paavi 09.06.2004 09:51:19 | |
---|
Moi! Huomasin viime treeneissä, että kielet olis todellakin aika vaihtaa. Tänään olis keikka ja kielet vaihtamatta. On tässä jo 13 vuotta bassoakin soitettu, mutta mä en vaan muista, onko se kuinka typerää vaihtaa kielet juuri ennen keikkaa..niin, onko se? :) Ainakin suurempi riski, että kielet menee poikki, kun tulee kunnon shokkihoitoa heti alkuun. Sitten soundikin pehmenee vähän inhimillisemmäksi parin soittokerran jälkeen. Mitäs mielipiteitä teillä on asian suhteen? |
balzary 09.06.2004 09:52:47 | |
---|
ite en menis vaihtamaan. jos vaihdat niin soittele hyvä tovi ennen keikkaa Osta multa Line6:n FB4-pedaali! |
Keny 09.06.2004 10:12:02 | |
---|
Mä oon yleensä pyrkiny vaihtaa viikkoo ennen keikka ku haluun sellasen kirkkaan soundin.Kerran jouduin vaihtaa 5 min ennen keikka kun katkes E kieli mut ei siinä mitään ongelmia syntyny,kerran ku viritti niin siin pysy ja parin biisiin jälkeen tarkistin vireen viel. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Teijo K. 09.06.2004 10:17:24 | |
---|
ite en menis vaihtamaan. jos vaihdat niin soittele hyvä tovi ennen keikkaa Näin toimein suosittelen minäkin. Jos ei nyt ihan kuolleet ole vanhat. Eli niin että mtn selvää ei saa, ja vire ei enä pysy. Adoptoi orpo basisti, mukana laulaja/kosketinsoittaja. Tykkäävät vanhasta progesta. |
balzary 09.06.2004 10:18:41 | |
---|
mites jos keittäsit vanhat kielet? Osta multa Line6:n FB4-pedaali! |
basistivol666 09.06.2004 10:21:01 | |
---|
Ei kullähän kielten kannatta antaa "asettua" eenenkö alkaa keikalla vääntää että jokunen soittopäivä ennen keikkaa. en sit tiedä oliko tästäkään mitää hyötyä... oot varmaan jo keikkas vetäny. Elintärkeät nesteet valuvat hukkaan |
absqua 09.06.2004 10:25:07 (muokattu 09.06.2004 10:27:26) | |
---|
Moi! Huomasin viime treeneissä, että kielet olis todellakin aika vaihtaa. Tänään olis keikka ja kielet vaihtamatta. On tässä jo 13 vuotta bassoakin soitettu, mutta mä en vaan muista, onko se kuinka typerää vaihtaa kielet juuri ennen keikkaa..niin, onko se? :) Ainakin suurempi riski, että kielet menee poikki, kun tulee kunnon shokkihoitoa heti alkuun. Sitten soundikin pehmenee vähän inhimillisemmäksi parin soittokerran jälkeen. Mitäs mielipiteitä teillä on asian suhteen? Minun mielestäni siinä ei ole kuin kaksi aika pienehköä ongelmaa: -Kun uusien kielten vire ei tahdoa ensialkuun pysyä, niin ekan biisin loppupuolella voi soitto kuulostaa jo aika etniseltä. Toisaalta jos ehdit vaihtamaan ne kielet jo ennen soundcheckiä niin sitten tuo ongelma ei ole ongelma ollenkaan. -Uusien kielten tatsi on yleensä aina hieman jäykähkö, joten jos se haittaa soittoa niin ei kannata vaihtaa ja turata keikkafiilistä siihen että uusien kielten kankeus vituttaa. Summa summarum: jos ehdit ennen s-tsekkiä vaihtamaan niin anna palaa vaan. (oletan että vaihdat samanlaisiin kuin edellisetkin ovat, ettet joudu intonaatio yms. säätöjä tekemään) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
atoni 09.06.2004 11:20:37 | |
---|
Omasta mielestäni 1-2 viikkoa soitetut kielet soivat niinkuin pitääkin. Sen jälkeen niillä soittelee kuukauden, ennen kuin soundi kuolee...sitten vaihtoon. Soundcheckin jälkeen ei kannata vaihtaa kieliä! Joitakin kertoja on tullut vedettyä ennen soundcheckiä vaihdetuilla kielillä, jotka on viritetty ja venytelty ja viritetty ja venytelty ja viritetty ja venytelty ja viritetty ja venytelty ja viritetty ja venytelty ja viritetty ja venytelty ja viritetty ja venytelty ja viritetty ja venytelty ja... |
paavi 09.06.2004 11:23:17 | |
---|
Minun mielestäni siinä ei ole kuin kaksi aika pienehköä ongelmaa: -Kun uusien kielten vire ei tahdoa ensialkuun pysyä, niin ekan biisin loppupuolella voi soitto kuulostaa jo aika etniseltä. Toisaalta jos ehdit vaihtamaan ne kielet jo ennen soundcheckiä niin sitten tuo ongelma ei ole ongelma ollenkaan. -Uusien kielten tatsi on yleensä aina hieman jäykähkö, joten jos se haittaa soittoa niin ei kannata vaihtaa ja turata keikkafiilistä siihen että uusien kielten kankeus vituttaa. Summa summarum: jos ehdit ennen s-tsekkiä vaihtamaan niin anna palaa vaan. (oletan että vaihdat samanlaisiin kuin edellisetkin ovat, ettet joudu intonaatio yms. säätöjä tekemään) Kiitti kaikille hyvistä vastauksista! Saa nyt nähä...saattaa olla etten ehdi vaihtaa kun juuri ennen keikkaa. Siihen en kyllä lähde. Toinen vaihtoehto on kiertää keskustassa olevan musakaupan kautta ennen treenikämpälle menoa. Ruuhka-aikana. On tää basismi vaikeeta. |
Ekologinen näkökulma: kai pistätte vanhat ja käyttökelvottomat kielet metallinkeräykseen ? Säästää luonnonvaroja... Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Keny 09.06.2004 12:15:17 | |
---|
Ekologinen näkökulma: kai pistätte vanhat ja käyttökelvottomat kielet metallinkeräykseen ? Säästää luonnonvaroja... Vanhat kielet voi aina lahjottaa tumppubasisteille,näin oon tehny ite.;-) Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
käki 09.06.2004 12:28:16 | |
---|
Vanhat kielet voi aina lahjottaa tumppubasisteille,näin oon tehny ite.;-) Taidan itekin olla tumppumies, G&L:ssä on kiinni edelleen nuo Boomersit, jotka ruuvasin paikoilleen - lokakuussa. :) Mutta kun katkeaa, ni lähetän sulattamoon... Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
chief 09.06.2004 12:30:57 | |
---|
Vanhat kielet voi aina lahjottaa tumppubasisteille,näin oon tehny ite.;-) Jesh! Kiitos siitä! Jäi muuten se olut tarjoamatta sillon jacokeikalla kun en meinannu päästä sisään...oli meinaan loppuunmyyty. "Musiikki
on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi."
-Schopenhauer |
chief 09.06.2004 12:32:16 | |
---|
Taidan itekin olla tumppumies, G&L:ssä on kiinni edelleen nuo Boomersit, jotka ruuvasin paikoilleen - lokakuussa. :) Mutta kun katkeaa, ni lähetän sulattamoon... Munkin Geeällässä on nyt pari kuukautta ollu flätit. Hyvin toimii. "Musiikki
-Schopenhauer |
käki 09.06.2004 12:36:34 | |
---|
Munkin Geeällässä on nyt pari kuukautta ollu flätit. Hyvin toimii. Onkos jäykemmät kuin roundit ? Mulla ei ole flattejä, soundi on muuten vaan 'tummunut', kielet kun ovat niin saastaiset ja hapettuneet. Mutta mieluummin näin kuin yläsävelsarja-hifisoundi... Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Keny 09.06.2004 12:37:37 | |
---|
Jesh! Kiitos siitä! Jäi muuten se olut tarjoamatta sillon jacokeikalla kun en meinannu päästä sisään...oli meinaan loppuunmyyty. Juu ollos hyvä vaan,lähin itekki kesken pois kun ei oikeen uponnu mulle. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
balzary 09.06.2004 13:01:48 | |
---|
Kiitti kaikille hyvistä vastauksista! Saa nyt nähä...saattaa olla etten ehdi vaihtaa kun juuri ennen keikkaa. Siihen en kyllä lähde. Toinen vaihtoehto on kiertää keskustassa olevan musakaupan kautta ennen treenikämpälle menoa. Ruuhka-aikana. On tää basismi vaikeeta. joku kuskiks ja vaihto autossa :) tai sitten joku heebo vaihtamaan niitä sun puolesta suuren maailman tyyliin. Osta multa Line6:n FB4-pedaali! |
Ylläri 09.06.2004 13:17:03 | |
---|
tai sitten joku heebo vaihtamaan niitä sun puolesta suuren maailman tyyliin. Kunhan vaan se heebo tajuaa jotain kielisoittimista. Meidän rumpalimme vaihtoi kerran kitaristimme skebaan kielet. Ei siinä muuten mitään, mutta oli onnistunut sekoittamaan A- ja D-kielet keskenään... Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
chief 09.06.2004 13:18:47 | |
---|
Onkos jäykemmät kuin roundit ? Mulla ei ole flattejä, soundi on muuten vaan 'tummunut', kielet kun ovat niin saastaiset ja hapettuneet. Mutta mieluummin näin kuin yläsävelsarja-hifisoundi... Onhan ne huomattavasti jäykemmät ja tuntuu myös ihan erilaiselta. Soundi on tumpumpi kuin roundeissa mutta noiden ei pitäis "kuolla" samalla tavalla kuin roundit, tai ainakin noi kestää pitempään samanlaisina. "Musiikki
-Schopenhauer |
bize 09.06.2004 13:23:30 | |
---|
Taidan itekin olla tumppumies, G&L:ssä on kiinni edelleen nuo Boomersit, jotka ruuvasin paikoilleen - lokakuussa. :) Mutta kun katkeaa, ni lähetän sulattamoon... Niinno mullakin on viimekesäiset roundit vielä kehissä, mut mihin niitä vaihtaisin kun niitä on kokoajan vaan mukavempi ja mukavempi soittaa.. :) "Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! " |