Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Focusrite Scarlett 2i2 Studio USB, Reaper ja Yamaha DGX-205
1 2
Tuulakatriina
30.08.2016 16:26:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnahdellen käyttelen Reaper-ohjelmaa ja tuota audiofacea. Nyt on seuraava ongelma: Kun yhdistän soittimen Focusriteen, se ei äänitä suoraan ohjelmaan (joudun äänittämään ilman kautta eli ääni menee mikin kautta koneeseen kuten laulukin ja se toimii OK). Olen yrittänyt Focusrten kanssa kaikenlaista, mutta ei vaan äänitä.
Minulla on kohdassa Audio Device: audiosysteemi Wave out ja Input ja output devicet on linjatulo ja linjalähtö Scarlett 2i2 USB. Mikki siis toimii hyvin näin.
 
Onko minun jotenkin muutettava noita säätöjä Reaperissa, jos meinaan saada Yamahana toimimaan tai tehtävä jotain tietsikassa?
 
pappasfin
30.08.2016 17:29:05 (muokattu 30.08.2016 17:30:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuulakatriina: Onnahdellen käyttelen Reaper-ohjelmaa ja tuota audiofacea. Nyt on seuraava ongelma: Kun yhdistän soittimen Focusriteen, se ei äänitä suoraan ohjelmaan (joudun äänittämään ilman kautta eli ääni menee mikin kautta koneeseen kuten laulukin ja se toimii OK). Olen yrittänyt Focusrten kanssa kaikenlaista, mutta ei vaan äänitä.
Minulla on kohdassa Audio Device: audiosysteemi Wave out ja Input ja output devicet on linjatulo ja linjalähtö Scarlett 2i2 USB. Mikki siis toimii hyvin näin.
 
Onko minun jotenkin muutettava noita säätöjä Reaperissa, jos meinaan saada Yamahana toimimaan tai tehtävä jotain tietsikassa?

 
En tunne Reaperia mutta mieleen tulee alla olevia asioita:
 
a) sulla on varmaan tuo kyseinen Focusriten Scarlett 2i2 jo varmaan laitettu käyttöjäjestelmästä oletus äänikortiksi (jos ei niin ehkä se kannattaa tehdä), toisaalta vika ei varmaan ole nyt tässä kohtaa koska sen kautta toimii sulla kuitenkin mikin äänet.
 
b) käytettävässä musasoftassa eli sulla Reaper niin käytettäväksi äänikortiksi / ajuriksi valitaan tuo Scarlett (ja tämänkin olet ilmeisesti tehnyt eli ei ole siinäkään se ongelma
 
c) Musasoftassa sitten jos haluat äänittää Scarlettissa kiinni olevan laitteen olipa se mikki, kitara, koskettimet jne. niin sun pitänee kertoa sille raidalle / Track, että mistä se äänitettävä ääni tulee.
 
Musasoftassa voi olla auki useampi track / raita, jonne tulee äänet useammasta Scarlettiin liitetystä laitteesta ja niitä voi äänittää yhtäaikaakin.
 
Mulla nuo näkyy (protools, tai FLstuido jne.) siten että valitsen äänityksen lähteeksi esim. valinnoista Mic1 ja Mic2 tai esim. Line1 Line2, Line3 jne. (mulla on Scralettin 18i8, jossa on enempi sisääntuloja äänelle).
 
Eli lyhyesti jos Kitara on vaikkapa sinun Scarlettin oikeanpuoleisessa sisäänmenossa 02 (HUOM! ja kitaran ollessa kyseessä niin Scarletista Line/Ins valittuna tuo Inst), niin Reaperista pitäs löytyä vastaavasti esim. Line2 tai jotain, jonka valitset äänityksen lähteeksi.
 
Nyt ilmeisesti sulla kyllä on tuo mikkiin sopiva valittuna mutta kitaralle oleva ei valittuna eli siksi kitara ei kuulu.
 
Toivottavasti sait jotain selkoa tästä mun sepustuksestani ;D
 
PappaSFin
mattim
30.08.2016 18:41:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuulakatriina: Onnahdellen käyttelen Reaper-ohjelmaa ja tuota audiofacea. Nyt on seuraava ongelma: Kun yhdistän soittimen Focusriteen, se ei äänitä suoraan ohjelmaan (joudun äänittämään ilman kautta eli ääni menee mikin kautta koneeseen kuten laulukin ja se toimii OK). Olen yrittänyt Focusrten kanssa kaikenlaista, mutta ei vaan äänitä.
Minulla on kohdassa Audio Device: audiosysteemi Wave out ja Input ja output devicet on linjatulo ja linjalähtö Scarlett 2i2 USB. Mikki siis toimii hyvin näin.
 
Onko minun jotenkin muutettava noita säätöjä Reaperissa, jos meinaan saada Yamahana toimimaan tai tehtävä jotain tietsikassa?

 
Miten soitin on kytketty Focusriteen. Millainen johto ja reikien nimet.
 
Tuulakatriina
31.08.2016 17:25:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: En tunne Reaperia mutta mieleen tulee alla olevia asioita:
 
a) sulla on varmaan tuo kyseinen Focusriten Scarlett 2i2 jo varmaan laitettu käyttöjäjestelmästä oletus äänikortiksi (jos ei niin ehkä se kannattaa tehdä), toisaalta vika ei varmaan ole nyt tässä kohtaa koska sen kautta toimii sulla kuitenkin mikin äänet.
 
b) käytettävässä musasoftassa eli sulla Reaper niin käytettäväksi äänikortiksi / ajuriksi valitaan tuo Scarlett (ja tämänkin olet ilmeisesti tehnyt eli ei ole siinäkään se ongelma
 
c) Musasoftassa sitten jos haluat äänittää Scarlettissa kiinni olevan laitteen olipa se mikki, kitara, koskettimet jne. niin sun pitänee kertoa sille raidalle / Track, että mistä se äänitettävä ääni tulee.
 
Musasoftassa voi olla auki useampi track / raita, jonne tulee äänet useammasta Scarlettiin liitetystä laitteesta ja niitä voi äänittää yhtäaikaakin.
 
Mulla nuo näkyy (protools, tai FLstuido jne.) siten että valitsen äänityksen lähteeksi esim. valinnoista Mic1 ja Mic2 tai esim. Line1 Line2, Line3 jne. (mulla on Scralettin 18i8, jossa on enempi sisääntuloja äänelle).
 
Eli lyhyesti jos Kitara on vaikkapa sinun Scarlettin oikeanpuoleisessa sisäänmenossa 02 (HUOM! ja kitaran ollessa kyseessä niin Scarletista Line/Ins valittuna tuo Inst), niin Reaperista pitäs löytyä vastaavasti esim. Line2 tai jotain, jonka valitset äänityksen lähteeksi.
 
Nyt ilmeisesti sulla kyllä on tuo mikkiin sopiva valittuna mutta kitaralle oleva ei valittuna eli siksi kitara ei kuulu.
 
Toivottavasti sait jotain selkoa tästä mun sepustuksestani ;D

 
Hei Pappasfin:
Kiitos! Hyvin sain selvää! Uskoisin, että kohta a ja b ovat ok. Kohta C?
 
Ongelmana saattaa olla juuri tuo kohta, mikä sinulla on "protools, tai FLstuido" . Koetin etsiä vastaavia Reaperista, mutta en löydä mitenkään ts. en tiedä edes, millä nimellä ne tässä ovat ja mistä löytyisivät. Koetin etsiä kaikki paikat.
 
Scarlettin kohta/linja 2 laitan johdon soittimesta, valitse inst (minulla kosketinsoitin/syntikka, mutta kaipa siihen inst valitaan silti? Olen kyllä kokeillut lineakin, vailla tulosta. Äänen olen säätänyt kuntoon.
 
Tuulakatriina
31.08.2016 17:27:51 (muokattu 31.08.2016 17:31:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Miten soitin on kytketty Focusriteen. Millainen johto ja reikien nimet.
 
Hei mattim: Kiitos - minulla on jakkijohto, joka kyllä on yhteensopiva tuon syntikan ja audiofacen kanssa. Laitan soittimeen johdon kohtaan phones/output ja audiofaceen kakkoskohtaan. Olen laittanut hanikkaa sekä inst- että line-asentoon, mutta ei äänitä suoraan reaperille.
 
Mitä ajattelit tuolla kommentilla?
 
mdgj
31.08.2016 18:03:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuulakatriina: Hei mattim: Kiitos - minulla on jakkijohto, joka kyllä on yhteensopiva tuon syntikan ja audiofacen kanssa. Laitan soittimeen johdon kohtaan phones/output ja audiofaceen kakkoskohtaan. Olen laittanut hanikkaa sekä inst- että line-asentoon, mutta ei äänitä suoraan reaperille.
 
Mitä ajattelit tuolla kommentilla?

 
Phones out on stereo ja focusritessa kanava on mono. Eli sulla pitää olla haaroitin Phonesta molempiin focusriten 1 ja 2 kanavaan
 
Luultavasti tuon syntikkan ulostulo on ihan lija tasoa, joten ei inst(instrumentti (Hi-z)) asentoa tarvitse käyttää.
 
Raidan kohdalta inputiksi stereo input 1 (näin reaper valitsee automaattisesti 1 ja 2 kanavan) ja recordi (ja monitoring jos haluat kuulla mitä raidalle tulee) päälle ja menoksi. tulipas vaikeaa:)
 
pappasfin
31.08.2016 18:29:15 (muokattu 31.08.2016 18:41:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuulakatriina: Hei Pappasfin:
Kiitos! Hyvin sain selvää! Uskoisin, että kohta a ja b ovat ok. Kohta C?
 
Ongelmana saattaa olla juuri tuo kohta, mikä sinulla on "protools, tai FLstuido" . Koetin etsiä vastaavia Reaperista, mutta en löydä mitenkään ts. en tiedä edes, millä nimellä ne tässä ovat ja mistä löytyisivät. Koetin etsiä kaikki paikat.
 
Scarlettin kohta/linja 2 laitan johdon soittimesta, valitse inst (minulla kosketinsoitin/syntikka, mutta kaipa siihen inst valitaan silti? Olen kyllä kokeillut lineakin, vailla tulosta. Äänen olen säätänyt kuntoon.

 
Noilla Protools ja FLstudio kerroin vain ne ohjelmat jotka mulla on käytössä eli niitä ei tietenkään sulla näy siellä valinnoissa Reaperissa. Mä ehkä turhaan vaan kerroin suluissa ne ohjelmat, jotka mulla on käytössä).
 
On se ohjelma sitten Reaper, Protools, FLstudio tai mikä tahansa niin kun äänittää niin ohjelmalle pitää kertoa tuo äänilähde mistä se sitten äänittää ja kun äänittää johonkin raidalle (Track) jne. niin yleensä siinä raidan tiedoissa jostain kohtaa löytyy jokin kohta/valinta josta löytyy tuo äänilähde ja mulla esim. ne on Mic1.. Line1 jne. eli ne mitä löytyy Scarelttista.
 
Kannattaa lukea Mdgj:n kirjoitus tuosta ylempää, siinä taitaa olla kerrottu tuo Reaperin Inputin valtiseminen (harmi että mulla ei ole Reaperia, josta olisin voinut kurkkia miten tuo menee).
 
Netissä on ohjeita esim. https://support.focusrite.com/hc/en … ticles/207546025-Reaper-setup-guide
 
http://earsketch.gatech.edu/learning/recording-in-reaper
 
PappaSFin
pappasfin
31.08.2016 18:56:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mdgj: Phones out on stereo ja focusritessa kanava on mono. Eli sulla pitää olla haaroitin Phonesta molempiin focusriten 1 ja 2 kanavaan...
 
Scarlettin Inputtiin käy myös TRS plugilla varustettu johto eli eikös sekin kävisi tuohon eli johto, jossa molemmissa päissä on TRS niin eikös se aja siitä Yamahan Output/phones ulostulosta stereon sinne Scarlettin Inputtiin eli tuo molemmat (L / R) sinne Inputtiin. Jos tuollainen johto käypi niin sittenhän ei tarvitse haaroitinta elle sitten halua tuoda sitä ääntä Scarlettin 1 ja 2 Inputteihin.
 
PappaSFin
Antti1
31.08.2016 19:52:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Scarlettin Inputtiin käy myös TRS plugilla varustettu johto...
 
Sulla menee nyt balansoitu signaali ja stereo sekaisin, ne ovat aivan eri asioita.
 
Tuulakatriina: Minulla on kohdassa Audio Device: audiosysteemi Wave out ja Input ja output devicet on linjatulo ja linjalähtö Scarlett 2i2 USB.
 
Tossa on ainakin heti yksi kämmi, vaihda toi Wave out ASIO:ksi. Sit valitset Focusriten oletusasetuksiksi vaikka 44100Hz ja 24-bit, löytynee siitä laitteen omasta mikserisoftasta. Siihen pääsee todennäköisesti käsiksi suoraan Reaperistakin Preferences/Audio/Device/ASIO Configuration.
 
Raitaan liittyvät asetukset tuolla jo tulikin, mutta kertauksen vuoksi vielä perusperiaate miten kaikki softat toimivat:
-valitse käytettävä äänilaite softan asetuksista
-aseta halutut säädöt käsiteltävälle audiolle (latenssi ja audion formaatti)
-aktivoi halutut tulot softan asetuksista (useimmiten kaikki, mitä laitteesta löytyy)
-poistu softan asetuksista ja luo tyhjä raita äänittämistä varten
-valitse ko. äänitettävään raitaan input-valikosta haluttu äänilähde
-lisää mahdolliset plugarit
-aktivoi äänitystila ko. raidalle
-aktivoi halutessasi softamonitorointi ko. raidalle
-syvä hengähdys ja rec
 
Sit sulla onkin yhden raidan verran biisiä purkissa, stoppia kannattaa toki painaa lopuksi. Tolla Focusritella on kuitenkin toinenkin konsti, jos ei tarvitse sitä softamonitorointia Reaperista. Etupaneelista löytyy Direct Monitor -kytkin. On-asennossa ollessaan se päästää sisääntuloon saapuvan signaalin suoraan läpi kuunteluun lähes viiveettömänä, sun tapauksessa se voi olla parempi ratkaisu. Tämän tason ja panoroinnin säätöön sun täytyy käyttää Focusriten omaa mikserisoftaa. Ne eivät kuitenkaan vaikuta mitenkään Reaperiin sisääntulevaan ääneen, joten siellä täytyy matsku panoroida ja säätää aivan samaan tapaan miksausta tehdessä.
 
Reaperissa sä pääset noihin raidan säätöihin käsiksi monesta eri paikasta, mutta yksi helppo konsti on mikserinäkymästä (aktivoituu View/Mixer, oletuksena softan alareunassa) klikata niitä signaalitason mittareita hiiren kakkospainikkeella. Sieltä sitten valitset haluamasi sisääntulon, sen täytyy tietenkin täsmätä laitteeseen kytketyn signaalilähteen kanssa. Ykköstulo on vaikka Input: Mono 1, Input: Mono Analogue 1, Input: Mono Left 1 tjsp. Yhdellä sisääntulolla saat stereokuvasta vain toisen puolikkaan, eli turha äänittää stereoraitoja. Stereota varten sä tarvitset johdon, jonka koskettimien puoleisessa päädyssä on TRS-plugi, eli kolminapainen liitin. Toisessa päässä johto taas täytyy jakautua kahtia kahteen TS-plugiin, eli sellaiseen balansoimattomaan perus "instrumenttiplugiin". Näitä johtoja kutsutaan usein balansoimattomiksi insert-johdoiksi, jos etsit musakaupasta.
 
Toisessa ketjussa sä myös mainitsit, että ärsyttää äänen kuuluminen kaiuttimista. Siihen löytyy ratkaisuna Focusriten fyysiset monitorointikontrollerit. Säädä Monitor-potikka minimiin, niin ääni lakkaa kuulumasta kaiuttimista, mikäli olet kytkenyt ne Focusriteen. Jos et ole, niin kytke. Sitten kuulokkeet kiinni Phones-liitäntään ja säädät niiden äänenvoimakkuuden sen yläpuolelta löytyvästä kuulokkeiden äänenvoimakkuussäädöstä.
pappasfin
31.08.2016 20:04:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Sulla menee nyt balansoitu signaali ja stereo sekaisin, ne ovat aivan eri asioita.
 
En nyt tuota ajatellut vaan sitä, että eikös tuolla saa sen äänen sieltä kuuluviin kuitenkin? vai eikö saa? ;D
 
PappaSFin
Tuulakatriina
31.08.2016 20:05:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei - kiitos tosi paljon kaikille vastanneille. Nyt tuli niin paljon uutta ja opiskeltavaa, että menee vähän aikaa noiden kaikkien juttujen kanssa. Sopinee palata lisäkysymyksiin, jos niitä tulee - ja kun tai jos osaan esittäää lisäkysymyksiä.
 
Antti1
31.08.2016 20:11:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: En nyt tuota ajatellut vaan sitä, että eikös tuolla saa sen äänen sieltä kuuluviin kuitenkin? vai eikö saa? ;D
 
No pitäisihän sillä saada, mutta vähän ikävästi esim. stereoksi levitetyn pianosoundin toinen puoli jää melko vaimeaksi.
pappasfin
31.08.2016 20:13:38 (muokattu 31.08.2016 20:15:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: No pitäisihän sillä saada, mutta vähän ikävästi esim. stereoksi levitetyn pianosoundin toinen puoli jää melko vaimeaksi.
 
Oisko tossa sitten paras vaihtoehto se Y-kaapeli eli 6.3 stereoplugipää ja johdon toisessa päässä sitten 6.3 kaksi monopäätä? (tietysti tuo vie molemmat inputit Scarlettin edessä olevista inputeista, toisaalta onko sen niin väliäkään kun voi esim. äänittää sitten toisen soittimen tai laulun erikseen.
 
Tuo oli yksi syy miksi itse hankin Scarlettin 18i8, jossa on edessä 4 sisäänmenoa ja takana toiset 4 eli voi pitää skittavehkeet, koskettimet ja parit ulkoiset mikit yhtäaikaa kiinni eikä tarvi johtoja repiä irti vaihdellen ;D
 
PappaSFin
Antti1
31.08.2016 20:17:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Oisko tossa sitten paras vaihtoehto se Y-kaapeli eli 6.3 stereoplugipää ja johdon toisessa päässä sitten 6.3 kaksi monopäätä? (tietysti tuo vie molemmat inputit Scarlettin edessä olevista inputeista, toisaalta onko sen niin väliäkään kun voi esim. äänittää sitten toisen soittimen tai laulun erikseen.
 
Kylläpä kyllä. Yamahan persuksesta tuleva signaali ei kuitenkaan ole balansoitua, niin siitä näkökulmasta ajateltuna ei menetetä yhtään mitään. Tietty äänilähdettä vaihtaessa se piuhojen jatkuva edestakaisin puljaaminen on vähän rasittavaa puuhaa, mutta enemmän ominaisuuksia halutessa täytyy ostaa sitten vaan tarpeisiin paremmin sopiva laite.
pappasfin
31.08.2016 20:23:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kylläpä kyllä. Yamahan persuksesta tuleva signaali ei kuitenkaan ole balansoitua, niin siitä näkökulmasta ajateltuna ei menetetä yhtään mitään. Tietty äänilähdettä vaihtaessa se piuhojen jatkuva edestakaisin puljaaminen on vähän rasittavaa puuhaa, mutta enemmän ominaisuuksia halutessa täytyy ostaa sitten vaan tarpeisiin paremmin sopiva laite.
 
Heittelin plussalla kun tuota infoa on hyvin sun viesteissä :D
 
PappaSFin
Tuulakatriina
31.08.2016 21:45:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VOI HURJAA - KIITOS!: Minun tarvitsi vain vaihtaa input stereoksii (oli mono päällä) niin alkoi tapahtua. Nyt saan syntikan äänen suoraan koneelle sekä laulun päälle. YESH :)! Ainakin jokin perusasia on selvinnyt ja toimii.
 
Sitten: Kokeilin kumpaakin säätöä audio systemsissä: kumpikin toimii yhtälailla eli joko WaveOut ja linjatulo ja -lähtö Scarlet... tai sitten ASIO... ja siihen liittyvät säädöt. KUMPAA minun kannattaisi käyttää ja miksi?
 
Samplerate olikin 44100 ja format 16bit. MIkä merkitys sillä on, onko se 16, 24 vai 32, mitkä vaihtoehdot on olemassa?
 
Plugareista: En ymmärrä vielä hyvin ts. oikeastaan yhtään tätä koko systeemiä. On siis sellainen ongelma: Olen yrittänyt saada raidalle ennen oman äänen nauhoittamista ts. yhtäaikaa lauluni kanssa koneelta jonkin valmiin taustan, niin en ole siinä onnistunut. Onnistuuko se ja millä tavalla? Yrittäkää ajatella, että olen aasi ja asia pitää neuvoa alusta asti. Minulla näkyy Reaperissa VTS-jotain ja JS-jotain. MITEN niitä käytetään: Onko useampia tapoja? Jos noissa ei ole valmiita settejä, kuten olen ymmärtänyt että esim. Cubasessa on, niin saako niitä ladattua jostain? Jos saa, pitääkö ne tallentaa ensin koneelle ja sieltä sitten reaperiin- miten?
 
Joku jossain keskustelussa sanoi, että You tubesta löytyy esim. piano backing track ym. vastaavaa, joista voi ladata koneelle ja vetämällä sitten raidan päälle? Oletteko kokeilleet? Toimiiko?
 
Antti1
31.08.2016 22:23:02 (muokattu 31.08.2016 22:28:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuulakatriina: VOI HURJAA - KIITOS!: Minun tarvitsi vain vaihtaa input stereoksii (oli mono päällä) niin alkoi tapahtua. Nyt saan syntikan äänen suoraan koneelle sekä laulun päälle. YESH :)! Ainakin jokin perusasia on selvinnyt ja toimii.
 
Ton ei pitäisi vaikuttaa asiaan, ellet ole sitten valinnut juurikin väärää sisääntuloa mono-valikosta. Miltä se äänitetty raita näyttää, näkyykö siinä yksi suora viiva ja toinen epämääräinen pötkö? Kuuluuko ääni molemmista kaiuttimista, eli sekä oikeasta että vasemmasta? Jos vain toisesta, niin silloin sä olet äänittänyt stereoraidalle monoääntä ja se vahvistaa käsityksen väärän mono-sisääntulon valinnasta. Muista: jos laitteessa on käytössä input 2, niin se sama pitää valita Reaperista äänittäväksi kanavaksi. Jokaisella uudella raidalla jokaikinen kerta sama juttu uusiksi, softa ei osaa vielä ajatella käyttäjän puolesta.
 
Sitten: Kokeilin kumpaakin säätöä audio systemsissä: kumpikin toimii yhtälailla eli joko WaveOut ja linjatulo ja -lähtö Scarlet... tai sitten ASIO... ja siihen liittyvät säädöt. KUMPAA minun kannattaisi käyttää ja miksi?
 
Käytä ASIO:ta, koska se on nimenomaan äänittämistä ja muuta äänen työstämistä varten kehitetty ajurityyppi. Sillä saa lyhyemmän latenssin ja todennäköisesti myös paremmin tehoa irti koneesta raskaita projekteja tehdessä.
 
Samplerate olikin 44100 ja format 16bit. MIkä merkitys sillä on, onko se 16, 24 vai 32, mitkä vaihtoehdot on olemassa?
 
Käytä 24-bit asetusta. Toi liittyy äänen maksimidynamiikan määrään, enemmän on automaattisesti parempi teorian tasolla. Laitteet eivät nykyään kuitenkaan tue yli 24-bittiä, joten toi 32 ei tuo parannusta asiaan. Kääntöpuolena on sitten isommat ja raskaammat tiedostot, muttei se ero ole mitenkään mahdoton.
 
Miten toi käytännössä näkyy, niin suurempi bittisyvyys antaa enemmän pelivaraa esim. signaalin sisääntulovoimakkuuden säädön suhteen ja myös softan sisäistä signaalinkäsittelyä varten. Digitaalisen äänen tallentamisen alkuvaiheilla bittisyvyydet olivat melko huonoja, joka vaati äänen tallentamista mahdollisimman kovalla äänenvoimakkuudella äänen piikkien osumatta kuitenkaan 0dBFS-tasoon, eli digitaalisen äänenvoimakkuuden maksimiin. Nykyisillä 24-bittisillä muuntimilla voidaan äänittää hiljempaa häiriöäänten tason pysyessä silti paljon alhaisempina, eikä ole vaaraa tuosta 0dBFS maksimista, johonka asti vetäminen johtaa usein ruman kuuloiseen säröytymiseen.
 
Plugareista: En ymmärrä vielä hyvin ts. oikeastaan yhtään tätä koko systeemiä. On siis sellainen ongelma: Olen yrittänyt saada raidalle ennen oman äänen nauhoittamista ts. yhtäaikaa lauluni kanssa koneelta jonkin valmiin taustan, niin en ole siinä onnistunut. Onnistuuko se ja millä tavalla?
 
Onnistuu toki. Ensin sulla pitää vaan olla se tausta, löytyykö ne sulta jonkinlaisina äänitiedostoina? Jos ei, niin sitten on vaihtoehdot vähissä. Yksinkertaisimmillaan sulla voi olla vaikka joku mp3 työpöydällä, jonka raahaat hiirellä projektiin uudelle raidalle. The end, ei tarvitse tehdä muuta.
 
Minulla näkyy Reaperissa VTS-jotain ja JS-jotain. MITEN niitä käytetään: Onko useampia tapoja? Jos noissa ei ole valmiita settejä, kuten olen ymmärtänyt että esim. Cubasessa on, niin saako niitä ladattua jostain? Jos saa, pitääkö ne tallentaa ensin koneelle ja sieltä sitten reaperiin- miten?
 
VST ja JS ovat plugarityyppejä. Plugareita on vähän joka lähtöön, osa ilmaisia ja osa maksullisia. Reaperin halpa hinta näkyy siinä, ettei siinä ole esimerkiksi softasyntikoita, äänikirjastoja yms. kamaa, joita sä juuri nyt kaipaat. Niiden kanssa pelatessa toki tulee edelleen ongelmaksi se, että niitä softainstrumenttejakin pitää ohjata jollain. Ne eivät osaa useimmiten muodostaa itse minkäänlaisia kappaleita, vaan MIDI-datalla kerrotaan mikä nuotti soi milloinkin jne.
 
Ehdottomasti yleisin tapa on lisätä ne raitakohtaisesti insertiin, eli tietty plugari vaikuttaa vain tietyn raidan ääneen tavalla x. On muitakin tapoja, muttei sekoiteta sua vielä niillä.
 
Joku jossain keskustelussa sanoi, että You tubesta löytyy esim. piano backing track ym. vastaavaa, joista voi ladata koneelle ja vetämällä sitten raidan päälle? Oletteko kokeilleet? Toimiiko?
 
Toimii, juuri sama asia kuin aiemmin mainitsemani mp3 drag & drop.
juha_p
31.08.2016 23:18:51 (muokattu 31.08.2016 23:30:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuulakatriina: VOI HURJAA - KIITOS!: Minun tarvitsi vain vaihtaa input stereoksii (oli mono päällä) niin alkoi tapahtua. Nyt saan syntikan äänen suoraan koneelle sekä laulun päälle. YESH :)! Ainakin jokin perusasia on selvinnyt ja toimii.
 
Sitten: Kokeilin kumpaakin säätöä audio systemsissä: kumpikin toimii yhtälailla eli joko WaveOut ja linjatulo ja -lähtö Scarlet... tai sitten ASIO... ja siihen liittyvät säädöt. KUMPAA minun kannattaisi käyttää ja miksi?
 
Samplerate olikin 44100 ja format 16bit. MIkä merkitys sillä on, onko se 16, 24 vai 32, mitkä vaihtoehdot on olemassa?
 
Plugareista: En ymmärrä vielä hyvin ts. oikeastaan yhtään tätä koko systeemiä. On siis sellainen ongelma: Olen yrittänyt saada raidalle ennen oman äänen nauhoittamista ts. yhtäaikaa lauluni kanssa koneelta jonkin valmiin taustan, niin en ole siinä onnistunut. Onnistuuko se ja millä tavalla? Yrittäkää ajatella, että olen aasi ja asia pitää neuvoa alusta asti. Minulla näkyy Reaperissa VTS-jotain ja JS-jotain. MITEN niitä käytetään: Onko useampia tapoja? Jos noissa ei ole valmiita settejä, kuten olen ymmärtänyt että esim. Cubasessa on, niin saako niitä ladattua jostain? Jos saa, pitääkö ne tallentaa ensin koneelle ja sieltä sitten reaperiin- miten?
 
Joku jossain keskustelussa sanoi, että You tubesta löytyy esim. piano backing track ym. vastaavaa, joista voi ladata koneelle ja vetämällä sitten raidan päälle? Oletteko kokeilleet? Toimiiko?

 
1. Äänitätkö laulun ja synan otot omille raidoilleen?
2. Kannattaa heti alusta alkaen ottaa ASIO käyttöön.
3. 44100/24 on passeli 'resoluutio'
4. Jokaisen raidan 'kontrolli osiossa' on FX painike jota painamalla saat sen plugari -dialogin näkösälle ... valitse dialogista (add) haluamasi efektit käyttöön (audio raita) ja sulje ikkuna. Virtuaaliefektejä ja -instrumentteja löytyy pilvin pimein esim. KVR sivuston tietokannan kautta hakemalla. Asennusohjeet yleensä valmistajan mukaan ja asennuksen jälkeen Reaperin Options/Preferences/Plug-Ins/VST -dialogin kautta skannaat asennuspolusta plugarit reaperin käyttöön (näkyvät sitten em. FX dialogissa)
5. sait jo hyvät ohjeet audio raidalle. MIDI -tiedoston tuonti onkin sitten hieman kinkkisempi juttu koska se pitäisi saada Reaperiin siten että soitinraidat tulisivat omille raidoilleen ja sitten vielä pitäisi asettaa niille raidoille VST (tsm) instrumentti plugarit ja säätää äänet/tasot sopivaksi (systeemin perus softasynan äänilläkin kyllä pärjää johonkin saakka...)
 
EDIT: Muutama tutoriaali josta voisi olla hyötyä opiskeluusi -
https://www.youtube.com/user/TutorialsForReaper
https://www.youtube.com/results?search_query=Reaper+tutorial
 
mattim
01.09.2016 04:39:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuulakatriina: Hei mattim: Kiitos - minulla on jakkijohto, joka kyllä on yhteensopiva tuon syntikan ja audiofacen kanssa. Laitan soittimeen johdon kohtaan phones/output ja audiofaceen kakkoskohtaan. Olen laittanut hanikkaa sekä inst- että line-asentoon, mutta ei äänitä suoraan reaperille.
 
Mitä ajattelit tuolla kommentilla?

 
Jotta voi antaa ohjeita, kannattaa aina tarkistaa perusasiat. Saitkiin jo vastaukset ja homma etenee.
 
mdgj
01.09.2016 10:55:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätään tänne josko hyötyä hyödyllistä tietoa: Reaperiin ei saa suoraan mono raitoja niin kuin moneen muuhun softaan. Mono toteutetaan reaperissa valitsemalla stereo kanavasta toinen eli L tai R. Pikku nippeli tieto:)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «