Aihe: Prs kitarat
1 2 3 4 518 19 20 21 2246 47 48 49 50
G1265
13.09.2016 07:57:22
velipekka: ....

Kun nyt on tuo jenkki PRS Custom ollut tähtäimessä, niin ajatuksiin tuli myös Mccarty malli.
Eikö sen pitäisi olla vähän tuohon LPhen kallellaan?

Kyllä sieltä samanlaisia sävyjä saa ulos.

https://youtu.be/r8MBYUk9b3g
stratomaister
13.09.2016 09:39:14
G1265: Kyllä sieltä samanlaisia sävyjä saa ulos.

https://youtu.be/r8MBYUk9b3g

Ja sanotaan näin mainostusmielessä, että tuo samainen videolla nähty McCarty löytyisi nimimerkin takaa edullisesti torilta. Hieno kitara!
...
Arbitrator
21.09.2016 09:30:21
Olen aina välillä miettinyt 513 mallin hankkimista ja taas olisi torilla yksi myynnissä. Välillä niitä näkee ihan normi PRS:n hinnoissa (2000-2500) ja välillä sitten jossain 3000-4000 välimaastossa tai jopa yli 4000. Ilmeisesti jossain vaiheessa on käytetty jotain harvinaisia ouulaajeja mutta minua kiinnostaa enemmän kitaran monipuolis soundit, kuin premium puut. Osaako joku kerta, milloin niitä edullisempia malleja on valmistettu ja onko malleille joku tarkempi merkintä? Ainakin joku swamp ash versio taitaa löytyä? Lisäksi kysyisin että löytyyköhän niitä 24-nauhaisella kaulalla ja/tai ilman sitä hillitöntä heel-möhkälettä ja alalippaa. Tulee mieleen 60-luvun double cut Gretschit, joiden älytön kaulaliitos käytännössä poisti kaikki double cut mallin hyödyt ylänauhoilla soittaessa.
velipekka
04.10.2016 22:45:02
Nyt löysi kotiin jenkki PRS 30th Anniversary Custom 24.
On se hieno...

Ainoa mikä vähän hämää, on tuo kaula.
Tehtaan lapussa on profiili "Pattern thin" ja lapun sarjanumero täsmää kitarassa olevaan
sarjanumeroon. Mutta kaula tuntuu paksummalta kuin vastaavan omistamani SEn kaula?
Ei se mikään Gibsonin tyyppinen halko ole, mutta selvästi paksumpi kuin SEn (en ole vielä mittavälineitä käyttänyt).

Kyllähän ne kaulaprofiilit ja -speksit ole samat jenkki ja korean soittimille?
iec
04.10.2016 22:57:46

velipekka: Nyt löysi kotiin jenkki PRS 30th Anniversary Custom 24.
On se hieno...

Ainoa mikä vähän hämää, on tuo kaula.
Tehtaan lapussa on profiili "Pattern thin" ja lapun sarjanumero täsmää kitarassa olevaan
sarjanumeroon. Mutta kaula tuntuu paksummalta kuin vastaavan omistamani SEn kaula?
Ei se mikään Gibsonin tyyppinen halko ole, mutta selvästi paksumpi kuin SEn (en ole vielä mittavälineitä käyttänyt).

Kyllähän ne kaulaprofiilit ja -speksit ole samat jenkki ja korean soittimille?

Olisiko nauhojen koossa eroa? Mulla ainakin Santana III:en kaula tuntui aavistuksen paksummalta kuin SE Eg:n kaula vaikka molemmissa pitäisi olla Wide Fat. Luultavasti Jenkissä on aavistuksen korkeammat nauhat. Siltä se ainakin äkkiseltään vaikutti kun tutkittiin näitä kahta kitaraa tuon mun Santanan edellisen omistajan kanssa.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
velipekka
04.10.2016 23:17:05
Voi ne nauhat ehkä vähän korkeammat olla, mutta heti kun otti kitaran kouraan niin huomasi,
että paksuudessa on eroa. ( varsinkin kun juuri ennen pakettiautoon pihaan ajoa olin SEllä rämpytellyt).
En nyt hirveän tarkkaa niitä ole vielä vertaillut, ehkä kaulan muodossa eroja?
LaMotta
27.11.2016 13:30:14

Vaikka kyseessä on maailman paras kitara niin yksi huono puoli näissä on.
Varaosien (USA) hinnat huimaa. Onneksi noita ei niin kovin usein ole tarvinnut ostaa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Antroid
27.11.2016 19:58:55
Patriarkaatti on taas mollaamassa uniikkia lumihuitaletta.
Krice
27.11.2016 20:28:47

Antroid: Vade retro Santana - http://www.prsguitars.com/index.php/electrics/core/santana_retro_2017

Tuossa sekä uudessa SE-mallissa potikat on kivasti pois soittamisen tieltä. Silti varmaan pakko laittaa edellinen SE-malli myyntiin, nimenomaan tunkkikaulan vuoksi.
klobasa
27.11.2016 22:22:19
Muistelen edelleen lämmöllä kuinka SE Zach Myersissä oli paras kaulan takaosa koskaan... Todella sulava ja liukas. Nyt on oma kitara saman tuntoinen kun laitoin teipit rajaamaan alueen ja otin kaulan takaa kiiltävän pinnan pois: https://muusikoiden.net/dyn/users/149819.jpg Kiillottamallahan sen saa takaisin originaalikuosiin jos joskus on moiselle tarvetta.
Tomtom
28.11.2016 09:25:18
klobasa: ...ja otin kaulan takaa kiiltävän pinnan pois: https://muusikoiden.net/dyn/users/149819.jpg ...

Milläs tuon hionnan teit? Kiinnostaisi tehdä sama homma omaan 335:seen mutta en ole vielä uskaltanut ryhtyä toimeen, lempisoittimen mahdollinen paskominen mietityttää..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
klobasa
28.11.2016 09:43:08
Tomtom: Milläs tuon hionnan teit? Kiinnostaisi tehdä sama homma omaan 335:seen mutta en ole vielä uskaltanut ryhtyä toimeen, lempisoittimen mahdollinen paskominen mietityttää..

600 vesihiomapaperia (märkänä tietty) ja sen jälkeen hienolla teräsvillalla (märkänä sekin). Lopuksi teipit pois ja laitoin vanhaan sukkaan muoville tarkoitettua hiontatahnaa ja jynssäsin sillä samalla tavoin miten kengänkiillottajat kiillottaa elokuvissa kenkiä. Sillee edestakaisin sukkien päistä kiinnipitäen. Koko hommaan meni 10 min.

Toi on täysin palautettavissa originaalikuntoon kun hioo ja kiillottaa pinnan.
Krice
28.11.2016 09:56:46

klobasa: Toi on täysin palautettavissa originaalikuntoon kun hioo ja kiillottaa pinnan.

Aika optimistinen lausunto. Itse en käsitä miksi sitä kaulaa pitää hinkata, ostaisi heti alkuunsa sellaisen kitaran, jossa on itselle sopiva kaula.
Tomtom
28.11.2016 10:00:28
jotkut tykkää lakattomasta kaulasta. Kun kerran PRS:sistä on kyse tässä langassa niin aika vähän löytyisi vissiin vaihtoehtoja jos pitäisi passata kaikki muut paitsi satiinilakatut/"lakattomat" kaulat..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
klobasa
28.11.2016 10:12:30
Krice: Aika optimistinen lausunto.

Hiomalla ja kiillottamalla ne on aina ennenki lakkapinnat saatu kiiltäviksi.
pappasfin
28.11.2016 11:02:31
Krice: Aika optimistinen lausunto. Itse en käsitä miksi sitä kaulaa pitää hinkata, ostaisi heti alkuunsa sellaisen kitaran, jossa on itselle sopiva kaula.

Tuota Klobasan kitaraa kun ei saa sillä ns. "sopivalla" kaulalla vaan pitää itse hioa pintaa satiinisemmaksi.

Jos kitara on muuten sun unelmiesi kitara ja sitä ei saa just sillä ihan "täydellisellä" kaulan pinnalla niin kyllä sen mieluusti ottaa ja sitten itse hioo.

Tunnen tuon Klobasan kyseisen kitaran taustaa ;D
PappaSFin
klobasa
28.11.2016 11:13:21
pappasfin: Tuota Klobasan kitaraa kun ei saa sillä ns. "sopivalla" kaulalla vaan pitää itse hioa pintaa satiinisemmaksi.

Jos kitara on muuten sun unelmiesi kitara ja sitä ei saa just sillä ihan "täydellisellä" kaulan pinnalla niin kyllä sen mieluusti ottaa ja sitten itse hioo.

Tunnen tuon Klobasan kyseisen kitaran taustaa ;D

Jep. Olen tainnut hioa kaulan takaosan mataksi tässä vuosien varrella ainakin kymmenestä kitarasta. Ja jos olen myynyt pois niin olen kiillottanut takaisin. Yksi mattapintainen Tokai oli kaulan takaa hyvä, mutta muualta (lapa yms.) kaula näytti imo rumalta...sekin asia korjaantui kun vaan kiillotti pinnan.
tommium
28.11.2016 11:46:46
Krice: Aika optimistinen lausunto. Itse en käsitä miksi sitä kaulaa pitää hinkata, ostaisi heti alkuunsa sellaisen kitaran, jossa on itselle sopiva kaula.

Aina ei välttämättä suoraan löydy sellaista kitaraa missä kaikki speksit on valmiiksi sitä mitä haluaa. Luulisi sun tietävän kun 99,8% kitaroissa on volumepotikka väärässä paikassa. Eiköhän se ole jokaisen oma asia mitä omalle kitaralleen tekee että saa sen itseään miellyttäväksi. Volumepotikankin siirto sopivampaan paikkaa on myös noin 10-20 min homma. Ja kaiken lisäksi kitaroiden tuunaaminen on melko mukavaa puuhaa.
"...mä sanon viimeisen sanan, Jasse on gay!"
mpekkanen
28.11.2016 12:06:55
Tietysti minulle on aivan sama, mitä kukakin tekee omille kitaroilleen.

Tuossa kun Krice kuitenkin mietti laittavansa oman PRS SE:n myyntiin, koska on liian paksu kaula...Niin ainahan siitä paksummasta saa hiottua hieman pois.
Ainakin itse tykkään sellaisista kauloista jotka on öljykäsitelty tai vahalla. Näissä on liukkaampi pinta ja minusta mukavan tuntuisia.

Tosin sellainen käsittely voi tehdä ulkonäköön joihinkin malleihin kyllä aika suuren muutoksen. Vaahterakin tummuu kyllä ajan kanssa jos ei ole lakkaa suojana, mutta kellastuu se kyllä muutenkin. Tosin hieman erilaisesti.
Jos kitara on kaikinpuolin muuten hyvä, niin ei tuo hionta ole ollenkaan huono juttu. Eikä siis pelkästään sitä lakkaa vain ihan puutakin pois, sen verran että kitaran kaula on itseä miellyttävä.
Tietysti tämä ei paranna kitaran arvoa, ettei sitä kannata tehdä jos kitarasta ei muuten tykkää aivan täysin.
Luultavasti kuitenkin edullisempi operaatio kuin myydä paksukaulainen PRS pois ja ostaa joku toinen uusi/käytetty tilalle. Siinä uudessahan voi olla toki kaula mukavamman tuntuinen, mutta useasti ne kitaran toimivuudet itselle ilmenee vasta hieman pidemmällä soitolla. Sitten voi olla taas ongelmia jonkun muun asian kanssa, jota ei vaikka jossain liikkeessä huomaa kun kokeilee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)