla kierroksilla väki radikaalisti vähenee
(4) sama toistuu kerrasta kertaan levystä levyyn

...niin voi päätellä, että "ne" sekä kuulee että reagoi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)