Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazz Bass otelaudan listoitus
1
Solex
29.09.2016 01:02:52 (muokattu 29.09.2016 01:05:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suunnittelen tässä uutta projektia. Olen päätymässä Jatsariin jonka haluan toteuttaa seuraavilla spekseillä:
 
- Leppärunko
- Väri Lake Placid Blue niillä hauskoilla competition stripeilla
- Lavan maalattu rungon väriin
- Otelauta eebeniä. Valkoiset reunalistat ja blokkiupotukset simpukasta.
- Kaula loimuvaahteraa
 
Pähkäilen tässä kovasti mikä olisi järkevin tapa toteuttaa reunalistoitus työjärjestyksen kannalta. Jatsarin reunalista on pirullinen koska se kiertää kaulan tyven ympäri. Aikaisemmin olen tehnyt reunalistat eri paloista jokaiselle kantille.
 
Kumpaa kannatatte:
 
A) Tekee koko otelaudan valmiiksi listoineen ja liimaa kaula-aihioon.
Tässä minua huolettaa se, että jos vaahteralankun ulkomitat ovat prikulleen samat niin otelaudan keskitys tarkkaan on todella todella vaikeata kun pitää ottaa huomioon myös kaulan tyven sovitus. Jos taas liimaa valmiin otelaudan karvan verran ylimittaiseen aihioon niin uskaltaako laakeriterällä jyrsiä listapinta ohjurina?
 
B) Tekee kaulan valmiiksi ja jyrsii uran listoitukselle. Mulla on omasta takaa tämä jolla akustisen kitaran reunalistoitus onnistui mainosti.
 
http://www.stewmac.com/Luthier_Tool … ision_Router_Base_Complete_Set.html
 
Ja mulla on myös Kregin jyrsinpöytä jolla saan alajysittyä isommallakin koneella.
 
Basso on jalo soitin
tuskiz
29.09.2016 12:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En itse soitinrakennusta vielä ole uskaltanut alkaa harrastamaan, mutta oon miettinyt miten listoituksen saisi toteutettua jo valmiiksi rakennettuun kitaraan mistä se kuitenkin puuttuu ja sun vaihtoehto B on se minkä oon myös itse ajatellut parhaimmaksi tavaksi ja listoitus tietenkin neljästä eri osasta, eli jokaiselle sivulle oma palansa, jos pitäisi yhdestä osasta tehdä koko listoitus niin saattaisi mennä aika hankalaksi.
 
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
kojones
29.09.2016 16:27:08 (muokattu 30.09.2016 09:27:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse liimaisin ylimittaisen otelaudan kaulaan, jyrsisin kaulaa ohjurina käyttäen otelaudan muotoon jonka jälkeen tekisin siihen nauhaurat. Tän jälkeen jyrsisin reunalistalle slotin, asentaisin sen yhdestä palasta ja sitten radius normaalisti.
 
joseplluissans
30.09.2016 09:18:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Itse liimaisin ylimittaisen otelaudan kaulaan, jyrsisin kaulaa ohjuria käyttäen otelaudan muotoon jonka jälkeen tekisin siihen nauhaurat. Tän jälkeen jyrsisin reunalistalle slotin, asentaisin sen yhdestä palasta ja sitten radius normaalisti.
 
Tämä. Varmin ja helpoin tapa.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «