Aihe: Stratocasterin eri osien vaikutus sointiin
1 2 3 4 5 6 7
tuskiz
31.08.2016 14:20:42
Laulava Kylätohtori: Siis millä logiikalla? Eikä satula vaikuta kuin vapailla kielillä soitettaessa...

Ja miksei puut voi vaikuttaa?

Tähän nyt voi varmaan joku professori tulla antmaan tarkempaa analyysia, mutta itse kuvittelisin niin, että kieli värähtelee tallassa, ja sitten vapaana satulassa, vain niin hyvin kun ne on kielille leikattu, eli jos talla- ja satulaurat on paskasti viilattu niin kieli ei pääse niissä värähtelemään niin vapaasti kuin voisi josta seuraa huonompi sustain. Puut ei siis täten voisi siihen vaikuttaa kuin vain miten hyvin ne itse resonoi kielten värähtelyn takia ja toisi esiin sen ääntä, eli kielet voi kyllä jäädä värätelemään ongelmitta vaikka miten pitkäksi aikaa, mutta puu ei sitä resonoi kuin tiettyyn pisteeseen asti.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
arijuki
31.08.2016 14:26:01
tuskiz: Tähän nyt voi varmaan joku professori tulla antmaan tarkempaa analyysia, mutta itse kuvittelisin niin, että kieli värähtelee tallassa, ja sitten vapaana satulassa, vain niin hyvin kun ne on kielille leikattu, eli jos talla- ja satulaurat on paskasti viilattu niin kieli ei pääse niissä värähtelemään niin vapaasti kuin voisi josta seuraa huonompi sustain. Puut ei siis täten voisi siihen vaikuttaa kuin vain miten hyvin ne itse resonoi kielten värähtelyn takia ja toisi esiin sen ääntä, eli kielet voi kyllä jäädä värätelemään ongelmitta vaikka miten pitkäksi aikaa, mutta puu ei sitä resonoi kuin tiettyyn pisteeseen asti.

Puuketjua kehiin, ei ole 200 sivua vielä täynnä :-)
The beautiful thing about learning is nobody can take it away from you. - B.B. King
Laulava Kylätohtori
31.08.2016 14:39:40
arijuki: Puuketjua kehiin, ei ole 200 sivua vielä täynnä :-)

Ah, tuo aina niin rakas puuketju... :)
They pass too much electricity. -SRV
tumppusormi
31.08.2016 15:03:35
Jos sitä puuketjua ei nyt ottaiskaan esiin. Näin voi tulla uusia ja erilaisia sekä tuoreita näkökantoja ja lähestymisiä asiaan.
En allekirjoita mitään
ÄrGee
31.08.2016 15:14:39
tumppusormi: Jos sitä puuketjua ei nyt ottaiskaan esiin. Näin voi tulla uusia ja erilaisia sekä tuoreita näkökantoja ja lähestymisiä asiaan.

Tödennäköisesti ei koska tämäkin asia on loppuun kaluttu ties miten moneen kertaan. Puulajit eli ns. tonewood vaikuttaa soundiin varmaan 10% verran, loput 90% tulee sitten aiva muista asioista. Rakennuslaatu ja puun eli materiaalin laatu onkin sitten sointiin vaikuttava asia, mikä meni puu-uskovaisilla tuossa ketjussa aina sekaisin kun eivät uskontopäissään tienneet mitä sanoa.
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
H3MULI
31.08.2016 15:31:58 (muokattu 31.08.2016 15:33:34)
Kivahan tämä on, että niitä mielipiteitä tuli! Kai se ainoa oikea tapa on kummiskin vaan kokeilla eri skeboja ja havaita mikä itselle sopii ja mikä ei, koska sen aina unphtaa, miten erilaisia mielipiteitä näistä asioista onkaan, eikä mitään totuutta tällä tavalla löydä. Itse kyllä tykkään ajatella stratoa (sähkökitaraa) periaatteessa akustisena instrumenttina ja olen vilpittömästi sitä mieltä, että sen pitää soida hyvin ilman vahvistinta. Vaikkei se vaikuttaisi vahvistettuun soundiin merkittävästi, niin minusta kitaran värähtely ja responsiivisuus ovat tärkeitä soiton mielekkyydelle ja inspiroivuudelle niin sähköisesti kuin akustisestikin.
Arms
31.08.2016 17:36:52 (muokattu 31.08.2016 17:38:22)
Omassa SRV Stratossani on vaihdettu kaikki paitsi runko, talla, tallan jouset ja potikat. Kitaran ostin käytettynä ja se on toinen Stratocasterini koskaan. Vanhempi on jo myyty ja se oli SRV:n veljen nimikko malli, josta en lopulta pitänyt yhtään.

On kuitenkin huvittavaa, että seuraavaan Startoon vaihtui melkein kaikki osat ennen kuin siitä tuli miellyttävä.

Ensimmäiseksi vaihdoin pleksin, koska en halua siinä lukevan SRV. Seuraavaksi vaihdoin kaulan aavistuksen paksumpaan. Samassa vaihtui satula, nauhat ja virityskoneisto. Nämä muutokset tein, koska halusin parantaa soittomukavuutta.

Alusta asti minua oli häirinnyt G-kielen sointivoimakkuus verrattuna muihin kieliin. Se soi mielestäni liian kovaa ja dominoivasti.

Viimeiseksi vaihdoin sitten mikit Lollarin mikkeihin, joissa napapalat ovat kaikki keskenään samalla korkeudella. Tämä oli ainoa muutos kitaraan, jossa huomasin muutoksen kitaran soundissa. Ja ainoa muutos, jolla siihen myös pyrittiin.

Alkuperäinen tarkoitus Straton mikkien G-kielen napapalan korkeudella, on siis korkeammalla kuin muut napapalat, on se, että punottu G-kieli soi yhtä lujaa kuin muut kielet. Koska nykyään harvempi käyttää punottua G-kieltä on kyseinen napapala liian korkealla punomattomalle kielelle. Osa tietysti myös pitää Straton soundista tämän vuoksi. Itse en pidä.

Kaikki nämä muutokset tein ensimmäinen puolen vuoden aikana ja sen jälkeen olen vain vaihtanut kieliä ja putsannut ja säätänyt sitä. Ja tietysti soittanut.
http://www.facebook.com/AdiosStudios
pappasfin
31.08.2016 19:06:37
Ihmeen sivistynyttä keskustelu vielä ;D

Mieleen vaan elävästi muistui se puista käyty keskustelu.

Vai onko tämä vaan tyyntä myrskyn edellä kun kohta taivas repeää ja lastut lentää ;D

Jotta ei menis offtopikiksi niin kaikki vaikuttaa eli se kitara kokonaisuudessaan ja kyllä se soittaja vaikuttaa myös ja muut kamat, tila missä soitetaan ja miten asian todetaan kuulijan korvilla jne.

Soundiin siis vaikuttaa niin kovin moni asia kitaran lisäksi,
PappaSFin
Lunnu
31.08.2016 19:42:56 (muokattu 31.08.2016 19:47:33)
H3MULI: Moro!

Kiinnostaisi kuulla stratoheeboilta, miten eri osat mielestänne vaikuttavat kitaran akustiseen sointiin ja sitä kautta myös vahvistettuun.

Ei varmaan pitäis sohasta käärmeenpesään mutta eihän sähkömagneettisen mikrofonin poimimalla signaalilla ja kitaran akustisella soinnilla ole juurikaan tekemistä. Ainoastaan erään teorian mukaan se, että jos kitara (siis sähkö sellainen) soi pitkään akustisesti niin sen sustaini sähköisesti ei ole kummoinen (lankku imee värähtelyn kielestä)

Edit: selvennykseksi siis, sähkökitarassa mikrofoni nappaa sähkömagneettisen värähtelyn kielen ja mikrofonin välillä eikä kitaran akustista soundia
Nostalgy is not what it used to be
Zeeboo
31.08.2016 20:05:43
qal: Ei varmaan pitäis sohasta käärmeenpesään mutta eihän sähkömagneettisen mikrofonin poimimalla signaalilla ja kitaran akustisella soinnilla ole juurikaan tekemistä. Ainoastaan erään teorian mukaan se, että jos kitara (siis sähkö sellainen) soi pitkään akustisesti niin sen sustaini sähköisesti ei ole kummoinen (lankku imee värähtelyn kielestä)

Edit: selvennykseksi siis, sähkökitarassa mikrofoni nappaa sähkömagneettisen värähtelyn kielen ja mikrofonin välillä eikä kitaran akustista soundia

Sinänsä mielenkiintoinen havainto: straton sähköt on helppo ja nopea vaihtaa soittimesta toiseen, mutta jostain syystä soundi ei seuraa mukana.
Tietenkin voi olla, että tämän itse kokeillessani olen kuunnellut väärin, tai kuulokuva on ahtaasti asioihin suhtautuvan soitinrakennusmateriaaliuskontoni vuoksi värittynyt.
White men can't Monk
pappasfin
31.08.2016 20:08:13
qal: Ei varmaan pitäis sohasta käärmeenpesään mutta eihän sähkömagneettisen mikrofonin poimimalla signaalilla ja kitaran akustisella soinnilla ole juurikaan tekemistä. Ainoastaan erään teorian mukaan se, että jos kitara (siis sähkö sellainen) soi pitkään akustisesti niin sen sustaini sähköisesti ei ole kummoinen (lankku imee värähtelyn kielestä)

Niin ja sinne kielen sointiin myös vaikuttaa sen kitaran puut kun ei ne tallat ja satulat siellä ilmassa roiku vaan ovat puussa kiinni, jonka ominaisuudet kuuluu sinne kielelle asti tuoden myös sitä kautta omansa soundiin. (tästähän oli kovat keskustelut puiden suhteen).

Nyt on sohastu ja jätän foorumin muille, enkä osallistu enää tähän keskusteluun ja pakenen paikalta ;D
PappaSFin
Laulava Kylätohtori
31.08.2016 20:23:13
Jospa yritetään vähän hillitä liekkejä ja puhutaan kielistä. Tosin usein siitä se homma vasta karkaakin lapasesta, kun aletaan hyssyttelemään ja sitten puhutaankin jo kielillä. :D

Kuinka paljon olette huomanneet, että kielet vaikuttavat soundiin - merkki, paksuus, materiaali, ydinlangan muoto, jne...
pappasfin
31.08.2016 20:28:11
Laulava Kylätohtori: Jospa yritetään vähän hillitä liekkejä ja puhutaan kielistä. Tosin usein siitä se homma vasta karkaakin lapasesta, kun aletaan hyssyttelemään ja sitten puhutaankin jo kielillä. :D

Kuinka paljon olette huomanneet, että kielet vaikuttavat soundiin - merkki, paksuus, materiaali, ydinlangan muoto, jne...

Jospa uskallan vastailla, vain ja ainoastaan nyt tähän kielien tuomaan soundinvaihteluun.

Eli kyllä vaikuttavat, hyvänä esimerkkinä vaikkapa Elixirin polyweb ja nanoweb pinnoitteet, joista eka on tummempi/pehmeämpi soundiltaan kun taas nanoweb on kirkkaampi ja erottelevampi soundiltaan (toki erot pienenevät jos vedetään hirveellä muhjusäröllä puuro-soundia ;D )

Ja esim ns. normipunoksella olevat vs jazzari-kielet eli ne täyshiotut niin selvä ero soundissa mikä on tarkoituskin.

Eli eroja on kielien suhteen ihan kivasti myös.
PappaSFin
Lunnu
31.08.2016 20:36:05
Zeeboo: Sinänsä mielenkiintoinen havainto: straton sähköt on helppo ja nopea vaihtaa soittimesta toiseen, mutta jostain syystä soundi ei seuraa mukana.
Tietenkin voi olla, että tämän itse kokeillessani olen kuunnellut väärin, tai kuulokuva on ahtaasti asioihin suhtautuvan soitinrakennusmateriaaliuskontoni vuoksi värittynyt.

Hö. Tarkotin että se mtä kuulee akustisesti lankulla soitettassa ei ole suoraan verrattavissa styrkkarin kautta tulevaan.
Toi puiden vaikutus perustunee siihen että tietyt puulajit vaimentavat taajuuksia eri tavalla.
Sen jälkeen kun signaaliketjuun on lisätty 15 efektipurkkia ja verta korvista tursottava marsustäkki jossain pizzerian nurkassa niin saapa ollla melkoinen kultakorva että osaa soundit erottaa puiden pohjalta.
Laulava Kylätohtori
31.08.2016 20:55:23
qal: Hö. Tarkotin että se mtä kuulee akustisesti lankulla soitettassa ei ole suoraan verrattavissa styrkkarin kautta tulevaan.
Toi puiden vaikutus perustunee siihen että tietyt puulajit vaimentavat taajuuksia eri tavalla.
Sen jälkeen kun signaaliketjuun on lisätty 15 efektipurkkia ja verta korvista tursottava marsustäkki jossain pizzerian nurkassa niin saapa ollla melkoinen kultakorva että osaa soundit erottaa puiden pohjalta.

Samaa mieltä olen nyt tämän kanssa. Uskon puiden vaikuttavan, mutta sitten, kun vedetään livenä jossain keikalla, niin ei siinä paljon puita kuule.

Voi olla, että itse en vaan osaa, mutta minusta se on aina pieni arvoitus, miltä keikalla kuulostaa, vaikka aina vetäisi samoilla vehkeillä. Ei voi ennakkoon sanoa mitään, vaan vasta sound checkissä selviää ja sillä on sitten mennään...
ÄrGee
31.08.2016 20:58:33
Sähkökitaran soundiin vaikuttavat eniten elektroniikka ja soittimen rakenneratkaisut, muu on psykoakustiikkaa lähes kokonaan.
Laulava Kylätohtori
31.08.2016 21:02:32
ÄrGee: Sähkökitaran soundiin vaikuttavat eniten elektroniikka ja soittimen rakenneratkaisut, muu on psykoakustiikkaa lähes kokonaan.

Kai ymmärrät, että tuolla "lähes" sanalla myönsit uskovasi puiden vaikuttavan soundiin... :)
Lunnu
31.08.2016 21:05:11
Tässä on aineksia oikein hedelmälliseen väittelyyn *tsih*
ÄrGee
31.08.2016 21:06:02
Laulava Kylätohtori: Kai ymmärrät, että tuolla "lähes" sanalla myönsit uskovasi puiden vaikuttavan soundiin... :)

Niinpä... taas se alkaa :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)