Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aikakoneella ekan kitaran saamiseen. Mitä olisitte muuttaneet?
1 2 3 4
tumppusormi
12.09.2016 10:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos hyppäisitte menneisyyteen ja nuorentuisitte, mutta tietoisuus kitaran soitosta olisi tuossa aikahypyssä jäänyt, niin mitä olisitte halunneet muuttaa harjoittelussanne ?
 
Itse olisin aloittanut 4 sormen soinnuista tai 3 sormun soinnut soittanut niillä heikommilla nakeilla. Ja muutenkin noita sointuja ja niiden vaihtamisia paljon enemmän. Samoin nimettömän lihasten treenaus. Siis kun liuttaa sointua otelaudalla yläsatulasta kohti runkoa, niin tuo nimetön ei jaksa pysyä ruodussa vaan jää jälkeen.
 
Ja Barret ei napsaa vieläkään kovin hyvin. Okei tässä on syynä oman käden luut jotka on varmaan maailman huonoimmat barre otteita varten. Toimii toisilla kauloilla kyllä paremmin, mutta on myös hankilöitä joilla tuolla kaulalla ei ole mitään merkitystä barreja otettaessas. Aina toimii. Hankalia on myös ne jutut jossa jätän 4 sormun soinnussa yhden kielen soimaan ja muut sormet siirtyvät toisiin kohtiin.
 
Voi voi tätä tuskaa kun ei tunnu edistystä tulevan ollenkaan vaikka harjoittelee lähes 2 tuntia päivässä :(
 
En allekirjoita mitään
Funkånaut
12.09.2016 11:16:55 (muokattu 12.09.2016 11:17:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtaisin kitaran koskettimiin ja opettelisin nuoteista soittamisen sekä teoriaa heti alkuun.
 
"Ei riitä pelkkä netissä mouhoominen, pitää olla myös kova kullimies ja otollinen Saatanalle." - Vessajono
tumppusormi
12.09.2016 11:24:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Vaihtaisin kitaran koskettimiin ja opettelisin nuoteista soittamisen sekä teoriaa heti alkuun.
 
No tuon teorian voi tehdä ihan treenaamisen jälkeen vaikka sängyssä lukien. Sen sijaan noissa tekniikkaharjoitteissa voi tulla eteen rasitusvammat tai muuten vain ajallisia rajoitteita ettei voi treenata, joten se treenamiseen saatavilla oleva aika pitäisi käyttää mahdollisimman optimaalisesti.
 
En allekirjoita mitään
Krice
12.09.2016 13:24:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teorian opiskelu ja oikea asenne siihen. Ehkä myös olisi kannattanut säästää parempiin kamoihin eikä ostaa turhia ja halpoja kamoja, joilla ei tehnytkään mitään.
 
BondakeBunny
12.09.2016 15:15:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan jotain järkeä ja järjestelmällisyyttä harjoitteluun.
 
Sattuma on nerouden ydin.
Gritsen
12.09.2016 15:26:47 (muokattu 12.09.2016 15:27:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskity etenkin pikkaukseen ja todella siihen, että kädet ovat synkassa. Kuuntele ihailemiesi kitaristien vibratoa norminopeudella ja hidastaen. Samoin laulajien. Harjoittele todella iso määrä lickejä nuotilleen - se ei tee itsestä kloonia, vaan yksinkertaisesti antaa paremman työkalupakin ja pohjan omalle tekemiselle. Nuotit on tajuttu pistää vuosikymmenten saatossa just niihin sarjoihin syystä. Esim. pentatonisessa soitossa järjestys on kaiken alfa-omega.
 
Mutta näitä puutteita yritän korjata nyt kun keskittymiskyky on lapsentasoisesta parantunut.
 
Gary Enfield
12.09.2016 15:35:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaraa en alkaisi toista kertaa soittamaan. Jos oletetaan, että tilanne olisi edelleen sama, eli kaikki pitäisi kantapään kautta oppia ja ominpäin, niin ottaisin mieluummin rummut tai pysyisin puhaltimissa ja kieltäytyisin basistin paikasta, joka sitoutti kielisoittimiin.
 
hallu
12.09.2016 19:10:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jättäisin kitaran sikseen ja keskittyisin juomaan kaljaa :-D.
 
Ei vaiskaan. Kitaran soitto on mageinta mitä voi tehdä housut jalassa ja myös ilman housuja. Minä en muuttaisi mitään. Siitä on jotain 35 vuotta kun aloitin ja jotenkin jokainen asia mitä matkani varrella on ollut on tarvittu, että olen päässyt tähän. Minä siis en olisi minä jos olisin aloittanut jotenkin toisin..... miten mä sen nyt selittäisin..... tämä on ollut minun tie enkä ole vielä maalissa, siksi minua ei kertakaikkiaan huvittaisi palata lähtöruutuun kun on vielä niin paljon tehtävää, niin paljon edessä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
tumppusormi
12.09.2016 19:31:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Jättäisin kitaran sikseen ja keskittyisin juomaan kaljaa :-D.
 
Ei vaiskaan. Kitaran soitto on mageinta mitä voi tehdä housut jalassa ja myös ilman housuja. Minä en muuttaisi mitään. Siitä on jotain 35 vuotta kun aloitin ja jotenkin jokainen asia mitä matkani varrella on ollut on tarvittu, että olen päässyt tähän. Minä siis en olisi minä jos olisin aloittanut jotenkin toisin..... miten mä sen nyt selittäisin..... tämä on ollut minun tie enkä ole vielä maalissa, siksi minua ei kertakaikkiaan huvittaisi palata lähtöruutuun kun on vielä niin paljon tehtävää, niin paljon edessä.

 
No sehän tässä itsellä on kun tuo maali on vielä hakusessa ja kaikkea pitäisi treenata. Ja sitten kun alkaa hallitsemaan siitä viimeisintä vaikeaa juttua tuleekin taas eteen jokin uusi juttu jota ei ole ennen tehnyt ja se onkin vielä vaikeampi haaste kuin edellinen ja sitten ottaa päähän miksen treenannut tätä heti alusta alkaen. Siis tälläisiä tekniikoita koetan nyt hakea jotka harjoitellessa tuotti aikanaan eniten tuskaa.
 
En tietenkään itse aio olla kaiken mestari. Olen jo hylännyt muutamat vaikeat sointuotteet pysyvästi jotka liittyivät johonkin barokki musiikkiin. Mutta sellaiset kohtalaisen yleiset jutut koitan kartoittaa.
 
En allekirjoita mitään
Jucciz
12.09.2016 20:02:08 (muokattu 12.09.2016 20:05:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumppusormi: No tuon teorian voi tehdä ihan treenaamisen jälkeen vaikka sängyssä lukien.
 
Tähän liittyen... tehokkainta ja mielekkäintä homma on silloin kun jonkun teoria-asian oppimisen jälkeen valjastaa sen heti käytäntöön - ja ennen kaikkea myös kuulee korvilla, minkä kuuloinen asia se on. Tän takia mää itse lähtisin päinvastaisella taktiikalla liikenteeseen: ensin vähän teoriaa sängynlaidalla ja sit kitara kouraan ja testailemaan, millaisista ilmiöistä onkaan oikeasti kyse.
 
Olen siis ehdottomasti teorian opettelun kannalta, mutta mikään asia ei saisi jäädä irralliseksi, vaan sille olisi löydettävä paikka omassa soitossa ja ennen kaikkea korvinkuultava vastine. Ihan simppeli esimerkki: jos tiedät, miten doorinen moodi teoriassa muodostetaan, mutta et tiedä, miltä se kuulostaa tai missä tilanteissa sitä voi ja kannattaa käyttää, ei tuolla tiedolla oikeasti paljoa tee.
 
No, ehkä tää vois olla vähintäänkin hyvä vinkki niille, jotka ovat soittamisensa alkutaipaleella.
 
Mitäkö oisin itte tehnyt eri tavalla ekan kitaran saamisen aikaan? Olisin varmaan opetellut nuoteista soittamisen paljon nykyistä sujuvammaksi. Tällä iällä silti osaa olla jo itselleen edes hieman armollinen ja niinpä yritän iloita joistain semmoisista asioista, jotka olen onnistunut tekemään oikein. Ihan kaikki valinnat eivät selvästi ole voineet olla vääriä, kun tätä hommaa saa tehdä työkseen.
Volcom
12.09.2016 21:10:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ehkä myös olisi kannattanut säästää parempiin kamoihin eikä ostaa turhia ja halpoja kamoja, joilla ei tehnytkään mitään.
 
BondakeBunny: Varmaan jotain järkeä ja järjestelmällisyyttä harjoitteluun.
 
Näihin kiteyttäisin oman mielipiteeni.
 
"Music comes first; lyrics are secondary"
GiovanniDiRondo
12.09.2016 21:17:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitin 10-vuotiaana. Soitin aina kitaraa, enimmäkseen omia juttuja, mutta opiskelin myös asioita kirjoista ja kuuntelemalla.
 
En ymmärrä miksi jotain olisi pitänyt tehdä eri tavalla. Musiikkia voi tehdä kuka tahansa ja koska tahansa. Sen kun tekee vaan.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
WanhaWetäjä
12.09.2016 21:48:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Vaihtaisin kitaran koskettimiin ja opettelisin nuoteista soittamisen sekä teoriaa heti alkuun.
 
Tähän liittyen, jatkaisin pianosoittoa kitaran ohella tasavertaisesti, ottaisin opiskelun tosissani enkä vain pakkopullana.
Pakkopulla lienee osaksi sen syytä että oma opiskelu ajottui aikaan jolloin kevyt musiikki kaikissa muodoissaan oli lähes kiellettyä Treen Musiikkiopistossa eli kaikki oli vaan sitä klasaria.
 
Ajatusleikki voisikin mennä omalla kohdalla niin että olisinpa tässä ajassa se innokas 12v poika soittointoa täynnä ja käytössäni olisi se kaikki aivan tajuton määrä erilaisia mahdollisuuksia harrastaa ja opiskella musiikin eri alueita mitä nuorille on tarjolla.
No, onneksi vanhanakin voi hyödyntää tätä kaikkea jos vaan intoa riittää.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Jucciz
12.09.2016 22:14:18 (muokattu 12.09.2016 22:15:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: ... oma opiskelu ajottui aikaan jolloin kevyt musiikki kaikissa muodoissaan oli lähes kiellettyä Treen Musiikkiopistossa eli kaikki oli vaan sitä klasaria.
 
Muistan opiskeluvuoteni 2006-2010 eräässä pirkanmaalaisessa musiikkioppilaitoksessa, ja kyllä siellä vielä silloin kohdeltiin kevyen musiikin soittajia tiettyjen hahmojen toimesta täysin ali-ihmisinä, mikä sitten valitettavasti heijastui aika moniin käytännön juttuihin. En tiedä, ovatko asiat nyt paremmin, toivottavasti, mutta harvoin olen samanlaista syrjintää nähnyt ja kokenut.
Metalkallo
13.09.2016 07:03:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menisin aikakoneella nuoruuteeni ja toivoisin että joku esittelisi minulle kitaran.
 
Vähemmän on enemmän
Lawrence of Suburbia
13.09.2016 10:49:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Muistan opiskeluvuoteni 2006-2010 eräässä pirkanmaalaisessa musiikkioppilaitoksessa, ja kyllä siellä vielä silloin kohdeltiin kevyen musiikin soittajia tiettyjen hahmojen toimesta täysin ali-ihmisinä, mikä sitten valitettavasti heijastui aika moniin käytännön juttuihin. En tiedä, ovatko asiat nyt paremmin, toivottavasti, mutta harvoin olen samanlaista syrjintää nähnyt ja kokenut.
 
Sun foorumikäytös on siis sieltä opittua?
 
ÄrGee
13.09.2016 15:07:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lawrence of Suburbia: Sun foorumikäytös on siis sieltä opittua?
 
Nyt osui ja upposi...
 
Mitä ketjun aiheeseen tulee, niin en suuremmin mitään. Menisin ehkä bändiin soittamaan aikaisemmin, ja perehtyisin musiikin teoriaan syvällisemmin. Ja opettelisin säveltämään siinä samalla aikaisemmin.
 
Yksi typerä temppu taloudellisesti oli tämän vuosikymmenen vaihteessa se että menin ostamaan auton. Nekin rahat olisi voinut käyttää kitarakamoihin :)
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
73nd3r
13.09.2016 21:27:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Polttaisin ihan ekaks sen (Un)Lucky 7:n. Ja antaisin palautetta kaverille, joka lainasi virityspillin, muttei kertonut että pillin A ei ole sama kuin kitaran vapaa A-kieli.
 
Arkka
13.09.2016 22:07:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rasitusvammojen suhteen olisin huomattavasti tarkempi, sitä ei vaan tajua ennen ku paskoo jotain. Eli käytännössä "älä reenaa samaa juttua putkeen liian kauaa tai pidä edes jumppataukoja jos on pakko".
 
Ja sit se, että jos intonaatio tai muut asiat soittimessa kusee, niin ne voi säätää tai edes yrittää säätää. Kitara ei oo Nasan raketti, vaikka sillä pääsiskin avaruuksiin.
 
Toki tuhat ahaa-elämystä itse musiikista olis mainita, mutta ne vaan haluais kokea uudelleen melkeinpä.
 
Jucciz
13.09.2016 23:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lawrence of Suburbia: Sun foorumikäytös on siis sieltä opittua?
 
Tunnut tietävän minusta yhtä paljon kuin Kingsley-vahvistimista.
 
Voimia sinne päähän, ihan vilpittömästi siis. Näen, että niitä tarvitaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «