depe 08.06.2004 22:38:19 | |
---|
Juu, eli olen tässä viime aikoina soitellut bassoa ja vanhana kitaristina ihmettyttää hieman eräs asia. Olen yrittänyt harjoitella mm. muutamia Metallican biisejä. Tablat löytyy, mutta varsinaisia nuotteja ei nyt tähän hätään ole saatavissa. Tuntuu kuitenkin jotenkin vaikealta kuulla se basson soitto sieltä taustalta joissain kohdissa, kun yrittää kuunnella CD:ltä, että miten se biisi basson osalta menee. (Ja asiaa ei tietysti helpota se, että joillain nimeltä mainitsemattomilta albumeilta se basso on miksattu melko vaimeaksi). Erityisen vaikealta tuntuu välillä sen oikean "rytmityksen" löytäminen, jos basso menee kitaroiden kanssa eri rytmiin. Heittäkääpä vinkkejä amatöörille. Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. |
Incarnation 08.06.2004 22:52:07 | |
---|
Alarekisterin korostusta vaan mahdollisimman pitkälti päälle stereoista tai mistä nyt kuunteletkin ja ihan kuuntelemista harjoittelemalla. "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
depe 08.06.2004 22:55:14 | |
---|
Alarekisterin korostusta vaan mahdollisimman pitkälti päälle stereoista tai mistä nyt kuunteletkin ja ihan kuuntelemista harjoittelemalla. Jep, subbari siis vaan täysille. Huomasin muuten, että monasti live-versioissa tuo basso kuuluu paremmin. Kai se on sitten vain harjoiteltava kuuntelemaan, mutta kun haluaisin kaikkihetimullenyt... Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. |
Wil-J 08.06.2004 23:56:51 | |
---|
Kyllä mulla ainakin korva harjaantunu sillee et sen kuulee ilman mitään korostustakin :) |
Muhwi 09.06.2004 00:19:18 | |
---|
Kuuntelemalla se sieltä löytyy, mitä enemmän on kuunnellu bassoa sitä sujuvammin menee. Joskus tulee kyllä vastaan semmosia kohtia ettei tahdo saada selvää, esmes jos rumpu ja basso fillaa ja rumpu on miksattu "lähemmäs pintaa". It wasn't me, it was the Other Guy. |
Heikki L. 09.06.2004 01:12:16 (muokattu 09.06.2004 01:23:47) | |
---|
(Ja asiaa ei tietysti helpota se, että joillain nimeltä mainitsemattomilta albumeilta se basso on miksattu melko vaimeaksi) Kyllä vähän epäilyttää onko Justice for all -levyllä bassoa lainkaan... Shack! |
Moratoria 09.06.2004 06:08:02 | |
---|
Mie jo aattelin otsikosta päätellen että miten ne lisääntyy. |
Bassballs 09.06.2004 08:56:11 | |
---|
Tuntuu kuitenkin jotenkin vaikealta kuulla se basson soitto sieltä taustalta joissain kohdissa, kun yrittää kuunnella CD:ltä, että miten se biisi basson osalta menee. (Ja asiaa ei tietysti helpota se, että joillain nimeltä mainitsemattomilta albumeilta se basso on miksattu melko vaimeaksi). Erityisen vaikealta tuntuu välillä sen oikean "rytmityksen" löytäminen, jos basso menee kitaroiden kanssa eri rytmiin. Minun paska mankka ei edes toista kunnolla alataajuuksia, niin biisien "täydellisestä"(prikulleen levyn mukaan)hallitsemisesta ei ole toivoakaan. Luulisin että korva ajan myötä harjaantuu kuulemaan niitä bassolinjoja. Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä, joista en pidä: On ihan hyviä tyyppejä ja täysiä persreikiä. Sinä kuulut niistä ensimmäisiin. |
Mie jo aattelin otsikosta päätellen että miten ne lisääntyy. Joo, mää jo tässä aloin miettimään basistien kama sutraa... Excuse me while I kiss my bass... |
poko 09.06.2004 09:17:01 | |
---|
Jos et pysty hahmottamaan rumpukompista jo miten bassoa kannattaa rytmittää niin on parempi pysytellä kitarassa. On turhaa soittella valmiita tabeja. Parempi on kun kuuntelet biisiä ja teet omat kuviot. Miksi haluat soittaa samoja kuvioita kun jason kun voit tehdä omia. Basistin kulli / 4 = kitaristin kikkeli |
Johannes_t 09.06.2004 09:41:07 | |
---|
Kyllä vähän epäilyttää onko Justice for all -levyllä bassoa lainkaan... To live is to die on ainoa biisi, missä bassoraitaan ei ole käytetty mute-efektiä. Eikä siinäkään bassoa tule kuin pieni pyrähdys. AJFA onkin pahin stereoiden tappaja ikinä. Joku kitarataajuus pistää kajarit tööttäämään aika ikävästi. |
paavi 09.06.2004 09:46:39 | |
---|
Tosiaan korva harjaantuu kyllä kuulemaan. Metallica on kyllä yksi niistä bändeistä, joiden musassa basso on tosi alhaalla (tai kitara ja basso niin lähellä toisiaan soundiltaan ja soitoltaan). Burtoninkin aikana basso oli erittäin alas miksattu, mutta se soitti kuitenkin sen verran erikoisia juttuja välillä, että silloin basso kyllä kuuluu. Sellaset perussäännöt auttaa kuulemaan sen basson - tavallaan kun tietää etukäteen, mitä se basso aikoo. Hevissä basso aika usein vetää tasasia kahdeksasosia, MUTTA aksentoi aina tietyille iskuille rumpujen kanssa. Noohh...onpas taas aika ympäripyöreetä tekstiä... :) |
basistivol666 09.06.2004 09:47:10 | |
---|
onhan kyllä kieltämättä muutamilla levyillä miksattu basso aikas/liian vaimeaksi. Mutta kyllä itse olen ainakin tähän asti pärjännyt. Soitan oikeastaan master of puppetsin ja blackin piisejä(noh... vähän on vaikea löytää sieltäkin niitä bassoja) mutta kyllä se komppikitara on aika hyvä apu. Elintärkeät nesteet valuvat hukkaan |
chief 09.06.2004 10:12:08 | |
---|
Hyvät kuulokkeet auttavat bassojen poimimista. Varsinkin jos stereot ovat mallia Anttila. "Musiikki
on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi."
-Schopenhauer |
absqua 09.06.2004 10:32:58 (muokattu 09.06.2004 10:33:23) | |
---|
Jos bassojen korostaminen / diskanttien leikkuu ei auta niin joskus kannattaa kokeilla kuunnella vain jompaa kumpaa kanavaa - basso erottuu välillä yllättävänkin selvästi tällä tavalla. Samaten stereon summaaminen monoksi nostaa joskus basson selkeämmin esiin. Tuo bassolinjojen plokkailu on sellaista hommaa jossa työ opettaa tekijäänsä, eli mitä enemmän sitä harjoittaa niin sen paremmaksi korva kehittyy ja sen paremmaksi kehittyy myös ymmärrys bassolinjojen logiikasta, jolloin ihan kaikkea ei tarvitse kuulla saadakseen selville mitä siellä yli 90% todennäköisyydellä tapahtuu. ;-) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
depe 09.06.2004 10:39:24 | |
---|
Mie jo aattelin otsikosta päätellen että miten ne lisääntyy. Kyllä minä tiedän teidän irstaat mielenne. Siksi laitoinkin tuollaisen otsikon, että tätä joku eksyisi lukemaan. ;) Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. |
depe 09.06.2004 10:46:44 | |
---|
Jos et pysty hahmottamaan rumpukompista jo miten bassoa kannattaa rytmittää niin on parempi pysytellä kitarassa. Tähän en nyt sentään suostu. En minä nyt sentään mikään ihan käsi ole. On turhaa soittella valmiita tabeja. Parempi on kun kuuntelet biisiä ja teet omat kuviot. Miksi haluat soittaa samoja kuvioita kun jason kun voit tehdä omia. Eiköhän se noiden omien kuvioiden vääntämiseksi lopulta menekin. Se on vaan sellaista, että tällaisena bassoamatöörinä niistä omista kuvioista tulee herkästi juuri sitä yksinkertaista "saman nuotin 1/8-jyystämistä". Ja jotenkin tuntuu, että sellainen improvisointi/omien kuvioiden tekeminen ei sovi välttämättä niin hyvin sellaisiin teknisempiin ja nopeisiin metallibiiseihin. Rokkibiisit ovat sitten asia erikseen, niihin en juuri ole jaksanut tabeja edes kaivaa, ja jos olenkin, niin lähinnä olen katsonut joitain tiettyjä kohtia, että miten niitä kannattaisi soittaa. Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. |
Niskamies 09.06.2004 10:57:48 | |
---|
Ei kannata pistää bassokorostusta täysille, tulee usein vaan bassomössöä. Uset levyt on jo valmiiksi miksattu niin että basso on pelkkää mössöä. Kyllä se korva kehittyy, ja itse pitäisin sävysäätöjä aikalailla neutraaleina. Ehkä jonkinverran diskanttia pois. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
balzary 09.06.2004 11:00:49 | |
---|
esim winampissa ja muissa on tarpeeks eq-kaistoja että saa sitä bassoa pintaan. joku kotistereo on tietty eri juttu, kun on vaan se bass-namiska. osta 30-alueinen eq bassoraitojen opettelua varten :) Osta multa Line6:n FB4-pedaali! |
timobass 09.06.2004 11:55:28 (muokattu 09.06.2004 11:56:44) | |
---|
depe: ...Rokkibiisit ovat sitten asia erikseen, niihin en juuri ole jaksanut tabeja edes kaivaa, ja jos olenkin, niin lähinnä olen katsonut joitain tiettyjä kohtia, että miten niitä kannattaisi soittaa. Ne tabit, jotka olen joskus viitsinyt etsiä, ovat olleet 95%:sti väärin blokattuja. Tätä nykyä, jos tarvii bassolinja jostain biisistä hakea, blokkaan (ja tarvittaessa kirjoitan nuotit) sen omilla korvilla. Tähän kuten moneen muuhinkin asiaan: Älkää uskoko kaikkea, mitä netissä sanotaan... ;) (edit: keneltä lainattu) |