Aihe: Millanen pedaalilauta sulla on?
1 2 3 4 566 67 68 69 70103 104 105 106 107
iec
06.09.2016 11:04:31

Tällainen se on:
https://www.dropbox.com/sh/hw8mv4n3 … vowz/AAC9tL1FVnlmlNZdHNXMpeq4a?dl=0

Bilteman 3 laukun sarjan isoin laukku toimii kuljetuslaukkuna, eli pedaalilauta on noin 1cm pienempi kuin laukun sisämitat: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/T … ko/Alumiinilaukut-3-kpl-2000034991/

Halusin pedaalit selkeästi kahteen tasoon. Alemmalla tasolla olevat tulevat kitaran ja vahvarin inputin väliin. Ylemmmällä tasolla olevat efektilooppiin. Molemmille tasoille on oma haaroitettu one-spot -virtalähde, jotta ei tule maapotentiaalihurinoita efektiloopin ja vahvarin inputin välille. Alemman tason virtapiuhat ovat sopivasti piilossa ja nippusiteillä köytetty ylemmän tason alle. Ylemmän tason virtapiuhat tulevat taas pedaalien päässä olevan pitkän jyrsityn uran läpi. Ura on peitetty velcrolla, johon olen tehnyt saksilla kolon jokaisen pedaalin virtapiuhan kohdalle. Lauta on käsitelty Osmocolor-puuvahalla ja pintaan on liimattu ihan Bilteman Velcrotarraa.

Itse olen melko tyytyväinen tuohon :)

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
jips-
06.09.2016 21:30:02
Tällä hetkellä näyttää tältä: https://muusikoiden.net/dyn/users/148377.jpg
Viritin -> Harmoonisti -> Säristimet -> Volapedaali -> Chorus -> Delay -> Kaiut
Hieman kärsii silmä tästä epäsymmetriasta, mutta laiska ei jaksa säätää...
Pelimonni
07.09.2016 01:49:30
the-Antero: Morjens

Armottomana kama runqna kiinnostaa tietty toisten vehkeet. Eli pedaalilaudat.

Eli kerro millanen pedaalilauta sulla on. Mitä efektejä siinä on? Miksi olet päätynyt juuri siihen? Meinaatko muuttaa siitä jotain vai onko se juuri "täydellinen".

Kuvalinkkejäkin voi laittaa: Eli mä aloitan

Pedaalilautana on T-rex Tonetrunk ja mitä olen lautaan laittanut on seuraavaa

- Green Ringer klooni (s0r0666 tekemä)
- Zvex Box of Rock (monien säröjen ja fuzzien jälkeen tähän päädyin)
- Zvex Wah Probe (Monien wahien jälkeen tämä osoittautui parhaaksi)
- Boss DD-7 (Hyvä perus dealy ja vähän enemmänkin)
- TC Polytune (Erinomainen viritin)
- Orange kanavan vaihtaja

Virtaa tuottaa T-rexin Fuel Tank Jr

Linkkiä lautaan http://muusikoiden.net/dyn/users/119174.jpg
Kanavan vaihtaja lisätty listaan

Loopperi MesaStudiopreamppiin. Stereona Carlsbro Scorpion G12S -20 x 4.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
Karhukoira74
07.09.2016 20:32:12

Ei nyt ehkä kuulu ihan tähän, mutta saako noilla HD-sarjan podeilla rakennettua yhden napin taakse kanavanvaihdon, jossa olisi aina vaikka se chorus ja phaser vaan päällä?
-So many assholes, so few bullets-
Puavali
07.09.2016 23:04:09
iec: Tällainen se on:
https://www.dropbox.com/sh/hw8mv4n3 … vowz/AAC9tL1FVnlmlNZdHNXMpeq4a?dl=0

Bilteman 3 laukun sarjan isoin laukku toimii kuljetuslaukkuna, eli pedaalilauta on noin 1cm pienempi kuin laukun sisämitat: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/T … ko/Alumiinilaukut-3-kpl-2000034991/

Halusin pedaalit selkeästi kahteen tasoon. Alemmalla tasolla olevat tulevat kitaran ja vahvarin inputin väliin. Ylemmmällä tasolla olevat efektilooppiin. Molemmille tasoille on oma haaroitettu one-spot -virtalähde, jotta ei tule maapotentiaalihurinoita efektiloopin ja vahvarin inputin välille. Alemman tason virtapiuhat ovat sopivasti piilossa ja nippusiteillä köytetty ylemmän tason alle. Ylemmän tason virtapiuhat tulevat taas pedaalien päässä olevan pitkän jyrsityn uran läpi. Ura on peitetty velcrolla, johon olen tehnyt saksilla kolon jokaisen pedaalin virtapiuhan kohdalle. Lauta on käsitelty Osmocolor-puuvahalla ja pintaan on liimattu ihan Bilteman Velcrotarraa.

Itse olen melko tyytyväinen tuohon :)

-iec

Mulla on kans tuommoinen salkku boardin suojana, mutta totetus on hieman eri:

https://muusikoiden.net/dyn/users/143859.jpg

Väri on musta petsi ja päällä kirkas(?) osmocolor. Velcroa vois laittaa, nuo nippusiteet eivät ole oikein kivat.
iec
08.09.2016 08:30:04

Puavali: Mulla on kans tuommoinen salkku boardin suojana, mutta totetus on hieman eri:

https://muusikoiden.net/dyn/users/143859.jpg

Väri on musta petsi ja päällä kirkas(?) osmocolor. Velcroa vois laittaa, nuo nippusiteet eivät ole oikein kivat.

Hieno on :) Ite tykkään tosiaan tuosta että pedaalit on selkeästi kahdessa tasossa, ennemmin kuin siitä pedaltrain-toteutuksesta, jossa lauta on viistossa.

-iec
Åboensis
08.09.2016 09:04:32

Ei on lautaa enää ollenkaan. Pöh. Purkit vähenivät siihen tahtiin, että skippasin sen kokonaan ja hommasin kaksikanavaisen vahvaimen.

Jaloissa pyörii enää sen oma polkusin, josta saa kanavan vaihdettua (useimmiten kuitenkin päällä säröisämpi vaihtoehto ja volumepotikalla ratsastetaan), boostia sooloihin (erittäin harvoin käytössä) sekä efektilenkin päälle ja pois. Lenkistä löytyy yksi ainoa purnukka, MXR chorus, joka matkii leslietä. Treeneissä poljen joskus Fulltone Clyde wahia, mutta keikalle en jaksa roudata sitäkään. Elämä on laiffia!
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
iec
08.09.2016 09:59:30

Åboensis: Ei on lautaa enää ollenkaan. Pöh. Purkit vähenivät siihen tahtiin, että skippasin sen kokonaan ja hommasin kaksikanavaisen vahvaimen.

Jaloissa pyörii enää sen oma polkusin, josta saa kanavan vaihdettua (useimmiten kuitenkin päällä säröisämpi vaihtoehto ja volumepotikalla ratsastetaan), boostia sooloihin (erittäin harvoin käytössä) sekä efektilenkin päälle ja pois. Lenkistä löytyy yksi ainoa purnukka, MXR chorus, joka matkii leslietä. Treeneissä poljen joskus Fulltone Clyde wahia, mutta keikalle en jaksa roudata sitäkään. Elämä on laiffia!

Itse taas pidän siitä, että on reservissä erilaisia särösoundeja mielialan/biisien mukaan. Löytyy vahvarin oma särökanava, OD boostaukseen ja sitten puhtaan kanavan päälle kolme eri säröä (Rotta, Throttle Box ja OD ja tietysti Rotta tai Throttle box buustattuna tuolla MI audion OD:lla). Rotta on muuten ihan maineensa veroinen kampe. Todella hyvä särö joka leikkaa läpi kuin veitsi voihin. Throttle Boxilla tulee lähinnä reviteltyä rankempaa tyyliä (jota en oikeasti osaa soittaa yhtään).

-iec
iec
08.09.2016 10:41:55 (muokattu 08.09.2016 10:43:43)

Laulava Kylätohtori: Toimiiko rotta vahvarin oman särön boostaukseen, vai onko parempi puhtaan kanavan päälle?

Entä miten tuo rotta vertautuu ts808:iin?

Olen käyttänyt rottaa pelkästään puhtaan kanavan päälle ja siihen toimii hyvin. Voisihan tuota kokeilla boostaukseen myös. Enpä ole edes tullut ajatelleeksi sitä siihen käyttöön, mutta luultavasti toimii pienillä gaineillä siinä tarkoituksessa.

MI Audion Blue Boy Deluxeen tai Mooer Green Mileen verrattuna tuossa on samantyylinen middlekorostus. En nyt osaa sanoa onko se myös saman suuruinen Blue Boyn defaulttiasetuksilla. Mulle oli iso yllätys että oikeastaan pidän Rotasta enemmän kuin pirun paljon kalliimmasta Mesan Throttle Boxista. Throttle Boxissa on paljon köykäisempi keskialue (jopa mid cutti täysin pois päältä), joten se sopii paremmin metalliin missä skuupattu keskialue ei haittaa.

Rottahan on sitten hard-clipping pedaali, eli tässä on diodit suoraan maita vasten. Ja sitten särön säädön loppupäässä menee ehkä fuzzahtavaan suuntaan. Rotta on erotteleva ja sopivalla tavalla maukkaan "raaka" särö.

Sinuna kokeilisin joko tätä Die Rat rakennussarjaa (jos kolvi pysyy kädessä ja löytyy kärsivällisyyttä rakennella http://www.musikding.de/proco-rat_1), Mooerin Blac Secret-pedaalia tai sitten pyydät SirElwoodia tekemään sulle tämän: http://mia-amps.net/images/cat.jpg

http://mia-amps.net/Dessert_Island.html

-iec
Åboensis
08.09.2016 11:18:18

iec: Itse taas pidän siitä, että on reservissä erilaisia särösoundeja mielialan/biisien mukaan. Löytyy vahvarin oma särökanava, OD boostaukseen ja sitten puhtaan kanavan päälle kolme eri säröä (Rotta, Throttle Box ja OD ja tietysti Rotta tai Throttle box buustattuna tuolla MI audion OD:lla). Rotta on muuten ihan maineensa veroinen kampe. Todella hyvä särö joka leikkaa läpi kuin veitsi voihin. Throttle Boxilla tulee lähinnä reviteltyä rankempaa tyyliä (jota en oikeasti osaa soittaa yhtään).

-iec

Mjoo, mulla oli tuo sama periaate aiemmin. Vahvain oli säädetty miedon säröytymisen rajalle, sitten oli boosteri (tai kompura), OD ja fuzz. Ensin lähti boosteri kun opin käyttämään volapotikkaa ;D, sitten fuzz kun kyllästyin siihen ainaiseen säätämiseen - tuntui, että joka toinen päivä kuulosti hyvältä, joka toinen ei. Sen verran harvinainen purkki kuitenkin, että pistin talteen, enkä myynyt pois ;D.

Fulltonen OCD:llä pärjäsin pitkään (ja pärjäisin edelleenkin), mutta vaihdoin vahvainta sattumalta kaksikanavaiseen ja totesin, etten oikeasti tarvitse enää sitäkään. Mikinvalitsimella sekä volume- ja tonepotikoilla (plus PRS:n mikkien puolituksella) saan keikoilla yllättävän paljon erilaisia särösoundeja irti pelkästä vahvaimestakin, itse asiassa enemmän kuin tulee käytettyäkään.

Muutaman kerran on tullut joku keikan jälkeen kyselemäänkin notta onko mulla joku automaattinen miditsydeemi tai vastaava kun jaloissa ei ole lautaa mutta soundi muuttuu esim. kompista sooloon lennossa. Siinä sitten täytyy vähän nolonakin selittää että vaihdoin vaan tallamikkiin ja nostin pikkasen volumea - että tällainen vanhan liiton meininki...
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
iec
08.09.2016 11:50:19

Åboensis: Mjoo, mulla oli tuo sama periaate aiemmin. Vahvain oli säädetty miedon säröytymisen rajalle, sitten oli boosteri (tai kompura), OD ja fuzz. Ensin lähti boosteri kun opin käyttämään volapotikkaa ;D, sitten fuzz kun kyllästyin siihen ainaiseen säätämiseen - tuntui, että joka toinen päivä kuulosti hyvältä, joka toinen ei. Sen verran harvinainen purkki kuitenkin, että pistin talteen, enkä myynyt pois ;D.

Fulltonen OCD:llä pärjäsin pitkään (ja pärjäisin edelleenkin), mutta vaihdoin vahvainta sattumalta kaksikanavaiseen ja totesin, etten oikeasti tarvitse enää sitäkään. Mikinvalitsimella sekä volume- ja tonepotikoilla (plus PRS:n mikkien puolituksella) saan keikoilla yllättävän paljon erilaisia särösoundeja irti pelkästä vahvaimestakin, itse asiassa enemmän kuin tulee käytettyäkään.

Muutaman kerran on tullut joku keikan jälkeen kyselemäänkin notta onko mulla joku automaattinen miditsydeemi tai vastaava kun jaloissa ei ole lautaa mutta soundi muuttuu esim. kompista sooloon lennossa. Siinä sitten täytyy vähän nolonakin selittää että vaihdoin vaan tallamikkiin ja nostin pikkasen volumea - että tällainen vanhan liiton meininki...

Itsellä tulee lähinnä leikittyä volapotikalla niissä biiseissä missä käytän vähemmän säröä, eli sellaiseen biisiin pudotan volaa jotta mennään enemmän 60-70-luvun särömaailmaan. Muuten tuntuu helpoimmalta polkaista jokin pedaali päälle tai pois. Toinen millä sitten leikin on volatremolo. PRS:n volapotikka on sen verran laadukas (pyörii vaivattomasti, mutta ei ole mikään huonolaatuinen), että pystyy pikkusormella pyörittelemään nopeasti. Sama ei onnistu ihan joka kitaran volapotikalla.

-iec
joku muu sikko
08.09.2016 12:04:49
Ajattelin tehdä jotain toista metriä pitkän pedal tranin puusta. Aika helpon näköinen homma.
se on kiliju päivöä -Haitaripartio-
HS
08.09.2016 13:04:32
Terve

joku muu sikko: Ajattelin tehdä jotain toista metriä pitkän pedal tranin puusta...

-Millanen pedaalilauta sulla on?
-Ihan normilauta

:D
Hyviä neuvoja vaikka ei edes kysytä.
sustain65
08.09.2016 19:12:59
Åboensis:

Minä en ole ainakaan vielä oppinut moiseen. Monihan tuollaista kehuu tekevänsä. Eikö tuossa ole ongelmia volan tason suhteen? Siis esim. että puhdas soundi tulisi liian hiljaa särökomppiin nähden?
noon
08.09.2016 19:58:01

Åboensis: Mjoo, mulla oli tuo sama periaate aiemmin. Vahvain oli säädetty miedon säröytymisen rajalle, sitten oli boosteri (tai kompura), OD ja fuzz. Ensin lähti boosteri kun opin käyttämään volapotikkaa ;D, sitten fuzz kun kyllästyin siihen ainaiseen säätämiseen - tuntui, että joka toinen päivä kuulosti hyvältä, joka toinen ei. Sen verran harvinainen purkki kuitenkin, että pistin talteen, enkä myynyt pois ;D.

Volumepotikan käyttöä kun oppis enemmän. Vähä sillä osaan jo tehdäkin, mutta enempi soundit tulee kuitenkin vielä purkeista.

Jostain syystä en tykkää PRS:n puolitetuista soundeista (Custom 24). Tallasoundi on hyvä.
Åboensis
09.09.2016 14:05:33 (muokattu 09.09.2016 14:10:08)

sustain65: Minä en ole ainakaan vielä oppinut moiseen. Monihan tuollaista kehuu tekevänsä. Eikö tuossa ole ongelmia volan tason suhteen? Siis esim. että puhdas soundi tulisi liian hiljaa särökomppiin nähden?

Eipä tuossa mitään kohtuuttomia ongelmia ole ollut ;D. Sekä omaan että bändin soittoon on tullut kuin varkain lisää dynamiikkaakin, kun äänenvoimakkuus sopivasti vähän tipahtaa soundin puhdistuessa - tosin se ero on huomattavasti pienempi kuin mitä kuvittelisi. Ja ihan putipuhdasta kovemmalla volalla saan tarvittaessa edelleen vahvaimen toiselta (tai tässä tapauksessa ensimmäiseltä) kanavalta ;D.

Kyllähän tuo aikansa otti totutella, mutta aloitin sillä, että putsailin säröpurkin soundia sillä potikalla (OCD puhdistuu todella nätisti). Sekin lähti treeniksellä itsekseen tehdyistä kokeiluista liikkeelle. Sitten bänditreeneissä sama homma, kunnes potikan pyörittelystä oli lähes huomaamatta tullut osa soittoa, eikä purkkia tullut enää juurikaan poljettua. Sitten siitä saattoikin luopua suhteellisen kivutta. Yksi huoli vähemmän keikalla ;D.

Jostain syystä en tykkää PRS:n puolitetuista soundeista (Custom 24). Tallasoundi on hyvä.

Itelle toimii kyllä, vaikka enemmän tuleekin humppareilla soitettua. Tämä lienee näitä Musti ja munat -juttuja. CE24:n sinkulasoundeja käytän säännöllisemminkin, kenties koskapa siinä on vain ne viisi vaihtoehtoa (2 humppari, 3 singlecoil) ja pulttikaula...
JohnJ
09.09.2016 15:36:45
Tuollaista tällä hetkellä:
https://muusikoiden.net/dyn/users/148426.jpg

Morleyn volume/wah vaihtui erillispedaaleihin (Mooer Wahter ja Dunlop Volume(X) Mini), sekä Hotonen kompura myös lisätty.
Metal meets the bone!
sustain65
09.09.2016 18:51:52
Åboensis: Eipä tuossa mitään kohtuuttomia ongelmia ole ollut ;D. Sekä omaan että bändin soittoon on tullut kuin varkain lisää dynamiikkaakin, kun äänenvoimakkuus sopivasti vähän tipahtaa soundin puhdistuessa - tosin se ero on huomattavasti pienempi kuin mitä kuvittelisi. Ja ihan putipuhdasta kovemmalla volalla saan tarvittaessa edelleen vahvaimen toiselta (tai tässä tapauksessa ensimmäiseltä) kanavalta ;D.

Kyllähän tuo aikansa otti totutella, mutta aloitin sillä, että putsailin säröpurkin soundia sillä potikalla (OCD puhdistuu todella nätisti). Sekin lähti treeniksellä itsekseen tehdyistä kokeiluista liikkeelle. Sitten bänditreeneissä sama homma, kunnes potikan pyörittelystä oli lähes huomaamatta tullut osa soittoa, eikä purkkia tullut enää juurikaan poljettua. Sitten siitä saattoikin luopua suhteellisen kivutta. Yksi huoli vähemmän keikalla ;D.

Kiitos selostuksesta!
Itse tarvitsen ihan puhtaan, lievän särön, rock-särön ja heavy-särön. Rock säröstä saan volapotikalla lievemmän ja lievästä säröstä puhtaan, mutta ihan yhdellä kanavalla en noita kaikkia kyllä saisi ilman purkkeja. Ja siksi tykkään Mesastani, kun siitä irtoaa helpolla noi kaikki ja volumet on valmiiksi kohdillaan. Mutta olen sentään jo minäkin oppinut pakittamaan volalla esim. "Green Day -säröstä" "bluesrock-säröön".
Åboensis
10.09.2016 10:06:08

sustain65: Kiitos selostuksesta!
Itse tarvitsen ihan puhtaan, lievän särön, rock-särön ja heavy-särön. Rock säröstä saan volapotikalla lievemmän ja lievästä säröstä puhtaan, mutta ihan yhdellä kanavalla en noita kaikkia kyllä saisi ilman purkkeja. Ja siksi tykkään Mesastani, kun siitä irtoaa helpolla noi kaikki ja volumet on valmiiksi kohdillaan. Mutta olen sentään jo minäkin oppinut pakittamaan volalla esim. "Green Day -säröstä" "bluesrock-säröön".

Eipä kestä :). Ihan tuonne hewanderi -osastolle ei itsellä ole tarvetta mennä, sitä varten tarvitsisi vahvistinta säätää uudestaan. Muuten aika samoilla tonteilla liikutaan.

Sen verran vielä tarkennan aiempaa, että lähtökohtaisesti kitaran volumepotikka (tai -potikat, DGT:ssä on molemmille mikeille oma) ei ole täysillä, vaan siinä seiskalla. Eli peruskomppisoundista (bluesrokkisärö) voidaan mennä kumpaankin suuntaan; alaspäin puhtaampaan (neloselle tai jopa kolmoselle) tai ylöspäin säröisempään (sooloissa täböille).

Jännä huomio sinänsä, että kotivolumeilla äänenvoimakkuuden muutoksen kuulee selvästi volumepotikkaa pyöritellessä, mutta treeniksellä ja keikalla esim. seiskalta ja kasilta kympille pyöräyttäessä kasvaa lähinnä vain särön ja sustainin määrä, volyymi ei niinkään ;D. Samoin alaspäin tultaessa soundi puhdistuu, mutta äänenpaineen menetys ei ole mitenkään dramaattinen. Toki bändikin kompensoi soittamalla hiljempaa. Kuten jo aiemmin taisin sanoakin, dynamiikkaa on tullut soittoon lisää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)