Aihe: Bassosäröön apuja
1 2 3 4 510 11 12 13 14
okabass
25.09.2016 19:39:00 (muokattu 25.09.2016 20:11:30)
Olli.M: Hyvä hyvä. Laitahan tänne vähän rapsaa siitä.

No joo. Kaivelin netistä kytkiksiä ja tietoa. Tämä Bearfoot versio on minusta soundiltaan ihan eri luokkaa kuin MP-versio. Bearfoot on sama -tai hyvin lähellä- Freestompb. löytynyttä BJFE 3B OD skemaa. Pyysin B. Juhlia varmistamaan kytkiksen. Ei ole vielä vastannut.

Eli muutin BF-petaalista pari kohtaa (ilmeisesti) orkkiksen mukaisiksi.
Kokeilin '65 P-Passolla SVT kloonin läpi, ja kyllä hyvältä kuulosti. Kaukana räikeistä säröpurkeista. Tanakka alapää ja hyvä särö löytyy, mutta myös ohuempaa särötystä. Särö on perusluonteeltaan H***tin hyvä. Käyttökelpoinen monessa tilanteessa.

Täytyy vielä perehtyä kytkentään tarkemmin, mutta nyt vaikuttaa siltä, että BJ on kekannut käyttää takaisinkytkentöjä tuon saavuttamiseksi. On se BJ aika velho.
jukkajylli
25.09.2016 20:59:24
Akkaribassoon paperinpala räpättämään tallan viereen ja mikitys peeaahan viisseiskalla ilmasta. Paras särö.
Stidi alla.
okabass
25.09.2016 23:20:17 (muokattu 26.09.2016 07:48:08)
jukkajylli: Akkaribassoon paperinpala räpättämään tallan viereen ja mikitys peeaahan viisseiskalla ilmasta. Paras särö.

Joo. Paperi tai pahvi on kova juttu myös jos haluaa ( ja kuka ei haluaisi) Harrikkka soundin polkupyörästä: laittaa räpättimen pyykkipojalla munamankeliin.
Olli.M
30.11.2016 18:17:40 (muokattu 30.11.2016 18:24:50)
Bearfoot Blueberry tuli kotiutettua. Ei se ihan läpinäkyvin säröpurkki mitä on, mutta todella maukkaan miedon putkirutun tarjoaa. Jatkaa siitä mihin tc spark booster jää tavallaan. 10 pistettä.

E. Toki taipuu isommallekin särölle, mutta kuitenkin liikutaan overdrive osastolla.
okabass
30.11.2016 22:05:05 (muokattu 30.11.2016 22:05:39)
Olli.M: Bearfoot Blueberry tuli kotiutettua. Ei se ihan läpinäkyvin säröpurkki mitä on, mutta todella maukkaan miedon putkirutun tarjoaa. Jatkaa siitä mihin tc spark booster jää tavallaan. 10 pistettä.

E. Toki taipuu isommallekin särölle, mutta kuitenkin liikutaan overdrive osastolla.

Mulla myös. Ehkä paras mun kokeilemista säröbokseista. Se on modattuna BJFe versioon. Makuasioita, mutta tykkään enemmän kuin Bearfoot-versioista. Puhumattakaan Mad Professor-versiosta.
Olli.M
01.12.2016 06:04:13
okabass: Mulla myös. Ehkä paras mun kokeilemista säröbokseista. Se on modattuna BJFe versioon. Makuasioita, mutta tykkään enemmän kuin Bearfoot-versioista. Puhumattakaan Mad Professor-versiosta.

Ei ole tullut orkkis bjfe purkkia testattua. Mitä olen lukenut, niin sanovat vähän tummempa soundiseksi kuin bearfoot. Joka on tumma sekin. Itse tykkään että on yläpäätäkin mukana.
okabass
01.12.2016 06:25:30 (muokattu 01.12.2016 11:05:50)
Olli.M: Ei ole tullut orkkis bjfe purkkia testattua. Mitä olen lukenut, niin sanovat vähän tummempa soundiseksi kuin bearfoot. Joka on tumma sekin. Itse tykkään että on yläpäätäkin mukana.

Enpä ole minäkään alkuperäistä kokeillut. Siis olen modannut sen Bearfootin sellaisen skeman mukaan, joka on varmasti oikein kopsattu alkuperäisestä. Siinä on ainakin kolme eroavaisuutta, mm. nature/tone toimii eri lailla (vastakytkentä lähtee eri paikasta), ja minimi gain IC:llä on BJFe:ssä pienempi. Eli mulla särö lähtee 0 %:sta Presarilla.
"Tummuudesta" vielä. Kytkennässä tosiaan otetaan aikalailla yläpäätä pois. Se on osa lämmintä soundia, sillä säröytetyssä äänessä on räikeää yläpäätä. On sitten makuasia kuinka paljon haluaa selkeyttä/räikeyttä vaiko lämpöä/tummuutta, epäselvyyttä soundiin.
Tuo toimii yllättävän hyvin ilman blendausta kliiniin soundiin, mutta se voisi olla kyllä kokeilemisen paikka.
Olli.M
01.12.2016 18:33:46
okabass: Enpä ole minäkään alkuperäistä kokeillut. Siis olen modannut sen Bearfootin sellaisen skeman mukaan, joka on varmasti oikein kopsattu alkuperäisestä. Siinä on ainakin kolme eroavaisuutta, mm. nature/tone toimii eri lailla (vastakytkentä lähtee eri paikasta), ja minimi gain IC:llä on BJFe:ssä pienempi. Eli mulla särö lähtee 0 %:sta Presarilla.
"Tummuudesta" vielä. Kytkennässä tosiaan otetaan aikalailla yläpäätä pois. Se on osa lämmintä soundia, sillä säröytetyssä äänessä on räikeää yläpäätä. On sitten makuasia kuinka paljon haluaa selkeyttä/räikeyttä vaiko lämpöä/tummuutta, epäselvyyttä soundiin.
Tuo toimii yllättävän hyvin ilman blendausta kliiniin soundiin, mutta se voisi olla kyllä kokeilemisen paikka.

No tässä bearfootissa ainakin ollaan mun makuun vielä ihan rajoissa tuon tummuden suhteen. Mun suht middlenenäkäs presari ainakin sopii tuon kanssa helvetin hyvin yhteen. Thunderbirdin kanssa en ole vielä testannut.
okabass
01.12.2016 20:46:46
Olli.M: No tässä bearfootissa ainakin ollaan mun makuun vielä ihan rajoissa tuon tummuden suhteen. Mun suht middlenenäkäs presari ainakin sopii tuon kanssa helvetin hyvin yhteen. Thunderbirdin kanssa en ole vielä testannut.

Soundi erottuisi kyllä paremmin jos laittaisi midleä ja yläpäätä lisää. Muistaakseni BJFe Honey Bee Deluxe-mallissa on sävyn säätö. Eli potikka säätämässä juuri sitä konkkaa, jolla otetaan middleä ja yläpäätä BBBOD:ssa pois. Honey B. on kytkennältään samankaltainen. Ja kuulemma bassosärö tehtiin ensin ja siltä pohjalta sitten Honey B. kitarasärö.
J.Nikkanen
01.12.2016 21:01:36
Tuli siirryttyä Hi-Fistä Lo-Fiin, eli SWR MM2 etusen myynnin jälkeen olen taas nysväillyt muutaman kerran SansAmp PSA ykkösen kanssa. Ihan ok puhtaat vaikkei mitenkään päin yllä MM2 etusen tasolle, mutta sitten taas ruttusaundia tarjoaa kyllä oikeastaan erittäin mukavasti. Ehdottomasti testaamisen arvoinen jos edukkaasti moisen löytää.
bassman87
03.12.2016 10:39:51
Itse käyn nykyään Bossin LS-2 line selectoria, jossa löytyy kahden efektilenkin blendaus. Syystä, että:

- Voit käyttää kaikkia säröjä eli myös blendittömiä. Kitarapuolella on on hyviä säröjä ja ennen kaikkea halpoja. Suoraan kitarasärön läpi soittaminen ei oikein toimi miksauksessa, joten LS-2 blendaa haluamasi määrän säröä saundiin.

- Voit käyttää myös muita efektejä esim. Chorusta ja tässäkin pätee sama plussa eli voit käyttää kitaraefektejä ilman botnehävikkiä.

Olen käyttänyt ja omistanut useita laitteita. Bassopuolen hyvät laitteet ovat aika tyyriitä. Pomminvarma sijoitus on Sansampin BDDI, joka ei ole kovin raju säröttään, mutta toimii aina. Darkglassilta olen omistanut b3k, b7k ja vintage purkit. Makuasioita mistä tykä ja mikä niistö sopii mihinkin, mutta laatupurkkeja nämä Darkglassit.

Mun valinnat Darkglassia maun mukaan tai Sansamp BDDI
Muita efektejä käyttävät EBS Micro Bass, jossa monien muiden ominaisuuksien lisäksi oma efektilenkki ja portaaton blend. Samaan sarjaan menee Radialin Tonebone, joka on hyvä jos käyttää eribassoja kesken keikan.

Sitten on vielä varteenotettava vaihtoehto Bossin LS-2 + kitarasäröt. Ls-2 on myös halpa vaihtoehto signaalinsplittaukseen jos haluaa käyttää kahta nuppia. Hifistelyn määrä on rajaton ;)

Useat esittämänivaihtoehdot voivat kuulostaa vaisulta yksinään, mutta istuvat hyvin miksaukseen.
jnbeissi
bassman87
03.12.2016 10:54:31
Tsekakkas tosta line selectorin käyttöä, toki saundi on jälkikäsitelty eikä mitään jammailua.

https://youtu.be/lWKmMmONz8M

Edelliseen viestiin lisäisin, että tuo Catalonbreadin SFT on kiinmostanut jo pitkään.
jnbeissi
okabass
03.12.2016 11:13:43
bassman87: Itse käyn nykyään Bossin LS-2 line selectoria ...

Mulla oli LS. Ideana hyvä. Koin säätämisen jotenkin hankalaksi, tunnottomaksi. Lisäksi saattaa klipata, jos ei ole tasojen kanssa tarkkana. Vain 9 voltin käyttöjännite ja ilmeisesti kytkinkomponentti (FET ?) aiheuttavat sen säröytymisen.
okabass
03.12.2016 11:19:44
bassman87: Tsekakkas tosta line selectorin käyttöä, toki saundi on jälkikäsitelty eikä mitään jammailua.

https://youtu.be/lWKmMmONz8M

Hauskaa tuo kaverin (yli)elehtiminen. :D
bassman87
03.12.2016 12:22:46
okabass: Hauskaa tuo kaverin (yli)elehtiminen. :D

Entäs Ryan Brucen elehtiminen :D Taitaa olla nykyajan youtubehömpötyksiä. Muistan jotain vanhoja VHS-videoita slaptekniikoista, joissa Louis Johnsson ei meinannut ensin pysyä penkillä slapatessaan ja seuraavaksi tuli joku kalju valkonen mies joka veti samaa groovea pokerinaamall. Vieläkö löytäis ne helmet jostain :)
jnbeissi
bassman87
03.12.2016 12:29:54
okabass: Mulla oli LS. Ideana hyvä. Koin säätämisen jotenkin hankalaksi, tunnottomaksi. Lisäksi saattaa klipata, jos ei ole tasojen kanssa tarkkana. Vain 9 voltin käyttöjännite ja ilmeisesti kytkinkomponentti (FET ?) aiheuttavat sen säröytymisen.

Juu LS on se edullisempi vaihtoehto ja portti efektilooppien maailmaan. Tällä saa säätöä vähän enemmän http://www.thomann.de/fi/radial_engineering_bassbone_v2.htm?r=app mutta hintalappu nousee samalla ja ehkä se idea halpojen kitaraefektien käyttämisen idea häipyy. Tämän jälkeen on jo järkevämpää käyttää suoraan saman hintaisia bassosäröjä/-etusia.

Tietenkin aina löytyy basisteja joka lähtöön. Osa käyttää paljon rahaa ja osa menee budjetilla, osa tykkää säädöistä ja osa helppoudesta. Olen kyllä itsekin huomannut boostin LS-2 kanssa, mutta putkivahvistimen edessä siitä ei ole ollut haittaa.
jnbeissi
ituvirtanen
04.12.2016 00:33:14

Hankin IE:n Divarin (iso kiitos paikallisen jäsenen), jossa on säädettävä jakosuodin (100 - 600 Hz). Kun pörinät ja viiveet saa rajattua vain ylös, alakerta on nyt efektistä riippumatta hyvin tanakka. Samalla efektejä voi aika surutta survoa isommiksi ja aiemmin käyttökelvottomalle alueelle. Toki todelliset tasojen määrät ovat keikoilla paljon rajatummat mutta kotona leikkiminen on paljon vapaampaa.

Tällä hetkellä käytän suristimena Darkglassin B3K:ta, joka on kyllä hyvä mutta minulle aavistuksen liian Rotta. Siksi mielessä on keikkunut Duality... anyone interested in trade...?
Olli.M
04.12.2016 07:37:16
ituvirtanen: Hankin IE:n Divarin (iso kiitos paikallisen jäsenen), jossa on säädettävä jakosuodin (100 - 600 Hz). Kun pörinät ja viiveet saa rajattua vain ylös, alakerta on nyt efektistä riippumatta hyvin tanakka. Samalla efektejä voi aika surutta survoa isommiksi ja aiemmin käyttökelvottomalle alueelle. Toki todelliset tasojen määrät ovat keikoilla paljon rajatummat mutta kotona leikkiminen on paljon vapaampaa.

Tällä hetkellä käytän suristimena Darkglassin B3K:ta, joka on kyllä hyvä mutta minulle aavistuksen liian Rotta. Siksi mielessä on keikkunut Duality... anyone interested in trade...?

Vaikka oman dualityn pois myinkin, voin suositella kyllä. Futsina yksi monipuolisimmista mitä on.

Itseäni jäi hieman kuitenki vaivaamaan siinä semmonen liian siistitty soundi. Kaipaan futsista enemmän räkää ja roisketta. Jotenkin tuo on tullut vastaan kaikissa darkglassin tuotteissa mitä on tullut testailtua. Korvien välissä varmasti tämä.
okabass
04.12.2016 11:47:25
Olli.M:
Itseäni jäi hieman kuitenki vaivaamaan... semmonen liian siistitty soundi.

Joo. Rosoa pitää olla. Oikeanlaista.
Eilen oli BBB OD koko ajan päällä blues/rock keikan ajan. Jazzilla tuli soitettua. Drive säätö oli liki minimissä. Erittäin hyvin totteli tatsia: hyvin pieni muro normaalitatsilla, reilummalla enemmän säröä. Soundin luonne ei ollut kertaakaan keinotekoisen kuuloinen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)