Aihe: Äärilaitoihin panorointi
1 2 3 4
Mikael
13.09.2016 12:57:26 (muokattu 13.09.2016 13:04:28)

saastara: Dogmaattisuuden nks vastustamisessa on tietysti myös se sudenkuoppa, että sitä helposti saattaa yrittää keksiä pyörää uudestaan joka käänteessä.

Mä en koe asiaa omalta kohdaltani näin, vaan ennemminkin niin että käytän kaikkia mahdollisia osaamiani työkaluja kulloinkin työn alla olevan musiikin hyväksi. Oon toki testaillut mielenkiinnosta myös LCF-asioita ja diggaan toki sellaisistakin levyistä joissä näin on toimittu, mutta kokemuksesta havainnut, ettei se dogmana sovi mulle. Jos 5% tai 50% tai mikä vaan kuulostaa miksatessa paremmalta kuin 100% niin en näe mitään syytä (paitsi harrastuneisuus välillä) sitoa käsiäni jo etukäteen vaan jonkun periaatteen vuoksi. Ja toki useinkin 100% on myös ok.

Se vaan palvelee sitä estetiikkaa mistä itse tykkää.

Tässäpä avain-asia ja ohjenuora jonka mukaan kannattaa kaikkein toimia! :D
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Spedemix
13.09.2016 15:42:33
dewil: Mä en nyt ihan tajua tätä aihetta.
Eihän äänikuva ole jana, vaan kolmiulotteinen tila, jossa on leveys, syvyys ja jopa korkeus.
Eri soittimet sijoitetaan miksauksessa tähän virtuaali"tilaan", jossa niille määritellään paikka, intensiteetti ja koko, suhteessa muihin äänilähteisiin.

Olet täysin oikeassa.

Panorointi vaan sattuu olemaan harvinaisen huono työkalu moiseen sijoitteluoperaatioon.

http://www.moultonlabs.com/more/pri … itrack_mixing_the_phantom_image/P0/
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Hanuriin
13.09.2016 15:50:26
Eihän äänikuva ole jana, vaan kolmiulotteinen tila, jossa on leveys, syvyys ja jopa korkeus.
Eri soittimet sijoitetaan miksauksessa tähän virtuaali"tilaan", jossa niille määritellään paikka, intensiteetti ja koko, suhteessa muihin äänilähteisiin.

Tjaah, pakko olla osin eri mieltä. Meillä on kaksi korvaa toimittamassa sensorin virkaa joten ihan perustason fysiikan oppien mukaan emme voi havaita äänikuvassa syvyyttä tai korkeutta. Korkeudesta nyt puhumattakaan, erityisesti jos kyseessä on stereomiksaus. Syvyysvaikutelmaa voidaan luoda kaiulla, mutta siinäkään ei huijata korvia vaan aivoja, jotka sitten empiiriseen aineistoon pohjautuen tulkkaavat kaikuisamman äänen tulevan kauempaa.
Danko
13.09.2016 16:21:25

Hanuriin: Syvyysvaikutelmaa voidaan luoda kaiulla, mutta siinäkään ei huijata korvia vaan aivoja, jotka sitten empiiriseen aineistoon pohjautuen tulkkaavat kaikuisamman äänen tulevan kauempaa.

Kaiun määrä ei ole ainoa mittari, kyllähän syvyysvaikutelmaan vaikuttaa käytetty mikrofonityyppi ja mikitysetäisyys - lähimikitäessä tulee proximityä ja kauempaa atakin suhde sointiin pienenee (ilma on paras kompura).
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Henri Henri Olavi
13.09.2016 17:18:37 (muokattu 13.09.2016 17:19:31)
saastara: Monien mielestä vahvat kahvit, teet, juustot, mausteet ja maut ylipäätään voi olla vähän epämiellyttäviä ja luotaantyöntäviä.. Mutta kun niistä on innostunut ja niihin on vihkiytynyt niin ei kultakatriinat, oltermannit, rasvattomat maidot ja lihaperunasoselaatikot maistu paljon miltään.

Päteekö panorointiinkin tämä:

http://nyt.fi/a1473219872847 ?
ehkä jos jos asia ois niin että tekee paljon ainesta siis akia paljon mutta jos antaa pois niin onko se plajon siis ol? -haitaripartio
saastara
13.09.2016 17:33:26 (muokattu 13.09.2016 17:55:32)
Henri Henri Olavi: Päteekö panorointiinkin tämä:

http://nyt.fi/a1473219872847 ?

Itse oon aina kokenut, että vain seinähullut tätä hommaa elääkseen tekee joten eiköhän.
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Mikael
13.09.2016 20:13:10

saastara: Menee ehkä vähän kielipeliksi nyt tämä.. Todellisuudessahan meillä on vaan L ja R (tai C monon tapauksessa) ja kaikki muu on vaan feikkiä korvanlumetta.. Toisaalta, jos jos katotaan vähän artsimmasta näkökulmasta, on dewil ihan oikeassa.

Tuskin kukaan tota LCR:ää dogmaattisesti noudattaa, tai siis lähinnä tuskin kukaan tekee tietoisesti omaan makuun huonompaa ratkaisua musiikillisesti miksatessa 'koska LCR'. Makukysymyksiä.. Onhan se varmasti monen korvaan hassua ja liian räväkkää.. Ja monen korvaan välitilat kuulostaa taas lussulta ja epäselvältä. Monien mielestä vahvat kahvit, teet, juustot, mausteet ja maut ylipäätään voi olla vähän epämiellyttäviä ja luotaantyöntäviä.. Mutta kun niistä on innostunut ja niihin on vihkiytynyt niin ei kultakatriinat, oltermannit, rasvattomat maidot ja lihaperunasoselaatikot maistu paljon miltään.

Ei nyt ihan toimi nää analogiat. Omat mieltymykset on siis gurmee-herkkuja ja muiden fiilikset ankeeta mautonta kalalöllöä :D Eiks voi vaan hyväksyä et ihmiset tykkää eri asioista? Tässä ei kuitenkaan oo mitään oikeaa totuutta olemassa, vaan kysymys on täysin esteettinen ja subjektiivinen.

+ Mun todellisuudessa on kaikki nuo välimaastotkin olemassa.
saastara
13.09.2016 20:36:46
Mikael: Ei nyt ihan toimi nää analogiat. Omat mieltymykset on siis gurmee-herkkuja ja muiden fiilikset ankeeta mautonta kalalöllöä :D Eiks voi vaan hyväksyä et ihmiset tykkää eri asioista? Tässä ei kuitenkaan oo mitään oikeaa totuutta olemassa, vaan kysymys on täysin esteettinen ja subjektiivinen.

+ Mun todellisuudessa on kaikki nuo välimaastotkin olemassa.

Se analogia toimii just täydellisesti jos sitä ei käsitä väärin. :) Punkti oli, että jotkin näennäisesti radikaalit asiat, tässä tapauksessa vahvat ja erikoiset maut, vaatii kenties jonkinasteista altistumista, totuttelua ja siedätystä, ennen kuin sitä juttua oppii arvostamaan tosissaan.
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Timo JM
14.09.2016 00:00:58

Olet oikeassa. Halusin kuitenkin ottaa esille vain panoroinnin. Syvyys on luonnollisesti se toinen suunta.
studio
14.09.2016 09:16:46
Lähtökohtana on että kuullostaa hyvälle, teoria on toisarvoinen. Mieltymykset on omat kullakin, kaikkia ei voi miellyttää.
gunner
14.09.2016 09:19:36
Mitä enemmän on nyt viime aikoina tullut kuunneltua CLA:n miksauksia, olen koko ajan enemmän vakuuttunut puhtaasta äärilaitoihin miksaamisesta. Etenkin on aina yhtä mielenkiintoista kuunnella, miten esim. äärivasemmalla oleva kitara on kompensointu milloin oikealla tomilla tai oikeaan laitaan panoroidulla haitsulla. Parasta näissä on etenkin se, kun alussa haikka on tasapainon vuoksi oikealla, mutta biisin alkaessa se käännetään rumpalin näkökulman mukaisesti vasemmalle.

Äärilaitojen lisäksi kiinnostavia on kyllä myös esim. Nickelbackin levyillä olevat kitarat, jotka on vaihevirheellä panoroitu yli äärilaidoista. Ilmeisesti katoavat monona kuunneltaessa, mutta jo miksaajan kommenttien mukaisesti nykymusa ylipäänsä on tarkoitettu stereona kuunneltavaksi.
Spedemix
14.09.2016 15:21:12
gunner: Äärilaitojen lisäksi kiinnostavia on kyllä myös esim. Nickelbackin levyillä olevat kitarat, jotka on vaihevirheellä panoroitu yli äärilaidoista. Ilmeisesti katoavat monona kuunneltaessa, mutta jo miksaajan kommenttien mukaisesti nykymusa ylipäänsä on tarkoitettu stereona kuunneltavaksi.

Tuleekos sulla muuten joitain esimerkkejä mieleen josta ton kuulisi hyvin? Mäkin oon lukenu Randy Staubin haastiksia joissa se puhuu asiasta mutta en ite ainakaan kuullut sitä niissä Nickelbackin levyissä joitta on vähän kuunnellut (All The Right Reasons), tai muissakaan Staubin miksaamissa jutuissa (Evanescence, VHB).
Spede blendaa: https://blend.io/spede
gunner
14.09.2016 15:32:32
Spedemix: Tuleekos sulla muuten joitain esimerkkejä mieleen josta ton kuulisi hyvin? Mäkin oon lukenu Randy Staubin haastiksia joissa se puhuu asiasta mutta en ite ainakaan kuullut sitä niissä Nickelbackin levyissä joitta on vähän kuunnellut (All The Right Reasons), tai muissakaan Staubin miksaamissa jutuissa (Evanescence, VHB).

No en kyllä pysty lupaamaan, että hyvin kuulisi, mutta kokeile Nickelbackin Dark Horsea ja Here and Now:ta. Samoin Alice In Chainsin Black Gives Way to Blue:ta jengit hehkuttelee aika paljon. AIC:n osalta en ite kyllä ole jaksanut kuunnella muuta kuin Check My Brainia.
Megadethh2
14.09.2016 20:49:21
gunner: Äärilaitojen lisäksi kiinnostavia on kyllä myös esim. Nickelbackin levyillä olevat kitarat, jotka on vaihevirheellä panoroitu yli äärilaidoista. Ilmeisesti katoavat monona kuunneltaessa, mutta jo miksaajan kommenttien mukaisesti nykymusa ylipäänsä on tarkoitettu stereona kuunneltavaksi.

Randy Staub käyttää paljon SRS Wow Thing-nimistä stereolevitinlaitetta kitaroissaan, kyseessä siis joku 20 dollarin muovipurkkiefekti jolla tapahtuu kyseinen efekti: http://www.soundonsound.com/people/ … cording-evanenscences-what-you-want

Metallican Black Albumillakkin monessa biisissä monona kuunneltaessa kitarat katoaa huomattavasti enemmän monona kuunnellessa mitä monella muulla levyllä, sama juttu on niinkuin mainitsit tuolla Alice in Chainsin Black Gives Way to Blue-lätylle (A Looking in View on hyvä esimerkki).
Altered Mind Project "Either you're deliberately out of tune and sabotaging my band, or you don't know you're out of tune, and that's even worse."
Mikael
14.09.2016 21:02:23 (muokattu 14.09.2016 21:20:24)

saastara: Se analogia toimii just täydellisesti jos sitä ei käsitä väärin. :) Punkti oli, että jotkin näennäisesti radikaalit asiat, tässä tapauksessa vahvat ja erikoiset maut, vaatii kenties jonkinasteista altistumista, totuttelua ja siedätystä, ennen kuin sitä juttua oppii arvostamaan tosissaan.

No jos nyt sanoja kerran käännellään, niin toi analogia toimis tosiaan paremmin jos äärilaitaan panorointi olis jotenkin oikeesti radikaalia toimintaa, mitä se mun mielestä ei oo. Sehän on vaan yks vaihtis muiden joukossa :)
Timo JM
14.09.2016 21:16:51

Muistan joskus 90-luvulla (aikaan ennen internettiä) tilanneeni jenkeistä jonkun alan kirjan, jossa kehotettiin välttämään aivan äärilaitoihin panoroimista. En enää muista tarkkaa syytä, mutta jotain sellaista se taisi olla, että on hyvä, jos materiaali kuuluu jonkin verran myös toisesta kaiuttimesta. Saatan kyllä muistaa väärinkin. Oikeastaan tää oli jossain taustalla mielessä, kun avasin tän aiheen.
L-studio
14.09.2016 21:23:41

Olen tehnyt tätä jo -70 luvulta asti, kaksi stereo lepaa laidoissa aiheutti aikamosia vaihevirheitä, masteroidessa oli pakko kaventaa stereokuvaa että sai vinyylillä jutut toimimaan. Vaihevirheet tarkoituksella luovat tila-efektejä yhdistettynä huone ambienssiin, kaikuun, raidan viivästykseen, re-amppaamiseen jne.
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
Danko
14.09.2016 21:29:38

Timo JM: Muistan joskus 90-luvulla (aikaan ennen internettiä) tilanneeni jenkeistä jonkun alan kirjan, jossa kehotettiin välttämään aivan äärilaitoihin panoroimista. En enää muista tarkkaa syytä, mutta jotain sellaista se taisi olla, että on hyvä, jos materiaali kuuluu jonkin verran myös toisesta kaiuttimesta. Saatan kyllä muistaa väärinkin. Oikeastaan tää oli jossain taustalla mielessä, kun avasin tän aiheen.

Kaivapa lähde tarkemmin. Eric "Mixerman" Sarafin taas totesi teoksessaan "Zen and the Art of Mixing" (2010, Hal Leonard Books) osimoilleen (tai näin mä ainakin käänsin lauseen oppariini):
"Stereokuvan koko leveyden käyttämättä jättäminen jättää miksaajan käyttöön yhden työkalun vähemmän tehdä mielenkiintoinen miksaus, aivan kuten dynamiikan puristaminen olemattomiin tai taajuusalueen rajoittaminen."
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Danko
14.09.2016 22:06:41

Megadethh2: Randy Staub käyttää paljon SRS Wow Thing-nimistä stereolevitinlaitetta kitaroissaan, kyseessä siis joku 20 dollarin muovipurkkiefekti jolla tapahtuu kyseinen efekti: http://www.soundonsound.com/people/ … cording-evanenscences-what-you-want

Metallican Black Albumillakkin monessa biisissä monona kuunneltaessa kitarat katoaa huomattavasti enemmän monona kuunnellessa mitä monella muulla levyllä, sama juttu on niinkuin mainitsit tuolla Alice in Chainsin Black Gives Way to Blue-lätylle (A Looking in View on hyvä esimerkki).

Brainworxillahan on myös tuote kitskujen levitykseen, saa monotettua botnen ja löytyy myös korrelaatio-mittari milloin mennään vaihevirheen puolelle :D
https://www.plugin-alliance.com/en/products/bx_shredspread.html
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)