Aihe: Miten Yamahan fg 730 s saadaan "soimaan"
1
Ile10
30.09.2016 09:50:25
Ostin jokin aikaa sitten Yamahan fg 730 s akustisen kitaran. Mielestäni sen pitäisi "soida" paremmin. Olen vaihtanut kielet uusiin D Addrio Phospori pronssi .011 - 52.
Ylä E ja H kieli vähän "särisee" ja kauttaaltaan kitsa on vähän tukkoinen soiman.
Säädöt näyttäisivät olevan kohillaan.. kaula "notkollaan (0.15 - 0.20) kielet sopivalla korkeudella, nauhat ok eikä kielet rämise nauhoihin.

Minulla on vanha Landola nailonkielinen, se soi nätisti, ei särinöitä ..
Sähkökitsa soi nätisti, ei särinöitä.. Näihin kun vertaan Jammun ääntä niin minusta sen pitäisi soida paremmin. Eihän fg 730s ole mikään "huippukitara" mutta kirjoituksista päätellen soiteltava peli.
Olisiko jotain neuvoa ?
Milkop
30.09.2016 10:26:42

Itse ainakin vaihtaisin satulan ja tallan luisiksi.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
73nd3r
30.09.2016 11:18:06
Eiks tuossa ole .012"-setti tehtaan vakiona? *Mummiälestä* yhdenkin pykälän muutos kielisetin paksuudessa -> täyssäätö uudelle paksuudelle.

E&B särinästä lisätietoja: mistä kohtaa särisee - avoimilla, ala/keski/ylänauhoilla, koko kaulan mitalta, joltain nauhalta..?

Tuohon tunkkaisuuteen: kokeiles ihan piruuttas mitä kaulan suoristaminen mahdollisimman suoraksi tekee - joskus kireempi kaularauta antaa sopivasti tukevuutta ja koko kitara soi paremmin.

Sen jälkeen em. satula+tallaupgrade auttaa sen mitä auttaa.
Ile10
30.09.2016 14:35:14
Kiitoksia vinkeistä. Talla ja satula vaihdettu, samalla kielet hieman matalammalle. Kaulaa oikaisin vähän (0.15 -0.20), nyt 0.10 -15 minun mittauksen mukaan. Rupesi soimaan. Kaulan oikaisu sai kitsan soimaan. Tallan/satulan vaihto ja kielet alemma niin särinät hävisi . Kiitoksia kiitoksia

Ile
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)