Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tallennin kotikäyttöön
1 2
Windywalk
22.09.2016 13:02:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin tallentaa biisejäni ja tarvitsen apua, mistä lähteä liikkeille?
Olen rakentanut biisien taustat Yamahan kosketinsoittimella (PSR2000) kutakuinkin valmiiksi, ja sen lisäksi pitäisi saada vielä laulut päälle. Mun biisit on moniäänisiä, eli seitsemän raitaa pitäisi saada jo pelkälle laululle.
 
Minkälainen tallennin olisi sopiva tällaiseen? Olen siis täys noviisi, enkä ymmärrä tekniikasta tuon taivaallista. Ennen kävin studioissa äänittämässä biisejä, mutta se tulee aika kalliiksi näin harrastelijalle, ja ajattelin että ehkä tänä päivänä löytyy jo järkevällä hinnalla jotain helppokäyttöisiä tallentimia kotikäyttöön.
 
Antti1
22.09.2016 13:04:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka monta raitaa sun pitää pystyä äänittämään samanaikaisesti ja mitä ne kaikki äänilähteet ovat? Mä lähtisin joka tapauksessa kasaamaan systeemiä tietokoneen ja sopivan ääni-interfacen varaan. Lisää tietoa saat, kun kerrot tarkat vaatimukset.
pappasfin
22.09.2016 13:09:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kuinka monta raitaa sun pitää pystyä äänittämään samanaikaisesti ja mitä ne kaikki äänilähteet ovat? Mä lähtisin joka tapauksessa kasaamaan systeemiä tietokoneen ja sopivan ääni-interfacen varaan. Lisää tietoa saat, kun kerrot tarkat vaatimukset.
 
Komppaan Antti1 ideaa eli tietsika ja sopiva ääni-interface (äänikortti) ja hommaan sopivat softat jne.
 
PappaSFin
Dirtyh
22.09.2016 22:53:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kuinka monta raitaa sun pitää pystyä äänittämään samanaikaisesti ja mitä ne kaikki äänilähteet ovat? Mä lähtisin joka tapauksessa kasaamaan systeemiä tietokoneen ja sopivan ääni-interfacen varaan. Lisää tietoa saat, kun kerrot tarkat vaatimukset.
 
Eikös se pulma useamman raidan kanssa ratkeasi pikku-mikserillä? Interferencet on jostain kympeistä ylös päin ja äänitysoftat ilmaisesta ylös päin. Eli halvalla tossa pääsee.
 
Antti1
22.09.2016 22:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dirtyh: Eikös se pulma useamman raidan kanssa ratkeasi pikku-mikserillä?
 
Ei, mikäli haluaa äänittää ne erillisiksi raidoiksi. Mikseri on aivan täysin turha kapistus nykyaikaisessa äänityskokoonpanossa, jos ei ole tarkoitus miksata koneen ulkopuolisia romuja käyttäen. Silloinkin hintaluokka kohoaa aika älyttömyyksiin verrattuna yksinkertaiseen interface-pohjaiseen kokoonpanoon.
Dirtyh
22.09.2016 22:59:03 (muokattu 22.09.2016 23:01:32)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei, mikäli haluaa äänittää ne erillisiksi raidoiksi. Mikseri on aivan täysin turha kapistus nykyaikaisessa äänityskokoonpanossa, jos ei ole tarkoitus miksata koneen ulkopuolisia romuja käyttäen. Silloinkin hintaluokka kohoaa aika älyttömyyksiin verrattuna yksinkertaiseen interface-pohjaiseen kokoonpanoon.
 
Kyllä kyllä mutta eikö noi usb-liitäntäiset mikserit toimi moniraita-ajoon? Ei kyllä ole kokemusta, kunhan arvasin.
 
Antti1
22.09.2016 23:10:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dirtyh: Kyllä kyllä mutta eikö noi usb-liitäntäiset mikserit toimi moniraita-ajoon? Ei kyllä ole kokemusta, kunhan arvasin.
 
Toimivat ne, aivan kuten yksinkertaisemmat interfacetkin. Mitäpä veikkaat laitteiden laatueron olevan samassa hintaluokassa, jos toisessa niistä on vähintään kolminkertainen määrä ominaisuuksia? Mä unohtaisin sen mikserin, ellei nimenomaan mikserille ole jotain muutakin käyttöä.
Dirtyh
22.09.2016 23:13:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Toimivat ne, aivan kuten yksinkertaisemmat interfacetkin. Mitäpä veikkaat laitteiden laatueron olevan samassa hintaluokassa, jos toisessa niistä on vähintään kolminkertainen määrä ominaisuuksia? Mä unohtaisin sen mikserin, ellei nimenomaan mikserille ole jotain muutakin käyttöä.
 
tai kun vaikkapa multa ja 250000:lta muulta sellainen löytyy nurkista jo noin muutenkin.
 
Windywalk
23.09.2016 08:43:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Komppaan Antti1 ideaa eli tietsika ja sopiva ääni-interface (äänikortti) ja hommaan sopivat softat jne.
 
No ensin pitäis saada siirrettyä se kokonaan valmiiksi tehty tausta mun keyboardilta talteen, ja sitten laulaa yksi ääni kerrallaan siihen päälle, kertosäkeissä on siis parhaimmillaan seitsemän eri ääntä päällekkäin eli kait se tarkoittaa että yksi raita kerrallaan?
 
Eli keyboardilla on koko tausta rumpuineen, bassoineen ja viuluineen, pitää vain painella vähän nappuloita sitä mukaa kun biisi etenee ja kompit vaihtuu, eli minään pakettina sitä ei voi siirtää, vaan se täytyy ns. soittaa talteen.
 
tender.insanity
23.09.2016 08:49:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windywalk: No ensin pitäis saada siirrettyä se kokonaan valmiiksi tehty tausta mun keyboardilta talteen, ja sitten laulaa yksi ääni kerrallaan siihen päälle, kertosäkeissä on siis parhaimmillaan seitsemän eri ääntä päällekkäin eli kait se tarkoittaa että yksi raita kerrallaan?
 
Eli keyboardilla on koko tausta rumpuineen, bassoineen ja viuluineen, pitää vain painella vähän nappuloita sitä mukaa kun biisi etenee ja kompit vaihtuu, eli minään pakettina sitä ei voi siirtää, vaan se täytyy ns. soittaa talteen.

 
Luulisi kyllä että tuosta saa MIDI datana kaiken ulos koneella.
 
Windywalk
23.09.2016 12:33:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimisiko tällainen ajatus: lataan koneelle tuon Reaperin.
 
Hommaan esim: Laikaboss MIDI sovittimen USB väylään, jolla voin siirtää valmiit taustat keyboardilta tietsikalle ja tuohon Reaperiin. Sitten hommaan Focusrite SCarlett Studio paketin jossa mukana mikki ja kuulokkeet ja tarpeelliset johdot niin ei tarvitse kaikkeen investoida erikseen. Ilmeisesti ihan toimiva paketti, mutta midi liitäntää siinä ei ole.
 
Antti1
23.09.2016 12:47:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windywalk: Toimisiko tällainen ajatus: lataan koneelle tuon Reaperin.
 
Hommaan esim: Laikaboss MIDI sovittimen USB väylään, jolla voin siirtää valmiit taustat keyboardilta tietsikalle ja tuohon Reaperiin. Sitten hommaan Focusrite SCarlett Studio paketin jossa mukana mikki ja kuulokkeet ja tarpeelliset johdot niin ei tarvitse kaikkeen investoida erikseen. Ilmeisesti ihan toimiva paketti, mutta midi liitäntää siinä ei ole.

 
Toimiihan se, antaa mennä vaan. MIDI:stä sit sen verran, että sun täytyy ilman erillisiä softainstrumentteja kierrättää se kuitenkin koskettimien kautta ja äänittää audioksi asia kerrallaan. Reaperin halpa hinta selittyy esim. instrumenttien kaltaisilla puutteilla.
Windywalk
23.09.2016 15:16:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öyh... anteeksi mutten ymmärtänyt tuosta yhtään mitään...
 
Kertoisitko näin maalaiselle maalaiskielellä? :)
 
Antti1
23.09.2016 15:23:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windywalk: Öyh... anteeksi mutten ymmärtänyt tuosta yhtään mitään...
 
Kertoisitko näin maalaiselle maalaiskielellä? :)

 
Se oli jo valitettavasti maalaiskielellä. Otan tohon oman lainauksen selvyyden vuoksi ja käyn sen läpi rautalankamallina.
 
Antti1: Toimiihan se, antaa mennä vaan. MIDI:stä sit sen verran, että sun täytyy ilman erillisiä softainstrumentteja kierrättää se kuitenkin koskettimien kautta ja äänittää audioksi asia kerrallaan. Reaperin halpa hinta selittyy esim. instrumenttien kaltaisilla puutteilla.
 
MIDI ei ole ääntä, se on ohjausdataa laitteiden välistä kommunikointia varten. Se kertoo mm. mitä ääntä soitetaan, kuinka pitkään ja millä voimakkuudella. Siitä huolimatta se ei ole ääntä, se on vain arvoja väliltä 0-127. Jos sä äänität MIDIä, niin sä et äänitä ääntä, vaan tota arvoa 0-127. Niillä arvoilla voidaan ohjata noiden edellämainittujen lisäksi monia muitakin asioita, mutta se ei vieläkään ole ääntä. Sanoinko jo, ettei se ole ääntä?
 
Sun pitää syöttää se tietokoneelle tallennettu MIDI-data takaisin kiippareille, jotta sulla tulee mistään mitään ääntä. Se ääni tulee kiippareista sinne syötetyn MIDIn avulla. Sitten sun pitää äänittää se plugipiuhaa pitkin tulevana audiosignaalina äänikortilla koneelle. Jos haluat jokaisen soittimen omaksi raidakseen tietokoneelle, niin sit sun pitää tehdä tämä prosessi jokaiselle soittimelle yksitellen: tallenna MIDI tietokoneelle, syötä MIDI takaisin koskettimiin, äänitä MIDIllä ohjattu audio koskettimista tietokoneelle.
 
Summa summarum: helpommalla pääset vaan soittamalla kiippareilla ne halutut jutut ja äänittämällä suoraan audioksi.
sepisti
24.09.2016 10:57:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa seuraavanlainen paketti, niin midikin kulkee mukana -> http://www.f-musiikki.fi/pa-studio/ … -studio-bundle-2-completestudioset2
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Black Zombie 82
02.01.2020 21:57:15 (muokattu 02.01.2020 21:58:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En viitsi aloittaa uutta ketjua.
 
Minäkin tarvitsisin kotikäyttöön äänittimen. Olen äänitellyt sanelukoneella, mutta se on huono, kun saa vain yhden raidan. En tarvitse kuitenkaan monen montaa raitaa. 4 raitaa olisi hyvä, saisi kaksi kitaraa, basson ja laulun.
 
Olisiko esim. Zoom h1 hyvä?
 
Itse en myöskään ymmärrä äänitystekniikasta juuri mitään. Hyvä kun täältä voi kysellä tietäväisemmiltä.
 
Ja jos Zoom ei ole hyvä, niin mitä voisitte suositella, mielellään alle 200 euroa hintaan? Mieluiten kyllä semmoinen 100 euroa olisi sopivampi hinta.
 
sepisti
03.01.2020 02:52:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: En viitsi aloittaa uutta ketjua.
 
Minäkin tarvitsisin kotikäyttöön äänittimen. Olen äänitellyt sanelukoneella, mutta se on huono, kun saa vain yhden raidan. En tarvitse kuitenkaan monen montaa raitaa. 4 raitaa olisi hyvä, saisi kaksi kitaraa, basson ja laulun.
 
Olisiko esim. Zoom h1 hyvä?
 
Itse en myöskään ymmärrä äänitystekniikasta juuri mitään. Hyvä kun täältä voi kysellä tietäväisemmiltä.
 
Ja jos Zoom ei ole hyvä, niin mitä voisitte suositella, mielellään alle 200 euroa hintaan? Mieluiten kyllä semmoinen 100 euroa olisi sopivampi hinta.

 
Tuolla ehdottamallasi Zoomilla ei voi tehdä moniraitaäänityksiä. Alle kahdella sadalla kannattaa harkita tätä -> https://m.thomann.de/fi/zoom_h4n_pr … 5gIVj-iaCh0H2wqREAQYASABEgLv0fD_BwE
H4n:llä neliraitahommat onnistuu mainiosti.
 
Itse suosisin kyllä tietokoneeseen kytkettyä äänikorttia ja erillistä mikrofonia.
 
Black Zombie 82
03.01.2020 08:52:26 (muokattu 03.01.2020 08:53:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Tuolla ehdottamallasi Zoomilla ei voi tehdä moniraitaäänityksiä. Alle kahdella sadalla kannattaa harkita tätä -> https://m.thomann.de/fi/zoom_h4n_pr … 5gIVj-iaCh0H2wqREAQYASABEgLv0fD_BwE
H4n:llä neliraitahommat onnistuu mainiosti.
 
Itse suosisin kyllä tietokoneeseen kytkettyä äänikorttia ja erillistä mikrofonia.

 
Mulla ei ole tietokonetta siellä missä on tarkoitus äänittää, eikä ole mahdollisuutta hommata.
 
Eikö H1.llä pysty tekemään edes kahden raidan äänitystä? Luulin että pystyy...
 
Mutta joo, pitänee harkita tuota H4.sta.
 
Sax-pappa
03.01.2020 09:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: Mulla ei ole tietokonetta siellä missä on tarkoitus äänittää, eikä ole mahdollisuutta hommata.
 
Eikö H1.llä pysty tekemään edes kahden raidan äänitystä? Luulin että pystyy...
 
Mutta joo, pitänee harkita tuota H4.sta.

 
H1:llä voi äänittää yhden stereoraidan, jossa kanavilla on yhteinen tasonsäätö.
 
Black Zombie 82
03.01.2020 21:04:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: H1:llä voi äänittää yhden stereoraidan, jossa kanavilla on yhteinen tasonsäätö.
 
Ok.
 
No tuo H4 kyllä vaikuttaisi aika hyvälle varmaankin. Ja kuulemma se on helppokäyttöinen, eli kaltaiseni puupääkin varmaan oppisi käyttämään sitä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «