Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lämpöä miksaukseen/masterointiin
1 2
Timo JM
20.09.2016 00:34:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuvitellaan tilanne, jossa miksaus tyydyttää kaikin puolin. Silti jotain pientä lämpöä kaipaisi digitaaliselta kuulostavaan yleissointiin.
 
Ilmeisesti kunnon masterointipajojen signaaliketjussa on paavoja, joilla soundiin saadaan mukavaa pyöreyttä. En ole perehtynyt näihin laitteisiin, mutta varmasti täälläkin on niitä, jotka asiasta tietävät jotain.
 
Seuraavaksi herää kysymys tietääkö kukaan plugariosastolta mitään kivoja vaihtoehtoja tuottamaan lämpöä miksaukseen? Kaikenlaisia "vst-saturaattoreita" on toki tullut vastaan, mutta mikään ei toistaiseksi ole oikein sykähdyttänyt.
 
Vinkkejä/mielipiteitä?
 
Antti1
20.09.2016 00:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin pitäisi ehkä pystyä määrittelemään mitä se lämpö tarkoittaa, kun se on jokaiselle vähän eri juttu. Yksi funtsii säröä, toinen muhkeita keskiääniä, kolmas raikasta yläpäätä, neljäs tykin kuuloista botnea, viides sopivaa kompressiota ja muut jotain muuta.
 
Mä en ainakaan osaa sanoa mitään yhtä jumalkonetta, joka toimisi aina ja kaikkeen. Enkä muutenkaan oikein tiedä mistään "lämmittämisestä" mitään, ei ehkä kuulu mun käyttämiin työkaluihin. Mun mielestä hyvä eq ja kompressori tekevät sen, kun niitä käytetään harkiten.
dewil
20.09.2016 00:52:50 (muokattu 20.09.2016 00:53:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Määrittele myös, miltä digitaalinen kuulostaa?
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Timo JM
20.09.2016 00:55:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkennetaan sen verran, että tarkoitan miksauksen yläpäätä. Helposti tuntuu, että joko kihisee tai on tumppu. (Puhutaan kuitenkin pienistä marginaaleista.) Sen sweet spotin löytäminen pelkällä eq:lla ja kompuralla tuntuu välillä vähän hankalalta.
 
KaRa
20.09.2016 01:05:26 (muokattu 20.09.2016 01:18:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä se miksattava materiaali on? Voiko vain olla että alkuperäisraidat on jo valmiiks niin paljon epämiellyttäviä ettei niitä väkiseltään saa kikkailtua mieleiseksi. Joskus lisäsin särösaturaatiota masteriin ja todella pienellä volumella, niin tuli pieni mauste, mutta ei sekään varsinainen vastaus ongelmaan ole. Eqta vain, sieltä ne sävyt löytyy.
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Danko
20.09.2016 01:32:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Tarkennetaan sen verran, että tarkoitan miksauksen yläpäätä. Helposti tuntuu, että joko kihisee tai on tumppu. (Puhutaan kuitenkin pienistä marginaaleista.) Sen sweet spotin löytäminen pelkällä eq:lla ja kompuralla tuntuu välillä vähän hankalalta.
 
Kai käyttämäsi master-eq on edes vaihelineaarinen?
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Spedemix
20.09.2016 04:42:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avain ns. "analogiseen lämpöön" (eli saundiin jossa emuloidaan digitaalisesti analogisaundia) ei löydy ainoastaan oikeiden mallintavien plugareiden valinnasta vaan myös koko ketjun oikeaoppisesta mallinnuksesta. Ei riitä että laittaa nauhasaturaatioplugarin rumpubussiin; se nauhasaturaatio laitetaan jokaiseen raitaan, tai summaukseen jonka tekisit oikean nauhurin kanssa (kaikki virppakanavat yhelle raidalle yms.). Koska nauhalle äänittäessä käytettiin lähes järjestään EQ:ta sekin pitää laittaa ketjuun, luonnollisesti ennen saturaatiota. Ja ennen EQ:ta on tietenkin sen mikkietuaste jne...
 
Tärkein oppi joka auttaa tässä on opiskella tarkkaan miten levyjä on äänitetty analoginauhalle. Ja miten niitä on miksattu siltä käsin.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
studio
20.09.2016 08:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esimerkiksi tuolla: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1177569
 
Nelisormimangusti
20.09.2016 10:11:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai tuolla:
 
http://www.marinea.fi/hylite_putkilammitin
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
Mikael
20.09.2016 10:44:24 (muokattu 20.09.2016 10:45:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samoilla linjoilla Speden kanssa. Hommaa pitää ajatella jo prosessin alusta lähtien, jos pyrkimys on kuulostaa siltä miltä analogikamoilla tehdyt levyt kuulostaa.
 
Mutta jos tarkoitus on vaan vähän saada analogisen tuntuista lämpöä (mitä se sitten ikinä onkin) niin kyllä myös buss/master-tasollakin saadaan aikaiseksi asioita. Nauha- ja saturaatioplugareitahan löytyy pilvin pimein. Saturaatiopuolella Soundtoysin Decapitator on itelle the työkalu lähes kaikkeen tollaseen saturaatio-asiaan.
 
http://www.soundtoys.com/product/decapitator/
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Kalmo
20.09.2016 10:48:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika usein törmää foorumikirjoituksiin, joissa kritisoidaan erilaisia konsoliemulaatioplugareita ja muita "analogisoijia" huijaukseksi, kun niiden vaikutusta hädin tuskin kuulee, jos ylipäätään kuulee.
 
Näissä puhutaan niin pirun pienistä muutoksista, ehkäpä vain vaikutelmista, että monen käyttäjän odotukset jostain radikaalista hyppäyksestä täyteläisempään soundiin kääntyvät pettymykseksi. Jos sitten sen vaikutuksen aivan selvästi kuulee, on todennäköisesti jo sabotoinut soundinsa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Nelisormimangusti
20.09.2016 11:11:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varma tie rikkauksiin olisi lanseerata plugari, jossa on nappuloita, joissa vaikkapa "warmth" tai "overdrive", ja ledinnäköisiä vilkkuisi paljon, mutta joka ei tee äänelle mitään, koska liika on feikkiä ja liian vähän on sielutonta. Niitä potikoita sitten pyörittelisivät ja tuntisivat lämmön luissansa.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
anapena
20.09.2016 11:21:31 (muokattu 20.09.2016 13:44:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on uusimman Ozone-plugarin vintage-palikat toimineet, sillai varovasti kun laittaa vähän jokaista...että vaikutuksen juuri kuulee bypassia klikatessa. Dawina Nuendo. Nyt on työn alla sinkku, jota miksaan vaihteeksi Harrisonin Mixbusilla. Sehän on soiva peli, mutta ei kovin vakaa. Tai sitten en vain ole käyttänyt sitä tarpeeksi, tai sitten koneessa on jotain vikaa. Viime aikoina on pieniä oireita ollut:(
 
+edit: Mixbusin kanssa ei tullut mieleen laittaa Ozonesta lisää lämpöä, sitä taisi tulla eri busien saturaatioista ihan tarpeeksi. Ja laulu tuli äänitettyä putkinauhamikillä...
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Timo JM
20.09.2016 12:25:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael:
Saturaatiopuolella Soundtoysin Decapitator on itelle the työkalu lähes kaikkeen tollaseen saturaatio-asiaan.
 
http://www.soundtoys.com/product/decapitator/

 
Ilmeisesti olet testaillut eri valmistajien vastaavia ja päätynyt tuohon?
 
Kalmo:
Näissä puhutaan niin pirun pienistä muutoksista, ehkäpä vain vaikutelmista, että monen käyttäjän odotukset jostain radikaalista hyppäyksestä täyteläisempään soundiin kääntyvät pettymykseksi. Jos sitten sen vaikutuksen aivan selvästi kuulee, on todennäköisesti jo sabotoinut soundinsa.

 
Jep, sitä pientä "jotain" tässä haetaankin. ;-)
 
Antti1
20.09.2016 12:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Ilmeisesti olet testaillut eri valmistajien vastaavia ja päätynyt tuohon?
 
Saturaatioon toi on kyllä tosi hyvä, jos se on sun hakemasi juttu. En mä kuitenkaan tiedä onko toi yksinään mitenkään "lämmin", tai muuta vastaavaa. Mä varmaan vaan miellän tän asian eri tavalla. Kannattaa ainakin testata, menee kevyestä aivan älyttömyyksiin saakka.
Mikael
20.09.2016 13:34:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Ilmeisesti olet testaillut eri valmistajien vastaavia ja päätynyt tuohon?
 
No joo, kaikenlaista on kokeiltua ja tulee muitakin kyllä käytettyä, mut toi on eniten mun mieleen just sellaisessa kevyessä saturoinnissa. Muita mitä tulee käytettyä useinkin on Massey Tape-Head, UAD Fatso Jr/Sr, Avid Lo-Fi, Soundtoys Radiator...
 
Fabfilterin Saturn on mielenkiintoinen ja joskus himotti, mut Soundtoysin jälkeen oma saturaatopiste on toistaiseksi saavutettu näiden osalta :)
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Mikael
20.09.2016 13:35:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä varmaan vaan miellän tän asian eri tavalla.
 
Tää on just tän jutun ongelma/suola, kun kaikki mieltää nää adjektiivit vähän omalla tapaa.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
dewil
20.09.2016 15:53:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monesti tulee törmättyä budjettitoimijoitten materiaalin kanssa siihen, että se "digitaalinen kylmyys" ja riipivyys yms. ei johdu ollenkaan siitä tallennusformaatista, vaan siitä, että rumpalilla on kolhot ja kihisevät pellit, jotka poimitaan budjettiluokan mikeillä, joissa on vähän kolho yläpää, tilassa, jonka akustiikka on kans jotakin ihan muuta, kuin E-studion, tai finnvoxin puinen sali, korkealla ja dempatulla katolla.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
studio
20.09.2016 19:38:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa väliin analogisen putkivermeen tai muun säröpurkin niin ei tarvitse miettiä mallinnuksien kanssa. Analogisen laitteen mallinnus on vielä mahdotonta tänäpänä, muuttujia liikaa.
 
KaRa
20.09.2016 20:04:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näen sieluni silmin kuinka tulevaisuudessa ja tulevaisuuden teknologian aikana haikaillaan neuvoja digitaalisen soundin aikaansaamiseksi.
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «