Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Multiefekti ja pedaalit
1
TuomaSSchecter
09.09.2016 18:15:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Olen taannoin ostanut boss gt-100 multiefektin ja haluaisin nyt käyttää sitä yhdessä erillisten efektipedaalieni kannsa, mutta häpeäkseni minulla ei ole aavistustakaan miten yhdistän efektin vahvistimeeni oikein. Haluan tehdä efektiketjun 4-cable metodilla.
 
Gt-100:n lisäksi minulta löytyy viritin, wah-pedaali, overdrive, särö, chorus, loop ja delay.
 
Voisiko joku asiasta tietävä auttaa minua, ja kertoa miten lähteä piuhoitusta tekemään.
 
Kiitos!
 
Tuomas
 
headhead
09.09.2016 22:21:24 (muokattu 09.09.2016 22:24:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otatko särön vahvistimesta vai pedaaleista ja multiefekteistä? Jos et käytä vahvistimen säröä niin neljän kaapelin menetelmä on turha.
 
Mitä ominaisuuksia käytät multiefektistä? Pelkkiä vahvistinmallinnuksia? Viiveet ja modulaatiot? Kaikki?
 
TuomaSSchecter
10.09.2016 08:49:59 (muokattu 10.09.2016 08:51:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

headhead: Otatko särön vahvistimesta vai pedaaleista ja multiefekteistä? Jos et käytä vahvistimen säröä niin neljän kaapelin menetelmä on turha.
 
Mitä ominaisuuksia käytät multiefektistä? Pelkkiä vahvistinmallinnuksia? Viiveet ja modulaatiot? Kaikki?

 
Hei!
 
Eli mulla tulee kaikki EQ vahvarista, ja kaikki efektit (särö myös) multiefektistä. Tällä hetkellä ei ole siis yhtään yksittäistä pedaalia liitettynä multiefektiin, johon haluaisin kuiten pyrkiä, koska tieto kaapeleiden kytkentöihin liittyen ei vain riitä.
 
Tarkoituksena olisi korvata multiefektin delay, overdrive/distortion, chorus ja Wah omilla yksittäisillä pedaaleilla. Lisäksi minulla on myös vielä loop-pedaali. Muut efektit säilyisivät sitten multiefektin tuottamana.
 
Tärkein ominaisuus minulle ME:ssä on kuitenkin sen kyky tallettaa omia asetuksia jne.
 
Tuomas
 
headhead
10.09.2016 09:11:17 (muokattu 10.09.2016 09:18:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TuomaSSchecter: Hei!
 
Eli mulla tulee kaikki EQ vahvarista, ja kaikki efektit (särö myös) multiefektistä. Tällä hetkellä ei ole siis yhtään yksittäistä pedaalia liitettynä multiefektiin, johon haluaisin kuiten pyrkiä, koska tieto kaapeleiden kytkentöihin liittyen ei vain riitä.
 
Tarkoituksena olisi korvata multiefektin delay, overdrive/distortion, chorus ja Wah omilla yksittäisillä pedaaleilla. Lisäksi minulla on myös vielä loop-pedaali. Muut efektit säilyisivät sitten multiefektin tuottamana.
 
Tärkein ominaisuus minulle ME:ssä on kuitenkin sen kyky tallettaa omia asetuksia jne.
 
Tuomas

 
http://backstageblogi.fi/listat/ans … ia-tuhoaako-efektilenkki-signaalisi
http://backstageblogi.fi/tutoriaali … /mika-on-oikea-jarjestys-efekteille
 
Tuolta hyvää luettavaa läheltä aihetta.
 
4-cable- metodin idea on se että osa efekteistä pistetään vahvistimen efektilooppiin etuastesäröjen jälkeen. Jos et käytä vahvistimen säröjä et myöskään tarvitse looppia.
 
Kokeile laittaa pedaalit ja multiefekti eri järjestyksiin ja kokeile mikä kuulostaa hyvältä. Hyvään alkuun pääsee lukemalla ton alemman linkin.
 
Edit:
Tuossa bossissa on näköjään efektilooppi. Niitä pedaaleita voi myös kokeilla laittaa sinne, niin niitä voi siirrellä efektiketjussa presettien mukaan.
 
Groke
11.09.2016 22:39:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BOSS GT-100:n takapanelissa on tosiaan otsikon EXT LOOP alla liittimet SEND ja RETURN, joihin voi kytkeä yhden tai useamman efektipedaalin tms. härpäkkeen. Tämä GT-100:n oma sisäinen luuppi on aina MONO.
Millä ei ole yksikanavaisen pedaalin kanssa mitään käytännön merkitystä (TubeScreamer, Whammy, Wah...). Mutta Stereo-efektit eivät tietenkään kulje läpi niin kuin olisi tarkoitus. Joissain multiefekteissä on tuollainen vastaava luuppi stereona, tai jopa useampiakin. Mutta ne myöskin tuppaavat olemaan GT-100:aa hintavampia.
 
Vaihtoehtoisesti tuota samaista liitäntää voi käyttää pelkkänä signaalin haaroittimena halutussa kohtaa sisäistä efektiketjua (esim. juuri ennen Reverbiä). Jolloin vain pelkkä SEND on käytössä. Voipa myös valita Direct Mix-tilan. Tai sitten voi käyttää siihen 4CM:ään: http://gt100.mediamanhost.com/images/b3-cheatsheetsImage5.jpg
 
GT-100:n sisäisessä efektiketjussa tuon S/R-blokin (Send/Returnin lyhenne monessa paikassa) voi vapaasti sijoittaa haluamaansa paikkaan. Näin yksi ja sama ulkoinen pedaali/efektiprosessori voi olla yhdessä muistipaikassa ketjun ensimmäinen, toisessa vain efektiketjun haarassa B ja kolmannessa vaikkapa ketjun viimeisenä efektinä. Ilman, että tarvitsee fyysisiä liittimiä vaihdella.
 

 

 
GT-100:n sisäisestä efektiketjusta saa hyvän kuvan tietokoneeltakin käsin. Kummatkin softat toimivat myös silloinkin, kun ei edes omista ko. laitetta. Eli epävirallinen GT-100FxFloorBoard ja se virallinen BOSS TONE STUDIO for GT. Se alkuperäinen, eli vuonna 2012 julkaistu Librarian sen sijaan on jo wanha ja turha.
 
Alla pari kuvatusta efektiketjusta, joskin nykyisen GT-100 Ver. 2:n parit lisäykset puuttuvat. AMP ja PREAMP viittaavat noissa tietenkin vain GT-100:n sisuskaluissa luotuihin, eli siis mallinnettuihin kitaravahvistimiin/kaappeihin. Jotka eivät luonnollisestikaan ole käytössä esim. silloin, kun käytetään 4CM:ää. Paitsi kun asetus OUTPUT SELECT on ns. persiillään...
* http://gt100.mediamanhost.com/cheat/GT-CHEAT-SIGNAL-PATH-1.pdf
* http://gt100.mediamanhost.com/cheat/GT-CHEAT-SIGNAL-PATH-2.pdf
 

 
EQ-blokki (Lo/Hi, Lo/Hi Cut, 2 x Param.) on aina käytettävissä, sekä vapaasti sijoiteltavíssa. Kuten myöskin FX1 ja FX2, joihin saa tuollaisen samanlaisen ekvalisaattorin, tai 10-kaistaisen graafisen. Siis jos ne vain sattuvat olemaan vapaina. Lisäksi on muistipaikkakohtainen MASTER EQ, joka on aina käytössä ja kiinteästi efektiketjun viimeisenä.
Lisäksi on koko GT-100:n ulostuloon, eli kaikkiin muistipaikkoihin kerralla vaikuttava simppelimpi GLOBAL EQ. Myös kohinasalvoille (NS) ja kaiulle (Reverb) on globaalit asetuksensa.
 
GT-100:n mallinnetuissa vahvistimissa on aina omat itsenäiset sävynsäätönsä (Bass, Middle, Treble, Presence...), joilla ei tietenkään ole mitään tekemistä em. ekvalisaattorien kanssa. Jotka ovat siis aina käytettävissä, täysin erillisinä juttuina vahvistinmallinnuksista.
Sen sijaan nuo vahvistinmallinnukset eivät koskaan sisällä oikeiden vahvistimien integroituja efektejä, kuten Reverb, Delay, Tremolo ja Chorus.
 
D'oh!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «