Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA-kamat Thomannilta
1
labrador
26.09.2016 21:02:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suunnittelen PA-kamojen hankintaa Thomannilta ja päädyin seuraavanlaiseen kokoonpanoon:
 
T.mix PM 800 -mixerivahvistin
Peavey Messenger Pro15 MKII 8 Ohm -passiivikaiuttimet
 
Onko hankinnassa mielestäsi järkeä eli toimivatko yhdessä?
 
sepisti
27.09.2016 23:49:45 (muokattu 28.09.2016 00:16:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olet menossa metsään ja rajusti... Tietämättä sun käyttötarkoitusta tarkkaan sanon kuitenkin, että 2010-luvulla kannattaa ostaa nykyaikaiset vehkeet. Sitä paitsi sulla näkyy olevan myynnissä kamat, jotka eivät ole yhtään huonommat, kuin nuo ehdottamasi uudet kamat.
 
Mikseriksi https://m.thomann.de/fi/behringer_x_air_xr12.htm?ref=msg_a_1
 
Sitten perään aktiivikaiuttimet, jotka voi myöhemmin siirtää monitoreiksi kalustomäärän myöhemmin ehkä kasvaessa. Esimerkiksi https://m.thomann.de/fi/db_technolo … m?o=1&ref=mal_a_1&search=1475009061 toimisi varmasti ihan mukavasti.
 
Takaan ja alleviivaan, että ehdottamallani setillä pärjäät sata kertaa pidemmälle, kuin peavey-tmix -combolla. Ei tule edes maksaamaan kovin paljoa enempää.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
labrador
29.09.2016 23:29:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä, jos mixerinä olisi Yamaha MG 10 ja siihen dB Technol. Cromo 12+
Olisiko siinä mitään ideaa?
 
sepisti
30.09.2016 09:06:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

labrador: Entä, jos mixerinä olisi Yamaha MG 10 ja siihen dB Technol. Cromo 12+
Olisiko siinä mitään ideaa?

 
Ihan toimiva idea sekin. Minkälaisen bändin kanssa kamoja tarvitset ja minkälaiseen käyttöön?
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
labrador
30.09.2016 09:27:05 (muokattu 30.09.2016 09:31:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käyttötarkoitus olisi enimmäkseen kiippareilla soittoa ja laulua alle 100 neliöisessä pubissa, mutta myös joitakin soitantosessioita 100-200 ihmiselle isommassa salissa.
Mihinkään loistavaan bassotoistoon ei rahoillani päästä, mutta haluaisin kuitenkin optimoida senkin seikan.
Bändistä ei ole kysymys. Kanavia voisi olla kiipparille ja kolmelle laulimikille. Tuossa Yamahan mixerissä on kaiketi kohtalaisen monipuolinen efektiprosessori?
 
sepisti
30.09.2016 14:33:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon tollaisilla Cromoilla soittanut muutaman keikan, mutta aina on ollut subbarit mukana. Hyvälle bassotoistolle ei kuitenkaan ole eduksi tuollainen pieni mikserivahvistin jota aluksi ehdotit. Vaikka sulla olisi kuinka 15:sta tuuman kajarit, paukut ei vaan piisaa. Kuvailemasi kaltaisessa käytössä nuo Cromot olisivat ihan ok ja mukavat myös roudata. Itse säästäsin rahaa ja sijoittaisin aktiivikaappeihin vähintään viisisataa euroa/kappale.
 
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että joskus on vedetty keikkaa kahdella RCF 310A 10" - kajarilla siten (näitä suosittelen vuosien kokemuksella, jos rahat riittää), että niistä on ajettu laulua, basaria ja levitetty kitaraa. Maaliin päästiin niinkin. Näin ollen uskallan myös noita Cromoja suositella. Toisaalta meillä oli joskus myös ehdottamasi kaltainen setti, josta ajettiin samaa tavaraa kuin edellä mainitsin. Ei ollut hyvä lopputulos.
 
Yamahan pikkumikserit on ihan ookoo tasoa ja efekteilläkin harrastelija pärjää. Toki jos innostusta ja rahaa riittää, tuo ehdottamani Behringer on tosi kova peli. Samaan konseptiin ja kanavien etuasteisiin perustuvia, mutta isompia, digimiksereitä käytetään nykyisin paljon myös ammattikäytössä. Toki tuo vaatii kaverikseen tabletin tai tietokoneen, mutta sellaiset useimmilta löytyy jokatapauksessa. Mun toinen bilebändi käyttää tuon isoveljeä XR18- tiskiä ja olemme olleet todella tyytyväisiä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
rintapek
01.10.2016 13:12:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mä oon tollaisilla Cromoilla soittanut muutaman keikan, mutta aina on ollut subbarit mukana. Hyvälle bassotoistolle ei kuitenkaan ole eduksi tuollainen pieni mikserivahvistin jota aluksi ehdotit. Vaikka sulla olisi kuinka 15:sta tuuman kajarit, paukut ei vaan piisaa. Kuvailemasi kaltaisessa käytössä nuo Cromot olisivat ihan ok ja mukavat myös roudata. Itse säästäsin rahaa ja sijoittaisin aktiivikaappeihin vähintään viisisataa euroa/kappale.
 
Mä lisäisin tohon sen, että jos budjetti ei ole suuri, niin ämyrit voi hankkia myös yksitellen. Kunhan hankkii semmoisen jota oletettavasti on seuraavat pari vuotta tarjolla. Toisen voi ostaa sit kun on saanut muutamasta keikasta rahat.
 
Nimittäin yhdellä kelvollisella kaiuttimella tekee hemmetisti enemmän kuin kymmenelläkään kelvottomalla.
 
Toi mainitsemasi 310a on hemmetin käyttökelpoinen laite ihan yksinäänkin. Se on edullinen, pieni, kevyt ja siis erittäin roudanäppärä. Sen lisäksi siitä lähtee ihan käsittämätön määrä ääntä jonka laatua ei voi moittia. Sitä on monelle tullu suositeltua ja moni on todennut, että ton parempaa ämyriä bändinsä ei koskaan tule osaamaan edes kaivata. Tai ei ainakaan ole halukas maksamaan semmoisia rahoja millä oleellisesti parempia sais.
 
Kaltaiseni harrastehumppaajan maailmassa toi luokitellaan ihan oikeaksi äänentoistolaitteeksi. Tarpeeks monia vuosia kun meni roudatessa sekalaisia karvanoppia jotka lähinnä vitutti niin kaks tommoista ja subit alle niin stressiklubini vitutus väheni potenssiin sata.
 
Kelvollisten laulukaappien pitkästä listasta mä mainitsisin erikseen Turbosoundin Milanit. Ihan sillä, että jos joskus meinaa laajentaa systeemiä subbarilla ja tahtoo ämyrien olevan samaa sarjaa, niin toi Milanin subi on tällä hetkellä se joka hintaluokassaan pesee, linkoaa ja pyyhkii.
 
Mikseristä taas sevverran, että jos pärjää pienellä analogilaudalla niin ei tartte miettiä digimikseriä. Monelle simplex- analogilautakin on käsittämätön nappulaviidakko. Digitiskin ominaisuuksia pitää osata kaivata ennen kuin semmoisen hankkii. Muussa tapauksessa ja riivatun huonolla tuurilla edessä on vaan miljoona mahdollisuutta ruuvata saundit päin persnettoa.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
Räisänen
01.10.2016 21:46:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä olis pari hyvää pikku-pa:ta
 
https://www.thomann.de/fi/yamaha_stagepas_600i_bundle.htm
 
https://www.thomann.de/fi/jbl_eon_208p.htm
 
Akusti Väisänen
kunnasja
09.11.2016 01:57:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä jos kävisit jossain musaliikkeessä, voisit vähän kysellä asiaa ja sieltä voitaisiin kertoa vaihtoehtoja? Ja jopa neuvoa miten noita vehkeitä käytetään, se Thomann jättää sut sen asian kanssa aika yksin.
 
labrador
28.12.2016 14:13:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mä oon tollaisilla Cromoilla soittanut muutaman keikan, mutta aina on ollut subbarit mukana. Hyvälle bassotoistolle ei kuitenkaan ole eduksi tuollainen pieni mikserivahvistin jota aluksi ehdotit. Vaikka sulla olisi kuinka 15:sta tuuman kajarit, paukut ei vaan piisaa. Kuvailemasi kaltaisessa käytössä nuo Cromot olisivat ihan ok ja mukavat myös roudata. Itse säästäsin rahaa ja sijoittaisin aktiivikaappeihin vähintään viisisataa euroa/kappale.
 
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että joskus on vedetty keikkaa kahdella RCF 310A 10" - kajarilla siten (näitä suosittelen vuosien kokemuksella, jos rahat riittää), että niistä on ajettu laulua, basaria ja levitetty kitaraa. Maaliin päästiin niinkin. Näin ollen uskallan myös noita Cromoja suositella. Toisaalta meillä oli joskus myös ehdottamasi kaltainen setti, josta ajettiin samaa tavaraa kuin edellä mainitsin. Ei ollut hyvä lopputulos.
 
Yamahan pikkumikserit on ihan ookoo tasoa ja efekteilläkin harrastelija pärjää. Toki jos innostusta ja rahaa riittää, tuo ehdottamani Behringer on tosi kova peli. Samaan konseptiin ja kanavien etuasteisiin perustuvia, mutta isompia, digimiksereitä käytetään nykyisin paljon myös ammattikäytössä. Toki tuo vaatii kaverikseen tabletin tai tietokoneen, mutta sellaiset useimmilta löytyy jokatapauksessa. Mun toinen bilebändi käyttää tuon isoveljeä XR18- tiskiä ja olemme olleet todella tyytyväisiä.

 
Nyt mulla on cromo 12+ Yamaha MG10 XU ja ihan kivasti soi. Kun mainitsit mixerin tarvitsevan kaverikseen tietokoneen, niin voisitko kertoa tällaiselle vanhalle pierulle, miten sitä läppäriä voisin siinä hyödyntää. Olisi mukava esimerkiksi laulaa itsensä päälle, mutta kun osaaminen ei riitä.
 
Rallattelija
28.12.2016 22:02:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

labrador: Nyt mulla on cromo 12+ Yamaha MG10 XU ja ihan kivasti soi. Kun mainitsit mixerin tarvitsevan kaverikseen tietokoneen, niin voisitko kertoa tällaiselle vanhalle pierulle, miten sitä läppäriä voisin siinä hyödyntää. Olisi mukava esimerkiksi laulaa itsensä päälle, mutta kun osaaminen ei riitä.
 
Tuon hankkimasi mikserin kanssa et tee tietokoneella tai läppärillä mitään. tai siis voit toki liittää tietokoneen, puhelimen tai tabletin siihen laitteen kuulokeliitännästä. Silloin laitteelta tuleva ääni menee mikserille ja sitä kautta kaiuttimille. Digitaaliset mikserit (Yamaha MG10 XU on analoginen) saa hallintaan tietokoneella tai tabletilla. Voisit siis laittaa mikserin johonkin piiloon pois näkyvistä ja pitää tabin pianon päällä josta tarvittaessa voi säätää volumea, efektejä yms.
 
https://www.youtube.com/watch?v=RisOvJABh4I
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «