Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkökitaran mikeistä..
1
murala123
20.09.2016 17:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibanez gio gax30 tuollainen suht. surkea tasoinen kitara on kyseessä, ja humpuukkerit pitäisi tuossa olla, mutta olen tässä ihmetellyt vain yhtä juttua: Minkälaisissa mikeissä on se 9v paristo, tuossa ei mielestäni ole mitään paristoa, avasin kannen kitaran bodyn kääntöpuolelelta ja ei siellä paristoa näkynyt..? ps. Yritin etsiä monena päivänä tietoa tästä asiasta mutta ei ole löytynyt, mikrofoneista on varmasti tällä palstalla paljonkin juttua.. Voisiko joku silti vähän selventää tätä paristo asiaa ja vaikka vähän kirjoottaa aktiivi ja passiivimikeistä.. Thanks, poistan vaikka viestin ( jos se onnistuu ) kun olen saanut asiallisia vastauksia, thanks.. Saiskohan muuten tuosta ko. kepistä kitaraa mitenkään.. taitaa tulla halvemmaksi ostaa suosiolla laatu kamasta koottu skitta? ;-)
 
Decadetroll
20.09.2016 17:46:55 (muokattu 20.09.2016 17:48:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

murala123: ibanez gio gax30 tuollainen suht. surkea tasoinen kitara on kyseessä, ja humpuukkerit pitäisi tuossa olla, mutta olen tässä ihmetellyt vain yhtä juttua: Minkälaisissa mikeissä on se 9v paristo, tuossa ei mielestäni ole mitään paristoa, avasin kannen kitaran bodyn kääntöpuolelelta ja ei siellä paristoa näkynyt..? ps. Yritin etsiä monena päivänä tietoa tästä asiasta mutta ei ole löytynyt, mikrofoneista on varmasti tällä palstalla paljonkin juttua.. Voisiko joku silti vähän selventää tätä paristo asiaa ja vaikka vähän kirjoottaa aktiivi ja passiivimikeistä.. Thanks, poistan vaikka viestin ( jos se onnistuu ) kun olen saanut asiallisia vastauksia, thanks.. Saiskohan muuten tuosta ko. kepistä kitaraa mitenkään.. taitaa tulla halvemmaksi ostaa suosiolla laatu kamasta koottu skitta? ;-)
 
Paristot löytyy aktiivimikeistä ja/tai jos on vaikka joku boosteri tms sisäänrakennettuna kitarassa. Aktiivimikkihän on sellanen suht heikkotehoinen passiivi, jonka oheen on laitettu etuaste, joka vahvistaa mikistä tulevaa signaalia.
 
Passiivimikkejä onkin sitten moneen lähtöön, on heikkoa vintagemikkiä ja jumalatonta mörssäri-siantappomikkiä. Niissä ei sitten tartte käyttää paristoa, kun ei ole etuastettakaan.
 
Jos kitarassa ei sinänsä ole mitään vikaa/rikki olevaa, niin kylläpä noita soittokuntoon saa säätämällä kaiken kohdalleen. Sitten voi saundia ja tuntumaa alkaa hienosäätelemään erilaisilla mikeillä, eri materiaaleista tehdyillä talloilla jne.
 
Tuossa ylimpänä ketjuna on tollanen kitaramikki faq... https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=63008
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. Master of Teräskäsi 2016
Kefiiri
20.09.2016 18:15:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

murala123: Saiskohan muuten tuosta ko. kepistä kitaraa mitenkään.. taitaa tulla halvemmaksi ostaa suosiolla laatu kamasta koottu skitta? ;-)
 
Kitarasi on varmaan ihan käypä peli kunhan saat säädöt kohdalleen. Mikkeinä on humbuckerit kuten ajattelitkin. Ne toimivat ilman paristoa. Paristolla varustetut kitarat ovat harvinaisempia. Ne on kehitetty sellaisia neropatteja varten, joiden elämä ei muuten ole riittävän hankalaa :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Milkop
20.09.2016 19:01:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ne on kehitetty sellaisia neropatteja varten, joiden elämä ei muuten ole riittävän hankalaa :)
 
Mitäs sillä dynamiikalla muutenkaan tekee...
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
murala123
21.09.2016 12:30:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, juu kiitos vastauksista. Tämä auttoi jo paljon asian hahmottamista. Kyllä tuosta varmaan saa ihan kelpo kitaran vielä...
 
TS.
timo TT
21.09.2016 14:18:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milkop: Mitäs sillä dynamiikalla muutenkaan tekee...
 
Eikös sillä dynamiikalla rosvot räjäytä pankkeja elokuvissa ?
terv. basisti
 
Metalkallo
22.09.2016 05:55:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olis semmoinen kysymys josta en tiedä liittyykö mikkiin, mutta arvelen.
 
Tuossa mun Tokai SG:ssä on/oli tosi tunkkaiset ja suoraan sanottuna sieltä missä aurinko ei paista olevat MK4 mikit, arvelin sitten että magneettien vaihto auttaisi ja se oikeasti auttoikin paljon, kaulamikki on kuin uusi melkein, ei enää tunkkaisuutta vaan selvä ja kirkas soundi sekä tarpeeksi tehoa.
 
Tallamikistä en voi sanoa samaa kun koko mikki ei enää tunnu toimivan, ainakaan täysin. Mikissä on todella pieni vahvistus enää, mutta muuten se vaikuttaisi toimivan yhä koska vahvistinta lujemmalle pistäessä soundia kuuluu vaikkakin ohuesti sekä hiljaa, ja kun mikin napoja kutittelee eli ruuvarilla koskee niihin mikin päällisiin ruuveihin kuuluu ääntä/kolinaa kuten kuuluu mutta tuokin vaimeammin kuin kaulamikistä. Olen myös tarkistanut kaikki tallamikin johdot ja potikoiden johdot ja kaikki vaikuttaa olevan tiukasti kiinni.
 
Kun säädän tallamikin tone potikkaa kitarassa vaikuttaa, että siitä olisi tullut toinen volume yhtäkkiä koska ääni pienenee ja suurenee kun sitä säädän, kummaa? Mistä moinen?
 
Onko kellään mitään neuvoa mistä voisi johtua? Kumma ongelma kun soundia kuuluu hiljaa ja tone toimii myös toisena volumena vaikka mitään en juottanut tai irrottanut, vaihdoin vain magneetit. Itse mikkihän nyt on ihan sama vaikka hajoais koska ei tuo mikään huippu ole. MK4 kaula on nyt ihan ok kun vaihtoi alnico 5 magneetin siihen.
 
Vähemmän on enemmän
murala123
24.09.2016 13:07:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, itse soitan sähkökitaralla nimenomaan raskaampaa musiikkia, itseasiassa 95 prosenttisesti metallicaa. Loput Maidenia. Siinäpä ne melkein on. Metallica on ehdoton ykkös pumppu jota kuuntelen ja soitan. Millaisetkohan mikit tohon heviin sopii parhaiten...
 
TS.
tuskiz
24.09.2016 13:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

murala123: Niin, itse soitan sähkökitaralla nimenomaan raskaampaa musiikkia, itseasiassa 95 prosenttisesti metallicaa. Loput Maidenia. Siinäpä ne melkein on. Metallica on ehdoton ykkös pumppu jota kuuntelen ja soitan. Millaisetkohan mikit tohon heviin sopii parhaiten...
 
Kumpikin bändi soittaa aika erillaisilla mikeillä, Maideni suosii vanhoja kunnon Super Distortioneita ja semmosia ja Metallica sitten enemmän EMG-aktiivilinjalla. Ei siis sikäli ettäkö noista yks sulkisi toisen pois, mutta eroa on.
 
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
Metalkallo
24.09.2016 23:17:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

murala123: Niin, itse soitan sähkökitaralla nimenomaan raskaampaa musiikkia, itseasiassa 95 prosenttisesti metallicaa. Loput Maidenia. Siinäpä ne melkein on. Metallica on ehdoton ykkös pumppu jota kuuntelen ja soitan. Millaisetkohan mikit tohon heviin sopii parhaiten...
 
Seymour Duncanilta SH-4(JB), SH-5(Custom) tai SH-6(Distortion) tallaan ovat aika perus ja hyväksi havaitut heviin. SH-6 on aika lähellä EMG81 aktiivimikkiä jota Metallica käyttelee, tai ainakin käytteli.
 
Vähemmän on enemmän
Kefiiri
25.09.2016 10:14:25 (muokattu 25.09.2016 10:17:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta nuo mikinvaihdot ovat aikamoista hienosäätöä. Vahvistinhan sen soinnin lopulta tekee. Ammattilaisten vahvarin läpi soitettuna millä tahansa alkuperäismikeilläkin saadaan ihan jämäkkä soundi. Mikkien kolvaileminen toki on ihan mielenkiintoista puuhaa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
askomiko
25.09.2016 10:56:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonenappi muuttuu volumeksi jos siitä pääsee väärä jalka kosketukseen maadotuksen kanssa. Avaa skeba ja kattele johdotukset läpi.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Metalkallo
25.09.2016 19:35:06 (muokattu 25.09.2016 19:35:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Tonenappi muuttuu volumeksi jos siitä pääsee väärä jalka kosketukseen maadotuksen kanssa. Avaa skeba ja kattele johdotukset läpi.

Avattu on jokin aika jo sitten, mutta johdotukset olivat kunnossa, vika oli näköjään mikissä ja jotenkin tonekin muuttui siinä samalla toiseksi volumeksi. Eipä tuolla mikillä väliä kun hommaan muutenkin paremman.
 
Mitä noihin mikkeihin, vahvistimeen, kaiuttimeen ja kitaraan tulee, niin jokainenhan noista tietty vaikuttaa omalla tavallaan. Se on kyllä välillä aikamoista etsimistä ja miettimistä mikä sopii minkäkin kanssa omaan makuun. :)
 
Vähemmän on enemmän
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «