Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Xaphoon
1
jukkajylli
27.07.2016 01:58:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tämmöinen tuttu? Kertokaa jotain, jos on jotain kerrottavaa. Kiitos.
 
Stidi alla.
Klezberg
27.07.2016 10:00:54 (muokattu 27.07.2016 10:03:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Onko tämmöinen tuttu? Kertokaa jotain, jos on jotain kerrottavaa. Kiitos.
 
Mulla on semmoinen, en innostunut soittamaan kun se suukappaletta vastaava pää tuntui niin oudon paksulta suussa verrattuna fonin ja klarinetin suukappaleen suippoon muotoon. Mutta taisi siitä ihan kelvollinen ääni lähteä, sekin tietysti riippuu millaista soundia hakee.
 
Vastaavia on muistakin. Samalla kertaa taisin tilata myös jonkin "wooden sax" -nimisen, periaatteeltaan ihan samanlaisen pelin. Se tuntui käsiin paremmalta, kun se oli tehty puusta muotoon, xaphoon tuntui taas siltä että sen muodot oli luonnon määräämät. Mutta taitaa niitä olla muovisiakin?
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Kefiiri
05.08.2016 00:03:20 (muokattu 05.08.2016 00:03:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaverilla oli, sitä yrittivät oikein puhaltajatkin soittaa, mutta aika mystinen kapine se oli. Lienevät yksilöitä, ja vireen ja soitettavuuden suhteen aika summittaisia vekottimia.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Klezberg
05.08.2016 08:37:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: vireen ja soitettavuuden suhteen aika summittaisia vekottimia.
 
Mulla on ollut myös chalumeau, vähän niinkuin nokkahuilu, suora puinen putki jossa reiät, ja päähän menee klarinetin suukappale. Kyllä siitä klarinetin ääni lähtee, mutta meinaa olla vähän tuhnun kuuloinen, ja vireen pitäminen työlästä. Taitaa olla näille yksinkertaisille lehdykällä soiville pilleille ominaista.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
madclass
05.08.2016 09:00:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon pariin otteeseen kokeillut soittaa. Vaikutti kauhealta. Varmasti tuonkin soittimen voi saada omistautunut soittaja soimaan hyvin, mutta jos nyt puupuhaltimet kiinnostaa, niin suosittelisin vaikka klarinettia tai jotain vanhempia klarinetin edeltäjiä.
 
"How dare we spend so much valuable energy answering such questions as "what is jazz?" - William Parker
Sax-pappa
05.08.2016 09:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

madclass: Oon pariin otteeseen kokeillut soittaa. Vaikutti kauhealta. Varmasti tuonkin soittimen voi saada omistautunut soittaja soimaan hyvin, mutta jos nyt puupuhaltimet kiinnostaa, niin suosittelisin vaikka klarinettia tai jotain vanhempia klarinetin edeltäjiä.
 
Olen samaa mieltä. Oikeaan soittamiseen oikeat soittimet. Kyllä noilla alkeellisilla soittimillakin osaava saa musiikkia aikaan, mutta ei niillä kannata ainakaan soittoharrastusta aloittaa ja mahdollisesti pilata.
 
jukkajylli
03.09.2016 06:44:49 (muokattu 03.09.2016 06:47:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on klarinetistitausta. Ajattelin lähinnä omia äänityksiä. Ettäniinku saiskohan tuollaisella tuutattua fonisoundia.
 
Stidi alla.
Klezberg
03.09.2016 08:40:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Mulla on klarinetistitausta. Ajattelin lähinnä omia äänityksiä. Ettäniinku saiskohan tuollaisella tuutattua fonisoundia.
 
Sanoisin että hanki jostain halpa foni. Saat sen helpommin soimaan ja nimenomaan fonin soundilla.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Hekku56
05.09.2016 12:21:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä sen saa soimaan. Onhan se helpompi ottaa mukaan jos oikea foni ei mahdu. Ei sillä tietenkään ihmeitä soitella. Mitä alkeellisempi soitin, sitä vaikeampaa soittaminen on, vrt nokkahuilu / poikkihuilu. Äänen saa toki nokkahuilusta helposti mutta soittaminen on jotain ihan muuta
 
Klezberg
05.09.2016 12:55:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56:
Mitä alkeellisempi soitin, sitä vaikeampaa soittaminen on.

 
Tämä on minunkin kokemukseni, sen verran paljon olen noiden reikäputken päähän pantujen lehdyköiden kanssa kokeillut. Siksi just suosittelen fonin hankintaa, jos fonia etsii. Noita lehdykkäputkia voi harrastaa jos taas haluaa nimenomaan semmoisia harrastaa. Mä itse keräilin ja kokeilin kaikkia tuommoisia ihan liian paljon sen sijaan että olisin keskittynyt niiden lopulta helpommin ja paremmin soivien soitinten (kuten foni ja klarinetti) harjoitteluun.
 
Toisaalta nokkahuilu ja tinapilli ei minusta ole niin hankalia kuin nämä lehdykkäputket, johtuu ehkä siitä että juuri nokkahuilua soitin aika paljon lapsena/nuorena, hankin semmoisen ennen kuin koulussa siihen törmäsin, niin koulu ei päässyt kiinnostusta pilaamaan.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Hekku56
06.09.2016 16:00:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu, foni on aina foni mutta varsinkin työmatkoille joskus hankala ottaa jos on paljon muuta kuljetettavaa. Siinä mielessä tuollaiset pillit ovat kivoja. Soittaminen jossain hotellihuoneessa ei tosin yleensä ole suotavaa millään soittimella. Yhdellä työkeikalla pikkupaikkakunnalle menin autolla ja olin hotellin ainoa asukas ja soittelin arki-iltoina hotellin pubissa, jossa olin myös ainoa asiakas. Portsari-baarimikko-yleismies tykkäsi :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «