Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tarvitseeko basso oman päätevahvistimen ?
1
hallu
11.09.2016 12:31:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, sain käsiini ja päädyin pitkän harkinnan jälkeen bassoetuvahvistimen onnelliseksi omistajaksi ja käyttäjäksi. Homma futaa hienosti juuri kuten olin ajatellutkin himassa äänitellessä ja treenatessa, mutta bändin kanssa tarvitsisi sitä poweria, niin mites tää homma nyt sitten menee?
 
Kitaroiden räkkisetupeissa käytetään kitaralle päätevahvistinta, joka voi olla putki tai trankku, mutta miten bassoräkkkisetupissa homma menee? en nähnyt, että bassopäätteitä olisi erikseen myytävänä tai oikein olemassakaan eli voiko basso etusen lykätä minkä tahansa päätevahvsitimen eteen? se bassokaappihan on siinä olennainen osa jossa soundi syntyy. Eli jos haluan vaikkpa sitä klassista Ampeg soundia niin pistä ampegin rantasaunan viimeiseksi, mutta onko väliä mikä pääte sen rantasaunan ja etusen välissä on?
 
Vai onko etuasteen kanssa työskenteleville luontevinta tökätä se etunen suoraan pöytään ja ottaa bassot PA:sta ? se vaatii varmaan tehokasta PA:ta että jaksaa bassotaajuudetkin rykäistä uskottavasti ilmoille?
 
Tämä kysymys ei ole minulle akuutti, mutta kiinnostaisi tietää miten tarvittaessa laajennan itseni treenikämpälle -> keikalle tämän rakkineen kanssa. Meinaan, että olisi aika näppärää, että rantasauna olisi päättärin kanssa reenikämpällä ja etunen voisi matkata basson ja minun kanssa himaan ja studioon.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hollstro
11.09.2016 13:31:49 (muokattu 11.09.2016 13:32:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassolla päätevahvistimessa on hyvä olla tehoa reilusti. Päätevahvistimen sinällään ei tarvitse olla bassolle tehty.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Antti1
11.09.2016 13:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joillain on tiettävästi ollut ongelmia tiettyjen etu-/pääteasteyhdistelmien kanssa äänenvoimakkuuden kanssa, vaikka tehot paperilla riittävät hyvin. Etusissa ei välttämättä ole riittänyt ulostulo PA-päättärin kanssa, joka sinällään kuulostaa absurdilta, mutta näinkin voi ilmeisesti käydä.
 
Kuinka ollakaan mulla olisi sulle sopivan tehokas setti tyrkyllä: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1182181 Voit jättää sen etusen pysyvästi sinne kotiin. ;)
J.Nikkanen
11.09.2016 15:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs etuaste mahtaa olla kyseessä?
 
Pedaalimallien kanssa on ollut vähän tuskaa (poislukien MPUn väsäämä putkietuaste), räkkietuasteiden kanssa ei.
 
hallu
11.09.2016 15:19:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Mikäs etuaste mahtaa olla kyseessä?
 
Pedaalimallien kanssa on ollut vähän tuskaa (poislukien MPUn väsäämä putkietuaste), räkkietuasteiden kanssa ei.

 
Tää on Ampeg SVPCL ja kahden päivän testiajossa tämä kuulostaa ja ennenkaikkea tuntuu ihan oikealta bassovahvistimelta sekä studiomonitoreihin että luureihin (äänikortin kautta laitteessa ei ole itsessään kuulokelähtöä) soitettuna. Siksi olen innoissani, koska tää soundaa ja tuntuu jopa paremmalta (jos se nyt on mahdollista) kuin edellinen EBS Session DI:stä äänikorttiin -> monitorit/kuulokkeet. Eihän mulla mitään verrokkeja ole kuin se EBS joka oli kyllä hyvä sekin, mutta kun se oli kombo ja tää menee tohon hyllyyn. Mutta noihin Logicin malleihin verrattuna soittofiilis on paljon parempi (voi olla etten ole vaan osannut niitä malleja optimoida, mutta luulen, että kyllä näissä on eroja).
 
Pedaalimallinen etuaste EBS mickroamp mullaoli tähtäimessä, mutta tämä sattui käsiini niin kyllä tää on meikälle enemmän kuin riittävä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
11.09.2016 15:20:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Joillain on tiettävästi ollut ongelmia tiettyjen etu-/pääteasteyhdistelmien kanssa äänenvoimakkuuden kanssa, vaikka tehot paperilla riittävät hyvin. Etusissa ei välttämättä ole riittänyt ulostulo PA-päättärin kanssa, joka sinällään kuulostaa absurdilta, mutta näinkin voi ilmeisesti käydä.
 
Kuinka ollakaan mulla olisi sulle sopivan tehokas setti tyrkyllä: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1182181 Voit jättää sen etusen pysyvästi sinne kotiin. ;)

 
Eipä hättäillä, mun pitää vähän tutustua tähän juttuun, mutta voit olla oikeassa että kikkailu ei ole tarpeen. Aattelin vaan noin niinku teoriassa, että miten se menee.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
11.09.2016 15:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Bassolla päätevahvistimessa on hyvä olla tehoa reilusti. Päätevahvistimen sinällään ei tarvitse olla bassolle tehty.
 
Okei näin vähän mietinkin. Eli tehoa tarvitaan siksi, koska lataajuuksien vahvistamien vaatii vahvistimelta enemmän höökiä, mutta noita päätevahvistimia on vaikka mihinkä lähtöön niin varmasti sopiva löytyy. Pitää vaan katsoa, että vahvistin ja kaappi toimii kimpassa ja kaappi on sitten se soundin kannalta kriittisempi juttu eli voisi olla vaikka rantasauna tai sellaisen puolikas meikäläisen tapauksessa.
 
Kiitoksia sinulle.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
J.Nikkanen
11.09.2016 16:35:03 (muokattu 11.09.2016 17:50:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tää on Ampeg SVPCL ja kahden päivän testiajossa tämä kuulostaa ja ennenkaikkea tuntuu ihan oikealta bassovahvistimelta sekä studiomonitoreihin että luureihin (äänikortin kautta laitteessa ei ole itsessään kuulokelähtöä) soitettuna. Siksi olen innoissani, koska tää soundaa ja tuntuu jopa paremmalta (jos se nyt on mahdollista) kuin edellinen EBS Session DI:stä äänikorttiin -> monitorit/kuulokkeet. Eihän mulla mitään verrokkeja ole kuin se EBS joka oli kyllä hyvä sekin, mutta kun se oli kombo ja tää menee tohon hyllyyn. Mutta noihin Logicin malleihin verrattuna soittofiilis on paljon parempi (voi olla etten ole vaan osannut niitä malleja optimoida, mutta luulen, että kyllä näissä on eroja).
 
Pedaalimallinen etuaste EBS mickroamp mullaoli tähtäimessä, mutta tämä sattui käsiini niin kyllä tää on meikälle enemmän kuin riittävä.

 
Räkkietusten kanssa ei ole tuskaa ollut, nytkin ajossa etuaste+päättäri yhdistelmä. QSC RMX1450 sekä RMX1850HD hyviksi havaittuja muutamankin etuasteen kera, samoin tuommonen DIY Hypex.
 
Pedaalimallin etuasteiden (MXR DI+ sekä Lehle BW) kanssa on tuskaa ollut, PA-päätteen sisäänmeno ei ole riittävän herkkä että kunnon jyräsaundia saisi aikaiseksi. Ymmärtääkseni osassa uudempia päätteitä tilanne olisi korjattu, samoin aktiivikaapeissa mutta tämä pelkkää munstaa.
 
edit: pääte+etunen kuva lisätty profiiliin
 
hallu
11.09.2016 17:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Räkkietusten kanssa ei ole tuskaa ollut, nytkin ajossa etuaste+päättäri yhdistelmä. QSC RMX1450 sekä RMX1850HD hyviksi havaittuja muutamankin etuasteen kera, samoin tuommonen DIY Hypex.
 
Pedaalimallin etuasteiden (MXR DI+ sekä Lehle BW) kanssa on tuskaa ollut, PA-päätteen sisäänmeno ei ole riittävän herkkä että kunnon jyräsaundia saisi aikaiseksi. Ymmärtääkseni osassa uudempia päätteitä tilanne olisi korjattu, samoin aktiivikaapeissa mutta tämä pelkkää munstaa.

 
Tuo MRX DI+ näyttää ihan vastaavalta tuotteelta kuin EBS Microamp. Elikkä siis DI signaali ei ole standardisoitu ja se on räkkimallin etareissa voimakkaampi? ymmärsinkö oikein? olen itse aina luullut, että pedaalietuasteella ja räkkietuasteella ei ole muuta eroa kuin että ne on pakattu erilaiseen rasiaan, mutta siis on niillä sittenkin..... vai?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
J.Hollström
11.09.2016 18:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika moni pedaalikokoinen etuaste antaa liian vähän hönkää päätteelle että sillä saisi tarpeeksi mökää pihalle. Räkkietuset taasen pelittää tässä paremmin.
 
J.Nikkanen
11.09.2016 18:05:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tuo MRX DI+ näyttää ihan vastaavalta tuotteelta kuin EBS Microamp. Elikkä siis DI signaali ei ole standardisoitu ja se on räkkimallin etareissa voimakkaampi? ymmärsinkö oikein? olen itse aina luullut, että pedaalietuasteella ja räkkietuasteella ei ole muuta eroa kuin että ne on pakattu erilaiseen rasiaan, mutta siis on niillä sittenkin..... vai?
 
Ööh? DI signaali menee toki keikalla suoraan tiskiin, eli treeniksellä se on ainakin mulla aina vapaa ja signaali menee tavan jakkilähdöstä vahvistimelle.
 
DI signaali ei ole standardisoitu, mulla on muutamassa nupissa mallia ei säädettävä eli säätö tapahtuu tiskistä, pedaalissa on mahdollisuus buustata signaalia mutta tällöin efektilenkki pitää olla tyhjä ja SWRrässä on tason säätö. Kaikki taitaa töötätä signaalia hieman eri voimakkuuksilla.
 
hallu
11.09.2016 20:09:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ööh? DI signaali menee toki keikalla suoraan tiskiin, eli treeniksellä se on ainakin mulla aina vapaa ja signaali menee tavan jakkilähdöstä vahvistimelle.
 
DI signaali ei ole standardisoitu, mulla on muutamassa nupissa mallia ei säädettävä eli säätö tapahtuu tiskistä, pedaalissa on mahdollisuus buustata signaalia mutta tällöin efektilenkki pitää olla tyhjä ja SWRrässä on tason säätö. Kaikki taitaa töötätä signaalia hieman eri voimakkuuksilla.

 
Ahaa ymmärrän. Eli DI on varattu äänitys/PA käyttöön ja vahvistimelle signaali lähtee siitä rinnakkaislähdöstä. Allright tossa mun etusessakin on DI:n lisäksi se rinnakkainen lähtö ja siitä siis se kytketään päätevahvistimeen jos semmoisen hommaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
-Q-
11.09.2016 20:58:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ahaa ymmärrän. Eli DI on varattu äänitys/PA käyttöön ja vahvistimelle signaali lähtee siitä rinnakkaislähdöstä. Allright tossa mun etusessakin on DI:n lisäksi se rinnakkainen lähtö ja siitä siis se kytketään päätevahvistimeen jos semmoisen hommaa.
 
DI on aina mikkitasoista signaalia kun se on nimenomaan tarkoitettu mikserin mikkietuasteelle tarjottavaksi jossa se ensimmäisenä vahvistetaan. Sillä ei ole mitään tiettyä tasoa mutta liikutaan siellä 0,0xxV alueella. Päätevahvistin odottaa saavansa sitä suunnilleen linjatasoista signaalia mikä on about 1V tienoilla, eli aika moninkertainen ero pienimmilläänkin. Äänityshommissa on aika yhdentekevää viekö äänikortille mikkitasoista jossa se vahvistetaan vaiko suoraan sitä linjatasoiseksi jo edellisen purkin vahvistamaa. Jos siis unohdetaan häiriöherkkyydet yms asiat jotka ei yleensä kotipajoissa ole oleellisia. Ja onhan niitä hienoja ja mahtavia mikkietuasteita mutta ainakin mun korville menee hukkaan, varsinkin jossain särökitarahommissa.
 
Mitä tulee noihin pedaalimallisiin etuasteisiin niin useimmathan niistä elävät pedaalilaudassa tovereidensa parissa ja signaali päätyy usein vieläpä styrkkarin normaaliin inputtiin. Jos pedaalin ulostulo olisi siellä linjatason tietämissä ja näin myös sopivaa suoraan päätteelle, olisi se liian kuumaa suurimmalle osalle muita pedaaleja yms. mahdollisia vastaanottajia jollei säätövaraa ole reilusti.
 
Ainakin osassa lattiamallin etuasteita näyttää olevan efektilenkki, mikä maalaisjärjellä viittaisi siihen että se normaali output voisi olla jopa lähellä sitä linjatasoa tarvittaessa ja sen takia efekteille olisi loopissa hieman kevyempää tarjolla
 
hallu
11.09.2016 22:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: DI on aina mikkitasoista signaalia kun se on nimenomaan tarkoitettu mikserin mikkietuasteelle tarjottavaksi jossa se ensimmäisenä vahvistetaan. Sillä ei ole mitään tiettyä tasoa mutta liikutaan siellä 0,0xxV alueella. Päätevahvistin odottaa saavansa sitä suunnilleen linjatasoista signaalia mikä on about 1V tienoilla, eli aika moninkertainen ero pienimmilläänkin. Äänityshommissa on aika yhdentekevää viekö äänikortille mikkitasoista jossa se vahvistetaan vaiko suoraan sitä linjatasoiseksi jo edellisen purkin vahvistamaa. Jos siis unohdetaan häiriöherkkyydet yms asiat jotka ei yleensä kotipajoissa ole oleellisia. Ja onhan niitä hienoja ja mahtavia mikkietuasteita mutta ainakin mun korville menee hukkaan, varsinkin jossain särökitarahommissa.
 
Mitä tulee noihin pedaalimallisiin etuasteisiin niin useimmathan niistä elävät pedaalilaudassa tovereidensa parissa ja signaali päätyy usein vieläpä styrkkarin normaaliin inputtiin. Jos pedaalin ulostulo olisi siellä linjatason tietämissä ja näin myös sopivaa suoraan päätteelle, olisi se liian kuumaa suurimmalle osalle muita pedaaleja yms. mahdollisia vastaanottajia jollei säätövaraa ole reilusti.
 
Ainakin osassa lattiamallin etuasteita näyttää olevan efektilenkki, mikä maalaisjärjellä viittaisi siihen että se normaali output voisi olla jopa lähellä sitä linjatasoa tarvittaessa ja sen takia efekteille olisi loopissa hieman kevyempää tarjolla

 
Jaha, nyt alkoi tulla jo semmoista dataa että tämmöistäpä en tiennytkään. Mulla on Koch Pedaltone kitaraetuvahvistimessa viisi erilaista lähtöä erilaisia kytkentöjä varten (Rec/PA, Korvakuulokkeet, to clean input, power amp sekä to FX return). Ohjekirjassa ei puhuttu signaalin tasosta mitään, mutta mainittiin korvakuulokelähdön sekä Rec/PA lähdön olevan kaiutinsimuloitu ja päätevahvistinta varten on suodatettu lähtö (en tiedä mitä se tarkoittaa enkä tiedä sitäkään miten to power amp lähtö ja to FX return lähtö eroavat toisistaan). Sen ymmärsin, että vahvistimen inputtiin tarkoitettu lähtö tarjoaa miedompaa signaalia.
 
Tässä bassoetusessa on kaksi outputtia nimeltään "preamp output" ja ohjekirja kehoittaa käyttämään niitä päätevahvstinta liittämistä varten. Sitten on XLR liittimessä "transformer balanced line output" jonka vieressä on painike maalenkin katkaisemiseksi ja toinen painike, missä saa valita ennen tai jälkeen EQ:n tulevan signaalin. Tätä liitintä kehoitetaan käyttämään äänittämistä ja mikseriin liittämistä varten. Se siis on sopivan tasoita toiselle etuvahvistimelle.
 
No oppia ikä kaikki.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
-Q-
11.09.2016 23:21:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tässä bassoetusessa on kaksi outputtia nimeltään "preamp output" ja ohjekirja kehoittaa käyttämään niitä päätevahvstinta liittämistä varten. Sitten on XLR liittimessä "transformer balanced line output" jonka vieressä on painike maalenkin katkaisemiseksi ja toinen painike, missä saa valita ennen tai jälkeen EQ:n tulevan signaalin. Tätä liitintä kehoitetaan käyttämään äänittämistä ja mikseriin liittämistä varten. Se siis on sopivan tasoita toiselle etuvahvistimelle.
 
Nuo kaksi "preamp output" vaihtoehtoa on täysin samat, niitä on kaksi varmaankin siltä varalta että joku haluaisi käyttää kahta päätettä rinnakkain. Yleisin tapa on toinen pääte/kaappi pelkästään matalille taajuuksille ja toinen pari sitten korkeammille. Toki johonkin väliin, ennen tai jälkeen päätteen, olisi kiva vielä sovittaa jakosuodinta. Järkevintä toki ennen mutta onhan niitä paljon nähty myös kaapeissa itsessään.
 
Manuaali ei tosiaan mainitse signaalitasoista mitään, mutta kuten todettua ketjussa aiemmin, valmistajat tuntuvat ajattelevan että tuollaisia erillisiä etuasteita ja päätteitä ostavat ihmiset tietävät mitä tekevät ja näin ollen "preamp out" on oikeasti mitoitettu sopivaksi suoraan päätteelle. Toisin kuin pedaalivehkeissä joissa ilmeisesti vähän pelataan varman päälle.
 
"transformer balanced line output" tahtoo sanoa että balansointi tästä ulostulosta on tehty oikein muuntajalla eikä millään halvalla elektronisella tavalla. Enempi markkinamiesten juttuja. Käytännön ero näyttää olevan että tuo balansoitu lähtö on ennen masteria mutta kuitenkin "line level" eikä mikkitasoinen signaali. Valinnaisesti ennen tai jälkeen EQ:n. Miksaaja tykkää kun saa samaa signaalia vaikka basisti kesken keikan päättää nostaa meteliä tuosta masterista itselleen.
"Tuner output" on sama kuin ennen EQ:ta otettu line output mutta sillä erolla että se ei kulje sen muuntajan läpi eikä ole näin ollen balansoitu. Ja "mute" nappi ei vaikuta siihen.
 
Taitaa nykyisten miksereiden ja äänikorttien inputit tulla aina sen etuasteen läpi ja GAIN / PAD säädöillä sitten vain haetaan sopiva taso. Siinä mielessäkin on siis sama tullaanko mikseriin mikki vai linjatasoisella signaalilla.
 
hallu
12.09.2016 19:02:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Nuo kaksi "preamp output" vaihtoehtoa on täysin samat, niitä on kaksi varmaankin siltä varalta että joku haluaisi käyttää kahta päätettä rinnakkain. Yleisin tapa on toinen pääte/kaappi pelkästään matalille taajuuksille ja toinen pari sitten korkeammille. Toki johonkin väliin, ennen tai jälkeen päätteen, olisi kiva vielä sovittaa jakosuodinta. Järkevintä toki ennen mutta onhan niitä paljon nähty myös kaapeissa itsessään.
 
Manuaali ei tosiaan mainitse signaalitasoista mitään, mutta kuten todettua ketjussa aiemmin, valmistajat tuntuvat ajattelevan että tuollaisia erillisiä etuasteita ja päätteitä ostavat ihmiset tietävät mitä tekevät ja näin ollen "preamp out" on oikeasti mitoitettu sopivaksi suoraan päätteelle. Toisin kuin pedaalivehkeissä joissa ilmeisesti vähän pelataan varman päälle.
 
"transformer balanced line output" tahtoo sanoa että balansointi tästä ulostulosta on tehty oikein muuntajalla eikä millään halvalla elektronisella tavalla. Enempi markkinamiesten juttuja. Käytännön ero näyttää olevan että tuo balansoitu lähtö on ennen masteria mutta kuitenkin "line level" eikä mikkitasoinen signaali. Valinnaisesti ennen tai jälkeen EQ:n. Miksaaja tykkää kun saa samaa signaalia vaikka basisti kesken keikan päättää nostaa meteliä tuosta masterista itselleen.
"Tuner output" on sama kuin ennen EQ:ta otettu line output mutta sillä erolla että se ei kulje sen muuntajan läpi eikä ole näin ollen balansoitu. Ja "mute" nappi ei vaikuta siihen.
 
Taitaa nykyisten miksereiden ja äänikorttien inputit tulla aina sen etuasteen läpi ja GAIN / PAD säädöillä sitten vain haetaan sopiva taso. Siinä mielessäkin on siis sama tullaanko mikseriin mikki vai linjatasoisella signaalilla.

 
Kiitos, nyt sitten selvisi tuon PAD:inkin tarkoitus :-). Olen etusissa sitä vähän ihmetellyt että mikä hemmetin vaimennin tänne on laitettu ? ja mitä sillä tekee= no nyt selvisi, että jos sisään tuleva signaali on jo vahvistettu voi vaimennus olla tarpeen ettei Levikset repee :-D .
 
Mä en ole vielä edes päättänyt tarvitsenkä pääteastetta ja kaappia tai aktiivikaappia. Riippuu vähn minkämoista bändiprojektia olisi tarjolla. Jotain voisi olla, mutta pitää nyt vaan itseltä löytyä rahkeita ja rohkeutta hypätä basistin rooliin oikein bändi kontekstiin. Mielessä kävi kyllä pienen aktiivikaapin hankkiminen kotiin jolla voisi ajaa kaikenlaisia härpättimiä mukaanlukien tätä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hollstro
12.09.2016 19:05:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitos, nyt sitten selvisi tuon PAD:inkin tarkoitus :-). Olen etusissa sitä vähän ihmetellyt että mikä hemmetin vaimennin tänne on laitettu ? ja mitä sillä tekee= no nyt selvisi, että jos sisään tuleva signaali on jo vahvistettu voi vaimennus olla tarpeen ettei Levikset repee :-D .
 
Mä en ole vielä edes päättänyt tarvitsenkä pääteastetta ja kaappia tai aktiivikaappia. Riippuu vähn minkämoista bändiprojektia olisi tarjolla. Jotain voisi olla, mutta pitää nyt vaan itseltä löytyä rahkeita ja rohkeutta hypätä basistin rooliin oikein bändi kontekstiin. Mielessä kävi kyllä pienen aktiivikaapin hankkiminen kotiin jolla voisi ajaa kaikenlaisia härpättimiä mukaanlukien tätä.

 
12" PA-kaappi sopii oikein hyvin tuohon hommaan. Ne ei ole edes kalliita.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
12.09.2016 19:37:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: 12" PA-kaappi sopii oikein hyvin tuohon hommaan. Ne ei ole edes kalliita.
 
Kiitos, täytyypä tsekata. jotain tommosta olin vähän pohtinutkin...... meillähän on reeniksellä niitä kahentosita tuuman aktiivikulmia, niin voisin vaikka testata että miten futaa ennen kuin ostan semmoisen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «