Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Passiivi aktiiviksi?
1
Nieby
04.09.2016 22:44:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens!
 
Nyt on tullut pari kolme vuotta soiteltua vain aktiivibassoilla, johtuen siitä että olen totaalisen ihastunut aktiivin "tehokkaampaan" saundiin. Sitä ennen tuli useita vuosia suosittua passiivibassoja, Stearling Ray34:n tullessa taloon kaikki muuttui. Tämä omalla tavallaan nyt harmittaa kun jäi Fenkun Precision Bass täysin "tarpeettomaksi" vehkeeksi. Soittotatsi on aivan loistavaa luokkaa mutta saundista puuttuu se jokin. Lähinnä tämä puuttuva saundinpalanen vaikuttaa alapään saundiin ja sillä on ikävä ohentava vaikutus siihen.
 
Onko siis miten suuri operaatio, jos ryhtyisi asentamaan aktiivielektroniikkaa passiivivehkeeseen? Itse en ainakaan pysty tekemään esim. paristolle tarvittavaa koloa bodyyn.. En tosin ole testannut mahtuisiko elektoniikkalokeroon patteri. Tuskin mahtuu..
 
Vai saisiko kenties mikkien vaihtamisella halutun lopputuloksen ilman aktiiviksi vaihtoa? Basso on siis Fender Precision Bass Standard (U.S.A) vuodelta 2006. Orkkismikit.
 
Kovin mielellään ottaisin tuonkin basson reeni- ja keikkakäyttöön mutta monessa soundcheckissä todettu miksaajan kanssa että ei millään pärjää saundissa esim. Ray34:lle tai California VM:lle..
 
J.Nikkanen
04.09.2016 23:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sen aktiivihässäkän tarvitse siellä basson sisuksissa olla, pedaalimallin etuasteella saat signaalia muokattua vähintään saman verran.
 
Nieby
04.09.2016 23:27:54 (muokattu 04.09.2016 23:28:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ei sen aktiivihässäkän tarvitse siellä basson sisuksissa olla, pedaalimallin etuasteella saat signaalia muokattua vähintään saman verran.
 
Itseasiassa etuaste on ollutkin seuraavana hankintalistalla. Olen katsellut räkkimallisia koska laudassa ei ole oikein tilaa tällä hetkellä etuselle. Räkkimallisissa ei tunnu usein olevan presettäjä useammalle eri bassolle. Pedaaleissa taas on.
Olisihan se perin kätevää etenkin keikalla että saisi lennosta vaihdettua basson ja sille asetetun presetin.
 
Toki saahan niitä isompia lautoja mihin etunenkin mahtuisi.
 
Olisiko suositusta etuselle? Tech21:sen laitteita on tullut harkittua.
 
okabass
05.09.2016 00:32:00 (muokattu 05.09.2016 00:58:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto on pitää P basso passiivisena, sillä onhan sen soundilla aikalailla meriittiä. Minusta basson soundin "hyvyyttä" pitää tarkastella bändiyhteydessä, ja kyllähän passiivi P-basso on melkoisen kohdallaan.
 
Passiivi on vähän tarkka, mihin sen kytkee (ettei soundi vääristy). Bufferi/preamp voisi riittää. Toi Tillman systeemi vaikuttaa aika kätevältä. Oon tuon preampin tehnyt, ja se kyllä kuulostaa hyvältä.
 
http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html
http://www.till.com/articles/PreampCable/index.html
 
Muuten, 9 vee nepparipariston sijasta voi käyttää huomattavasti pienempää 12 V patteria, jos vain laite sen hyväksyy (käyttöohje). Esim. tuossa Tillmanissä voi sitä käyttää.
 
Jalmus
05.09.2016 14:12:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle vaihtoi Katajan Arska Ala-Kuhan tekemään jazzbassoon Nollin valmistaman aktiivielektroniikkasetin, jonka saa tonepotikkaa nostamalla passiivitilaan. Oon ollut tosi tyytyväinen, sillä tuo ei vääristä soundia mitenkään, eli sellainen monelle aktiiville ominainen diskanttikorosteisuus ja "muovisuus" puuttuu. Eli vanhat hyvät omainaisuudet säilyy passiivitilassa, mutta jazzariin tuli soundiin reippaasti napakkuutta ja botneakin pystyy nyt säätelemään.
 
Tuossapa linkki valmistajan sivuille.
http://noll-electronic.de/bass-electronics/precision-bass/
 
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
Antti K.
06.09.2016 07:30:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ei sen aktiivihässäkän tarvitse siellä basson sisuksissa olla, pedaalimallin etuasteella saat signaalia muokattua vähintään saman verran.
 
Tälle minultakin ääni.
 
Ei se etunen presarin kollotusta muuta. Sulle on käynyt samoin kuin mulle 80-luvulla. Hyvä ESP PJ ja Fender Jazz basso (ei niinkään hyvä yksilö) saivat väistyä kun StingRay tuli taloon.
 
Onhan mulla nytkin pj ja jasso sekä nauhaton J-Mm myös. Kaikissa aktiivielektroniikka. Silti wanha musari on paras saundinen peli korvaan. Neljässä eri bändissä/projektissa todettu tänäkin vuonna.
 
Muusikon paras ystävä!
J.Hollström
06.09.2016 07:53:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se aikansa jaksoi innostaa kun bassosoundissa on hirveästi kaikkee, mut loppupelissä palaa siihen presarin lotinaan. Näin siis itsellä.
 
Nieby
06.09.2016 11:41:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korjattakoon käsitystä sen verran että presarin ominaissaudissa kolinoineen ei ole mitään vikaa. Lähinnä tarvitsisin alapäähän lisää möyhyä.
 
Tuo etunen nyt kävi kiinnostamaan ihan urakalla siinä mielessä jos ostaisi sellasen mihin saisi ainakin kaksi presettiä pankkiin. Aktiiveille oma ja passiiville oma.
 
Katsoin että useammalla presetillä olevia pedaalimalleja löytyy ainakin Le Bassilta ja Tech21:seltä.. Olisiko suosituksia? Säröominaisuus ei pakollinen mutta toki plussaa. Ja jos räkkimallisia olis ni olis kaikista paras mutta sellasia en löytäny mihi sais useamman presetin.
 
pehko
06.09.2016 11:44:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita Seymour Duncanin Quarterpound mikki, ni alapäätä on siinä, volaa muutenkin. Tai joku Dimarzion...mikä se oli...en muista.
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
J.Nikkanen
06.09.2016 11:51:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nieby: Korjattakoon käsitystä sen verran että presarin ominaissaudissa kolinoineen ei ole mitään vikaa. Lähinnä tarvitsisin alapäähän lisää möyhyä.
 
Tuo etunen nyt kävi kiinnostamaan ihan urakalla siinä mielessä jos ostaisi sellasen mihin saisi ainakin kaksi presettiä pankkiin. Aktiiveille oma ja passiiville oma.
 
Katsoin että useammalla presetillä olevia pedaalimalleja löytyy ainakin Le Bassilta ja Tech21:seltä.. Olisiko suosituksia? Säröominaisuus ei pakollinen mutta toki plussaa. Ja jos räkkimallisia olis ni olis kaikista paras mutta sellasia en löytäny mihi sais useamman presetin.

 
Mutta jos sulla on jonkinmoinen purkki niin siinä mitä ilmeisimmin on myös jonkinlainen potkukytkin, eli aktiivin kanssahan sitä ei tarvita, jotenka potkaisee sen päälle vain silloin kun soitin vaihtuu passiiviin. Tosa hommassa käy sitten vaikkapa ihan EQ-pedaali.
 
Nieby
06.09.2016 12:58:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: Laita Seymour Duncanin Quarterpound mikki, ni alapäätä on siinä, volaa muutenkin. Tai joku Dimarzion...mikä se oli...en muista.
 
Näitä mietin myös. Yhteen passiivijassoon nuo duncanit vaihdoin ja olihan niillä iso rooli saundissa.
 
Nieby
06.09.2016 17:28:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tullut siihen tulokseen että taidan ostaa ne Duncanin Quarter Poundit ja siihen päälle ikään kuin varmistukseksi http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … dot/tuote_id/24224&kategoria_id=190 etuasteen. Etuasteelle on tosiaan muutakin käyttöä kuin pelkän presarin saundiasioiden hoito.
 
Eiköhän sitä näillä eväillä saada homma hoitumaan.
 
okabass
06.09.2016 20:19:38 (muokattu 06.09.2016 20:20:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nieby: Olen tullut siihen tulokseen että taidan ostaa ne Duncanin Quarter Poundit
 
Varmaan hyvät. Mulle paras P basson mikki on ollut Lundgren hot. Suosittelen lämpimästi.
 
http://www.lundgren.se/mics/bas/p-bass-hot/
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «